AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Hva gjør du? Jeg er 5 år inn i karrieren, elsker jobben, men hater arbeidsforholdene. Jeg vet ikke hva annet jeg kunne tenke meg, men arbeidsvilkårene blir bare verre, og man ender opp med å slite seg ut på å gi halvgod pleie. Dessuten er jeg lei av at min kompetanse blir «missbrukt» til å lage mat, vaske og tørke støv på pasientrom, vaske toaletter osv. Når jeg nå i tillegg leser i avisen i dag at jeg tjener noen få tusen mer i året enn det som regnes som en dårlig lønn, så ser jeg at det kanskje etter hvert kan lønne seg både for helsen og lommeboken å vurdere omskolering. Så dere som har jobbet som sykepleiere, men som nå gjør noe annet, hva gjør dere? Anonymkode: 5488c...1d6 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #2 Skrevet 19. mai Det eneste jeg vet er at det skal være en dagtidsjobb, med fri på helligdager og helger. Anonymkode: 5488c...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #3 Skrevet 19. mai Helt enig! Jeg er også sykepleier i full stilling og med full ansiennitet. Jeg er også på utkikk etter ny jobb. Jeg har jobbet på sengepost i snart et år, og på det året kan jeg fortsatt bare telle på en hånd hvor mange ganger jeg har rukket å avvikle pause (eller hatt samvittighet til det). Stressnivået er skyhøyt, samvittigheten gnager og nattesøvnen er betydelig redusert. Det er sjeldent tid til den nødvendige oppfølgingen av pasienten som kreves. Løper rundt i avdelingen, det er stadig flere samtidighetskonflikter som gjør at en må prioritere knallhardt. Hver helg blir det spurt om en ikke kan tenke seg å jobbe dobbeltvakt eller ekstravakt, ledere gir deg dårlig samvittighet hvis du svarer nei. Har man sykt barn og må være hjemme, kontrer leder med «men da kan du komme på jobb i kveld i stedet for dagvakt?» Jeg er møkk lei! Det toppet seg litt forrige uke da jeg kunne lese at en ansatt på normal bare har 44 kr mindre i timen i grunnlønn enn meg som har jobbet som sykepleier i 15 år med to videreutdanninger (som jeg for øvrig bare blir tilgodesett med 5000 kr ekstra i året for). Anonymkode: 193fc...cb1 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Jeg har ikke gått ut av yrket, så jeg er kanskje feil person til å svare, men jeg ønsker egentlig bare å si at det fins håp. Jeg jobba mange år i hjemmetjenesten før jeg skjønte at kompetansen min blei misbrukt på det groveste, så jeg slutta. Nå har jeg prøvd forskjellige arbeidsplasser de siste fem-seks årene, og endelig, endelig har jeg funnet rett sted. Gode kollegaer, fantastisk leder, det er tid til pasientene, det er massevis av sykepleiefaglige utfordringer, turnusen min er tilrettelagt så den passer en hobby jeg har på si. Sjøl om jeg er en eldre sykepleier jobber jeg 100 % og jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Selvfølgelig går vi bare og venter på at kommunen skal fukke det opp, men så langt og i hvert fall ett år framover ser det veldig bra ut. Jeg sier egentlig bare at det er verdt å prøve andre arbeidsplasser 👍🏼 Anonymkode: bc3d4...fbb 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai Ta videreutdanning til en dagjobb? Jeg gjprde det, og både som psykiatrisk sykepleier og som helsesykepleier har jeg hatt dagjobb. Mye roligere enn sykehus/sykehjem/hjemmetjeneste. Ellers er det jo mulig å jobbe på nav som saksbehandler. Det ser jeg flere kullinger som gjør. Anonymkode: efcf8...884 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai Kjenner meg SÅ igjen! Vernepleier på sjette året, men snuser på omskolering, av samme grunn som deg. Vanskelig å velge noe - men kanskje en god start for oss er å kartlegge personlighetstrekk og interesser? Og om vi vil jobbe med mennesker, på kontor, i team eller selvstendig? Sånne ting er viktig på lang sikt. Anonymkode: e3efa...31b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #7 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke gått ut av yrket, så jeg er kanskje feil person til å svare, men jeg ønsker egentlig bare å si at det fins håp. Jeg jobba mange år i hjemmetjenesten før jeg skjønte at kompetansen min blei misbrukt på det groveste, så jeg slutta. Nå har jeg prøvd forskjellige arbeidsplasser de siste fem-seks årene, og endelig, endelig har jeg funnet rett sted. Gode kollegaer, fantastisk leder, det er tid til pasientene, det er massevis av sykepleiefaglige utfordringer, turnusen min er tilrettelagt så den passer en hobby jeg har på si. Sjøl om jeg er en eldre sykepleier jobber jeg 100 % og jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Selvfølgelig går vi bare og venter på at kommunen skal fukke det opp, men så langt og i hvert fall ett år framover ser det veldig bra ut. Jeg sier egentlig bare at det er verdt å prøve andre arbeidsplasser 👍🏼 Anonymkode: bc3d4...fbb Takk, jeg vil jo aller helst jobbe som sykepleier, men det er begrenset hvor lenge man tåler den dårlige samvittigheten, alle fysiske og psykiske utfordringene, for å ikke snakke om all volden. Godt å høre at du har funnet en måte å stå i yrket, jeg håper på det samme ❤️ Anonymkode: 5488c...1d6
AnonymBruker Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva gjør du? Jeg er 5 år inn i karrieren, elsker jobben, men hater arbeidsforholdene. Jeg vet ikke hva annet jeg kunne tenke meg, men arbeidsvilkårene blir bare verre, og man ender opp med å slite seg ut på å gi halvgod pleie. Dessuten er jeg lei av at min kompetanse blir «missbrukt» til å lage mat, vaske og tørke støv på pasientrom, vaske toaletter osv. Når jeg nå i tillegg leser i avisen i dag at jeg tjener noen få tusen mer i året enn det som regnes som en dårlig lønn, så ser jeg at det kanskje etter hvert kan lønne seg både for helsen og lommeboken å vurdere omskolering. Så dere som har jobbet som sykepleiere, men som nå gjør noe annet, hva gjør dere? Anonymkode: 5488c...1d6 Har du barn? Hvis ikke kan du jobbe som sykepleier offshore eller på skip. Lønna er bedre og det er lite stress. Anonymkode: 720f2...9fa 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai Jeg ble jurist i stedet, det er nok det beste valget jeg har tatt for meg selv i hele mitt liv. Lønna er ikke spesielt god her jeg jobber, men jeg jobber bare dag og har så mye fleksibilitet. Jeg avspaserer eller tar fridag på dagen om jeg vil, kan komme ni og gå tre, og ta igjen de tapte timene på kvelden, jeg bestemmer når jeg har ferie om sommeren, osv. I tillegg kan jeg ha hjemmekontor inntil to dager i uka. Har og betalt trening en time i uka. Ingen dårlig samvittighet når jeg går hjem, og jobb kan bare være jobb. Skjønner at juss-studiet ikke er for alle, men kontorjobb har i hvert fall økt min livskvalitet betraktelig. Anonymkode: a4924...d84 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Har du barn? Hvis ikke kan du jobbe som sykepleier offshore eller på skip. Lønna er bedre og det er lite stress. Anonymkode: 720f2...9fa Har barn, så offshore er utelukket i ganske mange år 😅 Anonymkode: 5488c...1d6
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai Jeg gikk ut av yrket for noen få år siden. Ikke fordi arbeidsforholdene var dårlige, men av personlige årsaker. Dersom du i utgangspunktet trives med yrket ditt så er mitt tips å bytte arbeidssted, evt. skaffe deg en «tøffeljobb» som rådgiver i kommunehelsetjenesten. Personlig så ønsker jeg meg tilbake til helsevesenet. Det er noe helt annet å jobbe ordinære 40-timers uker pluss overtid (lett opptil 16-timers dager i hektiske perioder, noe som er forventet innen flere bransjer i det private) Anonymkode: ecd6f...f9d
velociraptor Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai Jeg omskolerte meg til jurist, beste valg jeg har tatt. Men ellers kan du jo kanskje vurdere å heller bli f.eks. helsesøster eller noe sånt? De tror jeg ikke må tørke støv, vaske do, smøre brødskiver og stryke gardiner etc.
AnonymBruker Skrevet 19. mai #13 Skrevet 19. mai Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må omskolere deg når det finnes drøssevis av tverrfaglige videreutdanninger som kun krever en random bachelorgrad på 180 studiepoeng og man kan jobbe med noe helt annet.. ? Anonymkode: d4132...f2f 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ellers er det jo mulig å jobbe på nav som saksbehandler. Det ser jeg flere kullinger som gjør. Må man ikke ha noen spesielle fagkombinasjoner, eller utdannelse for dette? Anonymkode: 16ceb...067
AnonymBruker Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai Jeg er saksbehandler på tildelingskontoret i kommunen nå. Ingen turnus. Og vi slutter til og med kl 12 på dager før helligdager 😱😱 som f.eks. onsdag før skjærtorsdag. Anonymkode: bfe4c...38c 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #16 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og vi slutter til og med kl 12 på dager før helligdager 😱😱 som f.eks. onsdag før skjærtorsdag. Anonymkode: bfe4c...38c Trådstarter, du kan bare huke tak i nærmeste person som ser sånn ut 😳😱🤩, og spørre om de har jobbet i helsevesenet, men nå jobber vanlig dagjobb hahah. Anonymkode: b04c6...408 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai #17 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ellers er det jo mulig å jobbe på nav som saksbehandler. Det ser jeg flere kullinger som gjør. Anonymkode: efcf8...884 Man slipper å jobbe kveld og natt, men det er neppe mindre dårlig samvittighet og i alle fall ikke mindre vold eller risiko. Anonymkode: b04c6...408
AnonymBruker Skrevet 20. mai #18 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Man slipper å jobbe kveld og natt, men det er neppe mindre dårlig samvittighet og i alle fall ikke mindre vold eller risiko. Anonymkode: b04c6...408 Saksbehandler og veileder (som du sikter til) i NAV er to forskjellige stillinger. Anonymkode: 1b9f2...7a1
AnonymBruker Skrevet 20. mai #19 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er saksbehandler på tildelingskontoret i kommunen nå. Ingen turnus. Og vi slutter til og med kl 12 på dager før helligdager 😱😱 som f.eks. onsdag før skjærtorsdag. Anonymkode: bfe4c...38c Dette gjelder kun onsdag før skjærtorsdag… Anonymkode: ecd6f...f9d
AnonymBruker Skrevet 20. mai #20 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Saksbehandler og veileder (som du sikter til) i NAV er to forskjellige stillinger. Anonymkode: 1b9f2...7a1 Nei, siktet til alle som jobber i nav. (Utenom kanskje de dumme da, for eksempel de som tror at de vet hva andre sikter til. De får sikkert ikke med seg nok til å lide av verken det ene eller det andre.) Anonymkode: b04c6...408
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå