Gå til innhold

Fagarbeidere i skole som blir kalt assistenter av lærere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir kalt rådgiver, men er seniorrådgiver. Hårreisende! 

Anonymkode: 6c9cd...b33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sånn jeg er vant med det, så er fagarbeider/barne- og ungdomsarbeider utdanningen, mens assistent er rollen (og SFO-medarbeider når de er der). Uansett hvilken tittel de måtte ha, er mange av de uvurderlige på jobb, så å omtale noen som assistent er på ingen måte ment nedlatende.

Anonymkode: 8cb7a...03b

Sånn andre steder også, kan ha masterutdanning, men jobbtittel kan likevel ha noe med assistent- lederassistent. 

Anonymkode: 0fc68...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt at betegnelsen assistent sier noe om utdanningsnivå, det er mer en rollebetegnelse. Jeg har forsåvidt heller ikke tenkt at fagarbeider er en tittel som sier så mye konkret om utdannelse. Helsefagarbeider og barne- og ungdomsarbeider, ja, men "fagarbeider" i seg selv er omtrent like diffust som assistent eller miljøarbeider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om stillingskoden er assistent og arbeidet er å assistere så er det vel innafor. 

Jeg blir også tittulert med noe annet enn utdannelsen min fordi stillingskoden sier at jeg er det 

Anonymkode: c6d7e...157

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enklere å si assistent enn å si barne-og ungdomsarbeider

Anonymkode: 326e7...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg blir også kalt for lærer, selv om jeg egentlig er en lektor.

Anonymkode: 73785...f24

Sammme her. På lønnsslippen er man lærer hvis man har 2 eller 3 år utdanning. Guri malla så fornærmet jeg blir når jeg blir kalt lærer når jeg er lektor med tilleggsutdanning! 🤪 Jeg burde nesten lage en tråd på KG om det. fornærmet er jeg. 

Men det er de ikke. Assistent har ikke utdanning innen det en fagarbeider har, mens en fagarbeider har gått to år på skole og to år i lære, samt tatt en endelig prøve for å kunne få fagbrevet sitt. 

Jeg er enig. Akkurat som man ikke lenger kaller det for "lærerrom" men "personalrom", bør man klare å skille en fagarbeider fra en assistent. Hilsen miljøterapeut

Anonymkode: bbb43...4be

Da må man begynne å skille lektorer fra adjunkter og lærere, adjunkter fra lektorer og lærere og lærere fra adjunkter og lektorer også da? Ja?  Fordi vi har også ulikt utdannigsnivå. 

Folk må virkelig finne seg andre ting å bli fornærma for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne har nok neppe sett cv til alle de som jobber sammen med dem. Og om de hadde sett cv for alle som jobber på en skole med 26 klasser, kunne de husket hvem som har fagbrev fra vgs og hvem som har ordinær vgs, eller hvem som har noen fag fra høyskole/universitet og evt en grad?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overhodet ikke nedlatende.

De assisterer. Herregud.

Anonymkode: b0828...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på jobben du gjør. Jobber du som assistent og lønnes som fagarbeider er jo det egentlig veldig bra. Det er fortsatt riktig å kalle det assistent og ikke fagarbeider og det ligger ikke noe negativt i det.

Jeg er sykepleier og lektor, jobber i tillegg som assistent i en BPA ordning og kalles da assistent. 

Anonymkode: f0a20...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her i kommunen kalles det som tidligere ble kalt assistent nå barneveileder. Det synes jeg er en mer korrekt beskrivende tittel.

Barneveilederne jeg har vært borti som mor har vært alt fra ufaglærte til vernepleiere. 99% av dem har gjort en fantastisk jobb med mitt barn, uavhengig av utdanning.

Anonymkode: f7f6f...507

Jeg synes barneveileder er et ganske villedende ord om en voksen uten noe som helst veilederkompetanse. 

Anonymkode: 6250d...4f2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barneskolen og kaller de som har fagbrev fagarbeidere. Det er standard på skolen min. Assistenter er ufaglærte, og det er selvfølgelig viktig å vise skille mellom de som har tatt relevant utdannelse og de som ikke har det.

Anonymkode: b3dd3...0f2

For hvem er dette viktig?

Anonymkode: 7a90a...32b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Assistenter har ikke utdannelse, det har fagarbeidere, merk forskjellen.

Anonymkode: aecf5...61f

I den grad man kan kalle et fagbrev for en «utdannelse»… 😏 Men litt av det du sier faller jo på sin egen urimelighet. Du kan ha master i et fag som ikke er relevant for skolen, og likevel jobbe som assistent i skolen. Da har du en utdanning på et mye høyere nivå enn det en «utdanning» som barne-og ungdomsarbeider er…

Anonymkode: 283bb...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt enklere å si assistent enn å si barne-og ungdomsarbeider

Anonymkode: 326e7...173

BUA er jo fagarbeider, ikke assistent

Anonymkode: d23a2...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

er ikke det ganske nedlatende? 

Anonymkode: aecf5...61f

Hvorfor skulle det være nedlatende? Ikke noe galt med å være en assistent. Ser du ned på assistenter?

Anonymkode: 280d5...176

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I den grad man kan kalle et fagbrev for en «utdannelse»… 😏 Men litt av det du sier faller jo på sin egen urimelighet. Du kan ha master i et fag som ikke er relevant for skolen, og likevel jobbe som assistent i skolen. Da har du en utdanning på et mye høyere nivå enn det en «utdanning» som barne-og ungdomsarbeider er…

Anonymkode: 283bb...7bf

Det er selvsagt i aller høyeste grad en utdannelse. Tror du må heve kompetansen din litt. 
På lærerrommet (som vi fortsatt kaller det) er det få som vet om noen er adjunkt, lektor eller annet. Det er stort sett i lønnsutbetaling dette er viktig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt i aller høyeste grad en utdannelse. Tror du må heve kompetansen din litt. 
På lærerrommet (som vi fortsatt kaller det) er det få som vet om noen er adjunkt, lektor eller annet. Det er stort sett i lønnsutbetaling dette er viktig. 

men du vet som ikke har lærerkompetanse.

Fagarbeider er en utdannelse, men på vgs nivå. Vil si at en 19-årig ufaglært med studiespes kan bidra mer faglig enn enn fagarbeider i skolen. 

Anonymkode: 0fc68...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det også er noe med hva de kalles i dagligtalen, ikke hva det står på lønnsslippen, der står det helt sikkert fagarbeider på de som er det og assistent på de som er det, MEN, når man er i et hektisk skolemiljø så er det jo veldig tungvint å skulle si fagarbeider til de som er det og assistent til de andre.

Da må det jo være mye lettere å bare kalle alle for assistenter ? 

Samme poeng som at lærer er lærer og ikke adjunkt, lektor osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min jobb så sier vi miljøarbeider til både de med fagbrev og uten fagbrev. Man har ikke kontroll over utdannelsen til alle. 

Anonymkode: aab97...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kaller seg selv assistenter, så dette handler ikke om å være nedlatende, men jeg omtaler dem slik de omtaler seg selv. Ikke ser jeg lønnsslipp med stillingstittel heller.

Jeg er selv lektor med opprykk og blir kalt lærer. Selvfølgelig blir jeg ikke fornærmet av det, selv om stillingstittelen min faktisk er en annen en "lærer".

Det er mye man skal bli krenket over i denne verden, altså. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...