Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er ikke det ganske nedlatende? 

Anonymkode: aecf5...61f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en beskrivelse av hva de er.. Kanskje gammeldags, men fler forstår hva man mener når man sier assistent. 

Anonymkode: 9a42e...577

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke viktigere ting å bry deg om?

Anonymkode: dca58...fbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også kalt for lærer, selv om jeg egentlig er en lektor.

Anonymkode: 73785...f24

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg blir også kalt for lærer, selv om jeg egentlig er en lektor.

Anonymkode: 73785...f24

Word. 

Og for meg er ikke assistent negativt ladet, det er en vanesak å kalle dem det. Fagarbeider er et lite innarbeidet begrep i vårt kollegie. 
(veldig få bryr seg katta om utdannelsesnivå, i den grad det skilles på dette gjelder det i tilfeller der det avklares hvem som har ansvar for hva i møte med elevene). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når ble "fagarbeider" mer status enn "assistent"? Har alltid tenkt på de som ganske like.

Anonymkode: e2404...49f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når ble "fagarbeider" mer status enn "assistent"? Har alltid tenkt på de som ganske like.

Men det er de ikke. Assistent har ikke utdanning innen det en fagarbeider har, mens en fagarbeider har gått to år på skole og to år i lære, samt tatt en endelig prøve for å kunne få fagbrevet sitt. 

Jeg er enig. Akkurat som man ikke lenger kaller det for "lærerrom" men "personalrom", bør man klare å skille en fagarbeider fra en assistent. Hilsen miljøterapeut

Anonymkode: bbb43...4be

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de ikke har lærerkompetanse så har fagarbeidertittel null betydelse i klasserommet.

Anonymkode: 0fc68...41a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Assistenter har ikke utdannelse, det har fagarbeidere, merk forskjellen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lege og blir jevnlig tatt for å være sykepleier. Synes sykepleiere er fine folk og ingen grunn til at det er fornærmende på noen som helst måte. 

Anonymkode: ebd54...c56

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

cry-this-i-promise-you.gif

AnonymBruker
Skrevet

Rett tittel på lønnslippen er viktigst.

Anonymkode: 5c8ff...6d5

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Man har usedvanlig lite å ta seg til om man skulle krenkes av dette.

Anonymkode: 8776b...0df

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal en faglært som jobber i skolen kalles? 

Spør fordi jeg oppriktig ikke vet.

En fagarbeider er vel en som har fagbrev innen faget han/hun arbeider med og det kan være ymse.

Anonymkode: b9e30...ef0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barneskolen og kaller de som har fagbrev fagarbeidere. Det er standard på skolen min. Assistenter er ufaglærte, og det er selvfølgelig viktig å vise skille mellom de som har tatt relevant utdannelse og de som ikke har det.

Anonymkode: b3dd3...0f2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lektor med opprykk, og blir også kalt lærer :) 

Må innrømme jeg har null oversikt over hvilke assistenter som har fagbrev og ei, og bryr meg ikke spesielt heller. Alle ansatte vet hvem som gjør en god jobb og ikke, uavhengig av tittel. 

Anonymkode: 66f09...ae6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her i kommunen kalles det som tidligere ble kalt assistent nå barneveileder. Det synes jeg er en mer korrekt beskrivende tittel.

Barneveilederne jeg har vært borti som mor har vært alt fra ufaglærte til vernepleiere. 99% av dem har gjort en fantastisk jobb med mitt barn, uavhengig av utdanning.

Anonymkode: f7f6f...507

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal en faglært som jobber i skolen kalles? 

Spør fordi jeg oppriktig ikke vet.

En fagarbeider er vel en som har fagbrev innen faget han/hun arbeider med og det kan være ymse.

Anonymkode: b9e30...ef0

Barne-og ungdommsarbeider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn jeg er vant med det, så er fagarbeider/barne- og ungdomsarbeider utdanningen, mens assistent er rollen (og SFO-medarbeider når de er der). Uansett hvilken tittel de måtte ha, er mange av de uvurderlige på jobb, så å omtale noen som assistent er på ingen måte ment nedlatende.

Anonymkode: 8cb7a...03b

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...