AnonymBruker Skrevet 19. mai #1 Skrevet 19. mai Det begynte med små tegn – inkassovarsler på firmaregninger, uro blant kundene, og internt snakk om at «ting er under kontroll». Så kom klagene, alvorlige feil som i ettertid ikke burde skjedd. En avdeling måtte forlate lokalene sine på dagen av myndighetene, men utad i media ble det kalt «strategisk omstrukturering». Vi som jobbet der begynte å bli syke. Presset var stort, usikkerheten enda større. Noen ble permittert over natten, uten oppfølging, uten plan. Så kom tilsyn, bøter, og til slutt: selskapet ble stengt fordi revisor trakk seg. Konkurs. Ferdig. Det mest absurde? At det som ble sagt utad, i media, var at det var de ansatte som var problemet. «Folk ble sykemeldt, og da gikk det galt.» Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å si: det er en brutal opplevelse når en arbeidsplass kollapser rundt deg. Hvordan kom dere videre etter en slik erfaring? Og hvordan forklarer man sånt til neste arbeidsgiver? Anonymkode: 1a58c...f3f
AnonymBruker Skrevet 19. mai #2 Skrevet 19. mai Står i noe lignende selv, men jobber i det offentlige så vi kan ikke gå konkurs. Det er mange som er sykemeldt eller har sluttet, og flere ledere har sagt opp. Føles som alt kollapser, som du sier. Det påvirker meg mer enn jeg trodde og begynner å bli uoverkommelig. Jeg leter etter ny jobb og har ikke tenkt til å forklare så mye til neste arbeidsgiver. Det kan slå tilbake på deg selv å si for mye negativt om tidligere arbeidsplasser på jobbintervju. Tenk ut en kort, troverdig og nøytral forklaring på hvorfor du søker ny jobb. I ditt tilfelle holder det nok å si at firmaet gikk konkurs. Anonymkode: 6dd39...ced 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #3 Skrevet 19. mai Forklar minst mulig, fokuser på andre ting i et eventuelt jobbintervju. Anonymkode: dc481...cf5
Gnå Skrevet 19. mai #4 Skrevet 19. mai Skjønner at dette er vanskelig å stå i, og så fint at du finner deg en ny jobb. Men må du si noe om det på intervju? Hvis du spør hvorfor du bytter, kan du vel bare si at det fristet å prøve noe nytt, og at stillingen de tilbyr virket enda mer spennende? Eller er du bekymret for det som er kommet frem i media? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai #5 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi som jobbet der begynte å bli syke. Presset var stort, usikkerheten enda større. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det mest absurde? At det som ble sagt utad, i media, var at det var de ansatte som var problemet. «Folk ble sykemeldt, og da gikk det galt.» Du har jo nettopp beskrevet at det var en del av problemet. Det å være under press er ikke det samme som å være syk. Hvis man da sykmelder seg pga press, så er det, absolutt, ikke en god ting å ta med seg videre. Det du kan gjøre, er å lære av det, og ta lærdommen med deg i neste runde. Anonymkode: d08ca...79f
AnonymBruker Skrevet 20. mai #6 Skrevet 20. mai Hvorfor skal du si så mye til en ny arbeidsgiver? "jeg jobbet hos Økonomivrak AS tidligere, helt til de gikk konkurs" Anonymkode: 90ebf...eac
AnonymBruker Skrevet 20. mai #7 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal du si så mye til en ny arbeidsgiver? "jeg jobbet hos Økonomivrak AS tidligere, helt til de gikk konkurs" Anonymkode: 90ebf...eac Ja, det hørtes jo ut som en vinner Jeg tror simpelthen man ikke kommer seg videre fra Økonomivrak AS, uten å si noe om at man har lært noe. Sier man ingenting så høres det ut som den tidligere arbeidsplassen har kollapset rundt ørene på en, uten at man merket dette. Det gir et veldig negativt inntrykk. Anonymkode: d08ca...79f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå