Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig i Lofoten for å ta badstu og bade i fjorden. Inne i badstuen satt det noen folk, deriblant et par menn som snakket et språk som kunne minne om italiensk. De var i 50-årene.

Jeg ble litt forbauset over hvor åpenlyst han ene viste forakt over meg. Han målte meg til stadighet opp og ned mens han himlet med øynene og kommenterte til kameraten sin. Jeg reiste meg for å helle litt vann over steinene, og han så på magen min med en slags grimase 😅 

Jeg hadde på meg en sykkelshorts med høyt liv og treningstopp. Jeg har alvorlig fedme (125 kilo fordelt på 170cm) og er kvinne. Kanskje er det mer vanlig å vise at man vurderer andres kropper negativt i enkelte land? Italienere er vel ganske små, mange av dem?

Ble som sagt litt forbauset, for selv om jeg hører om fettskam og hets, har jeg aldri opplevd noe selv. 

Er det vanlig at folk kommenterer eller viser forakt mot store folk? Trodde ikke helt på det før (trodde det bare var enkelte av oss som var for ømfintlige og som antok at folk dømte, men at dette ikke kunne stemme), men dette var altså reelt og ikke noe jeg innbilte meg 🤷‍♀️

Anonymkode: 47f1b...719

• Liker 1
  • Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda, det er dessverre veldig vanlig. I Norge er det mer i det skjulte men i utlandet er det mye mere åpenlyst. Spesielt på fly og i andre situasjoner hvor man er nært andre mennesker. Som mann opplever jeg det mest fra kvinner slik du opplever det fra menn.

Anonymkode: 19857...bb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var nylig i Lofoten for å ta badstu og bade i fjorden. Inne i badstuen satt det noen folk, deriblant et par menn som snakket et språk som kunne minne om italiensk. De var i 50-årene.

Jeg ble litt forbauset over hvor åpenlyst han ene viste forakt over meg. Han målte meg til stadighet opp og ned mens han himlet med øynene og kommenterte til kameraten sin. Jeg reiste meg for å helle litt vann over steinene, og han så på magen min med en slags grimase 😅 

Jeg hadde på meg en sykkelshorts med høyt liv og treningstopp. Jeg har alvorlig fedme (125 kilo fordelt på 170cm) og er kvinne. Kanskje er det mer vanlig å vise at man vurderer andres kropper negativt i enkelte land? Italienere er vel ganske små, mange av dem?

Ble som sagt litt forbauset, for selv om jeg hører om fettskam og hets, har jeg aldri opplevd noe selv. 

Er det vanlig at folk kommenterer eller viser forakt mot store folk? Trodde ikke helt på det før (trodde det bare var enkelte av oss som var for ømfintlige og som antok at folk dømte, men at dette ikke kunne stemme), men dette var altså reelt og ikke noe jeg innbilte meg 🤷‍♀️

Du spør om det er vanlig men har ikke hørt noe selv? Da er det vel ikke vanlig? 🙄🤦‍♀️  hadde du hørt det = vanlig🙇‍♀️ så hvorfor spør du 🤷‍♀️

Anonymkode: e35a2...467

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I Norge stirres det og man blir snakket til som om man er en idiot på to bein. Tynne folk er smarte og morsomme. Har dessverre erfart begge deler, derfor jeg kan skrive det så bastant.

Anonymkode: 29d2d...cc9

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

I Norge stirres det og man blir snakket til som om man er en idiot på to bein. Tynne folk er smarte og morsomme. Har dessverre erfart begge deler, derfor jeg kan skrive det så bastant.

Har også opplevd begge deler og body shaming er reel mot begge sider. Som tynn oppleves fordommer som at en er overfladisk eller "jeg ser iallefall ikke ut som en 12 åring", eller at en aldri spiser, bare hunder liker bein og andre lite kjekke ting å få høre, oftest innpakket i "ta det som et kompliment"🙄 Som overvektig får en høre at en er lat og mangler selvkontroll.

Anonymkode: 41a87...fa2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til kultur i Italia, men min mann er fra en kultur hvor man får direkte beskjed om at man er for tykk, for tynn, for feig, har for stor nese, har utstående ører, ikke er særlig pen, må imponere på annet vis enn med sjarm/utseende om man skal få seg partner, og så videre. De kan til og med henvende seg til ukjente de ikke vet navnet på med "du tykke", "du med nesa", "du svarte" og så videre. 

Absolutt kultursjokk for norske meg. For dem er det noe de anser som normalt, fordi folk er som de er. Ingen vits i å late som om noen ikke har trekk de selv vet om, og som andre ser. Er du tykk er du tykk. Du kan likevel være snill, eller smart. Det positive er kanskje at de ikke tillegger andre egenskaper til det synlige enn det at man trolig er glad i mat om man er tykk, og antagelig småspist om man er tynn. Det gjør ofte vi nordmenn. Tillegger slikt egenskaper utover det synlige. 

Anonymkode: d7842...385

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner ikke til kultur i Italia, men min mann er fra en kultur hvor man får direkte beskjed om at man er for tykk, for tynn, for feig, har for stor nese, har utstående ører, ikke er særlig pen, må imponere på annet vis enn med sjarm/utseende om man skal få seg partner, og så videre. De kan til og med henvende seg til ukjente de ikke vet navnet på med "du tykke", "du med nesa", "du svarte" og så videre. 

Absolutt kultursjokk for norske meg. For dem er det noe de anser som normalt, fordi folk er som de er. Ingen vits i å late som om noen ikke har trekk de selv vet om, og som andre ser. Er du tykk er du tykk. Du kan likevel være snill, eller smart. Det positive er kanskje at de ikke tillegger andre egenskaper til det synlige enn det at man trolig er glad i mat om man er tykk, og antagelig småspist om man er tynn. Det gjør ofte vi nordmenn. Tillegger slikt egenskaper utover det synlige. 

Anonymkode: d7842...385

Hvilken kultur er dette?

Anonymkode: 3e47c...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som overvektig får en høre at en er lat og mangler selvkontroll.

Anonymkode: 41a87...fa2

Det verste er at overvektige av og til ikke blir tatt på alvor hos legen.

TS, du skulle stirret ekkelt tilbake. Det er vel ikke så appetittelig å sitte i en airfryer med to italienske gubber i 50 åra?

Anonymkode: fd58b...3fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at han ikke reagerte på at du hadde på klær?

Anonymkode: c1915...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å, du skulle bare stirret tilbake og spurt om han hadde et problem? 

men , men det er lett å tenke på i ettertid…

Anonymkode: a392e...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vært i Asia? Italienere er ingenting i forhold: 

Anonymkode: 50055...af2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sikker på at han ikke reagerte på at du hadde på klær?

Anonymkode: c1915...64b

Nei, dette hadde ikke noe med klærne å gjøre. Var flere som hadde litt mer enn badetøy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du spør om det er vanlig men har ikke hørt noe selv? Da er det vel ikke vanlig? 🙄🤦‍♀️  hadde du hørt det = vanlig🙇‍♀️ så hvorfor spør du 🤷‍♀️

Jeg har hørt om fettfobi fra andre, sikkert på sosiale medier. Folk som forteller at de har blitt hetset, gjort narr av osv. Siden jeg ikke hadde opplevd noe lignende selv, trodde jeg dette var sterkt overdrevet av folk som ville ha innhold i kanalene sine eller lignende. Nå er jeg litt i tvil om dette er mer vanlig enn jeg trodde, så poenget var vel å høre om andre var (personlig) bekjent med dette. 

Jeg er litt forbauset, for å være helt ærlig. Her har jeg gått rundt med fedme og ant fred og ingen fare, så jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre eller si da jeg så tydelig ble foraktet av et annet menneske og da mest sannsynlig grunnet min store kropp. Jeg gjorde ingen skade, ikke plaget jeg andre heller. Jeg satt der som alle andre. Og skapte forakt hos et annet menneske. En ny erfaring, og det føltes ikke som en god en.

Interessant å lese svarene til andre her. Kultur spiller nok inn! Jeg visste at mange fra asiatiske land kan være vel direkte om hvordan man ser ut 😅

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skulle bare klapset deg på magen, ristet på rumpa, raptus og bedt han flytte seg.

Anonymkode: 38d40...4a1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du skulle bare klapset deg på magen, ristet på rumpa, raptus og bedt han flytte seg.

Rapt høyt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så interessant! Har du erfaring både som stor og slank, og følte en forskjell? Dette hører man jo om ofte i historier fra folk som har slanket seg. De ble behandlet bedre som slank, men kanskje ikke av andre kvinner? Husker Hanne Krogh eller Eli Rygh fortalte i et intervju at kvinner var hyggeligere mot henne da hun hadde litt flere kilo 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det hadde vært noe! Jeg ble jo forbauset og klarte ikke å finne på noe å møte det med 😁 Spøk til alvor: det såret faktisk en del først. Nå synes jeg bare det sier mer om ham, men gjør meg noen tanker om at dette nok er vanligere enn man tror. 

Ser man amerikanske filmer så var jo som regel han eller hun dumme også tykk. Snodige greier! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 4.07):

Hvilken kultur er dette?

Anonymkode: 3e47c...bbb

Sikkert Kina eller sør-korea. Spesielt sør-korea er kjent for dette. 

Anonymkode: 978df...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 0.05):

Ja, da hadde han jo fått et mye bedre inntrykk av overvektige :himle:

Anonymkode: d7b92...562

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 1.06):

Det finnes ingen dumme spørsmål, men dette svaret ditt er et godt eksempel på at det finnes dumme svar.
TS er sikkert oppegående nok til å vite at egen erfaring bare er anektdotiske bevis og ikke noe bevis for at noe er vanlig eller ikke.

Anonymkode: 0f2cc...67a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...