Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å bekjempe ensomhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 23.18):

Nordmenn er et veldig kaldt folkeslag. 

I flere andre land hilser folk på hverandre, selv om det kanskje er litt overfladisk er det mye triveligere. Det er enklere å komme i prat med mennesker.

Her på berget er man så opptatt med seg og sitt, er ikke interessert i å snakke med nye mennesker.

Det kan du se f.eks på de trådene her på kg som omhandler foreldregruppa i barnehage/skole. Veldig mange svarer at de ikke er interessert i å bli kjent med de andre foreldrene, at de har nok venner osv. Selv om nok kan ta en del innlegg og svar på dette forumet med en klype salt..

På en annen side. Hvilket ansvar har man selv, er det slik at man skal sitte hjemme å vente på at det dukker opp noen? Eller har man et ansvar for å ta tak i eget liv?

Anonymkode: 3961c...bfb

Er det mindre ensomhet i land hvor folk hilser på hverandre?  Hvis det er overfladisk, så hjelper vel ikke det så mye? Jeg var i USA for en del år siden. Der spør de  " how are you"? men det er jo bare en høflighetsfrase. De er ikke interessert i høre om hvordan jeg har det. Er det noen av dere som kommer fra slike prate-land som har noen tanker rundt dette?

Anonymkode: fba05...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker en heller burde fokusere på å hjelpe mennesker å bli bedre likt, fremfor å aktivt bekjempe ensomhet - fjerne elementer som enkelte misliker, hos enkelte. Det en kan gjøre er å gi flere økte muligheter til å møtes, men hvis en gir blanke eller ikke har evner så er det egentlig dette en må jobbe med; hvis en f.eks snakker med seg selv hele tiden, nær andre, så burde en begynne å jobbe med dette før alt annet.

Anonymkode: 4787e...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Tenker en heller burde fokusere på å hjelpe mennesker å bli bedre likt, fremfor å aktivt bekjempe ensomhet - fjerne elementer som enkelte misliker, hos enkelte. Det en kan gjøre er å gi flere økte muligheter til å møtes, men hvis en gir blanke eller ikke har evner så er det egentlig dette en må jobbe med; hvis en f.eks snakker med seg selv hele tiden, nær andre, så burde en begynne å jobbe med dette før alt annet.

Dårlig ide! Ingen får det bedre av å gjøre seg til en annen enn den man er . Jeg vil være meg selv og den som ikke godtar det blir ikke min venn. Man skal ikke gjøre alt for å tekkes andre, man skal lære seg å bli glad i seg selv. DET er første bud! Herregud.

Anonymkode: 2b336...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig.

Skjønt jeg tror det å snakke med seg selv er et marginalt problem :) 

Anonymkode: 524b9...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg flere venner som er lik meg selv og tar meg som jeg er. Jeg har halve livet gått og spilt en rolle,vært klovn og slik,så jeg vet at det koster mer enn det smaker. Man mister seg selv. 

Så hvis alternativet til å være seg selv er å være ensom er late som om man er en annen,så vet jeg hva jeg velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg gidder heller ikke å være sammen med annet enn "heil ved"-folk. De som ikke er ekte er ikke noe for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som sier det handler om hva du selv gjør. Vi er i stor grad vår egen lykkes smed. Helt uenig med at vi er et kaldt folkeslag. Har endel tiår på baken, og dette stemmer overhodet ikke med mine erfaringer og opplevelser. Tror det er mer hvilket perspektiv man har på livet. 

Anonymkode: 0478d...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...