Gaia Skrevet 19. mai 2025 #21 Skrevet 19. mai 2025 Hva med fysioterapi, dyrlege eller tannlege? Jeg ville ikke valgt lege selv om jeg hadde karakterer til det. Dette på grunn av det høye arbeidspresset.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #22 Skrevet 19. mai 2025 Romkom skrev (6 timer siden): Aldri hørt om at noen har vært sykemeldt for høyt blodtrykk med unntak av de med hypertensiv krise, det er vel strengt tatt ikke noe man kan sykemeldes for heller. Det har begge mine foreldre klart å være. Ingen av dem er leger. En jobbet i Nordsjøen og fikk naturlig nok ikke reise ut igjen med skyhøyt trykk. Andre med lederstilling i helsevesenet (sykepleier i bunnen), hvor trykket var så høyt at det ikke var målbart på vanlige målere. Ble lagt inn på sykehuset, og det har vært litt å følge opp. Jeg har også et tredje familiemedlem som også har vært sykemeldt på grunn av høyt blodtrykk. For å si det sånn så har vi litt utfordringer i familien her, og vi følges opp, men det går fint an å bli sykemeldt for det. Anonymkode: 09829...1de 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #23 Skrevet 19. mai 2025 Sunshine384290589 skrev (20 timer siden): Hva hadde dere valgt av å søke medisin vs biovitenskap på uio? Helt klart medisin. Mye høyere status. Og blir du drittlei av å diagnostisere hemorroider så har du likevel en mulighet for en fett betalt jobb i ett av helseforetakene. Kjenner en lege som hoppet av og fikk en ledelsejobb i ett av helseforetakene. Tjener halvannen mill for å sitte på ræva mesteparten av tiden. Anonymkode: 12d82...eda
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #24 Skrevet 19. mai 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Poenget er vel at man trenger minimum master for å få jobb, så en bachelor i biovitenskap kommer man ikke langt med. Greit å vite det før man setter i gang. Det er selvsagt ikke det samme som en bioingeniør. Anonymkode: 08781...70a Kommer ikke så langt med 3 år fra medisinstudiet heller. Da har man ikke en grad en gang. Jeg har mastergrad fra institutt for biovitenskap (annet universitet, men samme greia), og tjener 1.1 millioner i året uten å løpe meg halvt i hjel på et sykehus til alle døgnets tider, og fri alle helligdager og helger. Synes det er ålreit😊 Anonymkode: 863c4...a62 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #25 Skrevet 19. mai 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kommer ikke så langt med 3 år fra medisinstudiet heller. Da har man ikke en grad en gang. Jeg har mastergrad fra institutt for biovitenskap (annet universitet, men samme greia), og tjener 1.1 millioner i året uten å løpe meg halvt i hjel på et sykehus til alle døgnets tider, og fri alle helligdager og helger. Synes det er ålreit😊 Anonymkode: 863c4...a62 Jeg kan forresten legge til at min far er lege, og etter å ha hørt han stønne, syte og klaget over jobben sin hele oppveksten, falt det meg aldri inn å bli det samme. Når det er sagt, tror jeg at selve studiet må være veldig spennende. Men jeg tror ikke det er spennende nok til å gjøre opp for det som kommer etter. Anonymkode: 863c4...a62
Romkom Skrevet 19. mai 2025 #26 Skrevet 19. mai 2025 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har begge mine foreldre klart å være. Ingen av dem er leger. En jobbet i Nordsjøen og fikk naturlig nok ikke reise ut igjen med skyhøyt trykk. Andre med lederstilling i helsevesenet (sykepleier i bunnen), hvor trykket var så høyt at det ikke var målbart på vanlige målere. Ble lagt inn på sykehuset, og det har vært litt å følge opp. Jeg har også et tredje familiemedlem som også har vært sykemeldt på grunn av høyt blodtrykk. For å si det sånn så har vi litt utfordringer i familien her, og vi følges opp, men det går fint an å bli sykemeldt for det. Anonymkode: 09829...1de Kan du ikke lese, eller stoppet du bare midt i kommentaren? For jeg kom med en unntak som du bruker som eksempel på hvorfor jeg tar feil. At du ikke får lovt å jobbe pga. ymse helsekrav i jobben er heller ikke grunn til sykemelding. På samme måte som en taxisjåfør ikke kan sykemeldes fordi han mistet lappen grunnet manglende edruelighet. Om legen har brutt loven og gitt han sykemelding gir det meg ikke mindre rett. Endret 19. mai 2025 av Romkom
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2025 #27 Skrevet 19. mai 2025 Romkom skrev (4 minutter siden): Kan du ikke lese, eller stoppet du bare midt i kommentaren? For jeg kom med en unntak som du bruker som eksempel på hvorfor jeg tar feil. At du ikke får lovt å jobbe pga. ymse helsekrav i jobben er heller ikke grunn til sykemelding. På samme måte som en taxisjåfør ikke kan sykemeldes fordi han mistet lappen grunnet manglende edruelighet. Om legen har brutt loven og gitt han sykemelding gir det meg ikke mindre rett. Apropos lesing, så er det gjentagende nevnt at mannen ble sykemeldt pga hypertensjon OG utbrenthet. Anonymkode: 2d01d...dc1 1 1
Romkom Skrevet 19. mai 2025 #28 Skrevet 19. mai 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Apropos lesing, så er det gjentagende nevnt at mannen ble sykemeldt pga hypertensjon OG utbrenthet. Anonymkode: 2d01d...dc1 Apropos lesing var mitt poeng hele veien at han nok utelukkende er sykemeldt pga. utbrenthet. På samme måte som noen som har kreft og stein i skoen ikke er sykemeldt pga. sistnevnte. Det kom også svært tydelig frem i kommentaren min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå