BobbySocks Skrevet 19. mai #21 Del Skrevet 19. mai Er dette en garasje der du som medeier må være med å spleise på nytt tak når de ødelegger det eksisterende? Da hadde jeg meldt dem til styret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet 19. mai Forfatter #22 Del Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har et sånt garasjetak og jeg har fått lov til å riste tøy der ute. Ellers sitter jeg i vinduet mitt. Jeg vil si at du skal passe dine egne saker. Folk har lov å ha livene sine i fred. Anonymkode: 91c56...fdd Eh, er jo at jeg synes det er ubehagelig å ha folk utenfor vinduet mitt da 🤣 så det er de som må la meg ha livet mitt i fred 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:36 #23 Del Skrevet tirsdag kl 06:36 Jeg ville tatt det opp med styret som har ansvaret for garasjeanlegget. Styret skal strengt tatt være risikoaverst på vegne av eierne/borettslaget. Dette gjelder både mulig skade på bygningsmassen og mulig personskade, om enn kun teoretisk – begge deler kan få store økonomiske konsekvenser for borettslaget/sameiet. I dette tilfellet vil et seriøst styre sette en stopper for slik bruk av taket, rett og slett fordi det finnes en risiko – liten eller stor. Better safe than sorry. Sitter i et sameiestyre selv, og vi ville uten tvil ha satt en stopper for slik bruk. Ta en uformell prat med styreleder i aller første omgang, gjerne i form av et spørsmål om styret godtar slik bruk av taket. Styreleder eller -medlem kan gjerne inviteres inn til deg og se dette med egne øyne. Dermed kan vedkommende være den som fronter henvendelsen til naboene dette gjelder, og holde deg utenfor. "Jeg var på besøk hos nn, og så at dere brukte taket som ....." Dette faller inn under mer eller mindre ubehagelige saker styret må ta seg av. Hvis ikke ballen ruller videre etter det sender du en skriftlig henvendelse til styret. Anonymkode: c89aa...dc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:56 #24 Del Skrevet tirsdag kl 07:56 cathrineline skrev (På 19.5.2025 den 9.39): De klatrer ut via vinduet ja Dette er ulovlig. Og brudd på HMS for sameier. Skjer det en ulykke her er sameiet ansvarlig og kostnadene kan bli store. Anonymkode: 66d3b...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:23 #25 Del Skrevet tirsdag kl 09:23 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Enig ellers, men taket må da tåle den vekten 😫 det skal jo tåle masse snø Anonymkode: 7f9a7...cb2 Spørs hvor du bor i landet. I Stavanger er snølast på mark 150 kg/m2. Nyttelast i boligbygg er vanligvis 200 kg/m2. Balkonger 400 kg/m2. Det er selvfølgelig noen ekstra faktorer inne i bildet, men enkelt forklart, bør et tak i Stavanger forsterkes, dersom det skal benyttes til opphold. (I Namsskogan er det 750 kg/m2, så der tåler taket det meste). Anonymkode: 75bcd...edf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:15 #26 Del Skrevet tirsdag kl 12:15 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Enig ellers, men taket må da tåle den vekten 😫 det skal jo tåle masse snø Anonymkode: 7f9a7...cb2 Det var vel kanskje ikke den mest analytisk tilnærmingen til problemstillingen. Det er ikke den generelle vekten her som potensielt kan skade taket – avhengig av hva slags belegg det har. Brukes taket er det flere former for (konsentrert) ytre påkjenning som taket kan utsettes for. Et søkt men teoretisk plausibelt eksempel: en tung person på en stol med ben i stålrør uten knotter som graver seg ned i asfaltpappen og punkterer den helt eller delvis. Anonymkode: c89aa...dc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathrineline Skrevet tirsdag kl 12:59 Forfatter #27 Del Skrevet tirsdag kl 12:59 Takk for svar hadde ikke plaget med om vedkommende bare lå på et håndkle og solet seg, men nå som vedkommende har begynt å ta med gjester og har med bord og stoler der oppe, så synes jeg det er ubehaglig om det plutselig sitter og beveger seg folk rett utenfor vinduet mitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:43 #28 Del Skrevet tirsdag kl 17:43 Som gårdeier hadde jeg satt veldig pris på om du ga meg beskjed. Dette går på sikkerhet. Om noe skjer er det fare for at jeg vil måtte punge ut til den uheldige personen som falt utfor og ble lam. Da ville jeg bli nødt til å selge bygården, og ville kanskje gått konk. Anonymkode: cfbf7...bf6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:41 #29 Del Skrevet fredag kl 13:41 AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 16.36): Enig ellers, men taket må da tåle den vekten 😫 det skal jo tåle masse snø Anonymkode: 7f9a7...cb2 Ja, det et selvfølgelig laget for å tåle snø. Men snø fordeles relativt jevnt utover et større område. Taket er antagelig ikke laget for å tåle en "akutt" belastning over et mindre område. Som en annen person beskriver i tråden, en person som veier mye i en stol med skarpe bein. Eller at noen hopper litt. Tenk på det som at hvis man går på isen og den oppleves som utrygg, bør man legge seg ned og spre ut vekta mest mulig. Fordi 100kg på lite punkt "veier mer" enn samme vekt fordelt utover på et større område. Anonymkode: 90dca...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå