Gå til innhold

Naboer som oppholder seg på taket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i fjerde etasje i en bygård, og det er bygd slik at det er en garasje ved siden av bygget som når helt opp til vinduene på de som bor i den etasjen. det er derfor mulig å gå ut på taket der fra vinduene. Noen av naboene har begynt å gjøre dette, og satt opp utemøbler rett utenfor vinduet sitt, og har av og til venner på besøk utenfor. Jeg er litt usikker på hvor komfortabel jeg er med dette. De bor ved siden av meg og jeg er litt redd for at gjester de har kan se inn gjennom soverommet mitt bare de beveger seg en meter. Har jo ofte vinduet åpent også. Det er jo av og til bråk om de har noen på besøk, men samtidig så er det også balkonger rett over oss og, og bråk fra balkonger må man jo tåle. Jeg har godt forhold til naboene og vil ikke virke som en klagebøtte om dette bare er en bagatell :)

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for informasjonen.

Jeg hadde nok ikke likt å bodd sånn..

Anonymkode: cb83a...7e9

• Liker 2
Skrevet (endret)

første jeg tenke er om taket er bygget til å tåle det.
Jeg ville nok tatt det videre, det er ikke å vær en klagete nabo, for meg hadde det vært totalt uakseptabelt at de tok seg slik til rette, garasje taket skal ikke brukes som en balkong.

Det går og på sikkerhet, er det gjerde rundt? og som nevnt oppføre om taket er bygget for å tåle det.

Endret av Hololo
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
cathrineline skrev (4 minutter siden):

Bor i fjerde etasje i en bygård, og det er bygd slik at det er en garasje ved siden av bygget som når helt opp til vinduene på de som bor i den etasjen. det er derfor mulig å gå ut på taket der fra vinduene. Noen av naboene har begynt å gjøre dette, og satt opp utemøbler rett utenfor vinduet sitt, og har av og til venner på besøk utenfor. Jeg er litt usikker på hvor komfortabel jeg er med dette. De bor ved siden av meg og jeg er litt redd for at gjester de har kan se inn gjennom soverommet mitt bare de beveger seg en meter. Har jo ofte vinduet åpent også. Det er jo av og til bråk om de har noen på besøk, men samtidig så er det også balkonger rett over oss og, og bråk fra balkonger må man jo tåle. Jeg har godt forhold til naboene og vil ikke virke som en klagebøtte om dette bare er en bagatell :)

Litt avhengig av type garasje ville jeg vært bekymret for om taktekkingen/takpappen er beregnet til å ha møbler på. Har dere et styre som kan vurdere det?

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Gardiner...?

Anonymkode: d6e4f...687

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gardiner...?

Ja har gardiner, men jeg liker å få sollys inn på soverommet mitt, spesielt å våkne til det om morgenen :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette er utrygt og farlig. Som andre har nevnt, taket er antagelig ikke bygget for å tåle denne typen vekt. Og manglende rekkverk er også kjempefarlig. Det skal bare til at noen snubler før det kan gå skikkelig galt.

Kontakt styre, utleier, sameie eller de som drifter garasjen.

Anonymkode: 90dca...fe0

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Sitter de på taket i 4. etasje, og går ut dit via et vindu?

Dette høres ikke greit ut! 

Ta kontakt med vaktmester eller styret i bygården. De som oppholder seg der trenger ikke å få vite at det er du som sa ifra. 

Vanligvis legger jeg meg ikke opp i hva naboer foretar seg, men dette må da være både farlig og ulovlig.

• Liker 7
Skrevet

De klatrer ut via vinduet ja 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke nølt med å ta det videre til styret og jeg er ikke en person som lett klager på andre. Men dette hørtes farlig ut. Bor selv i borettslag og vet at jeg må tåle en del når jeg velger å bosette meg et sted der det er folk på alle kanter. Men klatre ut av vinduet og bruke garasjetak som uteplass - nei, det er over min grense for hva som er greit i hvert fall. 

Anonymkode: 72397...7da

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er utrygt og farlig. Som andre har nevnt, taket er antagelig ikke bygget for å tåle denne typen vekt. Og manglende rekkverk er også kjempefarlig. Det skal bare til at noen snubler før det kan gå skikkelig galt.

Kontakt styre, utleier, sameie eller de som drifter garasjen.

Anonymkode: 90dca...fe0

Enig ellers, men taket må da tåle den vekten 😫 det skal jo tåle masse snø 

Anonymkode: 7f9a7...cb2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld.

Anonymkode: 0317a...876

AnonymBruker
Skrevet
cathrineline skrev (17 timer siden):

Ja har gardiner, men jeg liker å få sollys inn på soverommet mitt, spesielt å våkne til det om morgenen :)

Sitter de der fra tidlig morgen?

Anonymkode: dae7e...a89

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Anmeld.

Anonymkode: 0317a...876

For hva?

Ts, snakk med naboen din og si at du ikke er komfortabel med at de camper  utenfor soveromsvinduet ditt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sitter de der fra tidlig morgen?

Anonymkode: dae7e...a89

Om de sitter der når ts legger seg, så føler hun nok for å dekke til vinduet. Mener du hun skal ha vekkerklokke på midt på natten for å dra gardinene fra?

TS, har ikke naboen terrasse? Jeg syns det høres slitsomt ut å ha det slik.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt bilder av utemøblene, og  sendt det til plan og bygningsetaten, og etterspurt lovligheten av å bruke arealet som takterasse uten sikring.

Anonymkode: 39c8d...8d9

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres fryktelig skummelt ut å ha nærmest selskaper på et garasjetak som ikke engang er sikret med rekkverk rundt hele. De kan jo falle ned, snuble, når som helst, og da spesielt om de benytter de sosiale sammenkomstene på taket til å drikke alkohol!

Ta en anonym telefon til politiet og fortell at det er en gjeng mennesker på et usikret garasjetak, og at de må få beskjed om å komme seg ned på en trygg måte og ikke gå der igjen. Politiet ser helst at folk unngår situasjoner der personskader kan oppstå.

Anonymkode: e5ac0...262

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke greit. Taket er ikke laget for å oppholde seg på og det mangler sikkert sikring rundt. Nå er det jo på eget ansvar. Men man kan ikke ta seg til rette på den måten. Hadde tatt det med styrer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, jeg hadde ikke brydd meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et sånt garasjetak og jeg har fått lov til å riste tøy der ute. Ellers sitter jeg i vinduet mitt.

Jeg vil si at du skal passe dine egne saker. Folk har lov å ha livene sine i fred.

Anonymkode: 91c56...fdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...