AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:14 #41 Del Skrevet mandag kl 06:14 HMK skrev (8 timer siden): Jeg husker mamma også var sliten på slutten av dagen på 17 mai gjennom 80 og 90 årene. Det er ikke et nytt fenomen. Helt enig, vi var slitne på 80- og 90-tallet også. Men jeg ser en helt annen form for slitenhet i dag. Det virker som om de fleste er mye mer mentalt/emosjonelt slitne i tillegg til fysisk slitne, og det tror jeg kommer av at vi konstant blir bombadert med inntrykk som må fordøyes. En annen faktor er at alt har blitt så "stort" hos veldig mange. Det skal arrangeres champagnefrokost, familieselskaper, vennetreff, skolearrangement med mere, og maten skal være "høyverdig" - ikke noe skal være enkelt på denne dagen. Jeg har sett utviklingen av 17.mai-feiringen fra 70-tallet og frem til i dag, og jeg synes ikke det er rart at folk er mer slitne i dag, med alle forventningene de legger på seg selv. Som sagt, folk var slitne før også, men det det kan ikke sammenlignes med hvordan ting er i dag, og det synes jeg er trist. Anonymkode: 15f1e...870 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:14 #42 Del Skrevet mandag kl 06:14 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du, og mange andre, greier ikke å se konteksten. Det er en trend at vanlige voksne folk ikke klarer et helt normalt liv lengre. Dette har vi fakta-kunnskap om, sykefraværsstatistikken. Så at folk klager på hvor slitne de er hele tiden, er definitivt et fenomen av nyere dato. Årsakene er nok mange og ganske komplekse. Den største forskjellen er nok mentaliteten til Hvermansen. Den har forandret seg ganske mye siste 30 år, enormt mye siste 60 år. For 60 år siden var hele mentaliteten rundt at livet er hardt og slitsomt. Det var ikke flust av sikkerhetsnett i samfunnet, du arbeidet fordi du måtte det på vegne av deg selv og familien. Det meste av livet dreide seg om basale ting rundt det å greie seg og overleve. For veldig mange var det å komme seg i lønnsarbeid fra tidlig i tenårene helt vanlig. an jo legge til at det meste i arbeidslivet var mye hardere da. Men da var mentaliteten at det var dette som var livet. Få familie og arbeid. G Anonymkode: 071c6...b9f For 60 år siden bodde de i hus og rekkehus som regel og fikk sove om natta og måtte ikke plages hver natt av den bråkete naboen f eks. Heller ikke plages av dårlig inneklima av balansert ventilasjon og varmepumper. Søvn er essensielt for å fungere, noe de færreste voksne får nok av i dag. Anonymkode: daa50...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:16 #43 Del Skrevet mandag kl 06:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For 60 år siden bodde de i hus og rekkehus som regel og fikk sove om natta og måtte ikke plages hver natt av den bråkete naboen f eks. Heller ikke plages av dårlig inneklima av balansert ventilasjon og varmepumper. Søvn er essensielt for å fungere, noe de færreste voksne får nok av i dag. Anonymkode: daa50...8d1 Det er vel ingen hus/leiligheter som er bedre lydisolert og har bedre ventilasjon enn de som har blitt bygget de siste ti-tyve årene enn for seksti år siden. Det stilles helt andre krav nå. Anonymkode: 1a975...011 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:16 #44 Del Skrevet mandag kl 06:16 Foreldrene mine hjalp ikke til med 17-maiarrangement en eneste gang. Skjønner at man ikke blir sliten når man ikke trenger å gjøre en dritt. Anonymkode: 985d1...c41 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:23 #45 Del Skrevet mandag kl 06:23 Enda et innlegg for å fremme generasjonsskrig. Hva er motivasjonen din? Anonymkode: 6b336...26c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:29 #46 Del Skrevet mandag kl 06:29 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Foreldrene mine hjalp ikke til med 17-maiarrangement en eneste gang. Skjønner at man ikke blir sliten når man ikke trenger å gjøre en dritt. Anonymkode: 985d1...c41 Mine foreldre hjalp til med 17.mai-arrangement stort sett hvert år på 70- og 80-tallet, og jeg selv var med på å arrangere flere skolefeiringer på sent 90-tall/tidlig 2000-tall. Som sagt, vi ble også slitne i løpet av en slik dag, men det var en enklere tid da, og slitenheten var mer fysisk. Vi hadde ikke den mentale/emosjonelle stressfaktoren som mange legger på seg selv i dag i tillegg. Anonymkode: 15f1e...870 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:30 #47 Del Skrevet mandag kl 06:30 Vel, jeg er i 60-årene, og jo, selvsagt var det 17.-mai arrangementer da mine barn var skolebarn også, OG da jeg selv gikk på skolen på 70-tallet. Jeg husker arrangementene fra min barndom som mer omfattende på mange måter enn dagens. Tror dere at disse arrangementene lagde seg selv? Nei, folk stilte opp i minst like stor grad den gangen, kanskje mer. Men det ble jo sett på som noe sosialt og trivelig. Det var jo gøy å få være med i lokalsamfunnet sammen med venner og naboer. (Men så var jo ikke Netflix og internett funnet opp, så det var ikke like stort offer å kreke seg ut av døra). Klart man er litt sliten på kvelden 17.mai, spesielt hvis man har vært på beina siden 7 om morgenen og drukket noen glass vin innimellom all gåingen. Men det er jo en god slitenhet. Er målet å gå igjennom livet uten å anstrenge seg? Det spesielle med den andre tråden er jo at vedkommende var utslitt dagen ETTER! Det er svært spesielt…. En stor forskjell på mine foreldre og dagens foreldre er forresten at de førstnevnte var minst ti år yngre da de fikk barn. Jeg tror dette med at folk får barn senere og senere gjør noe med energinivået. Anonymkode: a3fd4...1c4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:38 #48 Del Skrevet mandag kl 06:38 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min mor var heller ikke nevneverdig sliten da hun hadde oss barna på 80-/90-tallet. På 17.mai startet barnetoget kl 11 - her jeg og mine barn bor starter det kl 09 (men pga stor by så må man dra 7:30 for å komme tidsnok). Det var ikke én gang at mor og far var med å organisere skoleopplegg - jeg har gjort min plikt fire år på rad. Dessuten, alle 17.mai-middager var hos min bestemor, så da gikk ettermiddagen og kvelden der. Allerede på ungdomsskolen hang vi barna alene på tivoli, og mor kunne ta sine vante timer i sola på verandaen. Nå skal det sies at jeg ikke er en slik mamma som legger ut stories/tar bilder/har masse besøk/henger med venninner/prøver å se ut som en modell når jeg pynter meg. Har ganske lave skuldre, pleier f eks ta en joggetur mellom barnetoget og middagen. MEN: jeg er imot tidlige barnetog kl 09 og to år med ansvar (per barn) for skoleopplegg. Naboen min har f eks fire barn, det blir åtte år med ansvar for skoleopplegg på 17.mai😵 Heldigvis er barna mine ferdige på barneskolen, men jeg synes faktisk synd på dem som må bidra med noe absolutt hele den dagen. Og ja: jeg utfordrer folk på 60+ til å sette seg inn i hvor heftig mye dagens foreldre MÅ delta på i dag. Jeg er den som takker nei til vinkvelder med klassemammaer og diverse frivillige verv, likevel har jeg nok av greier jeg MÅ på pga barna. Dette selv om tenåringene mine sykler/busser rundt selv, organiserer egne hverdager osv. Mye jeg faktisk ikke slipper unna selv om jeg later som om det ikke eksisterer. Anonymkode: 259de...686 Vi bodde på et lite sted hvor alle kjenner alle. Fra vi var veldig små ble vi sluppet løs og var høyt og lavt på den lokale skolen i ca 3-4 timer. Foreldrene våre stolte vel på at hvis det skjedde noe så var det noen som brydde seg? Jeg tror de var slitne mest pga de er introvert. Selv er jeg også introvert og det er nest slitsomt med alle folkene og lydene. Bor et stort stes. Anonymkode: 5b315...874 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:42 #49 Del Skrevet mandag kl 06:42 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vel, jeg er i 60-årene, og jo, selvsagt var det 17.-mai arrangementer da mine barn var skolebarn også, OG da jeg selv gikk på skolen på 70-tallet. Jeg husker arrangementene fra min barndom som mer omfattende på mange måter enn dagens. Tror dere at disse arrangementene lagde seg selv? Nei, folk stilte opp i minst like stor grad den gangen, kanskje mer. Men det ble jo sett på som noe sosialt og trivelig. Det var jo gøy å få være med i lokalsamfunnet sammen med venner og naboer. (Men så var jo ikke Netflix og internett funnet opp, så det var ikke like stort offer å kreke seg ut av døra). Klart man er litt sliten på kvelden 17.mai, spesielt hvis man har vært på beina siden 7 om morgenen og drukket noen glass vin innimellom all gåingen. Men det er jo en god slitenhet. Er målet å gå igjennom livet uten å anstrenge seg? Det spesielle med den andre tråden er jo at vedkommende var utslitt dagen ETTER! Det er svært spesielt…. En stor forskjell på mine foreldre og dagens foreldre er forresten at de førstnevnte var minst ti år yngre da de fikk barn. Jeg tror dette med at folk får barn senere og senere gjør noe med energinivået. Anonymkode: a3fd4...1c4 Når folk snakker om at de er kjempeslitne dagen etter og ikke har noen sykdom/diagnose så tenker jeg alltid for meg selv "Det ble kanskje drukket noen enheter alkohol i går...?" Folk tar ikke innover seg at å drikke alkohol på en slik dag hvor man gjerne stresser mye og går mye, men drikke lite vann, så er det ikke det beste å drikke alkohol hvis man ønsker å føle seg BRA dagen etter. Anonymkode: 5b315...874 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:43 #50 Del Skrevet mandag kl 06:43 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Flere ting... Tidligere generasjoner var mødre hjemme med barn og hus, uten å måtte jobbe i tillegg. Mine foreldre er fra generasjonen der begge var i jobb, og de stilte sjeldent opp for noe. De dumpa meg av hos besteforeldre, og fikk mye hjelp. De var for slitne, og orket generelt ikke å gi så mye oppmerksomhet. Jeg tenker at denne generasjonen gjerne vil være der mer for barna, for å gjøre opp for noe de selv ikke fikk. Pluss denne konkurransen blant mødre har blitt enda verre etter SoMe. Det er ikke latskap å være sliten etter jobb, husarbeid, matlaging, oppfølging av lekser og aktiviteter, trening, legging osv... Jeg tenker at SELVFØLGELIG blir man sliten til tider, slutt med denne shamingen! Anonymkode: c3189...315 Jeg er født 1975 og var kun 1 av mine klassekompiser som hadde mor som jobbet deltid, resten heltid og ingen av oss hadde besteforeldre i nærheten. Bodde i nye byggefelt hvorav de fleste foreldre pendlet til byen. Masse dugnadsånd både i byggefeltet og i mine fritidsaktiviteter. Skal sies at jeg hadde mer barnevakt - naboungdom som passet meg, men det var jo fordi mine foreldre engasjerte seg og keg ikke hadde familie. I nabolaget passet også andre foreldre på hverandres barn, vi hadde flere ganger nabobarn boende hos oss for kortere eller lengre perioder. Såklart mine foreldre var slitne av jobben, spesielt mamma som dro kl 7 og hjemme 17 og hadde mye overtid 2 perioder i året, men trengte ikke klage på jobb/dugnad osv. Pappa gjorde mest husarbeid siden han var mer hjemme og kjørte mest på meg. Det er ikke nødvendigvis shaming av andre, men det er rart å se ulikheter i generasjoner. Ser jeg på egne barn hvor lite de tåler når fet gjelder en del ting så er jeg enda mer bekymret. Er jo helt krise med litt feber og hodepine, de holder jo på å dø av det… Anonymkode: 857b6...daf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet mandag kl 06:46 #51 Del Skrevet mandag kl 06:46 Gratis skrev (1 time siden): Korrekt, folk ble slitne før også, men som du sier da hadde vi ikke behov for å annonsere det til hele verden. Jo, behovet var der, men kanalene fantes ikke. Slutt å tro du var så mye bedre. Jeg er gammel, jeg vet det ikke var bedre før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:51 #52 Del Skrevet mandag kl 06:51 Al34n0nym1 skrev (11 timer siden): Ser flere innlegg om hvor slitne mødre og fedre etter 17.mai Dem står opp kl 6, går i tog kl 7/8, møter opp på skolen for å gjøre ting klart. Går i tog igjen kl 12/13 tiden. Tilbake til arbeid i kiosken eller vedlikehold for å så deretter lage middag til familien/gjester... Alt dette ble gjort før deres tid. Blir rett og slett provosert over hvor lite dere stiller opp for barna deres. Svak eller bare LAT? Før våres tid, fantes ikke KG. Klaging, slitenhet = dårlig forelder. Å, du er muligens før deres tid, du... Hvor får du det fra at man ikke stiller opp for barna? Det er jo nettopp derfor vi er slitne. Vi er ikke slitne fordi vi ikke stiller opp. Vi er på tå hev hele dagen for at barna skal ha det bra, koste hva det koste vil. I dag (etter din tid) så er det sånn at barna skal bli både sett og hørt, helst hele tida og alt fokus skal være på dem, og gjør man noe annet blir det ansett som slapt eller dårlig forelderskap. Presset på dagens foreldre er direkte skummelt iblant. "Kravene" er enorme. Kravene er ikke bare at huset skal være shinet, god mat, ungene krevd stille og rolig eller blir det ris på rumpa eller gå på rommet sitt... Som før vår tid. Nå er kravene både dette, og at barna skal bli sett og hørt, konstant fulgt opp og passet på. Alt skal være pedagogisk, foreldre skal være perfekte, ungene skal være perfekte... Anonymkode: 5658c...e0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 06:53 #53 Del Skrevet mandag kl 06:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Før våres tid, fantes ikke KG. Klaging, slitenhet = dårlig forelder. Å, du er muligens før deres tid, du... Hvor får du det fra at man ikke stiller opp for barna? Det er jo nettopp derfor vi er slitne. Vi er ikke slitne fordi vi ikke stiller opp. Vi er på tå hev hele dagen for at barna skal ha det bra, koste hva det koste vil. I dag (etter din tid) så er det sånn at barna skal bli både sett og hørt, helst hele tida og alt fokus skal være på dem, og gjør man noe annet blir det ansett som slapt eller dårlig forelderskap. Presset på dagens foreldre er direkte skummelt iblant. "Kravene" er enorme. Kravene er ikke bare at huset skal være shinet, god mat, ungene krevd stille og rolig eller blir det ris på rumpa eller gå på rommet sitt... Som før vår tid. Nå er kravene både dette, og at barna skal bli sett og hørt, konstant fulgt opp og passet på. Alt skal være pedagogisk, foreldre skal være perfekte, ungene skal være perfekte... Anonymkode: 5658c...e0d Og der tror jeg grunnen ligger for at mange foreldre er mer slitne nå enn før. Dette kan ikke være sunt for hverken foreldre eller barn å holde på sånn. Anonymkode: 1a975...011 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet mandag kl 07:02 #54 Del Skrevet mandag kl 07:02 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke farlig å bli litt sliten, vel. Helt naturlig. Da legger man seg litt tidlig, så er man fit for fight igjen dagen etter 🙂 Anonymkode: 8af76...090 Her er jeg enig med deg. Jeg vil påstå at det er deilig å være sliten etter en lang dag. Men å være sliten er en realitet, og det er lov å snakke om det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:05 #55 Del Skrevet mandag kl 07:05 Jeg ser at jeg som er født på 80 tallet gjorde langt mere selv enn det som er vanlig i dag. I dag får barn følge over alt og de er mye mer med foreldrene og mye mer i organiserte aktiviteter. Anonymkode: 6ad91...c06 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:13 #56 Del Skrevet mandag kl 07:13 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De ble slitne i gamle dager og, forskjellen er at de hadde ikke KG og klage til. Anonymkode: 827a2...7ba Dette. Ingen voksne med sunt vett synes 17. Mai er gøy med små barn 😅 Men vi gjør det fordi det gleder barna. Anonymkode: 7575f...ac9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:21 #57 Del Skrevet mandag kl 07:21 Jeg er også utslitt etter 17.mai. Ikke pga barna og det å gjøre i stand en hyggelig feiring for de, men fordi det er så mye mennesker overalt, og det sliter meg ut å være rundt så mange såpass lenge. Så vi gjør ikke så mye ut av det - vi går i tog, spiser et par is også reiser vi hjem. Arrangement på skolen er vi sjelden med på, men vi inviterer familie på grilling. Den delen er bare kos. Men nå de reiser hjem og roen senker seg etter endt feiring - da føler jeg meg fullstendig tappet for energi, og jeg bruker gjerne hele neste dag på å bygge det opp igjen også. Anonymkode: c7f3e...e2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:23 #58 Del Skrevet mandag kl 07:23 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette. Ingen voksne med sunt vett synes 17. Mai er gøy med små barn 😅 Men vi gjør det fordi det gleder barna. Anonymkode: 7575f...ac9 Jeg er vokst opp på 80-tallet og min mor oppriktig elsket 17.mai. Og jul. Forberedelser til disse feiringene ble gjort med godt humør og det smittet. Da jeg ble moody tenåring som festet 16.mai og derfor ikke gadd være med henne ned og se barnetoget (selv når vi ikke kjente noen i barnetoget) så ble hun skuffet og sur på meg. 😅 Anonymkode: 1a975...011 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:44 #59 Del Skrevet mandag kl 07:44 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er faktisk lov å bli sliten etter en dag som 17mai! Det er store forventinger og press fra alle kanter. Man skal først og fremst kle seg pent, se pen ut, rake vinterpels og sminke vekk blå ringer under øynene. Så skal barna kles i matchende antrekk og se fine ut. Man skal ha ett stort og fantastisk snapchat frokostbord. Etter det skal man rydde, så løpe til barnetog.. Gå i mange timer. Bort på en skole der man må løpe etter unger, selge kaker og leke. Pluss mingle. Så er det hjem å servere svigers grillmat. Denne 17mai var det enda mer press. Alle skulle hive finstasen og ta på ESC verdige klær, finne vennegjengen og se på tv i 5t... Det er mange inntrykk som skal fordøyes. Anonymkode: 600be...086 Men etter lek på skolen,er det hjem og hive i seg litt grillmat før barna eventuelt skal skifte klær og leveres til rett plass for borgertoget klokken 16. Så jeg har ofte vært veldig sliten på 17 mai da det gjerne var to tog hun skulle delta i. Anonymkode: c6f6d...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:48 #60 Del Skrevet mandag kl 07:48 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men etter lek på skolen,er det hjem og hive i seg litt grillmat før barna eventuelt skal skifte klær og leveres til rett plass for borgertoget klokken 16. Så jeg har ofte vært veldig sliten på 17 mai da det gjerne var to tog hun skulle delta i. Anonymkode: c6f6d...87f Det holder lenge med et for barna også, hvorfor sender dere henne i to? Anonymkode: 6ad91...c06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå