Gå til innhold

Er dagens generasjon virkelig så SVAKE?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ser flere innlegg om hvor slitne mødre og fedre etter 17.mai

Dem står opp kl 6, går i tog kl 7/8, møter opp på skolen for å gjøre ting klart. Går i tog igjen kl 12/13 tiden. Tilbake til arbeid i kiosken eller vedlikehold for å så deretter lage middag til familien/gjester...

Alt dette ble gjort før deres tid. Blir rett og slett provosert over hvor lite dere stiller opp for barna deres. Svak eller bare LAT?

Endret av Al34n0nym1
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Du beskriver hvor mye de stiller opp for barna sine. Hvordan kunne de stilt opp mer?

Anonymkode: ba7e7...59d

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med ts

Tog er da koselig, ikke tidligere opp enn en vanlig arbeidsdag. Gjør klar klær i forveien (selvsagt!) , krev av barna at de spiller på lag på morgenen, arrangement på skole er mye folk men utover det - lite stress, med mindre man er i komité men det er man jo ikke hvert år. 

middag/grilling - inviter da KUN venner / familie som man føler seg avslappet med . Kjøp enkel grillmat, gjester kan ha med dessert. 

Anonymkode: 2d9a6...059

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk lov å bli sliten etter en dag som 17mai! Det er store forventinger og press fra alle kanter. Man skal først og fremst kle seg pent, se pen ut, rake vinterpels og sminke vekk blå ringer under øynene. Så skal barna kles i matchende antrekk og se fine ut. Man skal ha ett stort og fantastisk snapchat frokostbord. Etter det skal man rydde, så løpe til barnetog.. Gå i mange timer. Bort på en skole der man må løpe etter unger, selge kaker og leke. Pluss mingle. Så er det hjem å servere svigers grillmat. 

Denne 17mai var det enda mer press. Alle skulle hive finstasen og ta på ESC verdige klær, finne vennegjengen og se på tv i 5t... 

Det er mange inntrykk som skal fordøyes. 

Anonymkode: 600be...086

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

De stresser vel med å se så rike og perfekte og populære ut som mulig, slik at de kan ta fine bilder på sosiale medier. Statusjaget har blitt helt idiotisk. Men ja, det er selvforskyldt.

Anonymkode: 751fb...07d

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

De ble slitne i gamle dager og, forskjellen er at de hadde ikke KG og klage til.

Anonymkode: 827a2...7ba

• Liker 31
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel summen av summen. En har jo andre ting i livet enn 17.mai. Vi har ikke små barn lenger og syns 17 mai er helt ok. Men jammen har vi hatt våre år hvor det har vært en stor stri. Hvorfor være nedlatende i forhold til det.

Kan ikke huske at min mor syns 17 mai var så slitsomt. Hun fulgte oss ned i toget, siden satte hun seg på puben. Når toget var over fikk vi 500 kr til tivoli og beskjed om å ta siste buss hjem. 

Anonymkode: d37a4...5bb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er faktisk lov å bli sliten etter en dag som 17mai! Det er store forventinger og press fra alle kanter. Man skal først og fremst kle seg pent, se pen ut, rake vinterpels og sminke vekk blå ringer under øynene. Så skal barna kles i matchende antrekk og se fine ut. Man skal ha ett stort og fantastisk snapchat frokostbord. Etter det skal man rydde, så løpe til barnetog.. Gå i mange timer. Bort på en skole der man må løpe etter unger, selge kaker og leke. Pluss mingle. Så er det hjem å servere svigers grillmat. 

Denne 17mai var det enda mer press. Alle skulle hive finstasen og ta på ESC verdige klær, finne vennegjengen og se på tv i 5t... 

Det er mange inntrykk som skal fordøyes. 

Anonymkode: 600be...086

Hvem er det som krever det bilde på Snapchat? Og hvorfor må det stelles istand så mye til frokost når man skal tidlig avgårde?

Man skaper dette stresset litt selv også...

Anonymkode: 1a551...3b0

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel summen av summen. En har jo andre ting i livet enn 17.mai. Vi har ikke små barn lenger og syns 17 mai er helt ok. Men jammen har vi hatt våre år hvor det har vært en stor stri. Hvorfor være nedlatende i forhold til det.

Kan ikke huske at min mor syns 17 mai var så slitsomt. Hun fulgte oss ned i toget, siden satte hun seg på puben. Når toget var over fikk vi 500 kr til tivoli og beskjed om å ta siste buss hjem. 

Anonymkode: d37a4...5bb

Min mor var heller ikke nevneverdig sliten da hun hadde oss barna på 80-/90-tallet. På 17.mai startet barnetoget kl 11 - her jeg og mine barn bor starter det kl 09 (men pga stor by så må man dra 7:30 for å komme tidsnok). Det var ikke én gang at mor og far var med å organisere skoleopplegg - jeg har gjort min plikt fire år på rad. Dessuten, alle 17.mai-middager var hos min bestemor, så da gikk ettermiddagen og kvelden der. Allerede på ungdomsskolen hang vi barna alene på tivoli, og mor kunne ta sine vante timer i sola på verandaen. 

Nå skal det sies at jeg ikke er en slik mamma som legger ut stories/tar bilder/har masse besøk/henger med venninner/prøver å se ut som en modell når jeg pynter meg. Har ganske lave skuldre, pleier f eks ta en joggetur mellom barnetoget og middagen. MEN: jeg er imot tidlige barnetog kl 09 og to år med ansvar (per barn) for skoleopplegg. Naboen min har f eks fire barn, det blir åtte år med ansvar for skoleopplegg på 17.mai😵 Heldigvis er barna mine ferdige på barneskolen, men jeg synes faktisk synd på dem som må bidra med noe absolutt hele den dagen. 

Og ja: jeg utfordrer folk på 60+ til å sette seg inn i hvor heftig mye dagens foreldre MÅ delta på i dag. Jeg er den som takker nei til vinkvelder med klassemammaer og diverse frivillige verv, likevel har jeg nok av greier jeg MÅ på pga barna. Dette selv om tenåringene mine sykler/busser rundt selv, organiserer egne hverdager osv. Mye jeg faktisk ikke slipper unna selv om jeg later som om det ikke eksisterer.

Anonymkode: 259de...686

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja folk blir veldig slitene nå enn før.Vært alene med datter siden hun ble født,kjenner meg ikke igjen i alt det slitet folk sliter med i dag.Nå har jeg lært min til være selvstendig å,det har hjulpet mye.Men hører kollegaer klage om alt fra legging om kvelden til umulige unger som ikke hører.

Anonymkode: 5d9aa...c99

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Idag skal alt være så perfekt, i gamledager var det ikke sosiale medier og samme direkte og indirekte mas fra venner og familie.

Anonymkode: 4a3c8...1e4

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg husker mamma også var sliten på slutten av dagen på 17 mai gjennom 80 og 90 årene. Det er ikke et nytt fenomen. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (2 timer siden):

Dem står opp kl 6, går i tog kl 7/8, møter opp på skolen for å gjøre ting klart. Går i tog igjen kl 12/13 tiden. Tilbake til arbeid i kiosken eller vedlikehold for å så deretter lage middag til familien/gjester...

Alt dette ble gjort før deres tid. Blir rett og slett provosert over hvor lite dere stiller opp for barna deres. Svak eller bare LAT?

Jeg forstår ikke helt hvor du vil...? Før internett kom så klagde man også.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Min mor var heller ikke nevneverdig sliten da hun hadde oss barna på 80-/90-tallet. På 17.mai startet barnetoget kl 11 - her jeg og mine barn bor starter det kl 09 (men pga stor by så må man dra 7:30 for å komme tidsnok). Det var ikke én gang at mor og far var med å organisere skoleopplegg - jeg har gjort min plikt fire år på rad. Dessuten, alle 17.mai-middager var hos min bestemor, så da gikk ettermiddagen og kvelden der. Allerede på ungdomsskolen hang vi barna alene på tivoli, og mor kunne ta sine vante timer i sola på verandaen. 

Nå skal det sies at jeg ikke er en slik mamma som legger ut stories/tar bilder/har masse besøk/henger med venninner/prøver å se ut som en modell når jeg pynter meg. Har ganske lave skuldre, pleier f eks ta en joggetur mellom barnetoget og middagen. MEN: jeg er imot tidlige barnetog kl 09 og to år med ansvar (per barn) for skoleopplegg. Naboen min har f eks fire barn, det blir åtte år med ansvar for skoleopplegg på 17.mai😵 Heldigvis er barna mine ferdige på barneskolen, men jeg synes faktisk synd på dem som må bidra med noe absolutt hele den dagen. 

Og ja: jeg utfordrer folk på 60+ til å sette seg inn i hvor heftig mye dagens foreldre MÅ delta på i dag. Jeg er den som takker nei til vinkvelder med klassemammaer og diverse frivillige verv, likevel har jeg nok av greier jeg MÅ på pga barna. Dette selv om tenåringene mine sykler/busser rundt selv, organiserer egne hverdager osv. Mye jeg faktisk ikke slipper unna selv om jeg later som om det ikke eksisterer.

Du tar joggetur på 17. mai? Lave skuldre, må jeg si! 😆

Anonymkode: 1d9cf...85e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tar joggetur på 17. mai? Lave skuldre, må jeg si! 😆

Joggetur hver dag i skogen, gir meg mye indre ro🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte meg helt overkjørt av bussen av å gjøre 17 mai til en god opplevelse for alle. Det er jeg som styrer med innkjøp,  lage maten, kaker, gjestet, rydding,  vasking, pynting osv. Klær skal skaffes, strykes. Og 17 mai ting til minsten. I tillegg jobbet mannen,  så var alene med et barn som er funksjonshemmet, og et større barn som har noe si på innpust og utpust. 

Vi gikk i tog, var på skoleplassen og deltok på programmet. Det var koselig,  men helt klart slitsomt med køer, folkemengde, lyder, inntrykk, hjelpe det minste barnet med alt osv.

Mine foreldre pleide også bli slitne da vi var små.  De hadde 3 barn og var aktive folk. Men absolutt slitne når dagen var over. 17 mai er og skal være litt mye.

Anonymkode: d3c5e...f80

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flere ting... Tidligere generasjoner var mødre hjemme med barn og hus, uten å måtte jobbe i tillegg. Mine foreldre er fra generasjonen der begge var i jobb, og de stilte sjeldent opp for noe. De dumpa meg av hos besteforeldre, og fikk mye hjelp. De var for slitne, og orket generelt ikke å gi så mye oppmerksomhet. Jeg tenker at denne generasjonen gjerne vil være der mer for barna, for å gjøre opp for noe de selv ikke fikk. Pluss denne konkurransen blant mødre har blitt enda verre etter SoMe. 

Det er ikke latskap å være sliten etter jobb, husarbeid, matlaging, oppfølging av lekser og aktiviteter, trening, legging osv... Jeg tenker at SELVFØLGELIG blir man sliten til tider, slutt med denne shamingen! 

Anonymkode: c3189...315

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Flere ting... Tidligere generasjoner var mødre hjemme med barn og hus, uten å måtte jobbe i tillegg. Mine foreldre er fra generasjonen der begge var i jobb, og de stilte sjeldent opp for noe. De dumpa meg av hos besteforeldre, og fikk mye hjelp. De var for slitne, og orket generelt ikke å gi så mye oppmerksomhet. Jeg tenker at denne generasjonen gjerne vil være der mer for barna, for å gjøre opp for noe de selv ikke fikk. Pluss denne konkurransen blant mødre har blitt enda verre etter SoMe. 

Det er ikke latskap å være sliten etter jobb, husarbeid, matlaging, oppfølging av lekser og aktiviteter, trening, legging osv... Jeg tenker at SELVFØLGELIG blir man sliten til tider, slutt med denne shamingen! 

Anonymkode: c3189...315

Shamimg er et teit uttrykk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
HMK skrev (24 minutter siden):

Jeg husker mamma også var sliten på slutten av dagen på 17 mai gjennom 80 og 90 årene. Det er ikke et nytt fenomen. 

Det husker jeg også, og at selv om vi møtte til toget om morgenen på egenhånd og vinket til våre foreldre da vi passerte dem like ved der vi bodde, så var det ganske standard at kun pappa var med på skolen og aktiviteter der, fordi han synes det var koselig, mens mamma var sliten/opptatt. Så dro mine foreldre til byen for å se på oss i paraden da vi ble noe større enn å gå i det lille lokale 17 mai- toget, men istedenfor gikk sammen med speideren/idrettslaget i sentrum. De måtte ikke sørge for at vi stilte opp, vi dro gjerne inn før dem. Ikke måtte de følge oss rundt heller. Vi var med hverandre. 

Likevel var visst 17 mai ganske slitsomt for spesielt min mor. Bunad som måtte strykes og på og av, mat som måtte lages, å være sosial og blid og ikke totalt fraværende gjennom alt. Jeg vet ikke helt, men foreldre styrer jo mye mer på nå, og barna følges gjerne gjennom alt, der min generasjons foreldre ikke nødvendigvis fulgte oss gjennom alt, men forventet at vi klarte en god del selv. 

Jeg var også sliten etter 17 mai da barna var mindre, men jeg fulgte også med overalt fra morgen til godt utpå ettermiddagen. Da var det bestandig deilig at programmet var vel gjennomført. 

Anonymkode: 57d61...58b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Al34n0nym1 skrev (3 timer siden):

Før så jobbet ofte damene deltid om de i det hele tatt jobbet og krava var ikke så høye som i dag.

I dag så er man med på forberedelser før klokken 09. Så løper man til byen for å se barna i toget. Så er man tilbake på skolen 1130 for leker, mat osv. Så er man kanskje med på rydding klokken 14 om man ikke må gå til russetoget. Så begynner klokken å nærme seg 16 og man skal til folketoget. Innimellom alt dette skal man følge med på barna alt etter hvor mange man har. 

Anonymkode: 51e66...4df

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...