AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Har en baby på 2 uker og jeg sliter voldsomt med ammingen. Det begynte med at han hadde gått ned for mye i vekt etter fødsel og i samråd med helsepersonell skulle vi tilby mme etter amming hvis han ikke virket fornøyd, noe han sjeldent var lenge av gangen. Baby sovner også fort ved brystet, har gjort det hele tiden. Tror derfor han ikke får i seg nok da han ikke dier effektivt. Kan die 5 min, sovne, jeg kobler av etter han har ligget en stund og småsugd uten å svelge, han våkner og er illsint fordi han ikke er på puppen. Har den siste uken hovedsakelig ammet og så gitt noen flasker mme i døgnet. Vekten har gått oppover og så lyset i tunellen, trodde jeg. På fredag fikk jeg frostanfall, feber og influensafølelse, men det gikk over samme dag etter litt Paracet og Ibux. Høyre bryst (Areola) er fullt av kuler og dette har ikke bedret seg ila de siste 2 døgn. Baby klarer ikke få tak på dette brystet pga alle kulene så jeg har pumpet uten hell. Det andre brystet er litt rødt og noen ganger smertefullt på undersiden. Jeg har fulgt rådene til ammehjelpen med amme etter babys behov (vanskelig pga babys utfordringer med å få tak + sovner raskt), kjøle ned og betennelsesdempende/smertestillende. Hva gjør jeg nå?😔 Anonymkode: a3794...a3b
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Det er fortvilende når det er sånn. Jeg opplevde det samme. For min del fikk jeg god hjelp av helsesøster. Hun så på sugetak osv. Jeg fikk også prøve nesespray for å få mer «sprut» i melka. Jeg slet mye med ammingen med begge mine, og ga flaske i tillegg til å amme/pumpe. Men til slutt ble det kun flaske, og det gikk også fint! Masse lykke til! Anonymkode: eba44...350
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Du har tette melkeganger. Jeg har hatt det sikkert 10 ganger nå og baby er 5 måneder. Sist på fredag. Det er riktig med paracet og Ibux. Så må du ha på is mens du får pumpet. Har du en effektiv elektrisk pumpe? Hvis ikke bør du få tak i det. Jeg har selv Medela swing maxi. Hvis du får pumpa nok kan du gi dette i stedet for MME som påfyll. Du må få ut melk litt fra det harde brystet slik at babyen din får tak. Anonymkode: 9b563...78b
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai Prøv lecitin mot tette melkeganger! Hadde det hyppig, og med betennelser, i flere mnd, og det ble mye bedre etter jeg startet på lecitin. Helsekost har det. Anonymkode: 7c82a...a80
Lisegikkpåskolen Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Jeg fikk beskjed om å holde baby våken om hun ikke hadde ammet lenge. Ved å for eks. stimulere babyen ved å stryke på kinnet eller trykke lett i håndflaten. Da slipper du at babyen må ha nytt sugetak og blir frustrert. https://ammehjelpen.no/trotte-barn/ Her er noen tips
Denkjempestorepæra Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Har du prøvd cottermans grep? Prøv også forskjellige stillinger når du ammer, baby tømmer brystet best der som haka er. Ellers kan håndmelking være til god hjelp og noen ganger fungere bedre enn pumpe, dog litt slitsomt. Har du ringt og fått snakket med ammehjelper?
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Har du prøvd håndmelke brystet med kuler? Jeg hadde best effekt av håndmelking i dusjen. Helst etter at dusjstrålen hadde massert puppen litt. sjekk ut om sykehuset du fødte på har ammepoliklinikk. Det har vi her i Bergen på kk og jeg fikk ekstremt god hjelp derfra. Ellers så er helsesykepleier du har fått utdelt av helsestasjonen garantert til god hjelp. lykke til🩷 er frustrerende det der 😕 Anonymkode: 4b548...078
Denkjempestorepæra Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai Et annet tips mot tette melkeganger/brystbetennelse er å ta tyngdekraften til hjelp! Jeg ammet bl.a. på alle 4 over baby mens jeg strøk over det vonde området i retning brystvorten. Ja det er slitsomt men faktisk effektivt. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai Angående tette melkeganger tømmer baby brystet best der det har haken. Så hvis jeg hadde tette melkeganger i nederste del av brystet, ammet jeg tilbakelent slik at babys hake var i den retningen det var tett. Var det delen av brystet mot midten brukte jeg vuggestilling, var det ut mot siden brukte jeg tvillingstilling. Øverst i brystet var litt stress, da stod jeg på alle fire over baby i senga, men det funket. Anonymkode: 2b2ea...dbd
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du har tette melkeganger. Jeg har hatt det sikkert 10 ganger nå og baby er 5 måneder. Sist på fredag. Det er riktig med paracet og Ibux. Så må du ha på is mens du får pumpet. Har du en effektiv elektrisk pumpe? Hvis ikke bør du få tak i det. Jeg har selv Medela swing maxi. Hvis du får pumpa nok kan du gi dette i stedet for MME som påfyll. Du må få ut melk litt fra det harde brystet slik at babyen din får tak. Anonymkode: 9b563...78b Jeg har swing maxi og hun får det jeg pumper ut. Men det kommer ikke mye, max 50 ml, men ofte bare 30 ml per bryst. Bystet i seg selv er ikke hardt men Areola er full av kuler så han sliter med å få godt tak. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Prøv lecitin mot tette melkeganger! Hadde det hyppig, og med betennelser, i flere mnd, og det ble mye bedre etter jeg startet på lecitin. Helsekost har det. Anonymkode: 7c82a...a80 Takk for tips! Er det kun forebyggende? Lisegikkpåskolen skrev (13 timer siden): Jeg fikk beskjed om å holde baby våken om hun ikke hadde ammet lenge. Ved å for eks. stimulere babyen ved å stryke på kinnet eller trykke lett i håndflaten. Da slipper du at babyen må ha nytt sugetak og blir frustrert. https://ammehjelpen.no/trotte-barn/ Her er noen tips Gjør allerede det, men han er ikke lett å holde våken. Denkjempestorepæra skrev (13 timer siden): Har du prøvd cottermans grep? Prøv også forskjellige stillinger når du ammer, baby tømmer brystet best der som haka er. Ellers kan håndmelking være til god hjelp og noen ganger fungere bedre enn pumpe, dog litt slitsomt. Har du ringt og fått snakket med ammehjelper? Håndmelker litt nå og da men sliter med å få melka ut. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Angående tette melkeganger tømmer baby brystet best der det har haken. Så hvis jeg hadde tette melkeganger i nederste del av brystet, ammet jeg tilbakelent slik at babys hake var i den retningen det var tett. Var det delen av brystet mot midten brukte jeg vuggestilling, var det ut mot siden brukte jeg tvillingstilling. Øverst i brystet var litt stress, da stod jeg på alle fire over baby i senga, men det funket. Anonymkode: 2b2ea...dbd Flest kuler øverst i brystet ☹️ men det er vel verdt et forsøk. Anonymkode: a3794...a3b
Denkjempestorepæra Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai Prøv cottermans grep! Det er gull når baby sliter med å få tak! Og prøv å få kontakt med ammehjelper som har kompetanse på dette, enten på tlf eller på f.eks facebook. Lykke til, det kan være dritt i starten men du kan få en lang og fin ammekarrriere likevel om du ønsker det
AnonymBruker Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai Hvis du har brystbetennelse og feber så må du jo ha ammevennlig antibiotika. Få hjelp til det, og til å tømme det vonde brystet, på sykehuset. God bedring og lykke til videre 🩵 Anonymkode: 01fc0...66b
AnonymBruker Skrevet 20. mai #13 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis du har brystbetennelse og feber så må du jo ha ammevennlig antibiotika. Få hjelp til det, og til å tømme det vonde brystet, på sykehuset. God bedring og lykke til videre 🩵 Anonymkode: 01fc0...66b Man trenger ikke antibiotika for brystbetennelse som kommer som følge av tette melkeganger. Anonymkode: 9b563...78b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå