Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #2 Skrevet 15. mars 2006 På riksen koster det 1500 for inseminering, 265 pr gang for preparering av sæd (2 ganger, på riksen inseminerer man 2 dager på rad) I tillegg kommer eggløsningssprøyte ca 340,- og hormonsprøyter 5 stk kr 1140,-. (jeg trengte 10 sprøyter)
Gjest Helene1 Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 Jeg trengte bare sprøyter 3 dager, så dette er individuelt, og så ble jeg kun inseminert en dag. Totale medisinkostnader for meg var like i underkant av 1000,-.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Selvfølgelig er det individuelt, satte bare opp prisene på fem, for her jeg bor får vi bare kjøpt pakker på 5.......... Tips- tilfelle apotekene er sånn som her jeg bor ..... : Enkelte apotek er hormonsprøytene og eggløsningssprøyte bestillingsvare.
Stinemor! Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2006 Tusen takk!! Godt å få svar så fort!! Hehe, ikke alltid det er så lett å få tak i sån info. Dere ble gravide? Litt rar følelse at et barn skal bli unnfaget på et legebord, men må man så må man!
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #7 Skrevet 16. mars 2006 Vet ikke ennå, skal ta blodprøve neste fredag for å sjekke... Og det er leeeeeeeeeenge til ..... 1
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Fikk mensen nå, så da ble det ikke noe desemberbarn på oss......
Gjest RHB gjest Skrevet 8. april 2009 #10 Skrevet 8. april 2009 Fikk mensen nå, så da ble det ikke noe desemberbarn på oss...... Heisann. jeg har noen spørsmål... Jeg har en samboer som for ca 7 år siden ble utsatt for en bilulykke. I etterkant har han mye smerter, og derfor har han litt problemer med å komme når vi har sex. Derfor har vi snakket litt om andre muligheter og lurte da på om inseminasjon kanskje var løsningen. Er det mye styr for å få til dette? Hvordan gjøres dette? Priser står det jo en god del om her, men er man totalt avhengig av alle de forskjellige tingene om alt er i orden med både mine egg og hans sæd?
Gjest Lille Eden Skrevet 10. april 2009 #11 Skrevet 10. april 2009 (endret) Snakker dere om assistert befrukning nå? Eller insiminsjon av partners sæd? Eller går dette teoretisk under det samme? Jeg og min partner skal gjennom det samme om ett-to år, men har enda ikke funnet helt ut av prisen på dette. Dere fikk det gjennomført på Riksen? Var det lang ventertid? Endret 10. april 2009 av Lille Eden
Lassie Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Kan ikke være ICSI det snakkes om iallfall, for vi kom unna med et billig forsøk på Riksen der, og vårt ble på mellom 8-10.000kr.... (Og jeg ble gravid )
Harlekin Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Tipper det er AIH det er snakk om her, stemmer det, TS? Inseminasjon er mye billigere enn full pakke IVF. Gratulerer, forresten, Lassie! Vi hadde også ICSI, kom på litt over 10.000, og jeg ble også gravid
Gjest Lille Eden Skrevet 14. april 2009 #14 Skrevet 14. april 2009 (endret) Kan ikke være ICSI det snakkes om iallfall, for vi kom unna med et billig forsøk på Riksen der, og vårt ble på mellom 8-10.000kr.... (Og jeg ble gravid ) Tipper det er AIH det er snakk om her, stemmer det, TS? Inseminasjon er mye billigere enn full pakke IVF. Gratulerer, forresten, Lassie! Vi hadde også ICSI, kom på litt over 10.000, og jeg ble også gravid Er det slik at ICSI er inseminering, eller er jeg helt på jordet her? Vi har akkurat begynt å titte på dette og det kan være fint å vite begrepene. Hvor fikk dere det utført? Privat eller offentlig? (Ikke meningen å kuppe tråden din TS, det er bare fint å få litt hjelp av de som er litt mer erfarne enn meg. Håper det går bra! ) Edit: Jeg og min kjære snakker om inseminasjon fra donor ikke partner. Endret 14. april 2009 av Lille Eden
Harlekin Skrevet 14. april 2009 #15 Skrevet 14. april 2009 Er det slik at ICSI er inseminering, eller er jeg helt på jordet her? Vi har akkurat begynt å titte på dette og det kan være fint å vite begrepene. Hvor fikk dere det utført? Privat eller offentlig? (Ikke meningen å kuppe tråden din TS, det er bare fint å få litt hjelp av de som er litt mer erfarne enn meg. Håper det går bra! ) Edit: Jeg og min kjære snakker om inseminasjon fra donor ikke partner. Hei Lille Eden. Nei, ICSI er en form for IVF, som er det mange mener når de snakker om assistert befruktning. Ved ICSI, som brukes ved redusert sædkvalitet, tvinges en nøye utvalgt sædcelle inn i egget med en pipette. Dette foregår utenfor kroppen i laboratorium. AIH/inseminasjon (det er det samme) er også assistert, all den tid befruktningen ikke foregår på fullstendig "naturlig" måte, men er mye enklere. Man kan faktisk inseminere seg selv, men det vanligste er at legen gjør det. Ved AIH sprøytes det sædceller i kvinnen når hun har eggløsning, men metoden innebærer ikke uthenting av egg fra kvinnen og befruktning utenfor livmoren. Det krever mindre medisiner og ressurser, og er derfor mye billigere enn vanlig IVF. Vi fikk utført vår ICSI på Haukeland, altså offentlig. Jeg er slett ikke ekspert på dette, så dersom jeg har sagt noe feil er det bare å rette på meg. Jeg vet ikke hvordan man forholder seg med sæd fra donor, men det er jo fullt lovlig i Norge, så skulle ikke tro det vil bli så mye annerledes enn med sæd fra partner.
Gjest Lille Eden Skrevet 21. april 2009 #16 Skrevet 21. april 2009 Hei Lille Eden. Nei, ICSI er en form for IVF, som er det mange mener når de snakker om assistert befruktning. Ved ICSI, som brukes ved redusert sædkvalitet, tvinges en nøye utvalgt sædcelle inn i egget med en pipette. Dette foregår utenfor kroppen i laboratorium. AIH/inseminasjon (det er det samme) er også assistert, all den tid befruktningen ikke foregår på fullstendig "naturlig" måte, men er mye enklere. Man kan faktisk inseminere seg selv, men det vanligste er at legen gjør det. Ved AIH sprøytes det sædceller i kvinnen når hun har eggløsning, men metoden innebærer ikke uthenting av egg fra kvinnen og befruktning utenfor livmoren. Det krever mindre medisiner og ressurser, og er derfor mye billigere enn vanlig IVF. Vi fikk utført vår ICSI på Haukeland, altså offentlig. Jeg er slett ikke ekspert på dette, så dersom jeg har sagt noe feil er det bare å rette på meg. Jeg vet ikke hvordan man forholder seg med sæd fra donor, men det er jo fullt lovlig i Norge, så skulle ikke tro det vil bli så mye annerledes enn med sæd fra partner. Takk for svar! Jeg har tittet litt på hjemmesiden til Volvat, men jeg syntes den var lite opplysende. Men ved AIH, blir jeg satt på en hormonkur før jeg blir inseminert da? Slik at jeg er mest mulig fruktbar mener jeg. Eller prøver de bare å taime det så bra som mulig med min naturlige eggløsning og satser på det beste? Jeg hører forskjellig fra de jeg snakker med, så da hadde vært fint å vite med sikkerhet hva som faktisk blir gjort (jeg vet ikke om dette har blitt spurt om tidligere, men er det noen som kan gi meg en ca pris?) Takk!
Prada Skrevet 21. april 2009 #17 Skrevet 21. april 2009 Ved AIH tar du først pergotime tabletter i 5 dager, deretter menopur sprøyter. Ultralydkontoll etter noen dager på spøyter for å sjekke størrelsen på eggposen, og finne ut hvor mange dager man trenger med sprøyter. Det kan bli mange ul-kontroller. Når legen er fornøyd med folikkelsenstørrelsen, ca 18 mm mener jeg det pleier å være, settes eggløsningsspøryte. Og det insemineres 1 eller 2 ganger etter det. Dersom forsøket er negativt kan man inseminere igjen allerede neste syklus, men da i naturlig syklus (dvs uten pergotime og menupur). Da går man kun til kontroller, og når den "vanlige" eggposen er stor nok settes det eggløsningsspøryte og insemineres. Det er ingen ventetid for AIH. Dette er for Rikshospitalet da. Jeg har en skjønn AIH gutt som kom på føste forsøk, og deretter 5 negative søskenforsøk. Så jeg har blandede erfaringer med AIH...
Gjest Lille Eden Skrevet 21. april 2009 #18 Skrevet 21. april 2009 Ved AIH tar du først pergotime tabletter i 5 dager, deretter menopur sprøyter. Ultralydkontoll etter noen dager på spøyter for å sjekke størrelsen på eggposen, og finne ut hvor mange dager man trenger med sprøyter. Det kan bli mange ul-kontroller. Når legen er fornøyd med folikkelsenstørrelsen, ca 18 mm mener jeg det pleier å være, settes eggløsningsspøryte. Og det insemineres 1 eller 2 ganger etter det. Dersom forsøket er negativt kan man inseminere igjen allerede neste syklus, men da i naturlig syklus (dvs uten pergotime og menupur). Da går man kun til kontroller, og når den "vanlige" eggposen er stor nok settes det eggløsningsspøryte og insemineres. Det er ingen ventetid for AIH. Dette er for Rikshospitalet da. Jeg har en skjønn AIH gutt som kom på føste forsøk, og deretter 5 negative søskenforsøk. Så jeg har blandede erfaringer med AIH... Oi, såppas! Tusen takk for svar! Dette var vel mye mer avansert enn det jeg hadde forestilt meg. Men det er vel ikke rart når vi ikke aner hva vi går til. Over hvor mange dager går dette over sånn ca, 2-3 etter pergotime tabelettene? Eller er jeg helt på ordet?
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #19 Skrevet 22. april 2009 Ved AIH tar du først pergotime tabletter i 5 dager, deretter menopur sprøyter. Ultralydkontoll etter noen dager på spøyter for å sjekke størrelsen på eggposen, og finne ut hvor mange dager man trenger med sprøyter. Det kan bli mange ul-kontroller. Når legen er fornøyd med folikkelsenstørrelsen, ca 18 mm mener jeg det pleier å være, settes eggløsningsspøryte. Og det insemineres 1 eller 2 ganger etter det. Dersom forsøket er negativt kan man inseminere igjen allerede neste syklus, men da i naturlig syklus (dvs uten pergotime og menupur). Da går man kun til kontroller, og når den "vanlige" eggposen er stor nok settes det eggløsningsspøryte og insemineres. Det er ingen ventetid for AIH. Dette er for Rikshospitalet da. Jeg har en skjønn AIH gutt som kom på føste forsøk, og deretter 5 negative søskenforsøk. Så jeg har blandede erfaringer med AIH... Dette kommer også ann på diagnosen. Har man ikke EL så kan man heller ikke ta en naturlig syklus. Og ikke alle bruker Pergotime, men kun hormonsprøyter (er forskjellige typer)
Prada Skrevet 22. april 2009 #20 Skrevet 22. april 2009 Dette kommer også ann på diagnosen. Har man ikke EL så kan man heller ikke ta en naturlig syklus. Og ikke alle bruker Pergotime, men kun hormonsprøyter (er forskjellige typer) Jeps, men da følger man ikke helt "standard" opplegg heller. Beskrivelsen var bare for helt vanlig AIH uten noen spes forhold, og sånn som Riksen liker å gjøre det for de som "bare" er uforklarlig barnløse Lille Eden - hvor lenge du går på sprøyter varierer veldig. Kommer ann på hvordan du reagrerer. Jeg har brukt sprøyter alt fra 4 til 10 dager. Men, jeg tror du alltid kun vil bruke en ampulle, så det blir ikke så sinnsikt dyrt. Jeg har hvertfall aldri fått beskjed om å ta høyere dose enn en ampulle ved AIH. Kun ved IVF at det blir både 2, 3 og 4 ampuller i en dose...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå