AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Jeg eier en stor bolig. Skal om to år flytte til hjembyen min, men skal selge den store boligen nå (er for mye jobb og ønsker heller en leilighet). Si at jeg blir helt gjeldsfri og kan kjøpe en leilighet med kun egenkapital, vil det da sannsynligvis lønne seg å kjøpe framfor å leie de neste to årene? Det koster fort 20.000 kroner å leie en leilighet her, hvis den skal ha grei standard og to soverom. Noen som har peiling? Anonymkode: c3a5a...64e
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai To år? Eie. under 12 måneder? Leie. Anonymkode: 8f84e...c88 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Kommer helt an på området denne leiligheten evt. er i. Vil du kunne få pengene igjen ved salg? Om sjansen er stor for at du må selge med tap, hadde jeg leid. Det koster fort 150 000,- å selge også. Anonymkode: 68d29...00b 1
enkefru Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai For kun 2 år? Leie! https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bolig/lonner-det-seg-a-eie-eller-leie-bolig https://www.nettavisen.no/artikkel/sa-lenge-er-det-lonnsomt-a-leie/s/12-95-3713369 https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/bor-du-eie-eller-leie-bolig 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Eie, Verste fall går du i null etter salgsomkostminger og har i praksis ikke hatt noe boutgifter Anonymkode: 8f562...431 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Ville vel ha eid om det gikk, men mye styr med visning osv. Anonymkode: 59225...b35
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): To år? Eie. under 12 måneder? Leie. Anonymkode: 8f84e...c88 Å kjøpe for to år er galskap! Minst fem år for å eie. Anonymkode: 2375b...dcf 1 1
Schmuhu Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai Jeg ville faktisk ikke solgt boligen du har i det hele tatt. Selg den om 2 år. Schmuhu 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai Kjøp i hjembyen din, lei den ut, og lei noe der du er nå i mellomtiden. Anonymkode: 592dd...d11 1
Hololo Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai Mange plasser er det jo spådd en god prisøkning de neste par årene. Kjøper du en nyere leilighet så er og sjansen for ekstra utgifter på den korte tiden minimal. Kommer egentlig helt an på hvor dette er.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai Det er ikke dokumentavgift ved kjøp av andelsleiligheter. Det du kjøper for bør ikke overstige det du selger for, inkludert megler, om du ikke vil gjøre det i hovedsak selv. Jeg ville kjøpt, og spesielt se etter leilighet jeg relativt enkelt kunne gi verdiøkning ved å friske den opp litt med maling og mindre oppussing. Jeg rådet familiemedlem til det samme selv da vedkommende skulle eie og bo der bare ett år, som er hva man må gjøre for å ikke måtte skatte av eventuelt overskudd. Vedkommende betalte da 5000 i fellesutgifter i måneden, istedenfor å leie til 15000- 20000 kr i måneden, brukte rundt 30000 på å gjøre boligen mer tiltalende med enkle løsninger, og solgte for 350000 kr mer enn boligen ble kjøpt for. Et bra overskudd, istedenfor å betale leie på opptil 240000 kr det året. Som er garantert tap, i motsetning til... Du vil komme opp i 480000 kr i garantert tap. Jeg hadde ikke nølt, men jeg hadde valgt klokt. Andelsleilighet og ikke nødvendigvis drømmeleiligheten, men en med potensiale som det trengs liten innsats for å utvikle. Ikke svært høye fellesutgifter. Isåfall kan man like godt leie. Anonymkode: 3b3e9...711
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Skrevet 18. mai Jeg hadde holdt ut med huset i 2 år, så solgt. Da slipper du 200 000kr i meglerutgifter og dokumentavgift. Anonymkode: 82cef...453 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #14 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde holdt ut med huset i 2 år, så solgt. Da slipper du 200 000kr i meglerutgifter og dokumentavgift. Anonymkode: 82cef...453 Ja egentlig jeg også. Ikke bare på grunn av det økonomiske. Det er MYE jobb med å flytte. Å flytte to ganger i løpet av en tidshorisont på to år unødvendig styrete. Anonymkode: 3b3e9...711 1
Million Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai (endret) Luksusfellen-ekspert H. Kvadsheim skrev en gang i en sånn spørsmålsspalte i en avis at det ikke lønner seg å kjøpe boligen om man skal bo der mindre enn 3 år, pga kostnadene tilknyttet kjøp og salg og renter osv. Endret 19. mai av Million 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #16 Skrevet 19. mai Avvent salget med den store boligen. Legg den ut på markedet om 1,5 år og avtal overtakelse når du flytter. Anonymkode: a703e...d00 1
georgilio Skrevet 19. mai #17 Skrevet 19. mai Eksperter sier at boligprisene vil øke med omtrent 30 % i løpet av de neste tre årene. Du sa at du ville kjøpe med egenkapital, som betyr at de 20 000 du betaler i leie nå vil bli sparepenger. Så du vil spare 240 000 i året sammenlignet med å leie. Selv om du selger leiligheten din om et år, til samme pris, vil du dra nytte av det. Historien endrer seg. Hvis du måtte ta opp et lån, er tre år faktisk det tryggeste alternativet. 1
Hololo Skrevet 19. mai #18 Skrevet 19. mai Million skrev (1 time siden): Luksusfellen-ekspert H. Kvadsheim skrev en gang i en sånn spørsmålsspalte i en avis at det ikke lønner seg å kjøpe boligen om man skal bo der mindre enn 3 år, pga kostnadene tilknyttet kjøp og salg og renter osv. det stemmer nok i mange tilfeller, men kommer jo an på situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 19. mai #19 Skrevet 19. mai Med dine forutsetninger så vil det jo koste deg 480 000,- i leie på to år. Det koster en god del mindre å selge en leilighet. Det taler i retning av å eie. Så kommer det an på usikkerheten rundt utvikling i boligpris i det akutelle området. Vi vet ikke hvor dette er så det er vanskelig å svare på. Men generelt vil jeg tro at en treroms med leiepris på 20 000,- i måneden er en ettertraktet bolig som neppe vil falle i verdi de neste to årene. Så om alternativet er å kjøpe en tilsvarende bolig vil det sannsynligvis også trekke i retning av eie. Anonymkode: c604e...fd6
Million Skrevet 19. mai #20 Skrevet 19. mai (endret) Hololo skrev (1 time siden): det stemmer nok i mange tilfeller, men kommer jo an på situasjonen. Har du samme utdannelse og økonomiske ekspertise som Hallgeir Kvadsheim, siden du sier i mot det han har skrevet? Men greit nok, det er en god stund siden jeg leste det han skrev. Denne siden hos DNB sier dette: " – Det er ikke risikofritt, sier finansrådgiver Madelen Dørmænen i DNB. – Det er mange som byr mye mer enn hva boligen hva boligen faktisk er verdt. Hvis du har et kortere tidsperspektiv enn tre år, så kan det nå faktisk lønne seg å leie i stedet for å eie, sier finansrådgiveren. De siste fem årene har boligprisene i Norge steget med 25,1 %. – Hvis vi får et prisfall etter en lang periode med sterk prisvekst, kan det ta flere år å få igjen det du ga for boligen. Tidligere har jeg pleid å si at det lønner seg å eie dersom du skal bo i boligen i to-tre år. Når boligprisene er så høye som nå, bør du bo i boligen i minst fem år for at det skal lønne seg, sier Dørmænen. Endret 19. mai av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå