AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:15 #41 Del Skrevet søndag kl 19:15 Her jeg bor så er det vanlig at ette dem er konfirmert så kan man drikke. Mange foreldre som gir barna drikke. Når mine barn kom i den alderen så spurte dem om drikke. Jeg bare nei. Det er 18 års grense på alkohol. Dem spurte ikke flere ganger for å si det slik. Og hvem sine barn er det som er dritings hver helg? Jo dem som har foreldre som gir dem tommelen opp. Mine barn drikker nesten ikke. Har aldri vært full. Dem er i dag midten av tyveårene. Anonymkode: 218d7...0ce 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:17 #42 Del Skrevet søndag kl 19:17 Jeg fikk 4 halvlitere med øl med meg på fest av mine foreldre da jeg var 15 år. Både de og jeg, i voksen alder, har et meget sunt forhold til alkohol. Jeg drikker ca 2 ganger i året. Litt rart å servere andres barn da..ville snakket med dem nå i ettertid. Ellers gjentar det seg gjerne. Tipper barnet deres bøir veldig populær å henge hos i helgene fremover. Anonymkode: a4105...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:22 #43 Del Skrevet søndag kl 19:22 Ikke greit. Her hadde jeg bedt om bekreftelse fra foreldrene, så hadde jeg anmeldt. Det er faktisk ulovlig og aldersgrensene er satt av en grunn. Anonymkode: 5544b...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:25 #44 Del Skrevet søndag kl 19:25 Det er ikke lovlig av foreldrene å servere alkohol til mindreårige? Synes uansett ikke at dette var greit. Ettersom de uansett serverte dette og syntes det var greit, burde de likevel hørt med foreldrene til gjestene om dette var ok. Det beste du kan gjøre nå, er jo egentlig å ta en prat med sønnen din om at dette ikke er greit på noen måte og prøve å "snakke fornuft" i ham. Han vil sannsynligvis drikke igjen. Da er det godt å ha en forelder som ikke dømmer, og som kan stille opp ved behov. F.eks skyss hjem. Så kanskje det er der du bør belage deg på å være. Veilede, støtte og oppmuntre til å ta gode valg, men skulle han likevel velge "dårlig", så vil du likevel være der uten å dømme ham. Anonymkode: 05062...1bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:32 #45 Del Skrevet søndag kl 19:32 Virkelig ikke innafor. Jeg hadde sendt en (vennlig) melding til foreldre først og spurt om det stemmer først. Om de bekrefter ville jeg gitt beskjed om at det er ulovlig og at du synes dette var langt over grensen. Jeg hadde nok ikke gått så langt som å anmelde. Men hadde muligens tatt kontakt med enkelte av de andre foreldrene for å høres deres synspunkter. Anonymkode: 5d212...4b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:33 #46 Del Skrevet søndag kl 19:33 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg fikk 4 halvlitere med øl med meg på fest av mine foreldre da jeg var 15 år. Både de og jeg, i voksen alder, har et meget sunt forhold til alkohol. Jeg drikker ca 2 ganger i året. Litt rart å servere andres barn da..ville snakket med dem nå i ettertid. Ellers gjentar det seg gjerne. Tipper barnet deres bøir veldig populær å henge hos i helgene fremover. Anonymkode: a4105...8ee Det er jo ikke sånn at alle som får alkohol av foreldrene sine utvikler et usunt forhold til alkohol. Men statistisk sett drikker de mer. Anonymkode: 5d212...4b4 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:33 #47 Del Skrevet søndag kl 19:33 Kunne aldri falt meg inn å servere alkohol til min 15-åring, iallefall ikke andre sine barn. Hadde kontaktet foreldrene og sagt at dette er uakseptabelt, og gjør de dette flere gang blir de anmeldt. Anonymkode: 033fd...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:39 #48 Del Skrevet søndag kl 19:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde anmeldt de foreldrene Ha ha, lykke til! Anonymkode: 6023b...732 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:46 #49 Del Skrevet søndag kl 19:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke klikke i vinkel, da kommer han jo aldri til å betro seg til meg igjen. Anonymkode: 8a9fd...137 Går det eventuelt an å ta det opp med skolen eller helsesøster. Så er det ingen som trenger å vite at det kommer fra dere, men skolen kan kanskje ta det opp med foreldregruppa i litt mer generelle former? Anonymkode: b16b7...3cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:51 #50 Del Skrevet søndag kl 19:51 Jeg hadde blitt både sint og sjokkert hvis det var mitt barn. Å servere øl og champagne til så unge mennesker er faktisk straffbart. Anonymkode: 43c6c...313 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet søndag kl 19:51 #51 Del Skrevet søndag kl 19:51 Det er foreldrene sitt ansvar å lære barna sine sunn og anstendig alkohol/drikkekultur....! Letteste måten å gjøre dette på er å la barna få lov å smake på det de voksne drikker når de selv er klar til det.... Ergo når de viser interesse... Alkohol er en del av dagens samfunn uansett vi vil det eller ei.... Er mye bedre at ungdommen får deres første opplevelse med alkohol og evt. beruselse i trygge rammer, sammen med foreldre tilstede, frem for en gjeng av ungdommer som ofte driver med gruppepress.... Der sjansen for permanent skade er reel.... Er i tillegg IKKE mulig å bli alkohol forgiftet av ØL.... Man spyr og blir dårlig lenge før mengden alkohol blir skadelig.... Er bare alkoholikere samt folk med mye erfaring som klarer å spy for så å fortsette å helde inn på mer ØL Forbud fører oftere til et behov for å teste ut, enn å la det være forbudt...! Vær ansvarlige foreldre og la barna deres teste ut alkohol i trygge rammer...! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:52 #52 Del Skrevet søndag kl 19:52 Jeg hadde kontaktet de andre foreldrene og levert felles anmeldelse til politiet. Evt. meldt bekymring til barnevernet hvis dere ikke vil gå så langt som til å melde til politiet. Anonymkode: c1355...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:55 #53 Del Skrevet søndag kl 19:55 test1e skrev (1 time siden): He he, så land som Danmark som har 16 års grense er "skinnsykt" ? Tross alt, det er vel bedre å smakke sprudlevann enn å kjøpe noe lurium man ikke vet hvor kommer fra(Som var ganske vanlig når jeg var i den alderen) Nå sitter jeg her med min mann som er fra Danmark og har et ganske så liberalt syn på det meste, inkludert alkohol. Han sier han hadde ikke likt det i den settingen som presenteres i hovedinnlegget. Å skjenke andres barn/ungdommer uten at det er avtalt er ikke greit. Anonymkode: c8faa...e2d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:55 #54 Del Skrevet søndag kl 19:55 Viktig å ha god dialog med sønnen din, vennene hans og deres foreldre om dette. Lag en gruppe på messenger der foreldre kan diskutere regler og sånt. Skaden er allerede skjedd og om et par år er de i gang med å planlegge russetiden så prøv med åpen dialog 😊 Anonymkode: c872e...93c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:56 #55 Del Skrevet søndag kl 19:56 Det hadde fristet å ringe inn en bekymring til barnevernet og anmeldt foreldre til politiet. Anonymkode: 43c6c...313 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:56 #56 Del Skrevet søndag kl 19:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde kontaktet de andre foreldrene og levert felles anmeldelse til politiet. Evt. meldt bekymring til barnevernet hvis dere ikke vil gå så langt som til å melde til politiet. Anonymkode: c1355...fbe Gutten kunne takket nei. Tipper anmeldelse vil gjøre ting verre for hele gjengen Anonymkode: c872e...93c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:08 #57 Del Skrevet søndag kl 20:08 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ikke greit. Her hadde jeg bedt om bekreftelse fra foreldrene, så hadde jeg anmeldt. Det er faktisk ulovlig og aldersgrensene er satt av en grunn. Anonymkode: 5544b...106 Loven omhandler omsetning av alkohol til mindreårige, av registrert foretak. Anmeldelsen vil bli henlagt pga intet straffbart forhold. Men uansett er det jo ganske respektløst av disse foreldrene, de kan ikke bestemme at andres barn skal drikke alkohol. Mange steder er det vanlig at konfirmerte får drikke alkohol, men da vet jo foreldrene det. Anonymkode: a215b...245 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:20 #58 Del Skrevet søndag kl 20:20 Haldrup skrev (28 minutter siden): Det er foreldrene sitt ansvar å lære barna sine sunn og anstendig alkohol/drikkekultur....! Letteste måten å gjøre dette på er å la barna få lov å smake på det de voksne drikker når de selv er klar til det.... Ergo når de viser interesse... Alkohol er en del av dagens samfunn uansett vi vil det eller ei.... Er mye bedre at ungdommen får deres første opplevelse med alkohol og evt. beruselse i trygge rammer, sammen med foreldre tilstede, frem for en gjeng av ungdommer som ofte driver med gruppepress.... Der sjansen for permanent skade er reel.... Er i tillegg IKKE mulig å bli alkohol forgiftet av ØL.... Man spyr og blir dårlig lenge før mengden alkohol blir skadelig.... Er bare alkoholikere samt folk med mye erfaring som klarer å spy for så å fortsette å helde inn på mer ØL Forbud fører oftere til et behov for å teste ut, enn å la det være forbudt...! Vær ansvarlige foreldre og la barna deres teste ut alkohol i trygge rammer...! Kjempefint å spre feilinformasjon. For ei som har jobbet i mottak i mange år, så kan jeg si at dette ikke stemmer. Anonymkode: c068c...964 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:22 #59 Del Skrevet søndag kl 20:22 Haldrup skrev (29 minutter siden): Det er foreldrene sitt ansvar å lære barna sine sunn og anstendig alkohol/drikkekultur....! Letteste måten å gjøre dette på er å la barna få lov å smake på det de voksne drikker når de selv er klar til det.... Ergo når de viser interesse... Alkohol er en del av dagens samfunn uansett vi vil det eller ei.... Er mye bedre at ungdommen får deres første opplevelse med alkohol og evt. beruselse i trygge rammer, sammen med foreldre tilstede, frem for en gjeng av ungdommer som ofte driver med gruppepress.... Der sjansen for permanent skade er reel.... Er i tillegg IKKE mulig å bli alkohol forgiftet av ØL.... Man spyr og blir dårlig lenge før mengden alkohol blir skadelig.... Er bare alkoholikere samt folk med mye erfaring som klarer å spy for så å fortsette å helde inn på mer ØL Forbud fører oftere til et behov for å teste ut, enn å la det være forbudt...! Vær ansvarlige foreldre og la barna deres teste ut alkohol i trygge rammer...! Barn som ser foreldre drikke og får alkohol, drikker mer og debuterer tidligere enn de som ikke får det. Anonymkode: c068c...964 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet søndag kl 20:23 #60 Del Skrevet søndag kl 20:23 Mange er sjokkert. Men dette er mer regelen enn unntaket. Vi er ikke begeistret for det, og heldig vis har våre ikke blitt servert alkohol av andres foreldre. Men hørt om flere tilfeller. Ikke så ofte der ungdommene blir servert alkohol, men mer at foreldrene er hjemme og aksepterer at det drikkes. Å anmelde foreldrene til barnas venner er ikke veldig smart synes jeg. Saken blir henlagt, man risikerer at eget barn får svi og blir vel ikke akkurat god stemning når man møter de. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå