Honey Dew Skrevet mandag kl 13:17 #121 Del Skrevet mandag kl 13:17 Fatter ikke at du spør engang. DET ER ULOVLIG! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalal13 Skrevet mandag kl 13:22 #122 Del Skrevet mandag kl 13:22 Det er ikke OK noen plass. Det er 18 års grense ikke 15! Så ser jeg folk komentere at det er et glass osv men jeg skjønner ikke hvordan noen kan tenke at det er greit at de gir et glass til andres 15 åringer, det er ikke greit i det hele tatt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:26 #123 Del Skrevet mandag kl 13:26 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke meg du spurte, men: Jeg har ungdommer som henger med venner på 17. mai uten å drikke. Ja, det er faktisk mulig 🙄Normale, sosiale ungdommer. Så da har jeg rett til å uttale meg, eller? Jeg synes at det er på grensen til tilbakestående å sjenke 15 år gamle ungdommer på en 17. mai-frokost. Nei, de går ikke nødvendigvis og drikker like mye et annet sted. Jeg skjønner at mange i den alderen prøver alkohol, og jeg ville nok også sett gjennom fingrene med litt drikking på en fest i ny og ne. Håper bare de holder seg unna hjemmebrent og smuglersprit. Det er noe med hva slags kultur man bringer videre, og hva man signaliserer at er greit. Hvis du har fått shampis og øl av mamma og pappa, da er det jo bare å fortsette utover dagen i samme stil, sant? Anonymkode: 1bc90...487 Da tror jeg ikke du leser hva jeg skriver. Jeg kommer aldri til å gi mine ungdommer alkohol, så den der må du ta på noen andre. Jeg har skrevet om at mine ungdommer vet at jeg vet at de drikker litt. At jeg aksepterer det, men at jeg ikke liker det. Jeg har ikke et eneste sted skrevet at jeg syns det er ok å servere alkohol til mindreårige. Uanonym bruker skrev (16 minutter siden): Ja, det har jeg. Det er absolutt ikke min erfaring at tenåringer i dag MÅ ha fyllefest. Jeg snakker om de ungdommene som uansett drikker alkohol. Da spiller det ingen rolle om de får sitte på en terrasse eller i sentrum.. Og hvem snakker om fyllefest? Anonymkode: 550c1...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:27 #124 Del Skrevet mandag kl 13:27 Helt sinnsykt!! Kjenner jeg koker bare av å lese det(ikke av han, men foreldrene). Han må da ha blitt skikkelig full av så mange øl? Anonymkode: 407c3...3c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:28 #125 Del Skrevet mandag kl 13:28 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, det stemmer ikke. Ungdom som får smake alkohol en sjelden gang hjemme ved spesielle anledninger, drikker mindre enn andre. Det er de som ofte drikker hjemme og dom har foreldre som selv drikker mye, som også drikker mye borte. https://www.forskning.no/ny-barn-og-ungdom-hus-og-hjem/ungdom-som-drikker-med-foreldrene-har-hoyere-risiko-for-fyll/300466 Anonymkode: cd93b...be1 Nettopp! 👏 Foreldrene mine drakk alkohol bare ved spesielle anledninger, bl.a. til jul. Ingen festing hver helg, som mange driver med. Det er årsaken, i tillegg til at det ikke ble sett på som verken farlig eller forbudt. Tenker foreldrene bør gå i seg selv og se hva de driver med. Ungdommene tar etter sine egne. Anonymkode: c8def...7fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 13:32 #126 Del Skrevet mandag kl 13:32 megda skrev (19 timer siden): tenåringene vil eksperimentere enten du vil det eller ikke. bedre at det skjer i ordnede former. det er faktisk det minst uheldige utgangspunktet. All forskning viser at det er uheldig å servere alkohol til mindreårige. Teorien om at man skal lære å drikke hjemme er død for mange, mange år siden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:36 #127 Del Skrevet mandag kl 13:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg trodde det før. Har vært en del tråder om det på KG og jeg er derfor blitt gjort oppmerksom på at skjenkeloven ikke gjelder i de private hjem. Loven gjelder salg. Ser at ung.no sier det er ulovlig, men det er ikke jurister som har svart, og jeg tror ikke noen kvalitetssjekker svarene der før de publiseres. Anonymkode: 10d0a...94d Det er fortsatt ulovlig i Norge å kjøpe alkohol til noen som er under 18 år. Det kan gi bøter eller fengselsstraff. Sitat § 8-8. Ulovlig kjøp Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år. Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven), kapittel 8, § 8-8 Kilde: lovdata.no Helsedirektoratets kommentarer Bestemmelsen fastslår at det er forbudt å kjøpe alkohol med henblikk på å overlate den til noen som ikke er gammel nok i henhold til aldersgrensene i lovens § 1-5. Kjøp «på vegne av» rammer alle former for formidlingsvirksomhet, for eksempel såkalt «langing» til mindreårige. Forbudet er ikke knyttet til om den mindreårige betaler for varen. Det er ikke straffbart for den som er for ung å kjøpe til seg selv. Dette betyr altså at om voksne kjøper alkohol og overlater denne til noen som er for unge, så spiller det ingen rolle om dette er egne barn, andres barn, noen som sto utenfor butikken og spurte. Anonymkode: 1678f...2a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:50 #128 Del Skrevet mandag kl 13:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har to ungdommer i hus og de er begge i alderen hvor jeg forventer at de kommer til å smake alkohol. Jeg serverer dem ikke og jeg kjøper absolutt ikke til dem, men jeg kommer heller ikke til å snu verden på hodet når de kommer hjem og har vært på fest hvor de har drukket. Eldstemann hadde selv grillfest på kvelden på 17. mai og der var det en del ciderbokser og billig-bobler å rydde opp dagen etter, men de er i ferd med å avslutte 2. året på VGS og fyller 18 hele gjengen i løpet av året, så da får det være innafor. Jeg har definitivt vært kalv i denne sammenhengen Dog hadde jeg reagert på at foreldrene serverte alkoholholdig drikke til en gjeng 9-klassinger på en 17. mai frokost! Det synes jeg ikke hører hjemme noe sted. Hvorvidt det er ulovlig vet jeg ikke, det er ulovlig å kjøpe til, men om det er ulovlig å skjenke et glass aner jeg ikke. Anonymkode: 18565...cb7 Hvis du skjenker et glass til hele gjengen, så høres det jo ut til at du har kjøpt alkohol med den hensikt å gi det til midreårige. Så da er det nok ganske ulovlig. Hvis det hadde gjort det samme med dop, hadde det vært greit, liksom? At alle barna fikk en liten pose når de kom? Jeg husker godt at jeg var kalv jeg, men det betyr jo også at jeg husker forskjellen på det å motstå gruppepress, og det å føle seg sett på som "feig" eller "prippen". Hadde noen av mine venners foreldre servert meg alkohol, så hadde jeg nok ikke turt å si "nei". Mens på fest med egne venner på samme alder, så hadde jeg takket nei. Selv om nesten alle rundt meg begynte å drikke på ungdomsskolen, så begynte ikke jeg før på vgs. Jeg vet at det er fester med både sprit og dop blant en del 9. klassinger der jeg bor. Men jeg har ikke opplevd at mine barn har vært i de miljøene der det skjedde. For egen del så vet jeg at jeg ikke kan styre når barna begynner å drikke. De får tak i hvis de vil. Men jeg kan styre om de får det fra meg eller ikke. Og det gjør de ikke. Hvis de vil ha tak i noe før de er gamle nok, så må de skaffe det selv. Og her vi bor, så er det veldig lite hjemmelaget vin og hjemmebrent og dårlig sprit. Det de får tak i er normalt polvarer og øl/rusbrus fra butikken. De kjenner noen som er eldre, som kjøper for dem. Anonymkode: 1678f...2a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:55 #129 Del Skrevet mandag kl 13:55 Sitat Hvis du skjenker et glass til hele gjengen, så høres det jo ut til at du har kjøpt alkohol med den hensikt å gi det til midreårige. Så da er det nok ganske ulovlig. Hvis det hadde gjort det samme med dop, hadde det vært greit, liksom? At alle barna fikk en liten pose når de kom? Nå skrev jeg vel akkurat at jeg IKKE serverer til mine barn. Jeg verken handler eller skjenker til barn under 18. At ungdommen på 17 arrangerer fest hjemme hos oss (og gjestene alle fyller 18 år i år om de ikke har fylt enda) og de har med seg cider/bobler på en 17.mai-grillfest velger jeg å se gjennom fingrene med ja. Anonymkode: 18565...cb7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 14:11 #130 Del Skrevet mandag kl 14:11 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nettopp! 👏 Foreldrene mine drakk alkohol bare ved spesielle anledninger, bl.a. til jul. Ingen festing hver helg, som mange driver med. Det er årsaken, i tillegg til at det ikke ble sett på som verken farlig eller forbudt. Tenker foreldrene bør gå i seg selv og se hva de driver med. Ungdommene tar etter sine egne. Anonymkode: c8def...7fb Jeg er oppvokst med én forelder som drakk hver dag. Og da mener jeg tydelig beruset 7 dager i uken. Det var vin det gikk i. Gjerne en flaske eller to om dagen, avhengig av om det var hverdag etter jobb eller helg. Men vedkommende var beinhard på at alkohol var forbudt å omtrent snakke om for oss barna. Så jeg eksperimenterte i skjul. Nå nærmer jeg meg 40 og har et helt normalt forhold til alkohol. Kan gå uker mellom hver gang, eller jeg kan ta meg en øl (lettøl eller vanlig) et par-tre ganger i uken etter en lang dag på jobb. Men vin rører jeg ikke. Så det stemmer ikke nødvendigvis det du skriver. Å skjenke andres niendeklassinger på en 17. Mai frokost er jo helt horribelt! Jeg hadde tatt kontakt med disse foreldrene. Kanskje gjort meg litt dum og naiv. "hei! Gunnar skrøt sånn av boblene han fikk hos dere. Kan jeg spørre hvilken det var? Jeg sliter med å finne gode, alkoholfrie bobler..." så hadde jeg sett hva de svarte. Anonymkode: 7ac02...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet mandag kl 14:34 #131 Del Skrevet mandag kl 14:34 Brunello skrev (16 timer siden): Og at det er barnet ditt som blir holdt utenfor i ettertid er positivt? M65: Man samler ikke på venner eller omgivelser som det TS beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet mandag kl 15:11 #132 Del Skrevet mandag kl 15:11 Rotemor skrev (1 time siden): All forskning viser at det er uheldig å servere alkohol til mindreårige. Teorien om at man skal lære å drikke hjemme er død for mange, mange år siden. jeg sa "bedre at det skjer i ordnede former" jeg sa ikke "dette er bra". dersom de vil at barna ikke skal drikke så får de heller gjøre noe annet enn å skylde andre, men da innser man jo raskt at man har mindre kontroll enn det man tror. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 15:27 #133 Del Skrevet mandag kl 15:27 megda skrev (13 minutter siden): jeg sa "bedre at det skjer i ordnede former" jeg sa ikke "dette er bra". dersom de vil at barna ikke skal drikke så får de heller gjøre noe annet enn å skylde andre, men da innser man jo raskt at man har mindre kontroll enn det man tror. Det er ikke å «skylde på andre» når voksne mennesker har servert alkohol til ditt barn. Det er å ansvarliggjøre. De fleste ungdom drikker alkohol på et eller annet tidspunkt. Jeg har hatt fire av dem og vært ung selv. Men det er underordnet problemstillingen: Det er ulovlig og uansvarlig å skjenke barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet mandag kl 15:39 #134 Del Skrevet mandag kl 15:39 Rotemor skrev (11 minutter siden): Det er ikke å «skylde på andre» når voksne mennesker har servert alkohol til ditt barn. Det er å ansvarliggjøre. De fleste ungdom drikker alkohol på et eller annet tidspunkt. Jeg har hatt fire av dem og vært ung selv. Men det er underordnet problemstillingen: Det er ulovlig og uansvarlig å skjenke barn. jeg trekker tilbake mitt synspunkt. jeg er enig i at ansvarliggjøring veier tyngst og burde vektlegges. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:47 #135 Del Skrevet mandag kl 15:47 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg kan ikke klikke i vinkel, da kommer han jo aldri til å betro seg til meg igjen. Anonymkode: 8a9fd...137 Du kan klikke vinkel på foreldrene som serverte alkohol jo. Jeg hadde anmeldt dem og rost barnet mitt for at det var ærlig og åpen med meg. Anonymkode: 1734a...032 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:49 #136 Del Skrevet mandag kl 15:49 test1e skrev (21 timer siden): He he, så land som Danmark som har 16 års grense er "skinnsykt" ? Tross alt, det er vel bedre å smakke sprudlevann enn å kjøpe noe lurium man ikke vet hvor kommer fra(Som var ganske vanlig når jeg var i den alderen) Alstå, i Japan var seksuell lavalder 13 år frem til i fjor.. Det er en grunn til at vi har vårt eget lovverk. At de har 15 års grense på alkohol i Danmark gjør det ikke greit å servere alkohol til 15 åringer i Norge. Anonymkode: 8f0da...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet mandag kl 15:50 #137 Del Skrevet mandag kl 15:50 Selv er jeg vokst opp litt "på bygda" hvor det er ganske normalt at ungdom i 15-16 års alder får prøve litt øl eller vin og drar ut på noen fester. Det gjorde jeg selv også i den alderen. Så lenge de bare prøver litt og ikke blir overstadig beruset eller får sterk brennevin så ser jeg ikke helt problemet, men det er min mening. Problemet jeg ser her er at ungdommene blir servert alkoholholdig drikke uten at foreldrene har blitt spurt om det er greit og godkjent det. Det er såklart ikke riktig av de voksne i den situasjonen å gi alkohol til de guttene, selv om det "bare" var noen øl. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet mandag kl 16:28 #138 Del Skrevet mandag kl 16:28 Tema er altså voksne som serverer 15 åringer alkohol. Hvordan denne tråden kan bli 8 sider med diskusjon er både skremmende og fascinerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet mandag kl 16:35 #139 Del Skrevet mandag kl 16:35 Samtidig svært spesielt å trekke frem Danmark som et eksempel på hvorfor det liksom ikke er så farlig å servere 15 åringer alkohol. Danmark av alle land.. Alkoholrelaterte sykdommer og skader utgjør en betydelig utfordring for folkehelsen i Danmark. Omtrent 2 500 dødsfall i Danmark hvert år er relatert til alkohol, enten som primær eller medvirkende årsak, noe som utgjør ca. 5 % av alle dødsfall. Alkoholmisbruk er knyttet til 15 % av selvmord i Danmark. Ca. 140 000 dansker er alkoholavhengige, 585 000 har et skadelig høyt forbruk, og 860 000 har et stort forbruk, ifølge Statens Institut for Folkesundhed. Danmark kan trekkes frem som et godt eksempel på hvorfor ikke servere 15 åringer alkohol. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:44 #140 Del Skrevet mandag kl 16:44 Kan jeg bare spørre dere som synes det er så vgalt at 15-17 åringer drikker, litt off topic men hva slags konsekvenser følges opp med dette for at det skal opphøre? Nektes det at de får være med venner eller fester der det mistenkes alkohol? Hvis det først drikkes alkohol foretrekker dere da at det gjøres i skjul hvor voksne og andre rundt har null kontroll, fremfor i ordnede forhold rundt voksne eller i hjemmet? Spørsmålet mitt betyr IKKE at jeg støtter at barn får alkohol av voksne, jeg er kun genuint interessert, fordi jeg synes det er en vanskelig balansegang og vet ikke hva jeg selv ville gått for har ungdommer selv. Anonymkode: 351e3...4a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå