AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:32 #101 Del Skrevet mandag kl 07:32 Jeg tenker at det uansett er en god ide å snakke med foreldrene. Har ikke gutten all verdens erfaring med alkohol, så kan det vel hende han drakk Munkholm eller vørterøl. Jeg tenker at det ikke er kjempelett å drikke 4 bokser øl første gang, så er litt skeptisk til om det faktisk var alkohol. Snakk med de voksne som var tilstede. Og gi de klar beskjed om at det ikke er greit, hvis det viser seg at det var alkohol. Anonymkode: 10d0a...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:36 #102 Del Skrevet mandag kl 07:36 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg var vel rundt 11 år da vi var på ferie i Danmark (dette var på 80-tallet), og til frokost fikk vi en liten dråpe sprit i appelsinjuicen (IKKE mye, var mest symbolsk). Jeg ble sjokkert som norsk 11-åring, men de voksne bare lo. Det var ikke mange dråpene og jeg ble ikke påvirket. Og det skjedde den ène gangen vi var på ferie. Hadde det vært i dag så hadde det visst blitt laget masse drama om det, ser jeg. Anonymkode: 96898...71a Jeg fikk smake Madeiravin på familieferie på Madeira. Servitøren helte oppi glasset mitt. Jeg var vel 14-15 år. Foreldrene mine er så og si avholds men de tenkte vel at det som skjer på ferie forblir på ferie. Igjen, det har lite med saken å gjøre hva som skjer utenlands, da vi har andre regler og normer her. Anonymkode: 10d0a...94d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:39 #103 Del Skrevet mandag kl 07:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk smake akevitt før jeg begynte på skolen, og likeledes likør m.m før jeg var 18. Naturligvis ikke for å bli full! Da jeg ble myndig og vennene mine ENDELIG fikk lov til å drikke alkohol, kastet de seg over det. Jeg har pr. dags dato enda ikke drukket meg full og ser på alkohol som noe man koser seg med en sjelden gang. Tror det ikke er bra å gjøre alkohol til noe forbudt, og dermed ekstra spennende. I dette tilfellet så drakk de jo mye, og det er såklart ikke det samme. Anonymkode: c8def...7fb Dine opplevelser teller faktisk ikke, da all forskning viser det motsatte. Anonymkode: c068c...964 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:44 #104 Del Skrevet mandag kl 07:44 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dine opplevelser teller faktisk ikke, da all forskning viser det motsatte. Anonymkode: c068c...964 Nei, det stemmer ikke. Ungdom som får smake alkohol en sjelden gang hjemme ved spesielle anledninger, drikker mindre enn andre. Det er de som ofte drikker hjemme og dom har foreldre som selv drikker mye, som også drikker mye borte. https://www.forskning.no/ny-barn-og-ungdom-hus-og-hjem/ungdom-som-drikker-med-foreldrene-har-hoyere-risiko-for-fyll/300466 Anonymkode: cd93b...be1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:47 #105 Del Skrevet mandag kl 07:47 Det er jo rett og slett ulovlig. Det er kanskje det verste. Om en 15-åring klarer å tusle til seg noe alkohol fra eldre bekjentskaper har jo alltid skjedd. Men voksne som kjøper inn alkohol og serverer til barn, det er absolutt ikke lovlig. Kjenner det evt vennskapet med den familien hadde opphørt, og jeg ville ikke likt at barnet mitt var der, faktisk så lite at jeg ville gått inn for at det ikke besøkte det hjemmet. For når de bryter en lov så er vel ikke resten så farlig med heller. Blir som om noen lyver hele tiden og er uærlige, man orker bare ikke med slike folk å gjøre. Kriminelle holder vi oss unna. Anonymkode: 4fc64...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:59 #106 Del Skrevet mandag kl 07:59 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo rett og slett ulovlig. Det er kanskje det verste. Om en 15-åring klarer å tusle til seg noe alkohol fra eldre bekjentskaper har jo alltid skjedd. Men voksne som kjøper inn alkohol og serverer til barn, det er absolutt ikke lovlig. Kjenner det evt vennskapet med den familien hadde opphørt, og jeg ville ikke likt at barnet mitt var der, faktisk så lite at jeg ville gått inn for at det ikke besøkte det hjemmet. For når de bryter en lov så er vel ikke resten så farlig med heller. Blir som om noen lyver hele tiden og er uærlige, man orker bare ikke med slike folk å gjøre. Kriminelle holder vi oss unna. Anonymkode: 4fc64...529 Neppe ulovlig men etisk høyst tvilsomt. Anonymkode: 10d0a...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet mandag kl 08:08 #107 Del Skrevet mandag kl 08:08 Noen foreldre gjør alt for å bli populære- eller få ungdommen sin til å bli mer populær i gjengen… pluss på dårlig dømmekraft og lav EQ så blir det så dumt som dette. Men jeg ville vært 100% sikker på at det faktisk var alkohol de fikk servert før jeg dømte de nord og ned, det finnes mye på polet som er alkoholfritt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:20 #108 Del Skrevet mandag kl 08:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var vel rundt 11 år da vi var på ferie i Danmark (dette var på 80-tallet), og til frokost fikk vi en liten dråpe sprit i appelsinjuicen (IKKE mye, var mest symbolsk). Jeg ble sjokkert som norsk 11-åring, men de voksne bare lo. Det var ikke mange dråpene og jeg ble ikke påvirket. Og det skjedde den ène gangen vi var på ferie. Hadde det vært i dag så hadde det visst blitt laget masse drama om det, ser jeg. Anonymkode: 96898...71a Nei, det tror jeg ikke. Innlegget ditt bare illustrerer det idiotiske forholdet vi i Norge har til alkohol. Enten så er det greit - kjør på og sjenk 15-åringene, la de drikke seg fulle, må jo være lov å kose seg??! Eller så er man prippen og avholds. Det har med mengde og anledning å gjøre. Serverer man bobler og masse øl til en gjeng 15-åringer, for så å la dem reke rundt i byen til langt på kveld, ja da er det ikke vanskelig å skjønne hvordan det går. Anonymkode: 1bc90...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:25 #109 Del Skrevet mandag kl 08:25 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Neppe ulovlig men etisk høyst tvilsomt. Anonymkode: 10d0a...94d Selvsagt er det ulovlig! Anonymkode: a022a...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet mandag kl 08:58 #110 Del Skrevet mandag kl 08:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det uansett er en god ide å snakke med foreldrene. Har ikke gutten all verdens erfaring med alkohol, så kan det vel hende han drakk Munkholm eller vørterøl. Jeg tenker at det ikke er kjempelett å drikke 4 bokser øl første gang, så er litt skeptisk til om det faktisk var alkohol. Snakk med de voksne som var tilstede. Og gi de klar beskjed om at det ikke er greit, hvis det viser seg at det var alkohol. Anonymkode: 10d0a...94d Jeg tror ungdom i dag er ganske godt kjent med alkohol og om det er alkoholholdig eller alkoholfritt de får servert. Det er og har alltid vært vanlig at ungdom rundt konfirmasjonsalder drikker alkohol. Og det har alltid vært uenighet blant foreldre hva som er ok og hva som aksepteres. Jeg tror derfor det er lite hensiktsmessig å gå i særlig dialog med foreldrene. Og i alle fall ikke anmeldelse og utskjelling som andre foreslår. Min kone og jeg signaliserer tydelig til våre ungdommer at vi ikke ønsker at de skal drikke før de er 18 år, men får også tydelig frem at dersom de drikker og det skjer noe, må de kontakte oss eller andre voksne de stoler på. Tror ikke det hjelper å bare forby og være sint. Her vi bor, er det overraskende mange som tilsynelatende aksepterer at ungdommene drikker. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fusetufs Skrevet mandag kl 09:03 #111 Del Skrevet mandag kl 09:03 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min sønn var på 17. maifrokost med en vennegjeng i går. Vi syns det var hyggelig at foreldrene åpnet hjemmet sitt for vennegjengen. Så forteller han meg etterpå at foreldrene hadde servert champagne eller liknende. Og mange av gutta hadde med seg øl som de satt og drakk og foreldrene syns visst at det var helt greit. Jeg fikk se en snap med bilder av bordet med øl og diverse bokser. Jeg ble helt satt ut når jeg hørte det. Veldig glad for at han er så ærlig med meg!! Han forteller at han selv drakk 4-5 øl, som han fikk av venner. Jeg reagerer mest på de voksne her, hvor vanlig er det å tillate alkohol + være med på å skjenke?? Anonymkode: 8a9fd...137 At du i det hele tatt spør her er helt utenfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:08 #112 Del Skrevet mandag kl 09:08 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det stemmer ikke. Ungdom som får smake alkohol en sjelden gang hjemme ved spesielle anledninger, drikker mindre enn andre. Det er de som ofte drikker hjemme og dom har foreldre som selv drikker mye, som også drikker mye borte. https://www.forskning.no/ny-barn-og-ungdom-hus-og-hjem/ungdom-som-drikker-med-foreldrene-har-hoyere-risiko-for-fyll/300466 Anonymkode: cd93b...be1 Men ikke før de er 18. Anonymkode: c068c...964 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:20 #113 Del Skrevet mandag kl 09:20 Uanonym bruker skrev (2 timer siden): Så foreldre er "superstrenge" om de ikke godtar at 10. klassinger drikker alkohol? Håper alle de andre foreldrene var klar over at du ikke bryr deg... Det er naivt å tro at ungdommer som får lov til å drikke av foreldrene (enten det er aktiv eller passiv tillatelse), drikker mindre, for alle undersøkelser viser jo at de drikker mer. At man ikke godtar alkohol før 18, står heller ikke i motsetning til at ungdommene vet de kan ringe hjem om noe går galt. Her snakker vi masse om både alkohol og andre rusmidler, og om hva de skal gjøre om de selv eller noen venner får i seg noe som gjør dem dårlige. Det du henviser til er foreldre som kjøper alkohol til barna sine. Forskning viser at de som får med alkohol hjemmefra drikker det i tillegg til det de får kjøpt andre steder. Og de fleste av oss foreldrene har veldig god kommunikasjon oss i mellom, og de fleste var takknemlige for at de fikk være her, og lurte på hvordan det hadde gått. Noen foreldre viste nok ikke at det ble drukket, men det er ikke min oppgave å fortelle dem det.. Hadde ikke datteren drukket her, så hade hun jo drukket i sentrumsgatene hvor mange andre hang.. At man er strenge på at man ikke godtar alkohol før de er 18, så vil jo ikke ungdommene tingene de har drukket for mye og trenger hjelp. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som tydeligvis ikke bryr dere om at ungdom under 18 eller 21 år drikker alkohol, dere syntes sikkert det var bare greit å få en telefon fra barnet ditt fra en utendørsfest at politiet stopper festen og dere må hente barna ? Det var mange mindreårige samlet på en strand her på 17 mai,som dessverre drakk for mye. Anonymkode: 43c6c...313 Absolutt ikke, men siden ungdommene fikk være her med venner, så slapp de å oppsøke et sted med hundrevis av fulle ungdommer, og dertil bråk. Men jeg hadde vært glad for at ungdommen hadde turt å ringe meg ja. Vet om flere som ikke hadde turt å ringe foreldrene sine om det samme… Men det betyr jo ikke at de ikke er der allikevel - de bare er gode på å skjule det for foreldrene sine. Her er det mange som kyr som har glemt at de engang var kalv. Anonymkode: 550c1...19b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:45 #114 Del Skrevet mandag kl 09:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt er det ulovlig! Anonymkode: a022a...ce7 Jeg trodde det før. Har vært en del tråder om det på KG og jeg er derfor blitt gjort oppmerksom på at skjenkeloven ikke gjelder i de private hjem. Loven gjelder salg. Ser at ung.no sier det er ulovlig, men det er ikke jurister som har svart, og jeg tror ikke noen kvalitetssjekker svarene der før de publiseres. Anonymkode: 10d0a...94d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:48 #115 Del Skrevet mandag kl 09:48 Brunello skrev (48 minutter siden): Jeg tror ungdom i dag er ganske godt kjent med alkohol og om det er alkoholholdig eller alkoholfritt de får servert. Det er og har alltid vært vanlig at ungdom rundt konfirmasjonsalder drikker alkohol. Og det har alltid vært uenighet blant foreldre hva som er ok og hva som aksepteres. Jeg tror derfor det er lite hensiktsmessig å gå i særlig dialog med foreldrene. Og i alle fall ikke anmeldelse og utskjelling som andre foreslår. Min kone og jeg signaliserer tydelig til våre ungdommer at vi ikke ønsker at de skal drikke før de er 18 år, men får også tydelig frem at dersom de drikker og det skjer noe, må de kontakte oss eller andre voksne de stoler på. Tror ikke det hjelper å bare forby og være sint. Her vi bor, er det overraskende mange som tilsynelatende aksepterer at ungdommene drikker. Ja, sikkert. Jeg hadde ikke peiliing og så ikke forskjell på alkoholfri og lettøl en gang. Anonymkode: 10d0a...94d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:34 #116 Del Skrevet mandag kl 12:34 Jeg har to ungdommer i hus og de er begge i alderen hvor jeg forventer at de kommer til å smake alkohol. Jeg serverer dem ikke og jeg kjøper absolutt ikke til dem, men jeg kommer heller ikke til å snu verden på hodet når de kommer hjem og har vært på fest hvor de har drukket. Eldstemann hadde selv grillfest på kvelden på 17. mai og der var det en del ciderbokser og billig-bobler å rydde opp dagen etter, men de er i ferd med å avslutte 2. året på VGS og fyller 18 hele gjengen i løpet av året, så da får det være innafor. Jeg har definitivt vært kalv i denne sammenhengen Dog hadde jeg reagert på at foreldrene serverte alkoholholdig drikke til en gjeng 9-klassinger på en 17. mai frokost! Det synes jeg ikke hører hjemme noe sted. Hvorvidt det er ulovlig vet jeg ikke, det er ulovlig å kjøpe til, men om det er ulovlig å skjenke et glass aner jeg ikke. Anonymkode: 18565...cb7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet mandag kl 12:55 #117 Del Skrevet mandag kl 12:55 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det du henviser til er foreldre som kjøper alkohol til barna sine. Forskning viser at de som får med alkohol hjemmefra drikker det i tillegg til det de får kjøpt andre steder. Og de fleste av oss foreldrene har veldig god kommunikasjon oss i mellom, og de fleste var takknemlige for at de fikk være her, og lurte på hvordan det hadde gått. Noen foreldre viste nok ikke at det ble drukket, men det er ikke min oppgave å fortelle dem det.. Hadde ikke datteren drukket her, så hade hun jo drukket i sentrumsgatene hvor mange andre hang.. At man er strenge på at man ikke godtar alkohol før de er 18, så vil jo ikke ungdommene tingene de har drukket for mye og trenger hjelp. Absolutt ikke, men siden ungdommene fikk være her med venner, så slapp de å oppsøke et sted med hundrevis av fulle ungdommer, og dertil bråk. Men jeg hadde vært glad for at ungdommen hadde turt å ringe meg ja. Vet om flere som ikke hadde turt å ringe foreldrene sine om det samme… Men det betyr jo ikke at de ikke er der allikevel - de bare er gode på å skjule det for foreldrene sine. Her er det mange som kyr som har glemt at de engang var kalv. Anonymkode: 550c1...19b Så du tror alternativene til privat drikking som foreldre mer eller mindre legger til rette for, er det eneste alternativet til at 15-16-åringer skal "drikke i sentrumsgatene" og "oppsøke et sted med hundrevis av fulle ungdommer"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:01 #118 Del Skrevet mandag kl 13:01 Uanonym bruker skrev (4 minutter siden): Så du tror alternativene til privat drikking som foreldre mer eller mindre legger til rette for, er det eneste alternativet til at 15-16-åringer skal "drikke i sentrumsgatene" og "oppsøke et sted med hundrevis av fulle ungdommer"? Ja, jeg vet at om de ikke hadde vært her, så hadde de hengt ute, (event funnet et annet hus de kunne vært i). Har du i det hele tatt ungdommer? (Som henger med venner på 17.mai.. kan ikke regne med de som har ungdommer som sitter hjemme med familien). Anonymkode: 550c1...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet mandag kl 13:06 #119 Del Skrevet mandag kl 13:06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg vet at om de ikke hadde vært her, så hadde de hengt ute, (event funnet et annet hus de kunne vært i). Har du i det hele tatt ungdommer? (Som henger med venner på 17.mai.. kan ikke regne med de som har ungdommer som sitter hjemme med familien). Anonymkode: 550c1...19b Ja, det har jeg. Det er absolutt ikke min erfaring at tenåringer i dag MÅ ha fyllefest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:15 #120 Del Skrevet mandag kl 13:15 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, jeg vet at om de ikke hadde vært her, så hadde de hengt ute, (event funnet et annet hus de kunne vært i). Har du i det hele tatt ungdommer? (Som henger med venner på 17.mai.. kan ikke regne med de som har ungdommer som sitter hjemme med familien). Anonymkode: 550c1...19b Ikke meg du spurte, men: Jeg har ungdommer som henger med venner på 17. mai uten å drikke. Ja, det er faktisk mulig 🙄Normale, sosiale ungdommer. Så da har jeg rett til å uttale meg, eller? Jeg synes at det er på grensen til tilbakestående å sjenke 15 år gamle ungdommer på en 17. mai-frokost. Nei, de går ikke nødvendigvis og drikker like mye et annet sted. Jeg skjønner at mange i den alderen prøver alkohol, og jeg ville nok også sett gjennom fingrene med litt drikking på en fest i ny og ne. Håper bare de holder seg unna hjemmebrent og smuglersprit. Det er noe med hva slags kultur man bringer videre, og hva man signaliserer at er greit. Hvis du har fått shampis og øl av mamma og pappa, da er det jo bare å fortsette utover dagen i samme stil, sant? Anonymkode: 1bc90...487 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå