Gå til innhold

Servere champagne til 15. åring på 17 maifrokost. Innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gentleman59 skrev (1 time siden):

M65: TS reagerer mest på de voksne her, det forstår jeg - for de voksne har opptrådt ulovlig og uakseptabelt og bør anmeldes. Dokumentasjon synes å foreligge.
Hvor vanlig er det å tillate alkohol + være med på å skjenke? Jeg håper det ikke er vanlig, og er det vanlig så bør alle slike forhold anmeldes. 

Jeg hadde ikke anmeldt men jeg hadde snakket med de og gitt tydelig uttrykk for at det de gjorde ikke var greit. Om de hadde gitt faen hadde jeg klikka og evt anmeldt. Men anmeldelse er ikke det første jeg hadde gjort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Tyskland er det innafor med øl og vin fra 14 i følge med foresatte, og 16 alene. Senk skuldrene, dette går helt fint og er ikke et problem. Anmeldelse? Dere må være sprøyte gale.

Anonymkode: 7ad18...13c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I Tyskland er det innafor med øl og vin fra 14 i følge med foresatte, og 16 alene. Senk skuldrene, dette går helt fint og er ikke et problem. Anmeldelse? Dere må være sprøyte gale.

Selv om det er innafor i Tyskland så er det ikke helt problemfritt fordet

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (9 timer siden):

Det er foreldrene sitt ansvar å lære barna sine sunn og anstendig alkohol/drikkekultur....! 

Letteste måten å gjøre dette på er å la barna få lov å smake på det de voksne drikker når de selv er klar til det.... Ergo når de viser interesse... Alkohol er en del av dagens samfunn uansett vi vil det eller ei.... 

Er mye bedre at ungdommen får deres første opplevelse med alkohol og evt. beruselse i trygge rammer, sammen med foreldre tilstede, frem for en gjeng av ungdommer som ofte driver med gruppepress.... Der sjansen for permanent skade er reel....

Er i tillegg IKKE mulig å bli alkohol forgiftet av ØL.... Man spyr og blir dårlig lenge før mengden alkohol blir skadelig.... Er bare alkoholikere samt folk med mye erfaring som klarer å spy for så å fortsette å helde inn på mer ØL

Forbud fører oftere til et behov for å teste ut, enn å la det være forbudt...! 

Vær ansvarlige foreldre og la barna deres teste ut alkohol i trygge rammer...! 

VI som foreldre hadde også disse meingene når barna var små. Når de nærmet seg debutalderen hadde både jeg og deres far endret mening,  Og nå, så mange år etter, trodde jeg virkelig at disse holdningene var borte fra samfunnet. Og jeg vokste opp med karsk på samfunnshuset. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Loven omhandler omsetning av alkohol til mindreårige, av registrert foretak. Anmeldelsen vil bli henlagt pga intet straffbart forhold.

Men uansett er det jo ganske respektløst av disse foreldrene, de kan ikke bestemme at andres barn skal drikke alkohol. Mange steder er det vanlig at konfirmerte får drikke alkohol, men da vet jo foreldrene det.

Anonymkode: a215b...245

Sitat

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år.

Det du skriver stemmer ikke. Å sjenke/ utlevere til mindreårige er like straffbart. Og om noen av disse barna hadde kommet inn på sykehuset med forgiftning, ville barnevernet blitt koblet inn mot de voksne ansvarlige for "kalaset" 

Anonymkode: 83b87...607

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (5 timer siden):

Selv om det er innafor i Tyskland så er det ikke helt problemfritt fordet

Nettopp.

Jeg har dessuten ikke inntrykk av at det er sosialt akseptert i Tyskland å være drita full midt på dagen. 

Anonymkode: 1bc90...487

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært annerledes om noen var 17 år og fyller 18 år dette året her. De man går i samme klasse med. Men ikke til 15 åringer!

Anonymkode: 2daa4...189

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nettopp.

Jeg har dessuten ikke inntrykk av at det er sosialt akseptert i Tyskland å være drita full midt på dagen. 

Anonymkode: 1bc90...487

De (tysken er det bare på sydenferie. 🤓

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk smake akevitt før jeg begynte på skolen, og likeledes likør m.m før jeg var 18. Naturligvis ikke for å bli full! Da jeg ble myndig og vennene mine ENDELIG fikk lov til å drikke alkohol, kastet de seg over det. Jeg har pr. dags dato enda ikke drukket meg full og ser på alkohol som noe man koser seg med en sjelden gang.

Tror det ikke er bra å gjøre alkohol til noe forbudt, og dermed ekstra spennende.

I dette tilfellet så drakk de jo mye, og det er såklart ikke det samme.

Anonymkode: c8def...7fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke ulovlig å drikke alkohol før man er 18 år og alkoholloven regulerer heller ikke adgang til å servere alkohol til mindreårige, så ingen lover er brutt her. Er det smart? Neppe, men sinnsykt?

Nei, men her jeg bor tror jeg nok de fleste foreldre er mer bekymret for alkohol enn for marijuana. Og det er på en måte forståelig.

Poenget er uansett at måten alkohol (og andre rusmidler) reguleres på i Norge i stor grad er kulturelt betinget, og det er ingen ting som tyder på at Norge har gjort alt riktig, mens alle andre gjør feil.

Jeg hadde nok ikke satt pris på at barna mine ble servert alkohol av fremmede, voksne mennesker, spesielt om de ikke hadde erfaring med alkohol fra før, men det er virkelig ikke noe jeg ville laget et stort nummer av. Jeg hadde kanskje tatt en prat med de hvis det passet sånn, men anmelde? For noe som strengt tatt ikke er ulovlig? Det vil jeg påstå er mer sinnsykt.

Anonymkode: 12d86...80c

Jeg synes det er sinnssykt at noen foreldre bare tar den avgjørelsen for andres barn. Og jeg har ikke skrevet et ord om å anmelde, det tror jeg ikke har så mye for seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel rundt 11 år da vi var på ferie i Danmark (dette var på 80-tallet), og til frokost fikk vi en liten dråpe sprit i appelsinjuicen (IKKE mye, var mest symbolsk). Jeg ble sjokkert som norsk 11-åring, men de voksne bare lo. Det var ikke mange dråpene og jeg ble ikke påvirket. Og det skjedde den ène gangen vi var på ferie.

Hadde det vært i dag så hadde det visst blitt laget masse drama om det, ser jeg.

Anonymkode: 96898...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må le. Nei, tipper ikke foreldrene spanderte champagne på 15-åringene… kanskje cava eller noe annet billig skvip, antakelig bare et lite glass, og kanskje den til og med var alkoholfri uten at din 15-åring merket det. At noen av vennene til sønnen din hadde med øl - javel, det skal altså bare drikkes i skogen det da eller? Tviler på at foreldrene til kameraten satt og fulgte med på hva guttene gjorde og hva de drakk. 

Hva er problemet ditt? At sønnen din ikke klarer å si nei? Da får du nekte ham å gå ut av døra da. Eller er problemet at han drakk inne i et hus og ikke ute på gata?

Anonymkode: cd93b...be1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Servering til mindreårige er jeg ikke for, og det hadde jeg nok spurt vertskapet om stemte. 

Når det kommer til å åpne hjemmet sitt.. der er jeg delt. 
Vår 16.åring (10.klasse)  hadde en stor haug av venninner på 17.maifrokost. Jeg vet at det ble drukket alkohol, men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke bryr meg. Jeg er glad for at de kunne hade det gøy og kose seg her hjemme, i stedet for å gå rundt i byen og drikke (for jeg vet det drikkes).  Jeg aksepterer, men liker ikke at det drikkes - det vet min datter også. 

Og heldigvis så vet både hun og vennene at de kan ringe meg om det går skikkelig galt.. 

Hun har jo noen venninner hvor foreldrene er superstrenge, hvor ungdommene drikker i sjuk, og overnatter veldig mye borte i helgene… 

Og alle foreldrene jeg har snakket med i etterkant, har takket for at de fikk være her. Og er fullstendig klar over at mange av ungdommene drikker litt.

Anonymkode: 550c1...19b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Servering til mindreårige er jeg ikke for, og det hadde jeg nok spurt vertskapet om stemte. 

Når det kommer til å åpne hjemmet sitt.. der er jeg delt. 
Vår 16.åring (10.klasse)  hadde en stor haug av venninner på 17.maifrokost. Jeg vet at det ble drukket alkohol, men jeg må være så ærlig å si at jeg ikke bryr meg. Jeg er glad for at de kunne hade det gøy og kose seg her hjemme, i stedet for å gå rundt i byen og drikke (for jeg vet det drikkes).  Jeg aksepterer, men liker ikke at det drikkes - det vet min datter også. 

Og heldigvis så vet både hun og vennene at de kan ringe meg om det går skikkelig galt.. 

Hun har jo noen venninner hvor foreldrene er superstrenge, hvor ungdommene drikker i sjuk, og overnatter veldig mye borte i helgene… 

Og alle foreldrene jeg har snakket med i etterkant, har takket for at de fikk være her. Og er fullstendig klar over at mange av ungdommene drikker litt.

Anonymkode: 550c1...19b

Så foreldre er "superstrenge" om de ikke godtar at 10. klassinger drikker alkohol? Håper alle de andre foreldrene var klar over at du ikke bryr deg... Det er naivt å tro at ungdommer som får lov til å drikke av foreldrene (enten det er aktiv eller passiv tillatelse), drikker mindre, for alle undersøkelser viser jo at de drikker mer.

At man ikke godtar alkohol før 18, står heller ikke i motsetning til at ungdommene vet de kan ringe hjem om noe går galt. Her snakker vi masse om både alkohol og andre rusmidler, og om hva de skal gjøre om de selv eller noen venner får i seg noe som gjør dem dårlige.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan ikke klikke i vinkel, da kommer han jo aldri til å betro seg til meg igjen. 

Anonymkode: 8a9fd...137

Her må du bestemme deg for at foreldrerollen er viktigere enn vennerollen. Du må være en klar rollemodell som setter klare rammer overfor både barn og dem han omgås. 

Du skal ikke skjelle han ut, men være VELDIG tydelig.

Vertskapet som skjenker ham kan du gjerne skjelle grundig ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å smake er en ting, men å la en 15-åring drikke 4–5 øl, uten å gripe inn/ringe foreldre, er ikke greit. Normale folk lar jo ikke det skje.

Anonymkode: 10d0a...94d

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å smake er en ting, men å la en 15-åring drikke 4–5 øl, uten å gripe inn/ringe foreldre, er ikke greit. Normale folk lar jo ikke det skje.

Du tror foreldrene var der hele tiden?

Anonymkode: cd93b...be1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her jeg bor så er det vanlig at ette dem er konfirmert så kan man drikke. Mange foreldre som gir barna drikke. Når mine barn kom i den alderen så spurte dem om drikke. Jeg bare nei. Det er 18 års grense på alkohol. Dem spurte ikke flere ganger for å si det slik. Og hvem sine barn er det som er dritings hver helg? Jo dem som har foreldre som gir dem tommelen opp. Mine barn drikker nesten ikke. Har aldri vært full. Dem er i dag midten av tyveårene. 

Anonymkode: 218d7...0ce

Som du vet om nei 🤪 her kjøpte vi hjemmebrent om vi ikke fikk tak vanlig. 

Anonymkode: 40f26...736

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som tydeligvis ikke bryr dere om at ungdom under 18 eller 21 år drikker alkohol, dere syntes sikkert det var bare greit å få en telefon fra barnet ditt fra en utendørsfest at politiet stopper festen og dere må hente barna ?

Det var mange mindreårige samlet på en strand her på 17 mai,som dessverre drakk for mye.

Anonymkode: 43c6c...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva har det med saken å gjøre? 

Vi bor ikke i Tyskland. Foreldrene var ikke med. 

Jeg har tyske venner, bosatt i Norge, og de skjenker ikke mindreårige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som tydeligvis ikke bryr dere om at ungdom under 18 eller 21 år drikker alkohol, dere syntes sikkert det var bare greit å få en telefon fra barnet ditt fra en utendørsfest at politiet stopper festen og dere må hente barna ?

Det var mange mindreårige samlet på en strand her på 17 mai,som dessverre drakk for mye.

Anonymkode: 43c6c...313

Det kan like gjerne være mindreårige som ikke får smake en dråpe alkohol hjemmefra som drakk for mye på den stranden.

Anonymkode: 96898...71a

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...