AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai K26. For ca. 1 1/2 år siden så gjorde jeg en tabbe jeg enda skammer meg over den dag i dag. Jeg gikk langs en gate for å rekke et tog, og jeg måtte skynde meg, fordi jeg var redd for å ikke rekke toget. Det var varmt ute og jeg skulle bare ta ut en flaske med vann jeg hadde i sekken, men så rullet det ut en glassflaske med eplemost fra sekken min også. Den traff asfalten og knuste. lokaliserte glassbitene og kostet de til siden i grøfta, men plukket det ikke opp, fordi jeg følte jeg hadde for lite tid. Det var heller ingen søppelkasser i nærheten (tettsted). Da var det en gammel dame som sa "Jeg håper virkelig du skal ta med deg den flaska du knuste! Bryr du deg ikke om miljøet?". Hun var ganske sint. Det endte med at jeg beklaget og gikk tilbake og tok med meg glassbitene og hev de i en søppelkasse da jeg endelig kom frem. Dette høres sikkert helt latterlig ut til mange som leser dette. Hvordan kan jeg fortsatt skamme meg over noe så lite, og noe som i tillegg skjedde for 1 1/2 år siden? Helt ærlig, det vet ikke jeg heller. Jeg hater at jeg gjorde det, fordi jeg gikk i tillegg mot egne verdier. Jeg er jo ikke en person som pleier å forsøple. Og dama? Hun hadde rett. Jeg oppførte meg skikkelig dårlig. Hovedproblemet er at jeg kan gå i evigheter å gruble over situasjoner der jeg har følt skam, og skammen er helt utrolig intens også. Dette scenarioet er ikke det eneste tilfellet. Jeg kan også gruble mye over flaue ting jeg har gjort i fortiden, eller som i alle fall jeg oppfattet som veldig flaut og skammelig. Skammen er så vond og intens at den tar over hele kroppen og føles pulserende. Jeg kan få disse "skamanfallene" uansett hvor jeg er; hjemme, på jobb, i offentligheten, i midten av en samtale, you name it. Det går virkelig utover selvtilliten, selvbildet og egentlig livskvaliteten generelt. Hvis det er noen som sliter eller har slitt med dette, har dere noen tips? Takk. Anonymkode: 99b0f...b32 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Jeg sleit med dette før. Hadde angst i mange år. Tror det kort fortalt kommer av to ting: At jeg har arvet noen angst-gener og av hvordan foreldrene mine behandlet meg i oppveksten min. Hjemme hos oss var det sjelden ros å få, men ofte kritikk. Kanskje du kjenner deg igjen i det? I voksen alder ble jeg til slutt veldig syk av angsten jeg hadde. Da fikk jeg behandling på DPS. Dette hjalp meg mye med den skammen jeg følte. Angående det som skjedde deg... For meg hjelper det å vurdere tabben jeg gjør med nøytrale øyne. Hvor ille er det egentlig det man har gjort? Er det kriminelt? Hva er i så fall straffen? Hvilken straff ville du gitt en venn som gjorde det samme? Jeg tror straffen for å knuse en glassflaske, vurdere å ikke rydde opp, for så å be om unnskyldning og rydde opp etter seg, er ikke-eksisterende. Nå har du i tillegg straffet deg selv med å piske deg selv i hodet ditt i halvannet år. Du har fått alt for mye straff. Du gjorde opp for denne tabben når du rydda opp etter deg selv. Du bør tilgi deg selv. Si det høyt til deg selv: "Jeg tilgir meg for at jeg vurderte å ikke rydde opp etter meg selv når jeg knuste en flaske. Jeg har straffet meg selv masse for noe som ikke er kriminelt. Nå legger jeg dette bak meg." Anonymkode: e60b9...6be 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Søk hjelp for dette, ts. Du fortjener et liv uten å bli ødelagt av skam ❤️ Anonymkode: 34df0...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai Google "guilt and shame shifter brain shot" og få deg en juicer. Anonymkode: ac27b...953
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Google "guilt and shame shifter brain shot" og få deg en juicer. Anonymkode: ac27b...953 Ånei finnes han tullingen der enda? Dette er det minst hjelpsomme mot skam 0/10. Anonymkode: 2178c...00a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå