Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å skaffe meg bunad, men veldig usikker på hvilken jeg skulle gått for isåfall. Rotløs oppvekst med foreldre som har flyttet mye.

Blir det rart om jeg velger bunad fra der mannen er fra? Eller mer naturlig der en besteforelder er født og oppvokst (men ikke bor)? 

Jeg og mannen har sannsynligvis slått oss til ro her vi har kjøpt bolig, men bare bodd her et års tid nå.

Anonymkode: 5604b...539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan velge den bunaden du vil. 

• Nyttig 1
Skrevet

Fra plassen du bor? Ville ikke det vært mest naturlig?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Fra plassen du bor? Ville ikke det vært mest naturlig?

Tenker det er mer naturlig om man har bodd der lenge og ikke bare 1 år?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da går du for mannen din sitt hjemsted. Bare koselig det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du ser for deg at du skal bo der, så er det jo bare fint, på en måte "bekrefter " du jo da tilhørigheten din til stedet. Men jeg tenker generelt at folk må velge helt selv.

Anonymkode: b8745...050

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du velger den du ønsker av den der dere bor nå, fra mannens hjemsted (hva hvis det skulle bli slutt mellom dere, er det fortsatt ok for deg å ha den bunaden) eller en fra det besteforeldrene fine kommer fra. 

Jeg har bodd et sted hele oppveksten og har likevel bunad fra der pappa kommer fra, det var riktig for meg da jeg valgte. I dag hadde jeg nok valg enn fra der jeg kommer fra. 

Anonymkode: 47bad...091

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke rart å velge fra mannen sitt hjemsted, du har jo absolutt tilhørighet der😊 Eller velg fra det du bor nå, eller fra et av stedene det du vokste opp. Men kanskje koseligst med mannens hjemsted slik du beskriver? Samtidig vil du nok få mer og mer følelse av «hjemme» jo lenger dere har bodd der dere bor😊

Anonymkode: 7472f...335

Skrevet

I en annen tråd her så anbefales samedrakt om man er usikker. Den dekker liksom hele landet :) 

Skrevet

Jeg ville sjekket bunadene fra de stedene egen slekt er fra først, om jeg hadde likt noen av de godt hadde jeg gått for det☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hva om du går litt lenger tilbake- hvor kom oldeforeldrene dine fra? Bruk tid, se, les, søk- og lag sparekonto. Du finner sikkert riktig bunad etter hvert. 

Anonymkode: 2a1f1...4a3

AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for slektstilhørighet og valgt der besteforeldre kommer fra 

Anonymkode: 0bd0f...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tilknytning til Gol/Hallingdal må du bare velge denne :rodmer:

IMG_6643.jpeg.f61fa22880eccb009c6ac80f8a09c2a9.jpeg

Anonymkode: 2a3e8...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt bunad fra et område jeg følte tilhørighet til. Kanskje er det nettopp der du bor nå og ser for deg at du vil fortsette å bo?

Anonymkode: 3b496...831

AnonymBruker
Skrevet

For meg ville det ikke føltes riktig å velge bunad fra mannens hjemsted, men det er fordi jeg ikke føler noen tilhørighet der. Jeg har aldri levd der selv: kun vært på besøk. Slik jeg forstår deg føler du ikke spesiell tilhørighet til noe sted fra oppveksten. Da ville jeg valgt bunad fra det stedet jeg har bosatt meg. 

Selv har jeg valgt en bunad fra et sted jeg verken bor eller har vært mye. Grunnen til valget mitt er rett og slett at veldig mange kvinner i slekta har akkurat den bunaden. Dermed handler bunaden om tilhørighet likevel, men på en litt annen måte. 

Anonymkode: c8cd4...32a

• Hjerte 1
Skrevet
visp skrev (På 18.5.2025 den 19.29):

I en annen tråd her så anbefales samedrakt om man er usikker. Den dekker liksom hele landet :) 

Mener du kofte? For det finnes utallige ulike kofter. Ikke bare en 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...