AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Lader nesten aldri til topp. Lader sjelden på DC ladere. Det er nå sommer ute, sommerdekk er kommet på. GOM er allikevel redusert. Fulgt råd fra YouTube om å kjøre bilen ned til under 10 %, la den stå i en time for å AC lade til 100% for å stabilisere cellene. Når den var tom og jeg ganget det opp til 100% virket det som jeg skulle oppnå full GOM som da bilen var ny, men når 100% ferdig ladet var GOM redusert med 20%. Jeg vet at den km som står jeg skal ha er variabel, så det var derfor jeg gikk igjennom alle disse trinnene, da jeg ønsker å vite om batteriet er redusert, og om jeg må finne ut om det er dekket på garantien. Bilen er 3,5 år, og nærmer seg 100k kilometer. Vurderer en garantiutløpstest, men det blir jo en ekstra utgift i forhold til 100k service. De sa de ikke tok full batteri test. Så kanskje bør jeg gå til en uavhengig for en slik test? Anonymkode: f2010...0b0
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Er du nafmedlem så snakk med dem Anonymkode: dd6c0...285
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai På min beregner den rekkevidde ut fra hvor mye strøm jeg har brukt i det siste, så det tok et par ladinger før jeg fikk samme oppgitte rekkevidde som før vinteren. Anonymkode: 778f3...5bc 1
TBL12 Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet at den km som står jeg skal ha er variabel, så det var derfor jeg gikk igjennom alle disse trinnene, da jeg ønsker å vite om batteriet er redusert, og om jeg må finne ut om det er dekket på garantien. Bilen er 3,5 år, og nærmer seg 100k kilometer. Vurderer en garantiutløpstest, men det blir jo en ekstra utgift i forhold til 100k service. De sa de ikke tok full batteri test. Så kanskje bør jeg gå til en uavhengig for en slik test? Anonymkode: f2010...0b0 Hvilket bilmerke og modell er det snakk om? Sjekk om bremser henger på. Gir varme i bremseskiver, kan bli merkbart i større grad når det er varmere ute. Å måle faktisk kjørelengde bør gi en pekepinn på om rekkevidden har endret seg. Kjøre en distanse, gjerne uten for mange stopp. Sjekke hvordan rekkevidden samsvarer med forventet rekkevidde og bilens estimerte forbruk. Et vist tap av kapasitet er normalt. Varierer mellom merker hvor mye som anses som normalt. Endret 18. mai av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Meningsløs fortelling om du ikke sier hvilken bil det er en gang. Er det Leaf 39 el. 40 kWt? Da er dette forventet og er du virkelig under 80% på mindre enn 8 år/150k km, får du nytt batteri. Med Hyundai, Tesla, BYD og andre er slik forringelse usannsynlig. Prosedyren er likevel litt lik og du må bare ta kontakt med forhandleren. Anonymkode: 66d9c...fce 1
newman01 Skrevet 19. mai #6 Skrevet 19. mai (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Lader nesten aldri til topp. Lader sjelden på DC ladere. Det er nå sommer ute, sommerdekk er kommet på. GOM er allikevel redusert. Fulgt råd fra YouTube om å kjøre bilen ned til under 10 %, la den stå i en time for å AC lade til 100% for å stabilisere cellene. Bilen er 3,5 år, og nærmer seg 100k kilometer. Vurderer en garantiutløpstest, men det blir jo en ekstra utgift i forhold til 100k service. De sa de ikke tok full batteri test. Så kanskje bør jeg gå til en uavhengig for en slik test? Anonymkode: f2010...0b0 Med litt risiko for å avsløre ditt ekte navn bør du allikevel akseptere risikoen og informere om hvilken bil det er snakk om... GOM? Gjett-O-Meter? Det er jo det det er. Gjettometer. Jeg hadde Polestar2, der kunne vi velge om vi ønsket å få opplyst dynamisk visning av forventet rekkevidde (basert på tidligere kjøremønster) eller et fastsatt rekkeviddemål som ikke tok hensyn til kjørehistorikk og forbruk. Estimert rekkevidde var stort sett et godt stykke unna WLTP. Har du sett en youtubevideo om akkurat DIN bil, eller en generell bil? Hadde personen i den videoen en form for formell kompetanse om bilpleie og batterivedlikehold? Hva slags batteri har du? LiFePO4, LiPo, LFP eller Li-NMC? Det kan ha betydning for hva du bør gjøre Endret 19. mai av newman01 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå