Gå til innhold

Tips til bunad som ville skapt mest irritasjon hos de som "eier" tilhørigheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ingen naturlig tilhørighet noen steder i Norge egentlig, men har råd til noen bunader. Ønsker egentlig den som ville skapt mest furore hos gjengen som hegner om sitt eget. Tips? 

:) 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel tilhørighet til plassen du bor på?

Anonymkode: 951e2...e68

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har vel tilhørighet til plassen du bor på?

Anonymkode: 951e2...e68

Nei, ønsker helst en som "tilhører" en liten selvgod klan et eller annet sted i Norge.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Alle har tilhørighet noen plass, om ikke i egen person, så gjennom foreldre eller besteforeldre. Dine besteforeldre vokste da opp en plass, gjorde de ikke?

Mine besteforeldre på morssiden kommer fra et lite sted i det som før het Sogn og Fjordane. Den bunaden er så fin, så dersom jeg hadde hatt planer om å kjøpe meg bunad, hadde jeg valgt den. Siden min slekt har tilhørighet der. Jeg har selv bare bodd der ett år, men tilbragte alle sommerferier der i oppveksten, så jeg føler en personlig tilknytning også.

Du finner sikkert en lignende forbindelse til et sted i din slekt om du leter. Så velger du bare den eller de bunadene du liker best. 

Men å bruke 50 000 kr og mer på et plagg bare for å irritere noen... hehe, det fikk meg til å le altså! Det hadde jeg aldri giddet. 😄

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (3 minutter siden):

Nei, ønsker helst en som "tilhører" en liten selvgod klan et eller annet sted i Norge.

Da får du velge Svalbard, om du klarer å få kjøpt den da. 
Krever at du har bodd på Svalbard i alle fire årstider.

Grafferdrakten er vel og bare for en liten klan mennesker?

Anonymkode: afe75...03e

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, Svalbardbunaden, kanskje? Til den er det egentlig "krav" om at man skal ha opplevd alle fire årstider på Svalbard. Tipper det er en del folk med "ekte rett til" den bunaden som blir provosert dersom det kommer noen utenforstående i bunaden deres. 

Anonymkode: 6435c...92a

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Meg over her: ser at noen kom meg i forkjøpet, men da var vi i alle fall enige :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da får du velge Svalbard, om du klarer å få kjøpt den da. 
Krever at du har bodd på Svalbard i alle fire årstider.

Svalbard ja, men da måtte jeg dratt langt for å irritere :)

Måtte google Grafferdrakten, og det ser veldig ut som den bunaden jeg hadde som barn... uten at jeg helt kan skjønne hvorfor jeg hadde den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg over her: ser at noen kom meg i forkjøpet, men da var vi i alle fall enige :) 

Men ser at den ikke ble til før i 1978, så tviler på at den har satt seg altfor fast i sjela deres. Det er også sjelden at folk blir der oppe altfor lenge :) 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo alltids kjøpe en bergensbunad, men bruke en Rosenborg fotballtrøye til i stedet for bunadskjorta. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Alltid Vår skrev (1 minutt siden):

Du kan jo alltids kjøpe en bergensbunad, men bruke en Rosenborg fotballtrøye til i stedet for bunadskjorta. 

Den var veldig fin! Tenkte kanskje å sy på et pakistansk flagg på skjørtet eller noe, men fotballtrøye fra Rosenborg var også en kjempeidé :) 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husfliden skriver at den har "godt fotfeste" over hele Norge, men geografisk forankring i Lom i Gudbrandsdalen. Hvis den er så utbredt, kan jeg aldri tenke meg det er noe folk går rundt og irriterer seg over at andre bruker?

Endret av Million
Redigerte ned sitatet til det jeg svarer på
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du hadde irritert så veldig mange med grafferbunaden, den er veldig utbredt.

Anonymkode: 14620...2ad

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
visp skrev (23 minutter siden):

Jeg har ingen naturlig tilhørighet noen steder i Norge egentlig, men har råd til noen bunader. Ønsker egentlig den som ville skapt mest furore hos gjengen som hegner om sitt eget. Tips? 

:) 

Det måtte bli samedrakt det . . . 😁

Men jeg ville ikke gjort det . . .

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta på deg hvilken som helst bunad også tar du på deg en hijab. Så irriterer du folk i hele Norge, ikke bare en liten geografisk gruppe.

Anonymkode: 2178b...f62

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
senior skrev (3 minutter siden):

Det måtte bli samedrakt det . . . 😁

Men jeg ville ikke gjort det . . .

De samene jeg kjenner har minimalt med selvironi, så ingen dårlig idé :)

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta på deg hvilken som helst bunad også tar du på deg en hijab. Så irriterer du folk i hele Norge, ikke bare en liten geografisk gruppe.

Anonymkode: 2178b...f62

Ja, en hijab i litt fin farge!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Og en silkeskjorte når det skal være hvit bomull/lin! Og gullfarget sølv eller visa versa, hvertfall det motsatte av hva som er tenkt!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samedrakt er jo totalt tabu….

Anonymkode: 55451...ad1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samedrakt er jo totalt tabu….

Anonymkode: 55451...ad1

Ser at det er ganske dyrt med samedrakt også. Må nesten dra opp til Finnmark for å irritere folk. Kanskje bruke det på vanlige hverdager.... :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...