AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Ja, jeg et. Man kan ikke selvdiagsisere. Men mange, inkludert meg selv blir desperate etter å forstå hva som er galt med en forskrudd partner/eks/bekjent, og ender med å lese seg opp ut i fra symptombilde. Og ut i fra dette spør jeg, for de som har hatt eller har en sårbar narsissist som partner. Hvor lang tid tok det før partner forandret seg til det negative, og hvor galt ble det før du oppdaget at det sannsynligvis var/er noe mer enn vanlig krangling/uenighet? Anonymkode: 6e42e...331
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Når jeg ser tilbake på det så var alle tegnene der fra start, men veldig lavmælt. Han var liksom akkurat det skadeskutte meg lette etter, han fortalte hvor trygg han var, hvor snill han var, at han tålte alt det vonde jeg kom med og blabla. Han var som regel offer i alt som hadde gått galt i livet hans, dårlige ekser/fantastiske ekser litt vanskelig for å bestemme seg, ekstremt hyggelig og grei med andre (bare ikke deg når skiftet skjer), tok egentlig aldri ansvar eller innrømte feil. Feks han kjørte over sykkelen min (det var synd, men hvorfor sto den der, akkurat der jeg skulle kjøre?) Vipps så ble det min feil. Skiftet skjedde når jeg flyttet inn. Han ble nedlatende, passiv aggressiv, furtet hele dagen, men blid som en sol mot alle, løy når det passer, gikk og kom som det passet og hvis jeg sa noe ble det stakkars ham og kontrollerende meg. Hvis du tror du er sammen med en sårbar narsissist eller noe lignende, da sier jeg bare løp, for den oppførselen mot deg er skadelig på et sånt nivå at det kanskje aldri blir helt bra igjen. Anonymkode: 911bb...421 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Det tar i gjennomsnitt 3-4 måneder før du ser personligheten Anonymkode: 6e916...f12 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai Noen kan holde fasaden i årevis om de klarer å hjernevaske deg. Anonymkode: e821a...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Jeg tror en av de største tabbene man gjør når man er i et slikt forhold, det er å forsøke å forstå. For man vil aldri få ærlige svar av en slik partner, og man vet allerede der du er nå, ts, at du ikke har det godt i dette forholdet, at din kjæreste har for mange sider som det ikke er mulig for deg å leve med og samtidig ha det godt. Det eneste riktige med narsissister, det er å komme seg bort fra dem - jo før, jo heller! Anonymkode: 5913c...098 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai For meg tok det ca 1 år før min kjæreste begynte å sprekke opp i fasaden. Før dette tok jeg henne på enkelte ting og da var hun veldig forståelsesfull og villig til endring (tilsynelatende), men etter flere ganger hvor jeg påpekte at oppførsel ikke var greit var det som å prate til en vegg. Brydde seg ikke lengre, fortsatte i samme duren, og ble sur når hun ikke fikk sex etter hun hadde trykket meg ned i lang tid. Ble veldig, veldig mye verre etter vi investerte i bolig i lag (ja, jeg vet jo i dag at dette aldri burde skjedd). Da var vi mer låst til hverandre, og daglig undertrykking og emosjonell vold ble det nye normale. Selv hennes familie reagerte på hvor dårlig hun behandlet meg, og dette tror jeg var ugjennomtenkte øyeblikk av henne der hun mistet den ytre fasaden så jeg merket hun fikk småpanikk for å prøve å smiske seg inn igjen. For å svare på ditt spørsmål, jeg forsto at dette var en skadelig person omtrent like etter det felles boligkjøpet som var ca 1,5 år inn i forholdet. Anonymkode: 6e257...097 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, jeg et. Man kan ikke selvdiagsisere. Men mange, inkludert meg selv blir desperate etter å forstå hva som er galt med en forskrudd partner/eks/bekjent, og ender med å lese seg opp ut i fra symptombilde. Og ut i fra dette spør jeg, for de som har hatt eller har en sårbar narsissist som partner. Hvor lang tid tok det før partner forandret seg til det negative, og hvor galt ble det før du oppdaget at det sannsynligvis var/er noe mer enn vanlig krangling/uenighet? Anonymkode: 6e42e...331 Hvordan og hvorfor tror du at det ikke er du som er narsissisten? Og din partner den "normale"? Fordi du alltid har rett? Og vet best? Osv..? Anonymkode: dc84b...3f4
AnonymBruker Skrevet 19. mai #8 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan og hvorfor tror du at det ikke er du som er narsissisten? Og din partner den "normale"? Fordi du alltid har rett? Og vet best? Osv..? Anonymkode: dc84b...3f4 I utgangspunktet gode spørsmål, og det er spørsmål som offeret til narsissisten som regel stiller seg i ettertid. Offeret overanalyserer, grubler og kommer ikke over det som har skjedd. Søker etter svar, og lurer på om man selv kanskje er narsissist. Og det er nettopp det som taler for at en ikke er narsissist selv: at en selvreflekterer og lurer på hvordan en kan bli et bedre menneske, om en selv kanskje er narsissist. Slik tenker ikke narsissisten. Til TS: i mitt tilfelle tok det 3 måneder, da han var helt sikker på at jeg brydde meg skikkelig om han. Da begynte han vekselvis å behandle meg dårlig og bra. Selv om jeg forsto det allerede da tenkte jeg at jeg kunne forandre han. Men det går jo ikke. Det er først når du slutter å overanalysere og spole tilbake episoder i hodet at du blir ferdig, det holder ikke å fysisk kutte dem ut. Du må for all del tenke over det som har skjedd og snakke om det, men det kan ikke pågå i månedsvis. Jobb med å kutt dem ut mentalt også. Anonymkode: d664b...72f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #9 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Man kan ikke selvdiagsisere. Og der burde du stoppet Anonymkode: 6c9dc...832 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #10 Skrevet 19. mai Det ligger jo i ordet covert. De er vanskelige å oppdage. Klarer man å oppdage det etter noen mnd, så er de jo ikke covert. Da er det mer "kjærlighet gjør blind". Anonymkode: e821a...d4f
AnonymBruker Skrevet 19. mai #11 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og der burde du stoppet Anonymkode: 6c9dc...832 I likhet med diagnosejegrene. Anonymkode: aa725...47f
AnonymBruker Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og der burde du stoppet Anonymkode: 6c9dc...832 Om ingen tenker dit, vil ikke dem som er fanget gå i like stor grad. Det å være åpen om hvor syke noen menmesker der ute er og at det ikke er nor håp for bedring er veien ut. De må ut. Anonymkode: 03943...148 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #13 Skrevet 19. mai Alle narsissisttrådene tiltrekker seg anti-diagnosefolka. Er så uforutsigbart og kjedelig. Jeg trenger et safe-space å diskutere den voldelige oppveksten min i! Ikke atter en gang å måtte argumentere for at det jeg opplever har vært ekte… Har brukt 33 år på å blitt gaslightet, jeg trenger ikke enda en fjott i livet mitt til å fortelle at jeg tar feil! HUSJ, gå vekk med deg! Anonymkode: f2e23...74f 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle narsissisttrådene tiltrekker seg anti-diagnosefolka. Er så uforutsigbart og kjedelig. Jeg trenger et safe-space å diskutere den voldelige oppveksten min i! Ikke atter en gang å måtte argumentere for at det jeg opplever har vært ekte… Har brukt 33 år på å blitt gaslightet, jeg trenger ikke enda en fjott i livet mitt til å fortelle at jeg tar feil! HUSJ, gå vekk med deg! Anonymkode: f2e23...74f Håper det går bedre med deg, og at du ser fremover! Den store fordelen med å faktisk bruke ordene narsissisme og for eksempel gaslighting er at flere kan bli obs på det og potensielt få et mye bedre liv. Så får en ta diskusjonen rundt forskjellen på det å være narsissist og det å ha narsissistiske trekk i en egen tråd om noen er spesielt interessert i å kverrulere Anonymkode: d664b...72f
AnonymBruker Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai Tegnene er der fra begynnelsen. Jeg bare valgte å ignorere det, og etter hvert forklare det på et vis. Prøvde virkelig å forstå hvorfor han oppførte seg slik han gjorde. Følte jeg måtte "oppdra "han på et vis, hvis han såret meg dypt måtte jeg bruke lang tid på å forklare hvorfor. Selv da forsto han ikke. Etter utallige episoder, der han klikka på meg (aldri med andre til stede), så forsvant alt av gode følelser jeg hadde hatt ovenfor han. Han fortalte meg for et fælt menneske jeg var, som kunne "kritisere" han hele tiden (jeg forsøkte å få han til å forstå at hans oppførsel var ekstremt ødeleggende). Etter hvert reagerte også mine nærmeste venner, da han drakk klarte han ikke å skjule personligheten sin like godt. Det som var under masken ble merog mer synlig, også for mine nærmeste som og ble godt kjent med han. Ord kan ikke beskrive hvor glad og lettet jeg er for at jeg kom meg ut fra det forholdet. Likevel sitter jeg med traumer, og har mye å bearbeide. Går nå til psykolog for å få bearbeidet alt det vonde. Anonymkode: d3a7d...522 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå