AnonymBruker Skrevet 18. mai #21 Skrevet 18. mai Lillibetha skrev (6 minutter siden): Det skader jo heller ikke å ha fokus på at barna skal ha det trivelig den dagen - selv om voksne selvsagt også skal ha det like fint. Bør en ikke ha fokus på at barn skal ha det trivelig i hverdagen? Det blir som de som er bekymret for at de spiser mye i julen. Det er ikke det en nødvendigvis legger på seg av. Det er flott å legge vekt på at unger skal ha det trivelig på helligdager og høytider men det er viktigere å ha fokus på at de også har det trivelig i hverdagen sin, det er den det er flest av. For oss uten barn har barn sin 17. mai lite å si. Jeg feirer ikke på samme måte som foreldre og barn. Jeg går aldri i barnetog og er så glad jeg slipper å stille opp på skoler, med korpsmusikk og alt det andre som virker som en grusom måte å feire 17. mai på. Men jeg feirer med meg og mine på den måten jeg ønsker å feire 17. mai. Champagne frokost, tivoli, feirer med venner og grillmat i parken, cider og pils, fyrverkeri på kvelden🎆 🇳🇴 Anonymkode: d0b07...666
AnonymBruker Skrevet 18. mai #22 Skrevet 18. mai Istedenfor å ha millitætparade for å vise fram våpen og makt, slik som de gjør i andre land, så har Norge valgt å vise fram vår framtid i parade/tog, som er barna våre. Resten av dagen ferier du som du vil. Anonymkode: 444f3...b98 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai #23 Skrevet 18. mai Brunello skrev (30 minutter siden): Jo, vi har gjort det til barnas dag med hvordan dagen feires. Nei. DU har gjort det til barnas dag. Det betyr ikke at det er barnas dag. Anonymkode: e7361...3a3 2
Brunello Skrevet 18. mai #24 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. DU har gjort det til barnas dag. Det betyr ikke at det er barnas dag. Anonymkode: e7361...3a3 Jeg har ikke. Samfunnet gjorde det på 1870 tallet. Sterke krefter med noen av nasjonalheltene i spissen ivret for å gjøre det til en dag på barnas premisser. Mye av grunnen til det var at feiringen ikke fungerte.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #25 Skrevet 18. mai Brunello skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke. Samfunnet gjorde det på 1870 tallet. Sterke krefter med noen av nasjonalheltene i spissen ivret for å gjøre det til en dag på barnas premisser. Mye av grunnen til det var at feiringen ikke fungerte. At barna er involvert i dagen gjør det ikke til en offisiell "barnas dag". Det er først og fremst Norges dag. Befolkningen skal feire grunnloven og selvstendigheten. Det er det 17. mai er. Barn har sin plass de også, men det er jo ikke barnas dag uansett hvor mye du vrir og vender på det. Anonymkode: e7361...3a3 1 2
Brunello Skrevet 18. mai #26 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At barna er involvert i dagen gjør det ikke til en offisiell "barnas dag". Det er først og fremst Norges dag. Befolkningen skal feire grunnloven og selvstendigheten. Det er det 17. mai er. Barn har sin plass de også, men det er jo ikke barnas dag uansett hvor mye du vrir og vender på det. Anonymkode: e7361...3a3 At det ikke er barnas dag fastsatt ved lov, forhindrer det ikke at dagen blir kalt det og er lagt opp til å være det. Historisk sett er champagnefrokost (eller proseccofrokost som det antakelig er for mange) en nyskapt tradisjon de siste 10-årene. Hovedårsaken er at folk får barn senere, slik at man må finne på noe årene mellom man selv var barn til man får barn selv. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #27 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange foreldre havner rett og slett i foreldreboblen, og tror at verden kretser omkring barna deres. Det står de fritt til å gjøre, men det er noe banal setning og gå rundt å si. Anonymkode: 5011a...ee2 Jepp, mange foreldre snakker om både 17. mai og julaften som barnas dag. Gjerne for å begrunne hvorfor de ikke vil gi gaver til voksne, eller at de er minst 10 ganger slitnere enn barnløse på sånne dager, at de alltid må ha fri på bekostning av barnløse osv. Anonymkode: e8b38...643 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #28 Skrevet 19. mai Høres vel mer ut som de voksnes dag mtp all fest og fyll som foregår helt fra morgenkvisten av 😅😂 Anonymkode: 4852d...aa9
AnonymBruker Skrevet 19. mai #29 Skrevet 19. mai Det er rart at så mange ikke kan sin historie. Vi lærte allerede på barneskolen at det har blitt kalt barnas dag helt siden Wergeland omtalte det som det. https://no.wikipedia.org/wiki/Vi_ere_en_Nation_vi_med Anonymkode: 8bb47...85b 2
Gnå Skrevet 20. mai #30 Skrevet 20. mai Også handler det vel om at disse dagene er ganske så barnevennlige? Korps og masse lyd (lov å rope!) i toget, pølser, is og leker på 17. mai, og gaver, "magi", kaker og masse TV i jula - for å nevne noe. Fenger nok mer en krim og lam, liksom. Og for min del, var disse dagene enda bedre som barn enn de er nå. Men det er vel aldri noen som har sagt at voksne ikke kan kose seg også? 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #31 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 19.5.2025 den 9.35): Det er rart at så mange ikke kan sin historie. Vi lærte allerede på barneskolen at det har blitt kalt barnas dag helt siden Wergeland omtalte det som det. https://no.wikipedia.org/wiki/Vi_ere_en_Nation_vi_med Anonymkode: 8bb47...85b Fortsatt ikke bare barnas dag Anonymkode: 5e710...694 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai #32 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Fortsatt ikke bare barnas dag Anonymkode: 5e710...694 Jeg har ikke sagt at det er bare barnas dag. Selv synes jeg det er en feil betegnelse. Jeg pekte på historien for de som oppriktig ikke kjenner til hvorfor dagen blir kalt for det. Anonymkode: 8bb47...85b
AnonymBruker Skrevet 21. mai #33 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 17.36): Så utrolig mange mennesker her inne som er fullstendig historieløse? Har ingen av dere hørt om Bjørnson, Wergeland, 1814, Napoleonskrigene eller noe annet som gjorde at Norge ble en selvstendig nasjon etter den 400 år lange unionen med Danmark? ..Om nasjonalromantikken som blomstret opp etter at "vi" fikk vår egen nasjon, i likhet med at mange andre europeiske land fikk sin frihet og ikke minst selvstendighet? Fulgte dere ikke med i timen på barne- og ungdomsskolen?...Søker dere ikke etter fakta, enten i et alminnelig tilgjengelig leksikon eller på SNL/Wikipedia eller andre svært lett tilgjengelige steder? Anonymkode: 2c88e...cd5 Gratis utdanning biter ikke på alle, dessverre. Ikke evnen til å sette seg inn i fakta heller. 17.mai-feiringen er ofte for barna, selv om den ikke offisielle er barnas dag. Er bare å søke på Bjørnstjerne Bjørnson og 1870, så skjønner man hvor det kommer fra. Jeg skjønner ikke hvorfor folk må late som at de ikke forstår. Anonymkode: 0dc01...396 1
Maleficenta Skrevet 21. mai #34 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 17.21): 17.mai er like lite barnas dag som julaften. Det er ikke barnas dag overhodet. At barneforeldre praktiserer begge deler som barnas dag får dem bare gjøre for min del, det er ikke noe jeg bryr meg om. Anonymkode: e7361...3a3 Enig MEN jeg syns det er viktig at slike dager inkluderer barn. Tror det var det som var tanken når en startet å feire 17 mai. At dette var en dag for alle. INKLUDERT barna. Tror det er derfor "Vi er en nasjon vi med" ble skrevet av var det Henrik Wergeland? 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai #35 Skrevet 21. mai Maleficenta skrev (18 minutter siden): Enig MEN jeg syns det er viktig at slike dager inkluderer barn. Tror det var det som var tanken når en startet å feire 17 mai. At dette var en dag for alle. INKLUDERT barna. Tror det er derfor "Vi er en nasjon vi med" ble skrevet av var det Henrik Wergeland? Ja, slike dager er for alle. Og ikke kun "barnas dager". Anonymkode: e7361...3a3 1
Maleficenta Skrevet 21. mai #36 Skrevet 21. mai Brunello skrev (På 18.5.2025 den 17.49): Det jeg skriver er at grunnmuren for feiringen med fridag er barnetoget. Hadde vi ikke hatt barnetogene, hadde vi ikke hatt fri. Akkurat som i Sverige. I Sverige feirer de ikke nasjonaldagen slik jeg har forstått
Maleficenta Skrevet 21. mai #37 Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, slike dager er for alle. Og ikke kun "barnas dager". Anonymkode: e7361...3a3 Ja men jeg tror det er det som menes med at det er barnas dag selv om det blir feil formulert
Brunello Skrevet 21. mai #38 Skrevet 21. mai Maleficenta skrev (Akkurat nå): I Sverige feirer de ikke nasjonaldagen slik jeg har forstått Det er hele poenget. Vi feirer dagen med barnetog. Det er den offisielle feiringen. Og derfor har vi fri.
Maleficenta Skrevet 21. mai #39 Skrevet 21. mai (endret) Brunello skrev (1 minutt siden): Det er hele poenget. Vi feirer dagen med barnetog. Det er den offisielle feiringen. Og derfor har vi fri. Vi hadde vel hatt fri uansett? Vi har jo fri 1 mai på arbeidernes dag selv om de fleste gir f i å gå i tog. Og det er faktisk ikke poenget. Sverige feirer ikke fordi de ikke ønsker å framstå nasjonalistiske Endret 21. mai av Maleficenta
Brunello Skrevet 21. mai #40 Skrevet 21. mai Maleficenta skrev (Akkurat nå): Vi hadde vel hatt fri uansett? Vi har jo fri 1 mai på arbeidernes dag selv om de fleste gir f i å gå i tog Hvorfor skulle vi hatt fri om det ikke var en offisiell feiring med barna? Det er veldig mange land som ikke har fri på nasjonaldagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå