AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Betyr det at de som ikke har barn, ikke kan feire 17.mai? Anonymkode: a1715...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Du bruker for mye energi og tankevirksomhet på ting som ikke har noe nytte i samfunnet eller for deg selv. Anonymkode: 35858...ee5 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai For deg som ikke har barn er det selvsagt din dag og kan gjøre akkurat hva du vil. Det handler mer om at de som har barn, prioriterer barnas interesser akkurat denne dagen. Anonymkode: f558b...a32 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai 17. mai er Norges nasjonaldag, det er grunnlovsdagen hvir vi feirer et fritt og uavhengig demokratisk Norge. Alle kan feire nasjonaldagen på akkurat den måten de ønsker. Barnas dag er 6. oktober. Anonymkode: d4335...3e3 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai 17.mai er like lite barnas dag som julaften. Det er ikke barnas dag overhodet. At barneforeldre praktiserer begge deler som barnas dag får dem bare gjøre for min del, det er ikke noe jeg bryr meg om. Anonymkode: e7361...3a3 6 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Mange foreldre havner rett og slett i foreldreboblen, og tror at verden kretser omkring barna deres. Det står de fritt til å gjøre, men det er noe banal setning og gå rundt å si. Anonymkode: 5011a...ee2 7 5
Brunello Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 17.mai er like lite barnas dag som julaften. Det er ikke barnas dag overhodet. At barneforeldre praktiserer begge deler som barnas dag får dem bare gjøre for min del, det er ikke noe jeg bryr meg om. Anonymkode: e7361...3a3 Det du skriver er feil. I Norge er 17. mai feiringen bygget opp rundt skolene og barna. Barnetoget er det særegne for vår nasjonaldagsfeiring. Hadde vi ikke hatt feiring bygget opp rundt skolene, hadde vi antakelig ikke hatt feiring av nasjonaldagen med fri fra jobb. Se bare på landene rundt oss. 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai Det er barnas dag fordi det er uvanlig at Norge feirer grunnlov og frihet med barnetog, altså inkluderer barn som en selvfølge og stor del av feiringen, fremfor med militærparade som i de fleste andre nasjoner. Les historien. Det handler ikke om at voksne skal bures inne og drite i dagen. Anonymkode: 60a13...2e2 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai Så utrolig mange mennesker her inne som er fullstendig historieløse? Har ingen av dere hørt om Bjørnson, Wergeland, 1814, Napoleonskrigene eller noe annet som gjorde at Norge ble en selvstendig nasjon etter den 400 år lange unionen med Danmark? ..Om nasjonalromantikken som blomstret opp etter at "vi" fikk vår egen nasjon, i likhet med at mange andre europeiske land fikk sin frihet og ikke minst selvstendighet? Fulgte dere ikke med i timen på barne- og ungdomsskolen?...Søker dere ikke etter fakta, enten i et alminnelig tilgjengelig leksikon eller på SNL/Wikipedia eller andre svært lett tilgjengelige steder? Anonymkode: 2c88e...cd5 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai Brunello skrev (18 minutter siden): Det du skriver er feil. I Norge er 17. mai feiringen bygget opp rundt skolene og barna. Barnetoget er det særegne for vår nasjonaldagsfeiring. Hadde vi ikke hatt feiring bygget opp rundt skolene, hadde vi antakelig ikke hatt feiring av nasjonaldagen med fri fra jobb. Se bare på landene rundt oss. Hva et feil? Det er jo ikke barnas dag? Barnas dag er 6. oktober. 17. mai er nasjonaldagen og har ingenting med barnas dag å gjøre. Vi heiser ikke barne flagg og synger "ja, vi elsker disse barna". Å feire med champagne frokost blant annet og andre måter å feire på som ikke omhandler barn i det hele tatt er like vanlig for andre hvor barna ikke må stå i hovedfokus. Anonymkode: d4335...3e3 3 3
Brunello Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så utrolig mange mennesker her inne som er fullstendig historieløse? Har ingen av dere hørt om Bjørnson, Wergeland, 1814, Napoleonskrigene eller noe annet som gjorde at Norge ble en selvstendig nasjon etter den 400 år lange unionen med Danmark? ..Om nasjonalromantikken som blomstret opp etter at "vi" fikk vår egen nasjon, i likhet med at mange andre europeiske land fikk sin frihet og ikke minst selvstendighet? Fulgte dere ikke med i timen på barne- og ungdomsskolen?...Søker dere ikke etter fakta, enten i et alminnelig tilgjengelig leksikon eller på SNL/Wikipedia eller andre svært lett tilgjengelige steder? Anonymkode: 2c88e...cd5 Hva er skrevet som strider mot det du nevner? Det er vel få som ikke kjenner til bakgrunnen for nasjonaldagen.
Brunello Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva et feil? Det er jo ikke barnas dag? Barnas dag er 6. oktober. 17. mai er nasjonaldagen og har ingenting med barnas dag å gjøre. Vi heiser ikke barne flagg og synger "ja, vi elsker disse barna". Å feire med champagne frokost blant annet og andre måter å feire på som ikke omhandler barn i det hele tatt er like vanlig for andre hvor barna ikke må stå i hovedfokus. Anonymkode: d4335...3e3 Det jeg skriver er at grunnmuren for feiringen med fridag er barnetoget. Hadde vi ikke hatt barnetogene, hadde vi ikke hatt fri. Akkurat som i Sverige. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Skrevet 18. mai Brunello skrev (27 minutter siden): Det du skriver er feil. I Norge er 17. mai feiringen bygget opp rundt skolene og barna. Barnetoget er det særegne for vår nasjonaldagsfeiring. Hadde vi ikke hatt feiring bygget opp rundt skolene, hadde vi antakelig ikke hatt feiring av nasjonaldagen med fri fra jobb. Se bare på landene rundt oss. 17. mai feirer vi landets nasjonaldag. Det er ikke barnas dag. Sånn er det. Anonymkode: e7361...3a3 3 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai #14 Skrevet 18. mai Brunello skrev (Akkurat nå): Hva er skrevet som strider mot det du nevner? Det er vel få som ikke kjenner til bakgrunnen for nasjonaldagen. Da skjønner jeg ikke hvordan du kan hevde at det som ble skrevet "er feil", ingenting i det innlegget du siterte var feil. Det er ikke barnas dag overhodet, det er helt rett det. Det er ikke mer barnas dag enn de voksne sin dag, barnløse og foreldre. Det er ingen gruppe mer sin dag enn andre. Det er Norges nasjonaldag og nordmenn sin dag. Det er et stort tull at noen kaller dette barnas dag. Sikkert de samme som kaller barna sine prinser og prinsesser. Mange har folketog. F.eks i bergen heter det "hovedposisjon" og en har ikke eksklusivt "barnetog". Anonymkode: d4335...3e3 1 2
Lillibetha Skrevet 18. mai #15 Skrevet 18. mai Jeg antar vi ofte sier det slik fordi dagen feires veldig anderledes enn andre lands frunnlovsdager. I stedet for militærparader, har vi barnetog - slik startet det i alle fall. Og alle skoler har opplegg i bygder og bydeler, der mange samles med barna sine. Selvsagt er det også alle andre sin dag. Men jeg vil si at ja, barn er viktige på 17.mai. 2
Lillibetha Skrevet 18. mai #16 Skrevet 18. mai (endret) Det skader jo heller ikke å ha fokus på at barna skal ha det trivelig den dagen - selv om voksne selvsagt også skal ha det like fint. Endret 18. mai av Lillibetha 1
Brunello Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 17. mai feirer vi landets nasjonaldag. Det er ikke barnas dag. Sånn er det. Anonymkode: e7361...3a3 Jo, vi har gjort det til barnas dag med hvordan dagen feires. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #18 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Betyr det at de som ikke har barn, ikke kan feire 17.mai? Anonymkode: a1715...2bd Det kalles barnas dag, fordi de er fremtiden. De går i tog og blir hyllet av folket også av de uten barn. Det betyr selvsagt ikke at de uten barn ikke kan feire. Vi feirer i tilegg grunnlovsdagen og norges bursdag, så vi feirer i bunn og grunn Norge Anonymkode: c2186...958 1
Brunello Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Da skjønner jeg ikke hvordan du kan hevde at det som ble skrevet "er feil", ingenting i det innlegget du siterte var feil. Det er ikke barnas dag overhodet, det er helt rett det. Det er ikke mer barnas dag enn de voksne sin dag, barnløse og foreldre. Det er ingen gruppe mer sin dag enn andre. Det er Norges nasjonaldag og nordmenn sin dag. Det er et stort tull at noen kaller dette barnas dag. Sikkert de samme som kaller barna sine prinser og prinsesser. Mange har folketog. F.eks i bergen heter det "hovedposisjon" og en har ikke eksklusivt "barnetog". Anonymkode: d4335...3e3 Feilen ligger i at feiringen er på barnas premisser med barna i hovedrollen. På grunn av at Norge er et land med ekstrem liten befolkningstetthet, har eneste måte å få fine, lokale feiringer på vært å arrangere feiring på skolene med barnetoget som hovedattraksjon. At det er grunnloven og nasjonens selvstendighet som feires er korrekt. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai Her er det barnas dag, fordi vi har barn, og de elsker 17 mai, da gjør vi barneting som skoletog og feiring på skolen, is, brus osv. Samme med julaften, barnas dag, fordi vi har barn😊 Hvordan andre ønsker å feire jul og 17 mai er opp til dem, det legger ikke jeg meg borti. Jeg forventer heller ikke at andre skal feire slik, så værsegod å drikke seg full og styre for min del. Jeg bryr meg ikke. Uansett om jeg har barn eller ikke, synes jeg fulle folk i offentligheten er ekkelt. Anonymkode: f49fb...4f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå