Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det gir ikke mening når mannskap lese om det på internett forum. 

Anonymkode: 7b1c9...5f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette innlegget ga ingen mening i alle fall.

Anonymkode: 34adc...602

• Liker 2
Skrevet

Giring er en måte å øke risikoen og samtidig forventet avkastning på ved å ta opp lån, men man skal virkelig vite hva man holder på med for å gjøre det.

I porteføljeteori finnes et tydelig eksempel på hvordan man kan bruke det. Hvis man ser på alle mulige kombinasjoner av aksjer, finnes det en optimal kombinasjon av dem som gir høyest forventet avkastning i forhold til risiko (målt i standardavvik). Dette kalles tangentporteføljen, og da tar man fjernet mest mulig at selskaps-spesifikk risiko, og sitter igjen med den underliggende risikoen i markedet. Et globalt indeksfond er noe som ligner litt på denne tengentportteføljen.

Si at en person har alle eiendelene sine i globalt indeksfond, men ønsker å øke risikoen. Da vil det i følje porteføljeteori være bedre å gire (låne opp og kjøpe mer indeksfond), fremfor å kjøpe mer risikable fond eller aksjer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette innlegget ga ingen mening i alle fall.

Anonymkode: 34adc...602

Sorry, det gir ikke mening når man kan lese om det på internettforum.

AnonymBruker
Skrevet

Gir det mening med DNB Global indeks?

La oss si det er 1 000 000 kroner og ifølge DNB kan det belånes 65% dvs. 650 000 kroner. 

Må disse 65 000 kroner investeres også i DNB Global indeks? Eller kan de tas ut?

Om renten "kun" er 7% så kan det være interessant å bruke det som egenkapital for boligkjøp.

Anonymkode: eabb0...c26

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilket mannskap?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.dnb.no/markets/aksjer/verdipapirfinansiering

Når gir dette egentlig mening?

Er det forbrukergjeld bare med lavere rente?

Jeg tror egentlig å låne for å kjøpe aksjer stort sett er vill gambling og ikke bør gjøres.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke fremmed for tanken. Akkurat nå så kan jeg komfortabelt investere ca 4 millioner. Jeg rekker ikke å bli «rik» av det før jeg dør. Men hvis jeg kunne bruke de 4 som egenkapital og lånt meg opp til å stå inne med 8, 12 eller 16 mill så kunne det kanskje bli noe penger av det før jeg legger meg i det store penalet.

Spørsmålet er hva som skjer når det kommer et krakk og banken blir redd for sikkerheten sin.

Anonymkode: acc6f...8e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gearer ved valutahandel. Saxobank gir deg mulighet til å geare 99 ganger din egen innsats.

Anonymkode: c7b84...33f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Gir det mening med DNB Global indeks?

La oss si det er 1 000 000 kroner og ifølge DNB kan det belånes 65% dvs. 650 000 kroner. 

Må disse 65 000 kroner investeres også i DNB Global indeks? Eller kan de tas ut?

Om renten "kun" er 7% så kan det være interessant å bruke det som egenkapital for boligkjøp.

Vil tippe de midlene er fryst til investeringer i VPS, ASK eller Zero. 

Å kjøpe bolig for belånte midler med sikkerhet i flyktige verdipapirer kan bli trøblete om børsene rundt om i verden synker. Plutselig er du i brudd med lånevilkårene for boligen (som har sikkerhet i aksjene/fond) og aksjeporteføljen tvangsselges for å dekke opp sikkerheten til boligen. Alternativt tvangsselger de boligen for å øke sikkerheten til aksjeporteføljen. 

De fleste her i landet gearer investeringene sine, men man kaller det boliglån med sikkerhet i egen bolig. Maks belåning er 90% av boligverdien, altså en effektiv gearing på 10x. Det er derfor man stort sett tjener mer penger på boliginvestering enn aksjer og fond. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...