Gå til innhold

Israel får 75% støtte i Gaza konflikten iht Harvard poll

Anbefalte innlegg

Skrevet
velociraptor skrev (33 minutter siden):

Mye likt hvordan det er i Oslo nå mtp innvandrere altså, der nesten halvparten av befolkning nå er innvandrere, barn av innvandrere eller barnebarn av innvandrere (palestinere er jo tredje- og jerdegenerasjons flyktninger) men likevel driver ikke nordmenn i Oslo og sprenger innvandrere til stadighet, eller lærer barna sine å kaste stein på dem. Merkelig det der.

Blir det kanskje annerledes den dagen «innvandrere» har sine egne lover, fengsler etnisk norske uten dom, okkuperer husene våre mens vi er på jobb etc? 

Hverdagen til en palestiner. 

• Liker 2
Skrevet
Mr Big skrev (1 time siden):

Dessverre for den fine posten der er det samme sant for meg også, bare motsatt. Du og dine har også en ensidig tilnærming - og støtte til Israel helt uten å se hverdagen til millioner av uskyldige palestinere. 

Det er nok av sitater fra høytstående israelere som sier at dette dreier seg om land. Dette begynte lenge før Hamas ble opprettet, det vet du også. 

Å kritisere Israels handlinger er ikke antisemittisme. Det er veldokumentert av bl.a. FN, Amnesty og B’Tselem at palestinere lever under vedvarende undertrykkelse – med husrivinger, vilkårlige arrestasjoner, checkpoints, og bosettere som med IDFs støtte trakasserer sivile, ofte ustraffet. Dette velger du og dine å ignorere eller bortforklare. Er ikke det ensidig kanskje?

Du må gjerne finne EN uttalelse fra en ikke-islamist som sier at staten Israel må fjernes. Pro-Israelere sier dette hele tiden om palestinerne. Hvorfor mener du at det er greit? 

Uansett hva man mener om 1948 eller konflikten som helhet, er det et faktum at millioner av mennesker i dag lever uten rettssikkerhet, bevegelsesfrihet eller beskyttelse – og det må kunne påpekes uten å bli stemplet som antisemitt.

«At dere ikke vil ta innover dere hvilken kamp palestinerne står i…..» 

Jeg regner ikke prof. Bernt Hagtvedt som islamist, men han har tatt til orde for å avvikle Israel som stat. Pussig nok finner jeg ikke den originale kommentaren hans, mulig slettet, men et søk leder meg til en kommentar i Aftenposten 30. des i fjor, der den originale blir diskutert.

Det er ingen andre stater som professorer i vesten ønsker å legge ned. Ikke Pakistan ( konstruert stat) ikke Jordan (konstruert stat) ikke engang Russland tar folk som denne professoren til orde for å oppløse. Derfor mener jeg dette bunner i antisemittisme.

Å skyve narrativet, si noe men tåkelegge andre ting slik fex NRK gjør tror jeg bunner i blant andre ting antisemittisme. Fex hvis NRK slipper til israelere er det enten A: folk som Gideon Levy, som er redaktør for Israel’s svar på Klassekampen og er imot alt regjeringen sier og gjør pr prinsipp, eller: gærninger fra «jødisk makt» ala hun Weiss-dama som mener at alle palestinere skal gå hen å dø elns. Hvor er alle i midten, lurer jeg på. Det er flest av de. 

En annen ting, men dette er min personlige mening : Hvorfor trodde verden umiddelbart på historien om de 40 K babyene som sto i umiddelbar fare for å sulte i hjel? Hvis du følger konflikten bare litt, var det helt åpenbart at dette ikke kunne stemme. Men likevel spredte alle media det, alt fra stjerner i Hollywood til biskoper i Norge. Det spres fortsatt som en sannhet, selv om antagelig ingen babyer på Gaza sultet i hjel i dette tidsrommet. Men to jøder ble henrettet med 20 skudd i Washington… (lurer på om du har sett jublingen i den arabiske sfæren).

At folk spredte dette så ukritisk mener jeg bl.a. skyldes jødehat. Eller antisemittisme.

• Liker 8
Skrevet (endret)
Mr Big skrev (54 minutter siden):

«Ja og om FN bestemmer at Norge har plass til millioner av ukrainske flyktninger må alle nordmenn bare godta dette - vi kan jo fortsatt bo i området.» 

Om vi i Norge tidligere hadde kastet dem ut eller tvunget dem til å gi opp egen religion og de hadde lengre røtter i området hadde det ikke vært så merkelig, nei. Men (de som holder med) islamistene blir irritert og går til personangrep om noen nevner eldre historie, de liker å slenge ut årstall hvor de synes de selv var ofre. Hva som skjedde i forkant vil de ikke høre noe om. Fakta er at jødene har lengre uavbrutt historie i området enn de selv. Så å dra inn tilfeldige land i diskusjonen som at det er heeeelt ulogisk at jødene fikk et landområde i deler av nettopp gamle Israel er bare historieløst. Ikke at FN gav det heller, for den saks skyld. De erklærte selvstendighet. Palestinere har andre områder som er deres. Mange hadde også valget om å bli i Israel, men det nektet de. Mulig de angrer nå. 

Endret av Julebrunost
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Mr Big skrev (4 minutter siden):

Du bommer jo på alt jeg sa - frie valg eller ikke; de kontrolleres av Israel 

På hvilken måte? 

• Liker 6
Skrevet
Julebrunost skrev (22 minutter siden):

På hvilken måte? 

Tuller du nå? 

Om ikke: 

Israel kontrollerer hvem som får reise inn og ut av Vestbredden

Palestinere trenger ofte israelske tillatelser for å reise mellom byer, og møter veisperringer og militære kontrollposter

Palestinere må søke Israel om byggetillatelser, nesten alle avslås

Palestinere kan fengsles uten tiltale

Palestinere på Vestbredden er underlagt israelsk militærlov, mens israelske bosettere er underlagt sivil lov

Israel beskytter bosettere i okkuperte områder, og gir dem infrastruktur, våpen og juridisk støtte

Israel kontrollerer tilgang til vann, strøm og naturressurser i store deler av de palestinske områdene

Gaza har ingen egen flyplass eller havn – Israel kontrollerer luftrom og farvann

Israel bestemmer hva som får fraktes inn og ut av Gaza og Vestbredden

• Liker 4
Skrevet
Mr Big skrev (5 timer siden):

Du bommer jo på alt jeg sa - frie valg eller ikke; de kontrolleres av Israel 

Jeg svarte på tingen om valg, tviler på at Israel en gang hadde tillatt Hamas å stille om de faktisk styrte

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på tingen om valg, tviler på at Israel en gang hadde tillatt Hamas å stille om de faktisk styrte

Det er de som mener at Israel  i sin tid finansiert Hamas for å svekke selvstyre myndigheten på vestbredden, og muligheten for å danne en selvstendig Palestinsk stat.

EUs utenrikssjef: Israel har finansiert Hamas for å svekke den palestinske selvstyremyndigheten | ABC Nyheter

Skrevet
Mr Big skrev (4 timer siden):

Israel kontrollerer hvem som får reise inn og ut av Vestbredden

Israel kontrollerer hva som kommer inn og ut av Israel. Det er vel ikke urimelig? Norge gjør det samme ved blant annet grensen mot russland.

Palestinere trenger ofte israelske tillatelser for å reise mellom byer, og møter veisperringer og militære kontrollposter

Ja, for dem går ifra en palestinsk stat til den israelske staten, og israel har full rett til å kontrollere hvem som kommer og går på deres eget territorium.

Palestinere må søke Israel om byggetillatelser, nesten alle avslås

Kan du spesifisere hvilket av områdene du nå refererer til? Er det Område A, B og/eller C?

Palestinere kan fengsles uten tiltale

Det kan du her i Norge og. Varetekt og glattcelle kommer i hu.

Palestinere på Vestbredden er underlagt israelsk militærlov, mens israelske bosettere er underlagt sivil lov

Kan du spesifisere hvilket av områdene du nå refererer til? Er det Område A, B og/eller C?

Israel beskytter bosettere i okkuperte områder, og gir dem infrastruktur, våpen og juridisk støtte

Ja, israel er bidrar med sikkerhet i Område C. I Område A og B, så er det palestinsk politi som sørger for sikkerheten.

Israel kontrollerer tilgang til vann, strøm og naturressurser i store deler av de palestinske områdene

Samt, er det ikke mer riktig å si at Israel har bygd, og lar palestinerne benytte seg av det?

Gaza har ingen egen flyplass eller havn – Israel kontrollerer luftrom og farvann

Det skyldes oppførselen til styresmaktene på Gaza. Jeg kan godt tenke meg at Gaza kunne ha fulgt en lignende rute som Singapore, med tanke på beliggenhet i nærheten av Suez kanalen, hadde utvikling av staten vært ett mål.

Israel bestemmer hva som får fraktes inn og ut av Gaza og Vestbredden

Brukte ikke å være sånn til å begynne med, men nødvendigheter har ført til at israel må være strenge på hva som innføres spesielt til gaza. Men israel har full rett til å kontrollere alt som skjer på deres eget område.  Egypt og israel hadde en avtale om at  israel fikk sjekke det som passerte overgangen mellom egypt og gaza.

• Liker 7
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har hørt den sangen, jeg har hørt vinneren, jeg har hørt den norske sangen. Jeg har også hørt den britiske sangen, og den danske. 
Jeg kikket litt på avstemningen. Kan ikke annet enn å si det hele var vanvittig dårlig. Av de tre jeg faktisk har fått med meg, var det Israel som var best. 

Har alle disse landene ikke særlig mye bedre å bidra med enn det der? Vent, den badstuen, var den eneste jeg hørte på kvelden. Kom tilfeldigvis inn i rommet. Det var visst en favoritt 🤣

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Svava skrev (På 18.5.2025 den 22.24):

Jo, det er skremmende at det finnes de som heller støtter en terrororganisasjon som har radikal islam i bunn enn et demokrati. Det står ikke akkurat på intensjonen til Hamas: de har som mål å utslette Israel. Men din tankegang får du nok en del terrororganisasjoner å foretrekke. Tar du Al-Queda og Taliban også over vestlige land som kjemper for grunnlengende menneskerettigheter og frihet? 

De aller fleste vil nok endre mening ganske raskt etter å ha bodd i disse områdene hvor terrororganisjonene har kontroll. 

Her var det mye dyp forvirring. 
Hamas har ikke som mål å utslette Israel, søk opp det nyeste charteret du. Skjønner det er mest stas å vise til det gamle, når man skal svartmale det man kan.
Og Israel; demokrati?? Virkelig ?? 😂😂 Du synes det passer sammen med utsulting av en befolkning, å skyte uniformerte helsearbeidere under utrykning i hodet, å meie ned desperate uskyldige mennesker i matkø. Demokrati der altså, noe så latterlig. 

Fy faen.

Skrevet
rebella81 skrev (4 minutter siden):

Hamas har ikke som mål å utslette Israel, søk opp det nyeste charteret du. Skjønner det er mest stas å vise til det gamle, når man skal svartmale det man kan.
Og Israel; demokrati?? Virkelig ?? 😂😂 Du synes det passer sammen med utsulting av en befolkning, å skyte uniformerte helsearbeidere under utrykning i hodet, å meie ned desperate uskyldige mennesker i matkø. Demokrati der altså, noe så latterlig. 

Fy faen.

Holder ikke Israel demokratiske valg mener du?

• Liker 7
Skrevet
Bacteria skrev (På 24.5.2025 den 10.37):

Jeg regner ikke prof. Bernt Hagtvedt som islamist, men han har tatt til orde for å avvikle Israel som stat. Pussig nok finner jeg ikke den originale kommentaren hans, mulig slettet, men et søk leder meg til en kommentar i Aftenposten 30. des i fjor, der den originale blir diskutert.

Det er ingen andre stater som professorer i vesten ønsker å legge ned. Ikke Pakistan ( konstruert stat) ikke Jordan (konstruert stat) ikke engang Russland tar folk som denne professoren til orde for å oppløse. Derfor mener jeg dette bunner i antisemittisme.

Å skyve narrativet, si noe men tåkelegge andre ting slik fex NRK gjør tror jeg bunner i blant andre ting antisemittisme. Fex hvis NRK slipper til israelere er det enten A: folk som Gideon Levy, som er redaktør for Israel’s svar på Klassekampen og er imot alt regjeringen sier og gjør pr prinsipp, eller: gærninger fra «jødisk makt» ala hun Weiss-dama som mener at alle palestinere skal gå hen å dø elns. Hvor er alle i midten, lurer jeg på. Det er flest av de. 

En annen ting, men dette er min personlige mening : Hvorfor trodde verden umiddelbart på historien om de 40 K babyene som sto i umiddelbar fare for å sulte i hjel? Hvis du følger konflikten bare litt, var det helt åpenbart at dette ikke kunne stemme. Men likevel spredte alle media det, alt fra stjerner i Hollywood til biskoper i Norge. Det spres fortsatt som en sannhet, selv om antagelig ingen babyer på Gaza sultet i hjel i dette tidsrommet. Men to jøder ble henrettet med 20 skudd i Washington… (lurer på om du har sett jublingen i den arabiske sfæren).

At folk spredte dette så ukritisk mener jeg bl.a. skyldes jødehat. Eller antisemittisme.

Ja du kan så si, tenk rett etter sjuende oktober hvor gærninger overalt trodde dønn på at Hamas HALSHOGDE må vite nydelige jødiske små babyer og stekte dem på spidd, det ble jo og en allmenn sannhet. Det var LYSET mot MØRKET osv. DET tror jeg ble spredt så ukritisk på grunn av hat mot muslimer. De andre. De mørke, de som ser annerledes ut enn oss.

Og den jublinga du refererer til i «den arabiske sfæren» etter at to (!) jøder har blitt drept, ta nå med de motbydelige dyra av noen settlere som står og sperrer for nødhjelpskonvoier. De jævlene som rigger seg til og skåler for hvert et treff inne på det arme Gaza. 

Maktforholdet er jo helt vanvittig. DET PALESTINSKE FOLKET BODDE DA DER I 1948!! Er det så forferdelig vanskelig å forstå at de innehar et visst sinne?? 

• Liker 2
Skrevet
huldra_hildur skrev (6 minutter siden):

Holder ikke Israel demokratiske valg mener du?

Hamas er jo også valgt ved valg. 

Skrevet
rebella81 skrev (38 minutter siden):

Hamas er jo også valgt ved valg. 

Ja?

• Liker 4
Skrevet
rebella81 skrev (52 minutter siden):

Fy faen.

Så khamas løy da dem sa at dem ble å gjøre 7’ende oktober om og om igjen til Israel var fjernet? 
Israel sulter da ikke folk? Nå har folk i gaza fått tilgang på nødhjelp, utenom fn og khamas. En person var overrasket over at nødhjelpen var gratis.
gazerne takket israel, takket usa, fordømte khamas. 
Det var ingen som ble meid ned av noen under utdeling av mat og utstyr.

Det kan lønne seg å sjekke flere enn én kilde.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Annonse
Skrevet

Nei. Det er garantert korrupsjon over hele linja når det kommer til Israel. 

• Nyttig 1
Skrevet
rebella81 skrev (46 minutter siden):

Ja du kan så si, tenk rett etter sjuende oktober hvor gærninger overalt trodde dønn på at Hamas HALSHOGDE må vite nydelige jødiske små babyer og stekte dem på spidd, det ble jo og en allmenn sannhet. Det var LYSET mot MØRKET osv. DET tror jeg ble spredt så ukritisk på grunn av hat mot muslimer. De andre. De mørke, de som ser annerledes ut enn oss.

Og den jublinga du refererer til i «den arabiske sfæren» etter at to (!) jøder har blitt drept, ta nå med de motbydelige dyra av noen settlere som står og sperrer for nødhjelpskonvoier. De jævlene som rigger seg til og skåler for hvert et treff inne på det arme Gaza. 

Maktforholdet er jo helt vanvittig. DET PALESTINSKE FOLKET BODDE DA DER I 1948!! Er det så forferdelig vanskelig å forstå at de innehar et visst sinne?? 

Så det er greit at folk jubler over at folk blir drept? 
Jeg synes ikke det er greit.

Det med babier ble raskt debunket. Men at en baby ble halshugget og slengt i stekeovnen er dog én baby for mye.

Og det bor fortsatt palestinske arabere i Israel den dag i dag.
Palestinernes sinne burde rettes mot deres egne udugelige ledere. 
Hvorfor ha en to-stats løsning med dysfunksjonelle ledere, når man kan være en del av Israel.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
lenileni skrev (2 minutter siden):

Nei. Det er garantert korrupsjon over hele linja når det kommer til Israel. 

Tja, hvordan ble palestinske ledere så søkkrike da?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Duraton skrev (7 minutter siden):

Tja, hvordan ble palestinske ledere så søkkrike da?

Garantert korrupsjon der i gården også. 

• Liker 1
Skrevet
Duraton skrev (13 minutter siden):

Så khamas løy da dem sa at dem ble å gjøre 7’ende oktober om og om igjen til Israel var fjernet? 
Israel sulter da ikke folk? Nå har folk i gaza fått tilgang på nødhjelp, utenom fn og khamas. En person var overrasket over at nødhjelpen var gratis.
gazerne takket israel, takket usa, fordømte khamas. 
Det var ingen som ble meid ned av noen under utdeling av mat og utstyr.

Det kan lønne seg å sjekke flere enn én kilde.

Har du HØRT? Så det å lage seg egne sannheter, å si LALALALA til alt som ikke er pro-israelsk er å «sjekke flere enn én kilde?»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...