Gå til innhold

Israel får 75% støtte i Gaza konflikten iht Harvard poll

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Litt interessant at dette ikke siteres i vestlige medier - ikke at jeg er spesielt overrasket ☺️

Også vet vi jo alle at Israel vant "folket" igår i Eurovision......

https://harvardharrispoll.com/press-release-april-2025/

Endret av Sportydame
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At amerikanere støtter Israel er vel strengt tatt ingen overraskelse? 😳

At Israel «vant folket» skyldes i stor grad at  pro-Israelere mobiliserte og stemte i hoper og spann. 

Men for all del, kos deg med narrativet ditt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Mr Big skrev (2 minutter siden):

At amerikanere støtter Israel er vel strengt tatt ingen overraskelse? 😳

At Israel «vant folket» skyldes i stor grad at  pro-Israelere mobiliserte og stemte i hoper og spann. 

Men for all del, kos deg med narrativet ditt. 

Kilde til at pro-Israelerne mobiliserte?🤔

Hvor var var Pro-Palestinerne montro? Åja.....i fagjuryen selvfølgelig 😅🫣

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet
Sportydame skrev (3 minutter siden):

Gå på X kontoen til Med Israel for fred så ser du hvordan de maner til massestemming på Israel og beskriver hvordan man kan betale seg til å betale mer enn de 20 stemmene.

https://www.nettavisen.no/kjendis/peker-pa-mobilisering-for-israel-eurovision-er-ikke-upolitisk/s/5-95-2438100

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Sportydame skrev (14 minutter siden):

Litt interessant at dette ikke siteres i vestlige medier - ikke at jeg er spesielt overrasket ☺️

Også vet vi jo alle at Israel vant "folket" igår i Eurovision......

https://harvardharrispoll.com/press-release-april-2025/

Ser de i kilden din har blitt spurt om hvem de støtter av Israel og Hamas. Må si jeg er bekymret for fremtiden når 51% av de mellom 18-24 år foretrakk Hamas. Hvordan er det mulig? 

Sitat

75% of voters support Israel over Hamas in the conflict (-2), with 51% of voters 18-24 y.o. favoring Hamas.  

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå):

Gå på X kontoen til Med Israel for fred så ser du hvordan de maner til massestemming på Israel og beskriver hvordan man kan betale seg til å betale mer enn de 20 stemmene.

https://www.nettavisen.no/kjendis/peker-pa-mobilisering-for-israel-eurovision-er-ikke-upolitisk/s/5-95-2438100

Altså jeg kunne gjerne stemt på Israel selv - om det ikke var for at det ikke var mulig i Spania 🫣

(Hvor jeg er p.t.)

Men hva tenker du om den korrupte fagjuryen?🤭

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Sportydame skrev (9 minutter siden):

Det har du allerede fått 

Hvorfor hevder du at fagjuryene var korrupte? Å være motstander av brutaliteten til Israel faller ikke under definisjonen på korrupsjon….

• Liker 8
Skrevet
Svava skrev (1 minutt siden):

Ser de i kilden din har blitt spurt om hvem de støtter av Israel og Hamas. Må si jeg er bekymret for fremtiden når 51% av de mellom 18-24 år foretrakk Hamas. Hvordan er det mulig? 

Nå er jo dette en månedlig poll så dette kan man jo følge med på - litt snålt at dette også er det omstridte universitetet som vestlige medier/NRK og sånn har skrevet endel om....?🤔

• Liker 5
Skrevet
Mr Big skrev (1 minutt siden):

Det har du allerede fått 

Hvorfor hevder du at fagjuryene var korrupte? Å være motstander av brutaliteten til Israel faller ikke under definisjonen på korrupsjon….

Hva har det å være motstander av Israel ift Hamaz noe med Eurovision å gjøre?

Bare lurer.......?🫣

• Liker 8
Skrevet
Svava skrev (5 minutter siden):

Det er nok ganske mange som i et valg mellom to onder lander på å støtte Hamas over Israels regime. 

Sett opp en oversikt over «personer drept av Israel» og «personer drept av Hamas» er det egentlig ikke så rart heller. 

At noen fortsatt mener Israel har rett til å holde på som de gjør er bare sykt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Sportydame skrev (Akkurat nå):

Hva har det å være motstander av Israel ift Hamaz noe med Eurovision å gjøre?

Bare lurer.......?🫣

Du trenger ikke spille dum. 

Å være motstander av Israels handlinger gjør at man ønsker landet utestengt fra konkurransen. Og derfor ikke stemme på de.

Men skulle ikke du forklare hvor korrupsjonen kommer inn? «Bare lurer……….🫢»

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Mr Big skrev (14 minutter siden):

Det har du allerede fått 

Juryen har i alle fall brutt regelverket om det er grunnen til at Israel fikk så få poeng fra fagjuryen. De skal avgi poeng på nøytalt grunnlag og basere seg på musikalsk kvalitet. 

Endret av Svava
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Svava skrev (3 minutter siden):

Juryen har i alle fall brutt regelverket om det er grunnen til at Israel fikk så få poeng fra fagjuryen. De skal avgi poeng på nøytalt grunnlag og basere seg på musikalsk kvalitet. 

Så det var ikke korrupt allikevel? 

• Liker 5
Skrevet
Sportydame skrev (26 minutter siden):

Er ikke resultatet bevis godt nok for det. Det er ingen musikalsk forklaring på at den sangen kom på andre. Det var riktignok bare dårlige sanger, men Israel var ikke nest minst dårlig. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (3 timer siden):

Er ikke resultatet bevis godt nok for det. Det er ingen musikalsk forklaring på at den sangen kom på andre. Det var riktignok bare dårlige sanger, men Israel var ikke nest minst dårlig. 

Du fikk ikke med deg at spanjoler ikke fikk "lov til" å stemme?

Jeg leter forøvrig fortsatt på kilder om dette - mulig det er "sensurert" i beste demokratiske ånd?🤔

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Mr Big skrev (5 timer siden):

Det er nok ganske mange som i et valg mellom to onder lander på å støtte Hamas over Israels regime. 

Sett opp en oversikt over «personer drept av Israel» og «personer drept av Hamas» er det egentlig ikke så rart heller. 

At noen fortsatt mener Israel har rett til å holde på som de gjør er bare sykt.

Jo, det er skremmende at det finnes de som heller støtter en terrororganisasjon som har radikal islam i bunn enn et demokrati. Det står ikke akkurat på intensjonen til Hamas: de har som mål å utslette Israel. Men din tankegang får du nok en del terrororganisasjoner å foretrekke. Tar du Al-Queda og Taliban også over vestlige land som kjemper for grunnlengende menneskerettigheter og frihet? 

De aller fleste vil nok endre mening ganske raskt etter å ha bodd i disse områdene hvor terrororganisjonene har kontroll. 

Endret av Svava
La til siste avsnitt
  • Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
Svava skrev (7 minutter siden):

Jo, det er skremmende at det finnes de som heller støtter en terrororganisasjon som har radikal islam i bunn enn et demokrati. Det står ikke akkurat på intensjonen til Hamas: de har som mål å utslette Israel. Men din tankegang får du nok en del terrororganisasjoner å foretrekke. Tar du Al-Queda og Taliban også over vestlige land som kjemper for grunnlengende menneskerettigheter og frihet? 

Det siste spørsmålet ditt er bare tullete. Du vet særdeles godt hva Israel holder på med - enten du velger forsvare det eller fordømme det.

Om jeg tolker deg riktig sier du at Israel «kjemper for grunnleggende menneskerettigheter og frihet». Du skal være bra påvirka for å kunne mene det.

Å kalle landet for et demokrati er også sterkt kontroversielt. Et demokrati i ordets rette forstand betyr likhet for alle og ytringsfrihet. Det begrenses ikke til at det skal holdes valg. Av den grunn er det mange som har sett gjennom påstanden om «Midtøstens eneste demokrati». 

• Liker 4
Skrevet
Mr Big skrev (6 minutter siden):

Det siste spørsmålet ditt er bare tullete. Du vet særdeles godt hva Israel holder på med - enten du velger forsvare det eller fordømme det.

Om jeg tolker deg riktig sier du at Israel «kjemper for grunnleggende menneskerettigheter og frihet». Du skal være bra påvirka for å kunne mene det.

Å kalle landet for et demokrati er også sterkt kontroversielt. Et demokrati i ordets rette forstand betyr likhet for alle og ytringsfrihet. Det begrenses ikke til at det skal holdes valg. Av den grunn er det mange som har sett gjennom påstanden om «Midtøstens eneste demokrati». 

Brukerangrepene kunne du spart deg. 

Israel er rangert som topp 30 i verden på demokratiindeksen, så det du sier er direkte feil. De har likhet for loven og de har ytringsfrihet. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Svava skrev (10 minutter siden):

Brukerangrepene kunne du spart deg. 

Israel er rangert som topp 30 i verden på demokratiindeksen, så det du sier er direkte feil. De har likhet for loven og de har ytringsfrihet. 

Vet ikke om jeg vil kalle det jeg skriver «brukerangrep». At du skal være bra påvirket om du mener Israels handlinger på Gaza som en kamp for menneskerettigheter står jeg helt fint inne for. (Og det er vel strengt tatt heller et «meningsangrep», er det ikke?)

Det stemmer at Israel rangeres høyt på enkelte demokratiindekser, men slike rangeringer gjelder i hovedsak innad i Israel – altså for israelske statsborgere, og da særlig jødiske borgere.

Det reelle problemet er at over fem millioner palestinere i Vestbredden og Gaza lever under israelsk kontroll uten stemmerett, og uten grunnleggende sivile rettigheter. På Vestbredden gjelder to ulike rettssystemer: jødiske bosettere har sivil lov, palestinere militær lov. Det er IKKE likhet for loven.

I tillegg har Nasjonalstatsloven (2018) fastslått at BARE jøder har rett til selvbestemmelse i staten – noe som lovfester etnisk forskjellsbehandling.

Amnesty, Human Rights Watch og den israelske organisasjonen B’Tselem har derfor konkludert med at Israel opererer som et apartheidregime, ikke et fullverdig demokrati.

Så bildet er mer komplekst enn en plassering på en indeks….

Endret av Mr Big
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sportydame skrev (6 timer siden):

Altså jeg kunne gjerne stemt på Israel selv - om det ikke var for at det ikke var mulig i Spania 🫣

(Hvor jeg er p.t.)

Men hva tenker du om den korrupte fagjuryen?🤭

Hvordan kan det da ha seg at det var Israel som fikk flest poeng av de spanske innringerne?

https://eurovision.tv/event/basel-2025/grand-final/results/israel

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...