Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er litt fortvilet. Datteren min er ufør pga sykdom. Mannen hennes er for tiden i jobb men han er veldig ustabil. Han har sluttet i jobb 3 ganger de siste 2 årene fordi han ble lei av jobben, og de sto da uten inntekt annet enn hennes ufør inntekt i opptil 4 mnd før han fikk ny jobb. De har 2 små gutter, men drømmer om en jente så de prøver nå å få enda et barn. Jeg synes det er en fantastisk dårlig idé. De kjøpte hus for noen år siden som de flere ganger har vurdert å selge fordi de ikke fikk det til å gå rundt. De har hver sin bil, lever (i mine øyne) langt over evne og unnskylder det med at «barna fortjener det beste». De kan prioritere en ferietur til et 5-stjerners barnehotell i syden, for å så klage over hvor vanskelig de har det økonomisk og at uføretrygden er umenneskelig lav osv. Jeg synes de begge er veldig umodne, og er oppriktig bekymret for at de nå skal bringe enda et barn inn i kaoset. 

Jeg har flere ganger måttet hjelpe henne økonomisk ut av en krise og tipper jeg har sponset totalt 50-60 tusen. Burde jeg blande meg og fortelle min mening, eller burde jeg bare stå på sidelinjen og la de lære på den harde måten? 

Anonymkode: bc5b3...766

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De lærer ingenting...og selv om de skulle lært, så er jo barnet kommet til.

Du kan jo utrykke din bekymring. Og fortelle at statistisk har de større sjanse for nok en gutt

Men jeg tviler på at det nytter

Anonymkode: f38b1...239

• Liker 14
Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din, men sannheten er jo at du ikke har noe med det. De må erfare selv at ikke alt løser seg. 
Jeg hadde aldri i verden gitt dem penger.

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du ikke lært datteren din å håndtere økonomi? Det er jo du som har oppdratt henne 😄. Si det direkte til henne, det du tenker. 

Anonymkode: b3b48...416

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor har du ikke lært datteren din å håndtere økonomi? Det er jo du som har oppdratt henne 😄. Si det direkte til henne, det du tenker. 

Hun har sikkert lært henne alt hun kan...helt noe annet når du flytter for deg selv og blir blind på økonomien. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke glem at enkelte ikke har så veldig til intelligens, samme hvor mye du prøver å lære bort så er det bortkastet. Hvis de i tillegg er typen som må gjøre det på sin egen måte så er det totalt idioti. Siste gruppen er i grunn den verste. 

1. Gi de aldri medhør at det er andre sin feil for de valg de har gjort 

2. Ikke lån de penger

3. Spar for barna så de har penger til å ta førerkort mm.  

Anonymkode: 917f1...1b1

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør gi beskjed om at nå er det slutt på pengegaver. Enkelte lærer aldri, og du støtter jo det ansvarsløse livet.

Anonymkode: 4fdc3...891

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må ta opp med foreldrene dine at de har gjort store feil i oppdragelsen av deg. De bør starte på nytt fra pottetreningen. 

Anonymkode: 6d48a...b9f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

vanskelig situasjon. Barna er jo uskyldige oppi det her, så man kan jo godt forstå at bestemor vil hjelpe dem (altså barnebarna). Samtidig "lærer" dattera at hun bare trenger å jamre til mamma, så får hun økonomisk hjelp. 

...jeg vet ikke hva jeg hadde gjort. 

Anonymkode: 64f56...f8c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en bror som har vært sånn. Lånt mye av vår mor, evner ikke å betale tilbake, og da har hun til slutt måttet gi opp å få tilbake pengene, og gitt oss andre søsknene det samme beløpet som han skylder henne. Blir dyrt for henne i lengden å drive på sånn, så hun har sluttet med det nå, heldigvis. 

Du kan jo forsøke å ha en prat med henne, men hvis hun er av typen som mener at "barna fortjener det beste" selv om det går ut over økonomien deres, så vet jeg ikke om det er noen vits. 

Det jeg ikke forstår er hvordan noen med uføretrygd/ flere måneder uten arbeid, hus og to biler kan ha råd til sydentur på 5-stjerners barnehotell når de er i denne situasjonen. Man kommer ikke langt med det du har lånt dem/ gitt bort når det er snakk om slike sydenturer. Har de andre som forer dem med penger også?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (36 minutter siden):

Jeg har en bror som har vært sånn. Lånt mye av vår mor, evner ikke å betale tilbake, og da har hun til slutt måttet gi opp å få tilbake pengene, og gitt oss andre søsknene det samme beløpet som han skylder henne. Blir dyrt for henne i lengden å drive på sånn, så hun har sluttet med det nå, heldigvis. 

Du kan jo forsøke å ha en prat med henne, men hvis hun er av typen som mener at "barna fortjener det beste" selv om det går ut over økonomien deres, så vet jeg ikke om det er noen vits. 

Det jeg ikke forstår er hvordan noen med uføretrygd/ flere måneder uten arbeid, hus og to biler kan ha råd til sydentur på 5-stjerners barnehotell når de er i denne situasjonen. Man kommer ikke langt med det du har lånt dem/ gitt bort når det er snakk om slike sydenturer. Har de andre som forer dem med penger også?

Tror dessverre ikke det er mye håp å få de til å innse egne feil i økonomien, de er begge slik at de gjerne skylder på alle andre for hvorfor det går galt. Altså at de skylder på lav uføretrygd, skylder på snekkerne når det ble dyrere en forventet da de pusset opp, skylder på arbeidsmiljø for at mannen «måtte» slutte i jobbene sine omtrent på dagen uten å ha en plan B osv…

Jeg tror ikke de har andre som forer de med penger, men har en sterk mistanke om at de har tatt opp forbrukslån for å finansiere blant annet ferier osv. Jeg har nok lånt/gitt penger til de for siste gang, tenker de kan stå på egne ben fra nå.

ts

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg er litt fortvilet. Datteren min er ufør pga sykdom. Mannen hennes er for tiden i jobb men han er veldig ustabil. Han har sluttet i jobb 3 ganger de siste 2 årene fordi han ble lei av jobben, og de sto da uten inntekt annet enn hennes ufør inntekt i opptil 4 mnd før han fikk ny jobb. De har 2 små gutter, men drømmer om en jente så de prøver nå å få enda et barn. Jeg synes det er en fantastisk dårlig idé. De kjøpte hus for noen år siden som de flere ganger har vurdert å selge fordi de ikke fikk det til å gå rundt. De har hver sin bil, lever (i mine øyne) langt over evne og unnskylder det med at «barna fortjener det beste». De kan prioritere en ferietur til et 5-stjerners barnehotell i syden, for å så klage over hvor vanskelig de har det økonomisk og at uføretrygden er umenneskelig lav osv. Jeg synes de begge er veldig umodne, og er oppriktig bekymret for at de nå skal bringe enda et barn inn i kaoset. 

Jeg har flere ganger måttet hjelpe henne økonomisk ut av en krise og tipper jeg har sponset totalt 50-60 tusen. Burde jeg blande meg og fortelle min mening, eller burde jeg bare stå på sidelinjen og la de lære på den harde måten? 

Litt seint å begynne å lære din datter både det ene og det andre, når hun er blitt voksen. 
Her har hun fått dårlig med psykisk ballast med seg hjemmefra. Du har hatt mulighet til å lære henne både det ene og det andre fra hun var liten, men med det du skriver så har du ikke klart å lære bort stort? 
Man låner heller ikke bort penger til voksne barn som sliter. Har du ikke sett ett eneste ett program av luksusfellen?

Her er jo og ting som ikke henger sammen i historien din. Så du fantaserer nok i tillegg til at du smører tykt på. 
Arbeidsledighetestrygd er oppfunnet. 5 stjernes hotell i syden for fire personer, koster nok mer enn disse to klarer å skrape sammen….. 

Begynn å passe dine egne saker, og la datteren din lære det du ikke lærte henne fra barnsben av, ved at hun må erfare.

Anonymkode: ab212...06c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ikke de har andre som forer de med penger, men har en sterk mistanke om at de har tatt opp forbrukslån for å finansiere blant annet ferier osv. Jeg har nok lånt/gitt penger til de for siste gang, tenker de kan stå på egne ben fra nå.

ts

Å kjære vene. Meld de på Luksusfellen? 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (1 time siden):

Å kjære vene. Meld de på Luksusfellen? 

Uføre handler ikke om en luksusfelle.

(..) de skylder på lav uføretrygd, skylder på snekkerne når det ble dyrere en forventet da de pusset opp, skylder på arbeidsmiljø for at mannen «måtte» slutte i jobbene sine omtrent på dagen uten å ha en plan B osv…

Livet skjer. Det er ikke alltid det går an å ha plan B. Uføretrygd er for lav. Snekkerne blir dyrere enn forventet. Arbeidsmiljø er dårlig og da må en prioritere egen helse. Det er lett å si at folk skylder på ting når en står på utsiden.

har en sterk mistanke om at de har tatt opp forbrukslån for å finansiere blant annet ferier osv.

Bankene er trolig lite interessert i en gjeldsordning, så de har nok risikovurdert en slik kunde før lånet utbetales. Det er ikke så lett å få penger når du er fattig fra før av. Om lånekunden går rett i gjeldsordningen, så får banken sjelden alle pengene tilbake.

Når alt dette er sagt, så kan du skape tillitt.

- Ikke send penger
- Spander på en kveldsmat her og der, det letter på trøkket og gir grunnlag til kommunikasjon
- Lytt til drømmene, hva ønsker en å få til i livet?
- Påvirk økonomiske besluttninger ved å minne på drømmene en har ytret og gi innblikk i potensielle konsekvenser.

Anonymkode: 8ad08...3d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Litt seint å begynne å lære din datter både det ene og det andre, når hun er blitt voksen. 
Her har hun fått dårlig med psykisk ballast med seg hjemmefra. Du har hatt mulighet til å lære henne både det ene og det andre fra hun var liten, men med det du skriver så har du ikke klart å lære bort stort? 
Man låner heller ikke bort penger til voksne barn som sliter. Har du ikke sett ett eneste ett program av luksusfellen?

Her er jo og ting som ikke henger sammen i historien din. Så du fantaserer nok i tillegg til at du smører tykt på. 
Arbeidsledighetestrygd er oppfunnet. 5 stjernes hotell i syden for fire personer, koster nok mer enn disse to klarer å skrape sammen….. 

Begynn å passe dine egne saker, og la datteren din lære det du ikke lærte henne fra barnsben av, ved at hun må erfare.

Anonymkode: ab212...06c

JEg vil bare si at dette er fullt mulig. Jeg har tre barn. En har alltid vært skikkelig gnien med alt av penger, en brukte alt før han fikk dem før, men etter å ha kommet i full jobb har han sett lyset og sparer nå iherdig for bolig, og en var sparsommelig som barn og ungdom, men har nå med samboer ingen kontroll og bruker over styr. De fikk alle samme økonomiske opplæring. 

Man får 4 mnd karantene på dagpenger om man sier opp jobben selv, eller selv er grunn for å man blir oppsagt, så "arbeidsledighetstrygd" er nok ikke rrellt i dette tilfellet

Når det gjelder ferie, så er det utrolig hva folk låner til, så dette er nok fullt mulig å ta på et mastercard/ forbrukslån. 

Anonymkode: b8040...cc6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Aldri gi barna penger, om de trenger mat så kjøper du mat. Trenger barns klær, så kjøper du klær. Aldri penger!

Det er gratis å lage barn men kan (ihvertfall mens de er små) generere inntekt i form av kontantstøtte, barnetrygd, barnetillegg på ufør ++ husker særlig før da jeg vokste opp at noen av kvinnene i bygda fikk nye barn med jevne mellomrom for å spe på økonomien (disse hadde da flere barnefar og dermed mer bidrag i mnd, mens din datter går glipp av den muligheten). Det er ikke en holdbar økonomisk strategi, men folk bruker den som en økonomisk quick-fix (litt som å pisse på deg selv når du fryser).

Anonymkode: 31ba2...6f5

• Liker 4
Skrevet

Hvis de har forbrukslån, slik TS mistenker, så er kvalifiserer de absolutt for deltagelse.

Hvilke uføre og delvis arbeidende har råd til å eie hus som de får håndverkere til å pusse opp, to biler og sydenturer på 5-stjerners hoteller? Med mindre de har vunnet i lotto, fått masse i arv eller fått utbetalt masse i uføreforsikring?

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Livet skjer. Det er ikke alltid det går an å ha plan B. Uføretrygd er for lav. Snekkerne blir dyrere enn forventet. Arbeidsmiljø er dårlig og da må en prioritere egen helse. Det er lett å si at folk skylder på ting når en står på utsiden.

Når man har uføretrygd og lite penger, så drar man ikke til femstjerners badehotell med hele familien. Eller hvis man gjør det, kan man i alle fall ikke klage over lite penger! 
At snekkerne blir dyrere enn planlagt må man forvente, det blir ofte noe ekstra. 
Hvis arbeidsmiljøet er så dårlig flere steder at man stadig må slutte på kort varsel etter kort tid, da er det neppe arbeidsmiljøet det er noe galt med - men at arbeidsmiljøet brukes som en unnskyldning for å dekke over egne psykiske problemer/egen inkompetanse/egen mangel på innsatsvilje. 

TS, det er faktisk deres business om de velger å få er barn til. Jeg skjønner bekymringen, men jeg ville ikke kommentert på det. Annet enn at jeg hadde sagt ganske så tydelig hvis de maser om dette med jente at det er mer enn 50% sjanse for gutt!!! Så de må ønske et BARN til, ikke en jente. 
Angående pengene, ikke gi dem noen penger. Kjøp heller ting direkte til ungene når det er bursdag og jul - sykler og ski og slike ting. 
Ikke bli med på samtaler om deres dårlige økonomi. Gi tydelig beskjed om at økonomi også handler om valg, og at man må tilpasse forbruket etter inntekten. Er du uføretrygdet, ja da må du tilpasse forbruket. Det handler ikke om hva «barna fortjener». 

Anonymkode: 40f60...276

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det jeg mener er at du ikke skal gidde å være med på samtaler om deres dårlige økonomi. 

Anonymkode: 40f60...276

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...