AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, da jeg har en litt sær problemstilling. Jeg har alltid vært sensitiv på hvordan jeg har det rundt meg. Det er viktig for meg at omstendighetene mine føles ren, hygienisk og lukter godt (eller hvertfall ikke vondt). Jeg trives derfor aller best hjemme, og sliter med å besøke/bo hos andre om jeg ikke føler disse tingene er «oppfylt». Det er ille nok til at dette forhindrer meg i å dra på besøk. Særlig hos folk som har dyr som røyter mye/lukter, eller ikke er så nøye på hygiene. Vil ikke si at jeg er ekstrem selv, altså. Vasker ikke mer enn normalt, men vet dessverre om for mange som er ganske sløve på dette området. Dette kan være alt fra jevnaldrende til besteforeldre. Det verste jeg vet er folk som har dyr, tar på dyrene sine, for så å lage mat/forsyne seg av potetgullskåla… Men jeg ønsker jo ikke at dette skal forhindre meg i å besøke andre, da det går utover mine sosiale relasjoner. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette problemet? Anonymkode: cbf69...4a9 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Psykolog. Jeg er nok litt under snittet hygienisk av meg. Er alene med 3 barn. Er velsignet med 3 venninner i samme situasjon som ikke dømmer i det hele tatt, ellers hadde jeg tenkt jeg var unormal. Er nøye på håndhygiene, rent kjøkken og bad - ellers flyter det... Barna har gid helse og jeg har gid helse. Er ikke det det viktigste? Anonymkode: a40da...087 6 2 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Du får heller be folk hjem til deg, da. Anonymkode: e0416...035 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai Ts, forstår det veldig godt. Jeg husker som barn at hvis jeg klappet katten, så fikk jeg «kattelag» på hendene og vasket derfor alltid hendene når jeg var ferdig med å kose katten. Føler det samme fremdeles, så jeg synes også det er ekkelt om folk koser dyrene sine og så gå rett til kjøkkenbenken/kjøleskapet uten håndvask først. Liker heller ikke å sitte i sofaer/stoler hvor jeg vet at det pleier å ligge katter/hunder. Synes det er ekkelt rett og slett. Altså dyrehår, hud, småsand og usjameg. Nå fremstår det sikkert som at jeg ikke liker dyr. Jeg liker dyr og synes mange hunder og katter er utrolig søte, men da bør de altså være rene og freshe😅 Anonymkode: 8c472...20c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Jeg er mest opptatt av håndhygiene. Og så har jeg uteklær og hjemmeklær, skifter alltid når jeg kommer utenfra. Liker å dusje og vaske håret hvis jeg har vært på t-bane eller ute og spist. Ville dusjet og skiftet klær hvis jeg hadde vært hos noen som du beskriver. Anonymkode: 656bd...ca6 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Det er vel et slags balansepunkt i dette også? Anonymkode: daf57...df7 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Jeg skjønner deg godt ts🫣takler fint at det ikke er striglet. Men å la dyr gå i maten, og generelt uhygiene takler jeg dårlig. Hadde en veninne som lot katten gå på fritt benkeplaten mens hun lagde mat. Jeg takket høflig nei til mat, og ble småkvalm da hun lot katten drikke av sitt eget glass med melk. Jeg kan irritere meg på bruk av teflon, vann som er misfarget, fuktig sengetøy og trolig mugg som følge av sånt. Jeg sier ikke noe fordi jeg fremstår som hysterisk. Men som kronisk syk med et svært redusert immunforsvar er overnattingene hos familie svært vanskelig. Jeg vet at jeg er mer enn normalt opptatt av dette, men det er en konsekvens av mye sykdom de siste 20 årene/ Anonymkode: 39a29...775 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Psykolog. Jeg er nok litt under snittet hygienisk av meg. Er alene med 3 barn. Er velsignet med 3 venninner i samme situasjon som ikke dømmer i det hele tatt, ellers hadde jeg tenkt jeg var unormal. Er nøye på håndhygiene, rent kjøkken og bad - ellers flyter det... Barna har gid helse og jeg har gid helse. Er ikke det det viktigste? Anonymkode: a40da...087 Hva betyr gid helse? Anonymkode: 92389...c7a
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva betyr gid helse? Anonymkode: 92389...c7a Det betyr "god helse" når man uheldigvis trykker på "i" i stedet for "o". Anonymkode: 51278...a4a 14
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, da jeg har en litt sær problemstilling. Jeg har alltid vært sensitiv på hvordan jeg har det rundt meg. Det er viktig for meg at omstendighetene mine føles ren, hygienisk og lukter godt (eller hvertfall ikke vondt). Jeg trives derfor aller best hjemme, og sliter med å besøke/bo hos andre om jeg ikke føler disse tingene er «oppfylt». Det er ille nok til at dette forhindrer meg i å dra på besøk. Særlig hos folk som har dyr som røyter mye/lukter, eller ikke er så nøye på hygiene. Vil ikke si at jeg er ekstrem selv, altså. Vasker ikke mer enn normalt, men vet dessverre om for mange som er ganske sløve på dette området. Dette kan være alt fra jevnaldrende til besteforeldre. Det verste jeg vet er folk som har dyr, tar på dyrene sine, for så å lage mat/forsyne seg av potetgullskåla… Men jeg ønsker jo ikke at dette skal forhindre meg i å besøke andre, da det går utover mine sosiale relasjoner. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg kan løse dette problemet? Anonymkode: cbf69...4a9 Jepp. Psykolog. Det kan hende du har en slitsomt type OCD. Dette må du faktisk bare gjøre mer av for å bli mer komfortabel. Ellers blir det aldri bedre dessverre. Anonymkode: 5d5d9...309 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva betyr gid helse? Anonymkode: 92389...c7a God helse. Jeg så ikke skrivefeilen en gang Var ikke så vanskelig å gjette, vel? Anonymkode: f4c40...f24 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai Ts, støtter forslag om psykolog. Jeg ser du får svar av folk som må dusje og vaske håret bare de har vært innom t-banen, kanskje dere kan gå i gruppeterapi? Dette høres ut som noe som begrenser deg, særlig hvis disse tvangstankene utvikler seg videre. Men du KAN få et mer normalt forhold til det med litt hjelo. Anonymkode: f4c40...f24 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Skrevet 18. mai Var jeg deg ville jeg snakket med lege og hørt om du kan få et slikt 3-4 dagers kurs mot angst/tvangstanker. Anonymkode: 21212...8de 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #14 Skrevet 18. mai Jeg sliter med det samme ts og psykolog hjalp ikke. Faktisk forverret det situasjonen for min del. Jeg har løst det med å vaske klærne mine der jeg har vært på besøk hos noen som er lite hygieniske. Om jeg til nød må på do hos de så dusjer jeg når jeg kommer hjem. Jeg tar også med meg tøfler/innesko jeg bruker når jeg er på besøk. Også tar jeg med egen mat på besøk😅 Jeg bryr meg ikke om noen kaller meg hysterisk. Jeg velger å bare være åpen om min fobi. Det er ingen som ber en med slangefobi om å dra til psykolog🤪 Anonymkode: 637dd...a50
katties Skrevet 18. mai #15 Skrevet 18. mai (endret) Det er ikke normalt å klappe dyr og lage mat. Det ER hygienisk. Forventer at folk som gjør slikt kanskje heler ikke vanske henda etter at de har vært på do. Jeg sår får skabb, rundorm og ulike typer mark i magen fra dyr, i tillegg til annet. Etter at man har klappet dyr sitter man ofte mat igjen med hånda full av svette, talg og flass fra dem. Lurer på om de folka som klapper dyr og lager mat hadde syntes det hadde vært greit om jeg børsta godt gjennom hodebunnen mitt etter en uke uten vask og noen runder med trening, og så laga mat til dem uten å vaske først. Jeg synes absolutt at mange dyr er søte, men jeg ønsker ikke ha dem i eget hus da jeg hater lukta (dyreeiere vet normalt ikke hvor ekkelt huset deres lukter), pelsen og alt av skit og bøss de bærer med seg inn. Går på besøk til folk med dyr, men skifter alltid klær når jeg kommer hjem (noe jeg uansett gjør etter en hvilken som helst dag). Endret 18. mai av katties
AnonymBruker Skrevet 18. mai #16 Skrevet 18. mai Er nok litt lik som deg, TS. Liker å ha det rent og ryddig, derfor gjør jeg den innsatsen daglig for å ha det rent og ryddig (ja, jeg har barn). Trodde at f eks det å få barn ville være å måtte tåle mye skitt og drit, men jeg var nøye med å bruke våtservietter og håndsprit så og si hele tiden. Aldri om jeg lot barna mine klisse rundt med grøtfingre på vegger eller møbler, og snørr ble tørket i det sekundet det kom ut av nesene deres. Synes det har vært relativt lett å lære opp barna til å ha god hygiene, og som tenåringer nå viser de svært god forståelse for alt rundt det. Men så besøker jeg f eks broren min, og klarer ikke å sette meg ned i sofaen. Middagsrester fra dagen før, tygget tyggis (🤢) lagt rett på stuebordet, smuler i sofaen, toalett med bæsjestriper i, sur lukt fra vaskemaskinen osv. En fyr uten samboer, barn eller dyr. Det samme har vært for flere kompiser jeg har hatt oppigjennom: generelt ekle griser som lar ting flyte. For ikke å snakke om da jeg var singel og skulle hoppe til sengs med gutter som hadde det ekleste sengetøyet🤢🤢🤢 Snudde ofte i soveromsdøra og takket for meg. Generelt sett synes jeg folk er grisete; ser det på kontorpulter, i biler, ved/under restaurantbord og når folk gåe på pffentlog toalett uten å vaske hendene. Ikke engang et lite sprut med håndspriten. Jeg har ikke ocd, for det har psykologen avkreftet, men jeg klarer ikke å slappe av i rptete/skitne/kaotiske miljøer. Løser der så enkelt at jeg ikke drar så mye på besøk til dem som har det verst - da finner vi heller på noe utenfor husets fire vegger. Anonymkode: 5ab4e...17f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai Wow, her var det mange opphengte folk, dusje etter å ha tatt t-banen!? tror en del av dere bør jobbe med dere selv. Anonymkode: f0fff...07f 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #18 Skrevet 18. mai Tror denne tråden hører mer under helse, fordi det er et mentalt helseproblem. Jeg har også mine OCD's, men det er mitt problem og ut ifra det jeg ser i denne tråden, er det mange som har det samme. Dere må ikke finne på å gå på restaurant eller reise til andre land der der er litt mer avslappet forhold til dyr og ikke alle vasker seg på hendene etter å ha klappet en katt. Anonymkode: 2b0bd...672 5
AnonymBruker Skrevet 18. mai #19 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er ingen som ber en med slangefobi om å dra til psykolog🤪 Jo, hele tiden.. En fobi er en fobi og en tvangstanke er en tvangstanke. Anonymkode: b0537...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #20 Skrevet 18. mai Ikke rart det blir mer og mer allergi i verden og folk med dårlig immunforsvar når folk er så ekstreme som det fremgår her I tråden. Anonymkode: 10b8e...8b7 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå