AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Håper på litt tips og råd angående valg av hunderase. Familien vurderer å anskaffe hund. Vi er to voksne og to barn i barneskolealder, som bor i rekkehus på ca 100 kvm. Vi har lenge tenkt på å skaffe oss en hund, men har ville vente til barna kan være alene hjemme litt, mens vi går tur for eksempel. Vi er veldig usikre på hva salgs hund som kan passe for oss. Vi er moderat aktive vil jeg si. Ser for oss en mellomstor eller liten hund. Jeg kunne gjerne tenkt meg en hund som kan bli med på løpetur av og til, når den blir stor nok. Først og fremst er vi ute etter en familie- og kosehund. Hvilke raser kan passe for oss? Anonymkode: 62121...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Om dere ikke skal ha hund for å skremme så velg en liten hund. Fordel på alle måter. Alle normale små raser kan være med på løpetur. Viktig å velge hund uten rasesykdommer. Vurder en som er røytefri. Slippe hundehår overalt og man kan tilpasse lengde på pelsen etter årstid. Å klippe selv går fint med en profesjonell maskin som Andis eller Oster. Anonymkode: 5d75b...49e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Det er veldig lurt å lage en liste over egenskaper dere IKKE ønsker hos hunden, det innebærer også max og minimums størrelse og andre praktiske ting som pelsstell etc. Vokt, gjeting, jakt etc r sterke drifter i raser som er ment for disse aktivitetene så man bør være klar over hva disse egenskapene fakstik betyr i praksis og at det ikke er noe man alltid kan trene vekk. Vær ærlig og realistisk med hvor mye tid dere faktisk har til tur og trening! Velg hund fra deres laveste aktivitetsnivå! Alle hunder kan fint være med på langturer innimellom, men ikke velg hund ut fra en drømmesituasjon angående tid og aktivitetsnivå. Det blir fort slitsom med en gjeterhund som krever mye når man egentlig bare har tid til en Bichon havanais... Ikke velg ut fra en drømmerase, velg den hunden som passer livsstilene dere allerede har. Ut fra erfaringer i omgangskretsen, når man har barn ikke velg en hund som er for liten eller for stor! Tenk over hvor mye barna skal kunne håndtere en hund alene, den bør være både robust og ikke for stor og sterk. Personlig ville jeg valgt ut fra mellomstørrelsen mellom små og mellomstore hunderaser, ca 40 cm høyde og 10+ kg. Mellompuddel er en rase jeg synes ofte blir undervurdert, men man må regne med å børste litt + klippe jevnlig. Lagotto er også en fin rase i størrelse, men krever også litt pelsstell som børst og klipp. Og uansett, velg en oppdretter med gode og stabile hunder. Gå på besøk, søk litt rundt og spør gjerne hundeeiere som har rasene dere vurderer. Anonymkode: c479a...1ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Møt noen hunder i omgangskretsen, og les alt dere kommer over om hunderaser. Vi har med ca samme utgangspunkt som dere whippet, hun er veldig lat og bedagelig hjemme, men er glad i tur og moro ute. Perfekt for oss og barna. Veldig knyttet til flokken sin, kosete og morsom, og nydelig fløyelsmyk pels som så og si ikke røyter. Bare husk at alle valper er villstyringer de første par årene, det kan være slitsomt med småbarn samtidig. Anonymkode: 1a2db...bc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Takk for flere gode innspill. Har søkt litt rundt i dag og puddel er en rase som ved første øyekast ser veldig aktuell ut. Må innrømme at jeg har hatt litt fordommer mot rasen pga hvordan utstillingshunder klippes. Skal undersøke om det finnes en oppdretter i området vi kunne ha besøkt. Tar gjerne i mot flere innspill og tips. Vil gjerne også ha anbefalinger om gode bøker som er fine å lese angående hundehold og valpetrening. Anonymkode: 62121...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå