AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Skrevet 18. mai Jeg har så mye problemer med huden min og symptomene mine matcher med en skadet hudbarriere. Jeg vet ikke hvorfor jeg har fått det, jeg har aldri brukt sterk hudpleie eller noe slikt, men uansett. Dere som har hatt det og har reparert den; hvilke produkter brukte dere og hvor lang tid tok det? Eneste jeg har gjort siden 22 april er å rense med en supermild rens fra dermologica, jeg har en hualyronsyre toner fra isntree, og Real barrier Extreme Cream. Det ser dessverre ikke ut til å ha gjort noe som helst:( Sminke er en trigger, uansett type, og jeg hadde sminke på meg i går siden det var 17.mai, bare et par timer. Tok det av straks jeg kom hjem med olivenolje, og fulgte opp med resten av rutinen, og likevel ser jeg ut som en tomat... Jeg tåler ingenting! Hele livet mitt dikteres av den jævla huden! Jeg kan ikke bruke sminke, jeg kan i hvertfall ikke bruke hudpleie(jeg mistenker jeg reagerer på den isntree toneren og), jeg tåler ikke å trene, tåler ikke kulde, Jeg tåler ikke sol, jeg tåler ikke solkrem(uansett type!), jeg kan ikke bade(Salt, klor, ferskvann, spiller nada rolle), jeg kan ikke dusje, jeg kan ikke vaske uten å lage "hijab" av et skjerf pga. jeg ikke tåler kjemikalier++++. Hele livet mitt dreier seg om å ikke trigge huden! Når jeg har de verste utbruddene så må jeg ha hjemmekontor for jeg tørr ikke vise meg på kontoret. Om jeg sitter innendørs og ikke gjør noe som helst, så kan den se brukbar ut. Men da er det jo ikke noe poeng at den ser brukbar ut heller for jeg sitter jo bare alene hjemme! Ja, jeg har vært hos hudlege og jeg har blitt diagnostisert med alt fra elveblest, rosasea og eksem. Knasket antihistaminer en hest verdig for 1&3, gjorde ingenting fra eller til, og jeg fikk finacea for nr. 2 som gjorde huden, om mulig, enda verre. Det eneste som hjelper, er steroidekrem. Den reduserer bare rødheten i fjeset, den fjerner jo ikke problemet, så det er en nødløsning jeg har på lur, men jeg er livredd for å gjøre meg avhengig av steroidekremer. Så jeg har så langt kun gjort det når jeg har vært på ferie, om jeg skal i bryllup el. Jeg ser også ut til å bli bedre når jeg oppbevarer meg i fuktige land. Make it stop😫 Orker ikke være stygg bestandig Anonymkode: 36daa...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #2 Skrevet 18. mai Ja, min redning ble mild rensemelk som bare brukes ansikt og bryst når jeg dusjer, en lett og fuktighetskrem nå og da, INGEN ting mer. Helt ny hud som nå veldig sjelden får noe utbrudd. Menn som ikke gjør noe med huden har ofte mye renere hud enn oss, og selv om noe skyldes hormoner så tror jeg også mye av grunnen er at vi ødelegger huden ofte ved å bruke produkter som irriterer og svekker barrieren. Anonymkode: 3a2cd...0ec 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Skrevet 18. mai Disse er de som funker for meg, men å altså la huden få være helt i fred stort sett er det viktige tenker jeg. Spesielt om du først begynner å reagere så ikke rens mer eller bruk noe huden kan reagere mer på, men la den få fullstendig fred og bare skyll med vann. Anonymkode: 3a2cd...0ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Skrevet 18. mai Jeg bruker utelukkende såper, shampoer og kremer som er merket med sånn "anbefalt av asthma allergy nordic" (gamle astma og allergiforbundet). Alt med parfyme utgår. Det er en solkrem jeg kan bruke, den er for barn og har faktor 50. Jeg er påpasselig med hvor jeg oppholder meg. Jeg kan ikke være i parfymerier eller butikker med masse duftlys, duftpinner osv. Jeg har fått svært sår hud (ordenlige sår) av å bli eksponert for parfymeluft i rom jeg oppholder meg i over "lengre tid". Jo større dose i luften, dess kortere tid tok det før det brant i huden min og jeg fikk sår dagen etterpå. Huset vasker jeg med zalo. Må noe vaskes med noe sterkere så er det mannen min som vasker mens han lufter godt, skyller godt og jeg oppholder meg i en annen del av huset. Jeg bruker ingen hårprodukter annet enn shampo. Alt som kan drysse eller komme ned på med via hendene mine eller hodepute utgår. Jeg bruker heller ikke særlig mye hudkrem, det er kun nødtilfeller. Da bruker jeg en håndkrem jeg tåler. Har måtte bytte tannkrem da jeg ble sår av de vanlige tannkremene. Har endret mye i kostholdet som jeg vet jeg er allergisk mot eller noen sinne har reagert på. Er påpasselig med å ikke klemme folk når de er nysmurte (de første timene etter påsmurt krem). Anonymkode: 247b2...7e2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Skrevet 18. mai Bruker også sjelden sminke, da bruker jeg kun maskara. Anonymkode: 247b2...7e2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai CeraVe hjalp for meg. Og pass på å ikke gni hardt når du renser, bruk helt myke bevegelser! Det er overraskende hardt for huden når vi gnir rens eller bomull over. Hydrating cleanser og hydrating moisurizer er de jeg synes er best. Og på natten lar jeg fuktighetskremen trekke godt inn og så legger over et lag med skin protective oitnment fra CeraVe den også. Dette har fullstendig fikset min sensitive hud som var illrød og smertefull uansett hva jeg brukte på den tidligere. Hudbarrieren var så ødelagt at det føltes som ekstrem solskade! Anonymkode: 980c2...e39 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Hvorfor bruker du olivenolje i ansiktet! It's moderately comedogenic, meaning that it is likely to clog your pores and lead to irritation or acne. Olive oil has a relatively low linoleic acid and oleic acid ratio. As a result, topical use of the oil can damage the skin barrier and worsen eczema symptoms. Og toneren din har aktive ingredienser. Dette kan trigge huden: the low-molecular weight HA is an inflammatory signal for the immune system. It will trigger things you don't want in your skin, that could lead to erythema and collagen breakdown. It can be drying in certain humidities, since it can either bind to the water in your skin or in the atmosphere. Anonymkode: 0d3a8...995 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai Et annet spørsmål jeg har er hvor ofte renser du hunden din? Gjør det kun på kvelden. Om morgenen bruker du kun kaldt vann. For å reparere hudbarrieren må huden få mest mulig fred. Ikke produkter om det ikke er høyst nødvendig. Selv bruker jeg kun rens i dusjen 2x i uken i ansiktet. Ellers skyller jeg kun lett med kaldt vann. Jeg bruker kun solkrem, men også solhatt om jeg skal være i solen. Anonymkode: 0d3a8...995
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai Jeg har perioral dermatitt i tillegg. Men hva som er årsaken til hva jeg, vet jeg ikke. Jeg renser ikke huden, hender jeg bruker aloe vera. Men cosrx comfort ceramide cream har fungert på meg for å bygge opp barrieren Men nå er huden ganske fin når jeg har fått bygget den opp Anonymkode: 7966b...948
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai Slutt med olivenolje, jeg fikk brannlignende skader av det. Ødela min hudbarriere massivt, tok over et år å bygge opp. Vasket med vann evt mild babysåpe, minimalt med sminke. Eneste huden min tålte var vann, Dexeryl (hudkrem for atopisk hud) og vaselin, så det ble hudpleien. Tålte etterhvert cosrx sine produkter greit, så brukte solkremen deres. Får fremdeles utbrudd dersom jeg bruker noe jeg ikke tåler, men har Elidel og takrolimus på resept. Må noen ganger ty til kortisonkremer, men sjeldent. Tar antihistamin på kvelden, da jeg opplever at det demper reaksjonen. Anonymkode: e10b5...f04
Scherbatsky Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai Noen tåler ikke hyaluronsyre noe særlig, og det er nok i alle dine produkter. Syns det høres ut som om du trenger en runde der du bare bruker veldig mild rens og noe ala Cicaplast. Akkurat det hjelper veldig mange til å få hudbarrieren bra igjen. Jeg tåler ikke Cicaplast så godt (jeg bruker Pyunkang Yul sin Ato Barrier isteden), men det hjelper for de fleste. Vask ansiktet kun på kvelden, IKKE tørk det, bare klapp bort litt av det verste vannet og så på med tykk dose Cicaplast eller lignende. Huden din må få fred til å reparere seg. Jeg reagerte på mye rart den tiden jeg slet veldig med psoriasis... da var jeg også ekstremt stresset. Jeg byttet håndsåpe (Klar sin er ca den eneste jeg ikke reagerer særlig på) og alle vaskemidler til mildere, miljøvennlige midler (de har en tendens til å gi mindre reaksjoner). På Stell (den sitronsåpen kan brukes til alt! Og jeg reagerer ikke på den, heldigvis), Klar, CSoaps, slike merker. Ikke noe bullshit "naturlig", de inneholder ofte oljer som huden reagerer på. Jeg fikk utslett av såper som hadde fungert helt greit før, det var som om hele systemet mitt bare klikket og ikke tålte noe. Vann gjorde vondt som faen, hendene mine så ut som sprengte pølser. Jeg bestilte vaskehjelp og som jeg sa, måtte bytte alle såper etc til det mildeste. Mye penger gikk til å teste ulike ting. Når jeg har hatt lignende med ansiktshuden har problemet alltid vært svekket hudbarriere og dehydrert hud. Man må fikse det første først, reparere huden. Når den er litt mer seg selv, så har jeg måttet fokusere på mild, mild, mild og mye fukt. MYE. Mer enn jeg hadde trodd. Jeg bruker 7 lag fukt og tykk krem på sommeren også, men huden holder seg endelig i sjakk. Bruker ikke maske, bruker syre og vasker den av slik at den gjør jobben men ikke blir liggende på huden over tid. Less is more er virkelig sant.
Roci Skrevet 19. mai #12 Skrevet 19. mai Scherbatsky skrev (13 timer siden): Noen tåler ikke hyaluronsyre noe særlig, og det er nok i alle dine produkter. Syns det høres ut som om du trenger en runde der du bare bruker veldig mild rens og noe ala Cicaplast. Akkurat det hjelper veldig mange til å få hudbarrieren bra igjen. Jeg tåler ikke Cicaplast så godt (jeg bruker Pyunkang Yul sin Ato Barrier isteden), men det hjelper for de fleste. Vask ansiktet kun på kvelden, IKKE tørk det, bare klapp bort litt av det verste vannet og så på med tykk dose Cicaplast eller lignende. Huden din må få fred til å reparere seg. Når jeg har hatt lignende med ansiktshuden har problemet alltid vært svekket hudbarriere og dehydrert hud. Man må fikse det første først, reparere huden. Når den er litt mer seg selv, så har jeg måttet fokusere på mild, mild, mild og mye fukt. MYE. Mer enn jeg hadde trodd. Jeg bruker 7 lag fukt og tykk krem på sommeren også, men huden holder seg endelig i sjakk. Bruker ikke maske, bruker syre og vasker den av slik at den gjør jobben men ikke blir liggende på huden over tid. Less is more er virkelig sant. Dette, TS. Jeg ser at både toneren og kremen inneholder panthenol (provitamin B5), som også mange kan reagere på, selv om det i utgangspunktet er en god ingrediens.
AnonymBruker Skrevet 19. mai #13 Skrevet 19. mai Roci skrev (4 timer siden): Dette, TS. Jeg ser at både toneren og kremen inneholder panthenol (provitamin B5), som også mange kan reagere på, selv om det i utgangspunktet er en god ingrediens. Støtter denne. Huden min hovnet opp og jeg fikk blemmer da jeg brukte panthenol på min ødelagte hudbarriere. Alle snakker så mye om La roche posay sin B5, øynene mine brant og hovnet opp så jeg ikke kunne se og jeg fikk store sår rundt munnen. Tåler det fint nå, men det var virkelig krise. Anonymkode: e10b5...f04
AnonymBruker Skrevet 19. mai #14 Skrevet 19. mai Folk kan så lite kjemi. For å fjerne noe oljebasert, så bruker man olje. Oljebasert maling fjernes med olivenolje... Så å rense hud med olje fjerner du naturlig olje i huden, ergo tørker den ut. Kutt ut flere produkter. Vann på vaskeklut er nok. Fuktighetskrem uten parfyme. Dropp aktive ingredienser Anonymkode: d119a...e7d
AnonymBruker Skrevet 19. mai #15 Skrevet 19. mai Jeg var rød i dagevis etter å ha brukt dette. Ts: slutt med nesten alt av produkter. En enkel rens og hudkrem holder i lange baner. Anonymkode: 4a91a...b89
AnonymBruker Skrevet 19. mai #16 Skrevet 19. mai Altså B5-produkter AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var rød i dagevis etter å ha brukt dette. Ts: slutt med nesten alt av produkter. En enkel rens og hudkrem holder i lange baner. Anonymkode: 4a91a...b89 Anonymkode: 4a91a...b89
AnonymBruker Skrevet 19. mai #17 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 12.22): Jeg har så mye problemer med huden min og symptomene mine matcher med en skadet hudbarriere. Jeg vet ikke hvorfor jeg har fått det, jeg har aldri brukt sterk hudpleie eller noe slikt, men uansett. Dere som har hatt det og har reparert den; hvilke produkter brukte dere og hvor lang tid tok det? Eneste jeg har gjort siden 22 april er å rense med en supermild rens fra dermologica, jeg har en hualyronsyre toner fra isntree, og Real barrier Extreme Cream. Det ser dessverre ikke ut til å ha gjort noe som helst:( Sminke er en trigger, uansett type, og jeg hadde sminke på meg i går siden det var 17.mai, bare et par timer. Tok det av straks jeg kom hjem med olivenolje, og fulgte opp med resten av rutinen, og likevel ser jeg ut som en tomat... Jeg tåler ingenting! Hele livet mitt dikteres av den jævla huden! Jeg kan ikke bruke sminke, jeg kan i hvertfall ikke bruke hudpleie(jeg mistenker jeg reagerer på den isntree toneren og), jeg tåler ikke å trene, tåler ikke kulde, Jeg tåler ikke sol, jeg tåler ikke solkrem(uansett type!), jeg kan ikke bade(Salt, klor, ferskvann, spiller nada rolle), jeg kan ikke dusje, jeg kan ikke vaske uten å lage "hijab" av et skjerf pga. jeg ikke tåler kjemikalier++++. Hele livet mitt dreier seg om å ikke trigge huden! Når jeg har de verste utbruddene så må jeg ha hjemmekontor for jeg tørr ikke vise meg på kontoret. Om jeg sitter innendørs og ikke gjør noe som helst, så kan den se brukbar ut. Men da er det jo ikke noe poeng at den ser brukbar ut heller for jeg sitter jo bare alene hjemme! Ja, jeg har vært hos hudlege og jeg har blitt diagnostisert med alt fra elveblest, rosasea og eksem. Knasket antihistaminer en hest verdig for 1&3, gjorde ingenting fra eller til, og jeg fikk finacea for nr. 2 som gjorde huden, om mulig, enda verre. Det eneste som hjelper, er steroidekrem. Den reduserer bare rødheten i fjeset, den fjerner jo ikke problemet, så det er en nødløsning jeg har på lur, men jeg er livredd for å gjøre meg avhengig av steroidekremer. Så jeg har så langt kun gjort det når jeg har vært på ferie, om jeg skal i bryllup el. Jeg ser også ut til å bli bedre når jeg oppbevarer meg i fuktige land. Make it stop😫 Orker ikke være stygg bestandig Anonymkode: 36daa...b3d Når du bruker syre, så kan du ikke vente annet enn problemer. Kutt ut syrer og hold deg unna MI i produkter du bruker. Anonymkode: 73511...43d
AnonymBruker Skrevet 19. mai #18 Skrevet 19. mai Huff. Føler med deg. Kan bare gi deg en parfymefri klem. Anonymkode: 65085...c12
Roci Skrevet 20. mai #19 Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når du bruker syre, så kan du ikke vente annet enn problemer. Kutt ut syrer og hold deg unna MI i produkter du bruker. Anonymkode: 73511...43d For ordens skyld, så er ikke hyaluronsyre en eksfolierende syre, tross navnet. HA er et sukkermolekyl som finnes naturlig i huden, og har den egenskapen at det binder og holder på fukt. Brukt i hudpleie fungerer HA på den måten at den trekker fukt fra omgivelsene og inn i huden, det er derfor det er så viktig at produkter med HA legges på fuktig hud og deretter "forsegles" med et fetere produkt. Hvis man ikke gjør det, vil HA-molekylene trekke fukt fra de dypere hudlagene og føre til dehydrering.
AnonymBruker Skrevet 20. mai #20 Skrevet 20. mai Dusjer du mye? Drikker du mye vann? Tar du i så fall badstue? Alt gørr forsvinner i badstue. Det meste for huden kommer fra insiden. Drikker du rødbetesaft med gurkemeie, kokt opp på vann får du glød fra innsiden. Kremer etc gir ofte bare midlertidig glød. Men nå er visitten her på KG over for i år. Jeg er ikke inspirator. Ha det! Anonymkode: 4d075...2fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå