AnonymBruker Skrevet i går, 09:48 #1 Del Skrevet i går, 09:48 Vi reiser til Danmark med barn. Vi voksne har gyldig pass. Fant dette på Regjeringen.no og tolker det som at barna behøver ikke eget pass. "Nordiske statsborgere under 18 år er fritatt fra kravet om selvstendig legitimasjon hvis personen reiser med en forelder/verge som også er nordisk statsborger og som kan identifisere seg." Men nå er det noen som mener at barna må stå i passet til foreldrene? Kan dere berolige meg? Vet ikke om jeg rekker å bestille time før vi drar... Anonymkode: 8d9ef...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #2 Del Skrevet i går, 09:50 Barn føres ikke lenger inn i foreldrenes pass. Skal de ha pass må de ha eget. Anonymkode: 22dc4...309 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #3 Del Skrevet i går, 09:53 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Barn føres ikke lenger inn i foreldrenes pass. Skal de ha pass må de ha eget. Anonymkode: 22dc4...309 Ja, jeg trodde jo at den ordningen er utgått. Blir litt stresset når folk har meninger om ting sånn i siste liten før vi drar Takk for svar. Anonymkode: 8d9ef...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet i går, 10:09 #4 Del Skrevet i går, 10:09 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vi reiser til Danmark med barn. Vi voksne har gyldig pass. Fant dette på Regjeringen.no og tolker det som at barna behøver ikke eget pass. "Nordiske statsborgere under 18 år er fritatt fra kravet om selvstendig legitimasjon hvis personen reiser med en forelder/verge som også er nordisk statsborger og som kan identifisere seg." Men nå er det noen som mener at barna må stå i passet til foreldrene? Kan dere berolige meg? Vet ikke om jeg rekker å bestille time før vi drar... Anonymkode: 8d9ef...a8a Tidligere kunne barn under 18 stå oppført i foreldrenes pass ved reiser med foreldrene, men nå må de ha egne pass. Hvis barna ikke har egne pass og heller ikke står oppført i deres pass, har de jo ikke noen form for id-bevis og du kunne i teorien bare tatt med deg noen barn fra gata. Så du må nok skaffe gyldig ID-bevis til barna dine, hvis du skal over grensa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #5 Del Skrevet i går, 10:14 Grüner skrev (2 minutter siden): Tidligere kunne barn under 18 stå oppført i foreldrenes pass ved reiser med foreldrene, men nå må de ha egne pass. Hvis barna ikke har egne pass og heller ikke står oppført i deres pass, har de jo ikke noen form for id-bevis og du kunne i teorien bare tatt med deg noen barn fra gata. Så du må nok skaffe gyldig ID-bevis til barna dine, hvis du skal over grensa. Det er det min bekjente påstår også. At vi i teorien kan kidnappe to småbarn og instruere de i å kalle oss mamma og pappa. Men jeg vil gjerne ha en lenke der dette står beskrevet. Det går imot info på Regjeringen.no Anonymkode: 8d9ef...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:15 #6 Del Skrevet i går, 10:15 Vil gjerrne kun ha svar fra folk som vet. Synsing er ikke så interessant, det har jeg nok av i slekta -ts. Anonymkode: 8d9ef...a8a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:16 #7 Del Skrevet i går, 10:16 Jeg har bestandig hatt med pass til barna når vi reiste utenfor Norge. Trur jeg aldri har vist det fram da. Anonymkode: 9b2f0...df2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:17 #8 Del Skrevet i går, 10:17 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil gjerrne kun ha svar fra folk som vet. Synsing er ikke så interessant, det har jeg nok av i slekta -ts. Anonymkode: 8d9ef...a8a Men da kontakter du de offisielle instanser i morgen og får svar da. Det virker merkelig at dere ikke har id-bevis til barna deres og planlegger å ta dem ut av landet. Anonymkode: 489e1...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet i går, 10:20 #9 Del Skrevet i går, 10:20 Det står i det som siteres at barn ikke trenger pass ved reise til Danmark når de er sammen med foreldrene sine. Så svaret er at de ikke trenger pass. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet i går, 10:20 #10 Del Skrevet i går, 10:20 I Norden må en egentlig ikke ha pass, men er anbefalt i tilfelle slik som under korona da det ble kontroll på grensa. Nå må barn ha eget pass. Står blandt annet her. En får ikke ført barn inn i pass til foresatt lenger https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/reise-med-barn/pass-og-id-bevis https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnebortforing/flytting-og-reiser/pass-til-barn/id733017/ Norske barn må ha egne pass, og pass eller nasjonalt ID-kort med reiserett er de eneste norske reise– og ID-dokumentene som er gyldig i utlandet. ID-kortene er kun gyldig i EU-/EØS-landene og Sveits. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet i går, 10:22 #11 Del Skrevet i går, 10:22 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men da kontakter du de offisielle instanser i morgen og får svar da. Det virker merkelig at dere ikke har id-bevis til barna deres og planlegger å ta dem ut av landet. Anonymkode: 489e1...c6c Hvorfor er det merkelig? Man bestiller ikke pass til barn om man ikke reiser til et land som krever pass. I ts sitt tilfelle er det null problem å sannsynliggjøre at de er foreldrene. Det er bare å logge inn på Helsenorge.no og vise at barne er oppført på henne og mannen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet i går, 10:25 #12 Del Skrevet i går, 10:25 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vi reiser til Danmark med barn. Vi voksne har gyldig pass. Fant dette på Regjeringen.no og tolker det som at barna behøver ikke eget pass. "Nordiske statsborgere under 18 år er fritatt fra kravet om selvstendig legitimasjon hvis personen reiser med en forelder/verge som også er nordisk statsborger og som kan identifisere seg." Men nå er det noen som mener at barna må stå i passet til foreldrene? Kan dere berolige meg? Vet ikke om jeg rekker å bestille time før vi drar... Anonymkode: 8d9ef...a8a Mange år siden barna sto i foreldrenes pass. Husk på at feks Fjordline kan kreve at de har eget pass 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:25 #13 Del Skrevet i går, 10:25 Problemet er vel ikke pass som sådan men at det er en av få gyldige id man har på barn. De har ikke lappen, bankkort er vel ikke gyldig og har uansett ikke bilde lenger. Anonymkode: 561d4...faf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:26 #14 Del Skrevet i går, 10:26 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men da kontakter du de offisielle instanser i morgen og får svar da. Det virker merkelig at dere ikke har id-bevis til barna deres og planlegger å ta dem ut av landet. Anonymkode: 489e1...c6c Det er ikke merkelig, for vi forholdt oss til info fra Regjeringen.no inntil en sletning begynte å stresse meg opp. Ja, jeg skulle gjerne ha spurt politiet. Kjører forbi på vei til jobb. Men tenker de har nok å gjøre og vil ikke "plage de" med tullespm. -ts Anonymkode: 8d9ef...a8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:37 #15 Del Skrevet i går, 10:37 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke merkelig, for vi forholdt oss til info fra Regjeringen.no inntil en sletning begynte å stresse meg opp. Ja, jeg skulle gjerne ha spurt politiet. Kjører forbi på vei til jobb. Men tenker de har nok å gjøre og vil ikke "plage de" med tullespm. -ts Anonymkode: 8d9ef...a8a Så om barna deres blir borte har dere ikke noe bevis på hvordan de ser ut som beviser at de faktisk er deres barn, når dere skal etterlyse dem. Anonymkode: 22dc4...309 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #16 Del Skrevet i går, 10:44 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke merkelig, for vi forholdt oss til info fra Regjeringen.no inntil en sletning begynte å stresse meg opp. Ja, jeg skulle gjerne ha spurt politiet. Kjører forbi på vei til jobb. Men tenker de har nok å gjøre og vil ikke "plage de" med tullespm. -ts Anonymkode: 8d9ef...a8a Du kan sende de en mail på ett "kundesentermail). Husker ikke adressen nå, du kan og bruke chateau robot. Du kan få svar, uten å ringe nødnummer liksom 😅 Anonymkode: c8fbe...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:48 #17 Del Skrevet i går, 10:48 Reiste til Danmark i fjor. Ungene måtte ikke fremvise pass/id-kort på flyplassen. Men hotellet vi bodde på krevde at alle fremviste pass/id-kort. Heldigvis hadde jeg ordnet det til barna. Anonymkode: 4f673...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:49 #18 Del Skrevet i går, 10:49 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så om barna deres blir borte har dere ikke noe bevis på hvordan de ser ut som beviser at de faktisk er deres barn, når dere skal etterlyse dem. Anonymkode: 22dc4...309 Da bruker nå politiet bilder foreldre har. Her fikk ingen av barna pass før vi skulle til Kiel da var de 9 og 11 år Anonymkode: f20d3...6df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:59 #19 Del Skrevet i går, 10:59 De trenger ikke pass eller annen ID i det hele tatt for reiser i Norden - så sant de er sammen med dere ved alle grensepasseringer. Ordningen med at barn stod oppført i foreldres pass forsvant for over 20 år siden. Så denne slektningen som stresser deg opp er ikke bare litt bakpå. Absolutt ingen som er mindreårige i 2025 har noen gang vært gjenstand for den ordningen. Med flere års margin. Dere kan trygt reise i Norden uten pass til barna. Under forutsetning av at dere alltid er med, og selv kan legitimere dere, idet barna deres passerer et kontrollpunkt. Anonymkode: f037c...688 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #20 Del Skrevet i går, 11:05 Det er ikke passplikt i Norden. Men ID-plikt. Selv om grenser går greit, står både transportselskap og hotell, og andre steder, fritt til å kreve ID for at du skal bruke tjenesten. Sørger for at vi alle har gyldig ID til enhver tid, det er en stor trygghet. Anonymkode: 359e9...9fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå