AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:09 #21 Del Skrevet søndag kl 13:09 Ja, er veldig sløvt å ikke legge inn en innsats. Selv om man ikke kan lage mat, så finnes det løsninger. Anbefaler alle som synes det er vanskelig å lage noe, å lage et ost eller spekemat brett. De trenger ikke lage det en gang. Kjøp inn diverse oster, druer, to-tre typer kjeks, og spør vertskapet om de har en fjøl eller stor tallerken. Anonymkode: 3a5a4...d71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:14 #22 Del Skrevet søndag kl 13:14 Nordmenn generelt har jo mer eller mindre null matkultur. Det er ingen stolthet knyttet til råvarer og tradisjoner. Mat er "bensin" for å holde kroppen i gang, de bryr seg ikke om nytelse, historie, kultur eller noe som helst annet enn at det skal være lettvint og billig. Når folk flest mener ting som kneip med "gulost" og et glass melk (alt fra Asko's matmonopol selvsagt) utgjør et bra måltid, blir det urealistisk å forvente at de plutselig skal begynne å bry seg om mat og matlaging på 17 mai... Anonymkode: 19580...262 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet søndag kl 13:20 #23 Del Skrevet søndag kl 13:20 Jeg tenker at man ikke kan invitere til kurvfest og så kritisere det som blir tatt med. Hvis man vil ha kontroll over maten som er på bordet må man lage den selv. Ikke alle kan lage mat, ikke alle liker å lage mat, ikke alle har massevis av ingredienser til hjemmelaget mat liggende hjemme (om man aldri baker så har man ikke mel og gjær), ikke alle synes hjemmelaget smaker best, ikke alle har tid til å lage mat selv. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:23 #24 Del Skrevet søndag kl 13:23 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Så ferdig-mat er ikke greit, men hvis det er juice, spekemat eller røkelaks, så er det greit likevel? Hvor går grensene dine for hva man kan ta med som er ferdigprodusert, og hva som ikke passer din standard? Det jeg liker med kurvfester er at alle kan bidra, og ta med noe, uansett hvor travelt man har det, om man har god eller dårlig råd, eller hvilke evner man har på kjøkkenet. Det jeg misliker med sånne selskaper er at det ofte er noen få personer som ikke blir fornøyd hvis ikke alt er høy nok standard. Hvis du tror alle klarer lage en god foccacia eller rundstykker, så har du ikke møtt de som virkelig er katastrofer på kjøkkenet... Spesielt gjærbakst er noe mange sliter med. Anonymkode: ddd7d...ad0 Vel, det blir jo en litt vilkårlig grense, men jeg tenker at pålegg og juice "må" man jo ha uansett. Det er ikke det at jeg har så høy standard på matlaging. Jeg spiser ferdigmat og helfabrikat ganske ofte. Jeg bare tenker på at det virker en smule uhøflig og sløvt for vertskapet og andre som har lagt i en innsats. Selv om jeg vet at de som har komt med ferdigmat, virkelig setter pris på å få komme, så sender de ikke de signalene. Det er bare folkeskikk, rett og slett. Folk som er verter gjør det jo som regel fordi de har lyst (inkludert meg), men det er hyggelig å føle seg litt verdsatt likevel. Å være vertskap er mye jobb, både med å rydde før og etter, pynte, lage mat (selv om andre også tar med, ordner gjerne verten mye likevel), koordinere med alle som skal komme, lage opplegg osv. Det går _mye_ tid til det. Da er det hyggelig når noen gjengjelder litt av den innsatsen. Det er litt som å få en krøllete pengelapp i gave. Ja, jeg setter selvfølgelig skikkelig pris på å få en gave. Men kutyme er jo å ha det i en konvolutt, skrive en liten hilsen og gjøre det litt mer staselig, liksom. ts Anonymkode: 782e7...43e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:23 #25 Del Skrevet søndag kl 13:23 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Er det ikke en gylden anledning til å lære seg det? Kan til og med gjøre det en måned i forveien og fryse den ned. Hvis man synes focaccia er for komplisert, kan man jo ta med bacondadler i stedet for eksempel, og da kjøper man dadler (da uten sten for å gjøre det enkelt) og bacon i strimler, så deler man strimlene i 3 og surrer en slik bit av en baconstrimmel rundt en daddel. Stek på 200 grader i ca 15 minutt. Tror til og med et lite barn hadde greid å gjøre dette. Anonymkode: 77657...fd6 Det smaker pyton, håper folk snart slutter å lage det. Anonymkode: 2da9f...c2a 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:27 #26 Del Skrevet søndag kl 13:27 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Enkelte er helt hysteriske når det gjelder mat. Ikke rart over 70% av voksne nordmenn er overvektige. Slapp av og kos dere på 17 mai. Det finnes flere ting å kose seg med i livet, enn mat og alkohol. Så heldig du er som har mange venner og feire nasjonaldagen med. Anonymkode: f62d7...e11 Det er helt sant! Og det har jeg tenkt mye på. Det er ikke alle 17. mai-er jeg har hatt noen å i det hele tatt invitere til meg, eller vært så heldig å ha blitt invitert til andre. Så det viktigste er jo at noen kom, ikke hva de hadde med seg. Men jeg tenker, man kan jo henge seg litt opp i det likevel. Jeg tenker det vitner om et kulturproblem blant enkelte nordmenn, at vi ikke setter så stor pris på mat eller vertskap. Og det synes jeg er kjipt. Og jeg satt virkelig pris på at hver og en var der, uavhengig av hva de hadde med. Det ble veldig hyggelig uansett, og alle ble mette og fornøyde. Anonymkode: 782e7...43e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:29 #27 Del Skrevet søndag kl 13:29 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nordmenn generelt har jo mer eller mindre null matkultur. Det er ingen stolthet knyttet til råvarer og tradisjoner. Mat er "bensin" for å holde kroppen i gang, de bryr seg ikke om nytelse, historie, kultur eller noe som helst annet enn at det skal være lettvint og billig. Når folk flest mener ting som kneip med "gulost" og et glass melk (alt fra Asko's matmonopol selvsagt) utgjør et bra måltid, blir det urealistisk å forvente at de plutselig skal begynne å bry seg om mat og matlaging på 17 mai... Anonymkode: 19580...262 Der har du et veldig godt poeng! Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i matlaging, så jeg har nok litt for høye forventninger til andre pga. det. ts Anonymkode: 782e7...43e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:31 #28 Del Skrevet søndag kl 13:31 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det smaker pyton, håper folk snart slutter å lage det. Anonymkode: 2da9f...c2a Ingen som tvinger deg til å spise det. Smaker helt nydelig spør du meg Anonymkode: 094de...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:38 #29 Del Skrevet søndag kl 13:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På 17. mai-lunsj/middag eller andre anledninger, pleier vi alltid å ha sånn at folk tar med tapas. Så må ikke verten stelle i stand med absolutt alt, og alle kan få noe de liker. Men Jeg synes folk kan være rimelig slappe når de velger hva slags tapas de skal ha med. Ved flere anledninger har folk komt med en pakke gifler fra Pågen, en ferdigmat-pai fra frysedisken osv. Jeg tenker at, både fordi det er en fin anledning og pga. respekt for verten som har ordnet i stand, så burde man i det minste gidde å lage noe. Du har ikke penger/tid/matlagingsferdigheter? Ok, helt i orden. Men ingrediensene til en foccaciadeig har du mest sannsynlig allerede i skapet (mel, vann, salt og olivenolje), tar 5 min, og det kan godgjøre seg flere dager i kjøleskapet før du steker den, hvis du ikke har tid å sette deigen dagen før. Eltefrie rundstykker er enkelt å lage. Bacondadler, fruktfat, fruktspyd, lakserull osv. Eller ta med en ekstra god juice og litt spekemat eller røkelaks (hvis du har råd). Jeg synes det er ganske teit å komme med noe ferdiggreier på 17. mai. Noen legger i mer innsats enn andre, sånn er det alltid, men det finnes et bare minimum tenker jeg. Anonymkode: 782e7...43e AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Ah shit ja, dumt av meg å klage Jeg laget opplegg, pynt, kaker, brød og pålegg og tok imot alle som ikke hadde en plass å være med åpne armer. Brukte halve 16. mai på å ordne i stand og handle. ordne stoler osv. Bærer ikke nag mot noen for hva de tok eller ikke tok med, men jeg bare peker på en generell tendens på nordmenn å være litt giddalause. Hyggelig var det uansett. Anonymkode: 782e7...43e Så du tar alle nordmenn over en kan fordi omgangskretsen din er giddalause? Anonymkode: 95e4d...26b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:41 #30 Del Skrevet søndag kl 13:41 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er ikke alle som synes det «bare» er å sette en focaccia-deig noe dager før. Du synes det er lett, andre synes det er vanskelig. Du har sikkert mye erfaring med sånt, men det er ikke alle som har det. Anonymkode: 7406c...b6c Vi har alltid krydder- eller løklukt i kjøleskapet så jeg antar at det vil være kjipt hvis jeg legger deigen der et par dager før😂 Og å bake 17 mai har jeg ikke tid til. Det er kanskje kjapt å lage deigen, men det må vaskes ordentlig etterpå og jeg er en sånn som vasker ORDENTLIG! Ut fra det du ramser opp så virker det som at det må være tydelig at det har kostet en del i enten penger eller arbeid for at det skal være bra nok. Nå er jeg snart 40 år og jeg merker at det jeg hater mest med sosiale sammenkomster er denne enorme forventningen til det man skal spise og drikke. Og å være vertinne krever ca det samme som av husmødrene på 50 tallet, men i dag jobber de fleste av oss 100% og barna følges opp på en heeeelt annen måte enn da. Å kunne treffe venner, sprette øl og putte et utvalg av pizzaer (hjemmelaget, big one, ristorante, grandis) i komfyren mens man slappet av og snakker er så utrolig mye hyggeligere enn å være nedstressa og bekymret for om rekene ble stående ute for lenge eller om løken fra rakfisken satte smak på makronene. Og la oss ikke glemme oppvasken med femten serveringsfat og tre ulike drikkeglasstyper. (Dette var en liten avsporing til selskap generelt og ikke 17 mai spesielt. Anonymkode: bfaeb...776 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:41 #31 Del Skrevet søndag kl 13:41 Arkana skrev (20 minutter siden): Jeg tenker at man ikke kan invitere til kurvfest og så kritisere det som blir tatt med. Hvis man vil ha kontroll over maten som er på bordet må man lage den selv. Ikke alle kan lage mat, ikke alle liker å lage mat, ikke alle har massevis av ingredienser til hjemmelaget mat liggende hjemme (om man aldri baker så har man ikke mel og gjær), ikke alle synes hjemmelaget smaker best, ikke alle har tid til å lage mat selv. Men de vil gjerne komme å spise maten andre har laget! Anonymkode: 45963...a1c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:42 #32 Del Skrevet søndag kl 13:42 Ikke rart så mange synes 17. mai er en stressende dag, når det er så mange uskrevne regler og forventninger til alt mulig. Selv har jeg aldri laget en foccacia-deig, og deig ville ikke slått meg i det hele tatt som noe aktuelt å ta med på spleiselag. Anonymkode: 3170b...9db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:43 #33 Del Skrevet søndag kl 13:43 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Der har du et veldig godt poeng! Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i matlaging, så jeg har nok litt for høye forventninger til andre pga. det. ts Anonymkode: 782e7...43e For meg er maten uviktig, men tiden jeg bruker SAMMEN med mine venner og familie er så utrolig dyrebar!! Anonymkode: bfaeb...776 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:46 #34 Del Skrevet søndag kl 13:46 Det fremstår som at du kun ønsker å klage fremfor å spørre om råd, TS, og slike mennesker er fort mer irriterende enn de som ikke kan/gidder å lage mat Når det er sagt, så vil jeg foreslå at verten skriver opp 5-6 enkle retter hvor gjestene kan velge hva de vil lage, samt tilbyr seg å sende en god og enkel oppskrift. Da blir det fort bedre utvalg for alle når man skal møtes Anonymkode: bb6ee...ea7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:49 #35 Del Skrevet søndag kl 13:49 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har alltid krydder- eller løklukt i kjøleskapet så jeg antar at det vil være kjipt hvis jeg legger deigen der et par dager før😂 Og å bake 17 mai har jeg ikke tid til. Det er kanskje kjapt å lage deigen, men det må vaskes ordentlig etterpå og jeg er en sånn som vasker ORDENTLIG! Ut fra det du ramser opp så virker det som at det må være tydelig at det har kostet en del i enten penger eller arbeid for at det skal være bra nok. Nå er jeg snart 40 år og jeg merker at det jeg hater mest med sosiale sammenkomster er denne enorme forventningen til det man skal spise og drikke. Og å være vertinne krever ca det samme som av husmødrene på 50 tallet, men i dag jobber de fleste av oss 100% og barna følges opp på en heeeelt annen måte enn da. Å kunne treffe venner, sprette øl og putte et utvalg av pizzaer (hjemmelaget, big one, ristorante, grandis) i komfyren mens man slappet av og snakker er så utrolig mye hyggeligere enn å være nedstressa og bekymret for om rekene ble stående ute for lenge eller om løken fra rakfisken satte smak på makronene. Og la oss ikke glemme oppvasken med femten serveringsfat og tre ulike drikkeglasstyper. (Dette var en liten avsporing til selskap generelt og ikke 17 mai spesielt. Anonymkode: bfaeb...776 Men da inviterer du til pizzalag, og står for det. Så lenge jeg slipper ete den søtlige grandisen så hadde jeg vært fornøyd med det. Til meg blir du uansett bedt på treretters middag med opptil fire ulike glass på bordet, for jeg liker å stelle i stand. Så får du heller takke nei hvis det er for mye forlangt å be deg ta med et spekematfat til en 17. mai-feiring en gang. Anonymkode: 69b15...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:52 #36 Del Skrevet søndag kl 13:52 Jeg skjønner deg veldig godt, ts - for meg fremstår det faktisk litt utakknemlig og respektløst hvis man ikke gidder å anstrenge seg ørlitegrann engang, når man blir invitert på spleiselag. Jeg reagerer forsåvidt også litt på folk som kommer i stort selskap hos andre (da ikke bursdagsselskap, hvor det sier seg selv at vertskapet skal stå for mat, men f.eks 17. mai, julaften eller annen type feiring), og ikke tilbyr seg å ta med seg noe som helst. Vi har bestandig både 17. mai-selskap og juleselskap hjemme hos oss, hvor hele storfamilien er invitert. Vi er ofte 20 stk +, og det blir faktisk en hel del jobb og stor kostnad for oss som er vertskap. Noen av gjestene tilbyr seg alltid å ta med noe, eller de har med en liten gest når de kommer (konfekt, blomster e.l). Mens andre, (dette er altså friske og helt normalt fungerende folk i 30- og 40-årene, noen av dem til og med uten barn) kommer år etter år og spiser og drikker og koser seg hos oss - men tilbyr seg ALDRI å bidra med noe som helst (og har heller aldri med seg noe som helst når de kommer). De inviterer heller aldri tilbake. Vi fortsetter selvsagt å invitere og synes det er veldig hyggelig at de kommer (og de gir jo også uttrykk for å sette pris på å bli invitert, så det er ikke det det står på). Men jeg synes bare det er litt uhøflig - når man blir invitert til noen og får påspandert all mat og drikke år etter år er det vel kutyme å iallfall TILBY seg å gi noe tilbake? 🤷♀️ Anonymkode: 12309...703 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:52 #37 Del Skrevet søndag kl 13:52 Nå er jeg veldig glad i å lage mat så jeg hadde tatt med noe hjemmelaget. Likevel så tenker jeg at man må tåle at folk er forskjellige og det er risken om man har sånn alle skal ta med en rett hver. Personlig hadde jeg heller foretrukket kjøpepai eller baklava over feks over røkelaks. Anonymkode: 657d8...278 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:55 #38 Del Skrevet søndag kl 13:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men da inviterer du til pizzalag, og står for det. Så lenge jeg slipper ete den søtlige grandisen så hadde jeg vært fornøyd med det. Til meg blir du uansett bedt på treretters middag med opptil fire ulike glass på bordet, for jeg liker å stelle i stand. Så får du heller takke nei hvis det er for mye forlangt å be deg ta med et spekematfat til en 17. mai-feiring en gang. Anonymkode: 69b15...06e Hadde jeg blitt invitert og møtt opp så hadde jeg tatt med det kjempeflott og dyyyrt fat som bugnet av spekemat. Hvorfor? Fordi jeg kjenner igjen den type menneske som trenger bekreftelse på seg selv ved at ting skal være flott, mye og stort. Jeg hadde til og med spurt hva du ønsket at jeg skulle lage (hva mangler du) samt hva slags farge su skulle bruke på serviset. Jadde jeg ikke hatt noe som passet så hadde jeg dratt ut for å skaffe det. Jeg hadde lagt ned mye energi på å tilpasse med deg og det selskapet du ønsket å lage. Da hadde jeg satt pris på å få den samme energien tilbake når jeg inviterer til pizza/taco/lasagne og øl. Anonymkode: bfaeb...776 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:01 #39 Del Skrevet søndag kl 14:01 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde jeg blitt invitert og møtt opp så hadde jeg tatt med det kjempeflott og dyyyrt fat som bugnet av spekemat. Hvorfor? Fordi jeg kjenner igjen den type menneske som trenger bekreftelse på seg selv ved at ting skal være flott, mye og stort. Jeg hadde til og med spurt hva du ønsket at jeg skulle lage (hva mangler du) samt hva slags farge su skulle bruke på serviset. Jadde jeg ikke hatt noe som passet så hadde jeg dratt ut for å skaffe det. Jeg hadde lagt ned mye energi på å tilpasse med deg og det selskapet du ønsket å lage. Da hadde jeg satt pris på å få den samme energien tilbake når jeg inviterer til pizza/taco/lasagne og øl. Anonymkode: bfaeb...776 Ja, men da er jo du ikke en slik som ts henvender seg til. Det der med bekreftelse var jammen en stor og staselig stråmann, du! Anonymkode: 69b15...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 14:03 #40 Del Skrevet søndag kl 14:03 AnonymBruker skrev (4 timer siden): På 17. mai-lunsj/middag eller andre anledninger, pleier vi alltid å ha sånn at folk tar med tapas. Så må ikke verten stelle i stand med absolutt alt, og alle kan få noe de liker. Men Jeg synes folk kan være rimelig slappe når de velger hva slags tapas de skal ha med. Ved flere anledninger har folk komt med en pakke gifler fra Pågen, en ferdigmat-pai fra frysedisken osv. Jeg tenker at, både fordi det er en fin anledning og pga. respekt for verten som har ordnet i stand, så burde man i det minste gidde å lage noe. Du har ikke penger/tid/matlagingsferdigheter? Ok, helt i orden. Men ingrediensene til en foccaciadeig har du mest sannsynlig allerede i skapet (mel, vann, salt og olivenolje), tar 5 min, og det kan godgjøre seg flere dager i kjøleskapet før du steker den, hvis du ikke har tid å sette deigen dagen før. Eltefrie rundstykker er enkelt å lage. Bacondadler, fruktfat, fruktspyd, lakserull osv. Eller ta med en ekstra god juice og litt spekemat eller røkelaks (hvis du har råd). Jeg synes det er ganske teit å komme med noe ferdiggreier på 17. mai. Noen legger i mer innsats enn andre, sånn er det alltid, men det finnes et bare minimum tenker jeg. Anonymkode: 782e7...43e Og jeg synes det er latskap å invitere hvis man forventer at gjestene stiller med maten. Har du ikke råd eller tid, får du redusere antall gjester. Spleiselag gjorde man seg ferdig med i studietiden. Anonymkode: 26e84...f37 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå