Gå til innhold

Folk som legger lite innsats i 17. mai-mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På 17. mai-lunsj/middag eller andre anledninger, pleier vi alltid å ha sånn at folk tar med tapas. Så må ikke verten stelle i stand med absolutt alt, og alle kan få noe de liker. Men Jeg synes folk kan være rimelig slappe når de velger hva slags tapas de skal ha med. Ved flere anledninger har folk komt med en pakke gifler fra Pågen, en ferdigmat-pai fra frysedisken osv.

Jeg tenker at, både fordi det er en fin anledning og pga. respekt for verten som har ordnet i stand, så burde man i det minste gidde å lage noe. Du har ikke penger/tid/matlagingsferdigheter? Ok, helt i orden. Men ingrediensene til en foccaciadeig har du mest sannsynlig allerede i skapet (mel, vann, salt og olivenolje), tar 5 min, og det kan godgjøre seg flere dager i kjøleskapet før du steker den, hvis du ikke har tid å sette deigen dagen før. Eltefrie rundstykker er enkelt å lage. Bacondadler, fruktfat, fruktspyd, lakserull osv. Eller ta med en ekstra god juice og litt spekemat eller røkelaks (hvis du har råd).

Jeg synes det er ganske teit å komme med noe ferdiggreier på 17. mai. Noen legger i mer innsats enn andre, sånn er det alltid, men det finnes et bare minimum tenker jeg.

Anonymkode: 782e7...43e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man ikke er så flink til å lage mat, er det vel heller ikke så lett å vite hva man skal ta med. Hvis dere planlegger og snakker med hverandre på forhånd, kan dere jo avtale hva hver enkelt skal ta med.

Men det vil alltid variere hva folk har råd til, om de har utstyr til å lage, nok benkeplass, utstyr til frakt, tid osv. Det som er lett som en plett for en person, kan være nesten uoverkommelig for en annen.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har kurvfest så kan du ikke legge deg opp i hva andre velger å ta med. 

Anonymkode: e247f...b35

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok.

Tenker folk får gjøre som de selv vil. Og når dere ikke kommuniserer eks hva hver enkelt ska ta med så blir det jo litt slik. En kan i teorien sitte der med 4 boller med potetsalat.

Her når vi har det slik så prater en sammen og kommuniserer hva en ska ta med

Anonymkode: 48368...811

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke respektere at vi ikke er lik alle sammen? Noen elsker å lage mat. Noen elsker å bake. Noen elsker å sy. Noen elsker å male. Noen elsker å fikse selskap. Jeg setter heller pris på at folk kommer. Driter i hva de har med. Bare de har med godt humør på en slik dag. 

Anonymkode: 250bc...c18

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan ikke si at jeg hadde hengt meg opp i hva andre tar med seg. Hovedsaken er vel at en har det hyggelig og at en blir mett.

Anonymkode: bcb15...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er helt enig med TS, det er frekt å komme med noe «drit» når det er 17. mai og verten tross alt legger ned mye tid i å skape en fin dag. 

Anonymkode: d09aa...0af

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte er håpløse på matlaging, eller ikke spesielt fristet til å styre med sånt på nasjonaldagen. Her kom folk med pølser, kjeks og potetgull, og det synes jeg er helt ok.

Anonymkode: 0d90a...2af

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så ferdig-mat er ikke greit, men hvis det er juice, spekemat eller røkelaks, så er det greit likevel? Hvor går grensene dine for hva man kan ta med som er ferdigprodusert, og hva som ikke passer din standard?

Det jeg liker med kurvfester er at alle kan bidra, og ta med noe, uansett hvor travelt man har det, om man har god eller dårlig råd, eller hvilke evner man har på kjøkkenet. Det jeg misliker med sånne selskaper er at det ofte er noen få personer som ikke blir fornøyd hvis ikke alt er høy nok standard.

Hvis du tror alle klarer lage en god foccacia eller rundstykker, så har du ikke møtt de som virkelig er katastrofer på kjøkkenet... Spesielt gjærbakst er noe mange sliter med.

Anonymkode: ddd7d...ad0

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foccacia er ikke tapes, så da er du iallfall forvirrende i hva du inviterer til. Inviter heller til buffet/kurvfest, og presiser hva de enkelte kan bidra med. Alle kan ikke Ta med brød.

Anonymkode: eb6fc...151

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På 17. mai-lunsj/middag eller andre anledninger, pleier vi alltid å ha sånn at folk tar med tapas. Så må ikke verten stelle i stand med absolutt alt, og alle kan få noe de liker. Men Jeg synes folk kan være rimelig slappe når de velger hva slags tapas de skal ha med. Ved flere anledninger har folk komt med en pakke gifler fra Pågen, en ferdigmat-pai fra frysedisken osv.

Jeg tenker at, både fordi det er en fin anledning og pga. respekt for verten som har ordnet i stand, så burde man i det minste gidde å lage noe. Du har ikke penger/tid/matlagingsferdigheter? Ok, helt i orden. Men ingrediensene til en foccaciadeig har du mest sannsynlig allerede i skapet (mel, vann, salt og olivenolje), tar 5 min, og det kan godgjøre seg flere dager i kjøleskapet før du steker den, hvis du ikke har tid å sette deigen dagen før. Eltefrie rundstykker er enkelt å lage. Bacondadler, fruktfat, fruktspyd, lakserull osv. Eller ta med en ekstra god juice og litt spekemat eller røkelaks (hvis du har råd).

Jeg synes det er ganske teit å komme med noe ferdiggreier på 17. mai. Noen legger i mer innsats enn andre, sånn er det alltid, men det finnes et bare minimum tenker jeg.

Her gjør gjestene jobben for deg som vert, og du bare klager?

Anonymkode: 7e741...df9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var vertskap for frokosten i år, og vi ønsket også at gjestene tok med noe, så det ikke ble alt for mye ansvar på oss, både mtp. kostnader og forberedelser. Vi skrev i innbydelsen hva vi kom til å servere, så spurte vi i fellesskap om gjestene kunne ta med spesifikke ting. F.eks. juice, ostefat, frukt og bær, salat osv. Ved sånne «løsninger» må man jo være spesifikk med hva som trengs, og heller åpne for at folk eventuelt får ta mer ekstra om de mener noe mangler fra menyen. Aldri opplevd at noen tar med noe fra frysedisken, med unntak av f.eks. daimkake. 

Anonymkode: 47b22...a4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke alle som synes det «bare» er å sette en focaccia-deig noe dager før. Du synes det er lett, andre synes det er vanskelig. Du har sikkert mye erfaring med sånt, men det er ikke alle som har det. 

Anonymkode: 7406c...b6c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med ts, det er sløvt å ikke gjøre en innsats, det er mye arbeid for vertskapet uansett.

Men kommunikasjon må til! Når vi har den type sammenkomster lager vi en gruppe på Messenger, og så kan alle si hva de har tenkt å ta med, slik det blir variasjon. Hun som ikke kan lage mat pleier å ta med en salat, da kjøper hun ulike poser med vasket salat, og hiver oppi tomat, agurk, vårløk, paprika… Tar fem minutter og passer til alle typer mat. Og så har hun med potetgull, peanøtter osv i tillegg.

Anonymkode: 69b15...06e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her gjør gjestene jobben for deg som vert, og du bare klager?

Anonymkode: 7e741...df9

Ah shit ja, dumt av meg å klage :P Jeg laget opplegg, pynt, kaker, brød og pålegg og tok imot alle som ikke hadde en plass å være med åpne armer. Brukte halve 16. mai på å ordne i stand og handle. ordne stoler osv. Bærer ikke nag mot noen for hva de tok eller ikke tok med, men jeg bare peker på en generell tendens på nordmenn å være litt giddalause. Hyggelig var det uansett.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke alle som synes det «bare» er å sette en focaccia-deig noe dager før. Du synes det er lett, andre synes det er vanskelig. Du har sikkert mye erfaring med sånt, men det er ikke alle som har det. 

Anonymkode: 7406c...b6c

Er det ikke en gylden anledning til å lære seg det? Kan til og med gjøre det en måned i forveien og fryse den ned. 

Hvis man synes focaccia er for komplisert, kan man jo ta med bacondadler i stedet for eksempel, og da kjøper man dadler (da uten sten for å gjøre det enkelt) og bacon i strimler, så deler man strimlene i 3 og surrer en slik bit av en baconstrimmel rundt en daddel. Stek på 200 grader i ca 15 minutt. Tror til og med et lite barn hadde greid å gjøre dette.

Anonymkode: 77657...fd6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enkelte er helt hysteriske når det gjelder mat. Ikke rart over 70% av voksne nordmenn er overvektige. Slapp av og kos dere på 17 mai. Det finnes flere ting å kose seg med i livet, enn mat og alkohol. 

Så heldig du er som har mange venner og feire nasjonaldagen med. 

Anonymkode: f62d7...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er det ikke en gylden anledning til å lære seg det? Kan til og med gjøre det en måned i forveien og fryse den ned. 

Hvis man synes focaccia er for komplisert, kan man jo ta med bacondadler i stedet for eksempel, og da kjøper man dadler (da uten sten for å gjøre det enkelt) og bacon i strimler, så deler man strimlene i 3 og surrer en slik bit av en baconstrimmel rundt en daddel. Stek på 200 grader i ca 15 minutt. Tror til og med et lite barn hadde greid å gjøre dette.

Anonymkode: 77657...fd6

Det slår det ikke at disse som ikke er kjøkkenpersoner ikke tenker i de baner i det hele tatt? Jeg hadde aldri kommet på tanken om å lage bacondadler av meg selv

Anonymkode: 4dfc9...db7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det slår det ikke at disse som ikke er kjøkkenpersoner ikke tenker i de baner i det hele tatt? Jeg hadde aldri kommet på tanken om å lage bacondadler av meg selv

Det slår deg* ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...