Gå til innhold

Hvor mye skal man gi i penge gave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som har to barn. 2 og 6 år gammel. Hvor mye burde jeg gi i penge gave?

Anonymkode: a1709...035

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til hva da? Bursdag? 

Det er ikke særlig vanlig å gi penger til så små barn. De er enkle å finne noe til og forstår ikke penger. Prisklasse 2-300 er supert. Duplo og lego fungerer til så godt som alle i de aldersgruppene.

Anonymkode: 2b815...8bd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til hva da? Bursdag? 

Det er ikke særlig vanlig å gi penger til så små barn. De er enkle å finne noe til og forstår ikke penger. Prisklasse 2-300 er supert. Duplo og lego fungerer til så godt som alle i de aldersgruppene.

Anonymkode: 2b815...8bd

Det er i forhold til bursdag, tenkte kanskje 250 for minste, 500 for største mann. Men usikker på om jeg vil gi forskjellig tall. 

De har mer en nok leker.. vennina mi klarte jo ikke finne noe nytt å kjøpe selv fordi de har alt! Så da tenkte jeg at de kan få penger som settes på bankkonton til barna så de har når de blir eldre♡  

Derfor jeg vurderte 500kr per stk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er i forhold til bursdag, tenkte kanskje 250 for minste, 500 for største mann. Men usikker på om jeg vil gi forskjellig tall. 

De har mer en nok leker.. vennina mi klarte jo ikke finne noe nytt å kjøpe selv fordi de har alt! Så da tenkte jeg at de kan få penger som settes på bankkonton til barna så de har når de blir eldre♡  

Oi, det er veldig mye! Men kjør på dersom du har råd.

Anonymkode: 6935e...44c

AnonymBruker
Skrevet

300 ville jeg gitt

Anonymkode: 0b172...375

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjenner barna godt, dvs at du kan passe dem alene, ville jeg heller gitt et "gavekort" på å bli med deg på kafé, spise is, besøke svømmehallen, dra på sykkeltur, bli hentet i barnehagen og bli med hjem til deg for å bake boller eller noe tilsvarende. En slik opplevelse er mye mer verdt for barna, og det blir i tillegg en gave til venninna di med litt barnepass. 

Jeg syns pengegave til små barn er litt rart. Små barn forstår ikke verdien av penger, og kan bli jublende glade for såpebobler til tjuefem kroner, liksom. 300 kroner på konto fra venninna til mamma blir litt rart. Gi ungene heller en opplevelse eller noe smått og gøy.

Anonymkode: f0fc8...1e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

200-300 kroner til hver. Den største blir sikkert veldig glad for å kunne finne noe selv i butikken. Gavekort på Norlie er et godt alternativ. Der er det mye fint og «fornuftig».

Anonymkode: 66494...113

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir mine venners barn aksjer i gave hvert år. De trenger ikke flere leker. Jeg gir dem heller hjemmelaget kort. 

De pengene jeg har spart i aksjer skal de få den dagen de konfirmeres. Det får de mer glede av enn en plastleke som gir kortvarig glede. 

Forhåpentligvis fortsetter aksjene å stige slik at eldstemann av venners barn får en klekkelig sum i konfirmasjonsgave om 3år☺️

Anonymkode: e09d7...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Jeg skal ikke gi dem kontant. Jeg bor ikke i nærheten så jeg kan ikke ta dem med. De har alt alt de kan ønske seg av leker, så derfor skal jeg sende pengene til foreldrene å la dem sette det på barnas sparekonto. 

Ja det gir ikke gleden til barna akuratt nå.. men de kommer neppe til å vokse opp å tenke at venninna til mamma aldri ga dem gave.. da er det heller koseligere når de er voksen at de vet jeg altid var med på å gi de en god start på livet♡ leker varer noen år, opplevelser husker de neppe før de blir litt eldre. Pengene blir å støtte de i de viktigste årene ♡

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Regner med at dere er nære siden du i det hele tatt kjøper gave. 3-500 er helt greit. Tror få forventer såpass mye som 500,- fra venner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar.

Jeg skal ikke gi dem kontant. Jeg bor ikke i nærheten så jeg kan ikke ta dem med. De har alt alt de kan ønske seg av leker, så derfor skal jeg sende pengene til foreldrene å la dem sette det på barnas sparekonto. 

Ja det gir ikke gleden til barna akuratt nå.. men de kommer neppe til å vokse opp å tenke at venninna til mamma aldri ga dem gave.. da er det heller koseligere når de er voksen at de vet jeg altid var med på å gi de en god start på livet♡ leker varer noen år, opplevelser husker de neppe før de blir litt eldre. Pengene blir å støtte de i de viktigste årene ♡

Beklager, men tror ikke scenarioet ditt er så reelt. At du har spyttet inn noe hundringser i året, er neppe noe barna til venninnen din vil tenke nevneverdig på når de blir eldre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg gir mine venners barn aksjer i gave hvert år. De trenger ikke flere leker. Jeg gir dem heller hjemmelaget kort. 

De pengene jeg har spart i aksjer skal de få den dagen de konfirmeres. Det får de mer glede av enn en plastleke som gir kortvarig glede. 

Forhåpentligvis fortsetter aksjene å stige slik at eldstemann av venners barn får en klekkelig sum i konfirmasjonsgave om 3år☺️

Anonymkode: e09d7...3a8

Regner med at du ikke har barn selv og heller ikke har planer om å få det. Ganske uvanlig å spare slik til andres barn. Men selvfølgelig veldig hyggelig for de som får glede av pengene.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Regner med at du ikke har barn selv og heller ikke har planer om å få det. Ganske uvanlig å spare slik til andres barn. Men selvfølgelig veldig hyggelig for de som får glede av pengene.

For en merkelig uttalelse 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en merkelig uttalelse 

Hvorfor er det merkelig. Det er rimelig få som sparer i aksjer til venners barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man gjør ikke forskjell på barn, uansett alder. 
Kr. 300 til hver er passelig. 

Anonymkode: 28766...1b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor er det merkelig. Det er rimelig få som sparer i aksjer til venners barn.

Flere som gjør det, alt avhenger av relasjon 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...