Tidito Skrevet søndag kl 07:54 #1 Del Skrevet søndag kl 07:54 Er det noen som har hatt TBE, borrelia, infeksjon eller skade i hodet/nervesystemet, hjernehinnebetennelse eller lignende? Hvordan har du det etterpå og hvilke senskader lever du med?? K35, jeg har hatt hjernehinnebetennelse og er fortsatt dårlig et år senere. Har hørt at TBE fra flått eller andre typer infeksjoner i hodet gir mye av de samme plagene, også long-covid. Jeg var svært syk, men nå etter litt tid er jeg selvsagt bedre. Men jeg har fatigue, ikke vanlig fatigue, for fysisk kan jeg klare mye, men mental fatigue, hvor hodet sier stopp og jeg får sterke hodesmerter som ikke kan beskrives. Det er så vondt at hvile hjelper ikke fordi jeg ikke klarer å slappe av eller sove pga trykket i hodet. Hukommelsen er dårlig og konsentrasjonen er dårlig. Klarer ikke mye inntrykk som lys, lyder, folk og mye sosialt, blir fort stresset og da kommer smertene i hodet igjen. Dette kommer litt i perioder og det kan være uker hvor jeg nesten er normal og så plutselig virker det som kroppen trenger en lang pause og jeg er nede for telling i uker. Legen min er i villrede fordi det tydeligvis ikke er så vanlig dette og jeg får stadig nye medisiner knyttet til hodepine og migrene som alle har null virkning. Jeg vil så gjerne klare mer i hverdagen enn det jeg gjør nå og ha mitt gamle liv tilbake. Noen med samme, eller erfaring? Tips å dele for å bedre nervesystemet etter skade? Kan det fremdeles bli bedre med tid? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:07 #2 Del Skrevet søndag kl 08:07 Har du vært på rehabiliteringsopphold? Høres ut som at du kan ha nytte av det! Jeg har vært gjennom kreftbehandling, og har tålt det rimelig greit. Jeg kjenner at hodet trenger mer hvile, og at jeg tåler mindre overbelastning enn tidligere. Det er kort tid siden behandlingen, så jeg kjenner jeg tåler mer og mer, men derfor er det viktigere enn noen gang at jeg holder belastningen lav og trapper opp gradvis. Det som hjelper meg er dagsplaner og ukesplaner. Dagene bør helst ikke være fullstappet, det må/bør være tid til hvile. Ukene må ha minst en hviledag. Etter slikt som vi har gått gjennom trenger hodet vårt opptrening. Høres ut for meg som at du gang på gang presser deg lengre enn det du egentlig bør, og så bruker du lang tid på å komme deg. Tenk at du alltid skal ha overskudd igjen etter en dag eller en aktivitet. Energiregnskapet skal aldri gå i minus. Opptrapping av aktivitet og belastning kan først skje når du har vært stabilt bra over uker, dvs med små museskritt. Det er ikke sikkert at kommer helt tilbake til der du var, men målet er at du skal finne et aktivitetsnivå som du kan tåle over tid uten å gå på smell etter smell. Anonymkode: 73839...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:34 #3 Del Skrevet søndag kl 11:34 Jeg har hatt borrelia og oppdaget det ikke før etter flere måneder og det hadde da gått i nervesystemet, og jeg var dårlig ca to år etterpå. Fikk etter hvert diagnosen ME, har mye likt som du beskriver med ekstrem utmattelse og hodepine når hodet blir slitent. Interessant det du skriver om fysisk aktivitet for jeg klarer også det fysiske og er hodet og konsentrasjon som begrenser meg og sliter meg ut. Jeg har lært å se signaler og stoppe opp tidlig nok. Går mye bedre nå, er i full jobb, men er fortsatt ikke bra sånn som jeg var før jeg ble syk. Anonymkode: a669e...634 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tidito Skrevet søndag kl 11:55 Forfatter #4 Del Skrevet søndag kl 11:55 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har hatt borrelia og oppdaget det ikke før etter flere måneder og det hadde da gått i nervesystemet, og jeg var dårlig ca to år etterpå. Fikk etter hvert diagnosen ME, har mye likt som du beskriver med ekstrem utmattelse og hodepine når hodet blir slitent. Interessant det du skriver om fysisk aktivitet for jeg klarer også det fysiske og er hodet og konsentrasjon som begrenser meg og sliter meg ut. Jeg har lært å se signaler og stoppe opp tidlig nok. Går mye bedre nå, er i full jobb, men er fortsatt ikke bra sånn som jeg var før jeg ble syk. Anonymkode: a669e...634 Dette hørtes veldig likt ut ja! Så godt å høre du jobber fullt og er mye bedre nå!! Gikk det 2år før du var tilbake i full jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:00 #5 Del Skrevet søndag kl 12:00 Korona for tre år siden, long covid. Nå er uføreprosessen i gang. Har flere senskader, blant annet fatigue. Anonymkode: 3ca3c...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:07 #6 Del Skrevet søndag kl 12:07 ME, flere runder med covid. Betydelig bedring med b12 injeksjoner, omega3 + d vitamin i tillegg til mat med mye av dette. Anonymkode: c53e6...6c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå