AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:53 #21 Del Skrevet søndag kl 07:53 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvor i all verden skrev jeg at jeg sladret eller overhodet nevnte dette for noen i etterkant? På seg selv kjenner man andre kanskje? Dette er notiser jeg personlig gjorde meg. Om hvor stusselig det var å se en tenåring som ikke gadd å pynte seg på Norges grunnlovsdag, på tross av at hun sto på scenen og holdt 17. maitale. Og kom ikke her og påstå at alle upyntede tenåringer har alkoholiserte foreldre som drikker familien fra gård og grunn. En kjole koster heller ikke mer enn 200 kroner på H&M eller Cubus. Gjorde et kjapt søk på zalando nå og fant 250 kjoler til under 250 kroner. Anonymkode: c3a28...62f Du driter deg så loddrett ut med å mene at alle har råd til å kjøpe pentøy men det er ikke nødvendigvis pengene det står på heller, det kan være helt andre årsaker som for eksempel motstand mot kjøpepress, uenighet mot å sette opp en fasade eller mye annet. Sannsynligvis var det tenåringen hadde på noe av det bedre tenåringen kunne valgt utfra sine forutsetninger den dagen. Tenåringer flest er ganske oppmerksomme og raske til å få med seg sosiale koder, de vurderer ikke alltid viktigheten på samme måte som voksne men de ser og skjønner det aller meste helt uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn og er fullstendig klar over hvilke signaler de sender ut via blant annet klær. Du derimot er vel over 25, har en fullstendig utvikla frontallapp du velger å bruke på å sladre om et barn. Anonymkode: 0545a...313 7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:54 #22 Del Skrevet søndag kl 07:54 Jeg droppet 17.mai. Synes det er en av de mest ekskluderende dagene i året, der folk som ts finner feil ved andre og påpeker hva som gjør at de ikke passer med «oss». Tragisk at en dag som skal vise samhold, fellesskap og hvordan vi alle er en del av Norge isteden blir en dag med regler, sosial kontroll, utseendefokus og der rikdom skal synes og verdsettes (riktig bunad, nok smykker osv). Jeg gidder ikke det der. Anonymkode: f7076...64b 12 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:00 #23 Del Skrevet søndag kl 08:00 Bunad og skikkelig høyhælte sorte pumps hadde jeg ikke sett før.. Anonymkode: 15d73...84c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:03 #24 Del Skrevet søndag kl 08:03 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor i all verden skrev jeg at jeg sladret eller overhodet nevnte dette for noen i etterkant? På seg selv kjenner man andre kanskje? Dette er notiser jeg personlig gjorde meg. Om hvor stusselig det var å se en tenåring som ikke gadd å pynte seg på Norges grunnlovsdag, på tross av at hun sto på scenen og holdt 17. maitale. Og kom ikke her og påstå at alle upyntede tenåringer har alkoholiserte foreldre som drikker familien fra gård og grunn. En kjole koster heller ikke mer enn 200 kroner på H&M eller Cubus. Gjorde et kjapt søk på zalando nå og fant 250 kjoler til under 250 kroner. Anonymkode: c3a28...62f Tenåringen må 1) kjenne til muligheten, 2) komme seg til butikk, 3) ha penger, 4) ønske å prioritere å bruke de pengene på en kjole de bare får brukt et-par ganger 5) fått en oppdragelse der det å kle seg, og etikette, er standarden. Hadde ei venninne på barneskolen som hadde en mor som ikke brydde seg overhodet. Alt slik var "stress", og pengene ble prioritert til røyk. Vi (jeg og mamma) visste hun forsynte seg av bind, tamponger og engangshøvler når hun var på besøk hos oss, og mamma hadde veldig fine samtaler med meg om forskjeller i samfunnet. Å aldri dømme. Å hjelpe, uten å få noen til å føle seg dårlig. (jeg spurte hvorfor vi ikke bare kunne tilby at hun forsynte seg). Noe sier meg at du ikke fikk med deg samme ballast hjemmefra i livet? Anonymkode: 89d54...43a 13 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:04 #25 Del Skrevet søndag kl 08:04 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg droppet 17.mai. Synes det er en av de mest ekskluderende dagene i året, der folk som ts finner feil ved andre og påpeker hva som gjør at de ikke passer med «oss». Tragisk at en dag som skal vise samhold, fellesskap og hvordan vi alle er en del av Norge isteden blir en dag med regler, sosial kontroll, utseendefokus og der rikdom skal synes og verdsettes (riktig bunad, nok smykker osv). Jeg gidder ikke det der. Anonymkode: f7076...64b Ja for det finnes ingen mellomting mellom en fullutstyrt festbunad til 40 000 kroner og vindjakke/joggebukse. Det finnes virkelig ingenting annet enn disse to alternativene på Norges grunnlovsdag. Anonymkode: c3a28...62f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:05 #26 Del Skrevet søndag kl 08:05 Jeg feiret i Oslo sentrum i går og antar at jeg så alt fra svært pyntet til ikke pyntet, men jeg kan ikke si at jeg tenkte over det i det hele tatt. Det ble overskygget av gleden og stemningen. Det er alles dag og at folk er med og feirer er fantastisk - uansett om man har hensyn som helse, komfort, økonomi osv. å ta. Anonymkode: c0e7c...a9c 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:08 #27 Del Skrevet søndag kl 08:08 17.11 skrev (41 minutter siden): Så nå skal vi baksnakke tenåringer også? Bestevenninnen min på ungdomsskolen kunne vært den tenåringen. Vi holdt tale sammen, jeg i bunad med flettet hår, hun i piratbukse og singlet med håret i en slapp hestehale. Men familien hennes hadde ikke råd til pene klær, og i alle fall ikke bunad, siden far brukte alt av penger på sprit. Det var ikke hennes feil at foreldrene sviktet henne på 17. mai, og for den del alle andre dager i året. Tanken på at det satt voksne mennesker som deg i publikum og tenkte at dette var «stusslig» og sladret om det i etterkant gjør meg kvalm. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenåringen må 1) kjenne til muligheten, 2) komme seg til butikk, 3) ha penger, 4) ønske å prioritere å bruke de pengene på en kjole de bare får brukt et-par ganger 5) fått en oppdragelse der det å kle seg, og etikette, er standarden. Hadde ei venninne på barneskolen som hadde en mor som ikke brydde seg overhodet. Alt slik var "stress", og pengene ble prioritert til røyk. Vi (jeg og mamma) visste hun forsynte seg av bind, tamponger og engangshøvler når hun var på besøk hos oss, og mamma hadde veldig fine samtaler med meg om forskjeller i samfunnet. Å aldri dømme. Å hjelpe, uten å få noen til å føle seg dårlig. (jeg spurte hvorfor vi ikke bare kunne tilby at hun forsynte seg). Noe sier meg at du ikke fikk med deg samme ballast hjemmefra i livet? Anonymkode: 89d54...43a Så dere mener at jeg heller bør tenke i mitt stille sinn at de som ikke pynter seg kommer fra fattige hjem preget av omsorgssvikt. Den er grei. Anonymkode: c3a28...62f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:08 #28 Del Skrevet søndag kl 08:08 jeg så noen som ... gulp gisp, hold dere fast nå, fordi at nå ska jeg si noe helt forferdelig sjokkerende, som overgår alt.. men jeg så noen hadde sånn toalett-papir hengende fast på bunaden sin... kanskje de tenkte det var kult og trendy Anonymkode: eebf4...e47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:09 #29 Del Skrevet søndag kl 08:09 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bunad og skikkelig høyhælte sorte pumps hadde jeg ikke sett før.. Anonymkode: 15d73...84c men det høres jo faktisk veldig fint ut. Anonymkode: eebf4...e47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:13 #30 Del Skrevet søndag kl 08:13 Mannen min stilte i drag på ESC-fest på kvelden, så ja, det var jo en litt spesiell kombinasjon!😅🙈 Anonymkode: 8680d...d35 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:15 #31 Del Skrevet søndag kl 08:15 Jeg hadde gyselig solbrun strømpebukse, men det var det eneste alternativet jeg fant på morgenkvisten. Hadde en fin dag likevel, og håper ikke jeg ødela noens dag pga. den! Den gikk rett i søpla etterpå da så må jeg huske på å skaffe noe penere til neste anledning! Anonymkode: 545f8...644 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:15 #32 Del Skrevet søndag kl 08:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så dere mener at jeg heller bør tenke i mitt stille sinn at de som ikke pynter seg kommer fra fattige hjem preget av omsorgssvikt. Den er grei. Anonymkode: c3a28...62f Synes som om det er litt vanskelig for deg å forstå budskapet vårt i tråden; Det vi forsøker å fortelle deg er; du skal IKKE tenke så mye om andre. Alle har sine grunner, at de ikke bryr seg forekommer nok også. Bare konsentrer deg om deg selv, du, så blir alt mye bedre Anonymkode: 89d54...43a 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
no shame Skrevet søndag kl 08:18 #33 Del Skrevet søndag kl 08:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Masse flotte bunader da, men når noen bruker sandaler uten strømper/sokker til bunaden? Eller går i kjole med en gyselig solbrun strømpebukse til? Tydelig at en del ikke er vant med å pynte seg. Pluss de som kler seg for å skrike etter oppmerksomhet da.. Anonymkode: b3a2d...4ab Jeg synes det er flott å se at folk pynter seg 17.mai. Hva enn det måtte innebære for dem. Så innmari mange flotte folkedrakter, også fra andre land og kombinasjoner mellom våre og andre tradisjoner. Det er så lett å dømme andre, men ikke alle har råd til flunkende nye klær til en festlig anledning, svært mange må gå med div fotplagg grunnet plager, noen er ganske nye i landet og enten ikke vet hva det går i eller har en kulturell forskjell i bekledning. Ja, og så har folk forskjell smak. Ikke alle vil ha Telemarksbunad med farget bluse og skjerf som ikke hører til. Smaken er som baken. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zidji Skrevet søndag kl 08:19 #34 Del Skrevet søndag kl 08:19 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Og her har de forferdelige kjærringene samlet seg, ser jeg. Patetisk. Anonymkode: d1c7b...dbb Viss du leser tråden så ser du at de fleste er i mot innlegget til ts 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet søndag kl 08:19 #35 Del Skrevet søndag kl 08:19 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor i all verden skrev jeg at jeg sladret eller overhodet nevnte dette for noen i etterkant? På seg selv kjenner man andre kanskje? Dette er notiser jeg personlig gjorde meg. Om hvor stusselig det var å se en tenåring som ikke gadd å pynte seg på Norges grunnlovsdag, på tross av at hun sto på scenen og holdt 17. maitale. Og kom ikke her og påstå at alle upyntede tenåringer har alkoholiserte foreldre som drikker familien fra gård og grunn. En kjole koster heller ikke mer enn 200 kroner på H&M eller Cubus. Gjorde et kjapt søk på zalando nå og fant 250 kjoler til under 250 kroner. Anonymkode: c3a28...62f Husk at 5kr for en fam er som 500kr for en annen... 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet søndag kl 08:20 #36 Del Skrevet søndag kl 08:20 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så dere mener at jeg heller bør tenke i mitt stille sinn at de som ikke pynter seg kommer fra fattige hjem preget av omsorgssvikt. Den er grei. Anonymkode: c3a28...62f Nei du bør passe deg selv, og lære at alle fam er gordu 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:23 #37 Del Skrevet søndag kl 08:23 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja for det finnes ingen mellomting mellom en fullutstyrt festbunad til 40 000 kroner og vindjakke/joggebukse. Det finnes virkelig ingenting annet enn disse to alternativene på Norges grunnlovsdag. Anonymkode: c3a28...62f Les innlegget mitt igjen hvis du tror det er dette jeg skriver om. Anonymkode: f7076...64b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
no shame Skrevet søndag kl 08:23 #38 Del Skrevet søndag kl 08:23 17.11 skrev (54 minutter siden): Så nå skal vi baksnakke tenåringer også? Bestevenninnen min på ungdomsskolen kunne vært den tenåringen. Vi holdt tale sammen, jeg i bunad med flettet hår, hun i piratbukse og singlet med håret i en slapp hestehale. Men familien hennes hadde ikke råd til pene klær, og i alle fall ikke bunad, siden far brukte alt av penger på sprit. Det var ikke hennes feil at foreldrene sviktet henne på 17. mai, og for den del alle andre dager i året. Tanken på at det satt voksne mennesker som deg i publikum og tenkte at dette var «stusslig» og sladret om det i etterkant gjør meg kvalm. Nemlig. Akkurat som man ikke føler seg jævlig nok i utgangspunktet dersom man faller utenfor, skal man jommen få høre det dersom man får det til halvveis eller på lavbudsjett/med utfordringer. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:26 #39 Del Skrevet søndag kl 08:26 Så ingenting jeg reagerte veldig på i går. Begynner jo å bli vant til at en liten prosent ikke pynter seg i det hele tatt. Det jeg reagerer mest på slike dager, er unge kvinner som nesten kler seg som luksusprostituerte. Greit på nattklubb, men passer seg ikke 17. mai og julaften. Anonymkode: 85e40...04d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calaska Skrevet søndag kl 08:27 #40 Del Skrevet søndag kl 08:27 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg syns det er stusselig med de som ikke gidder å pynte seg i det hele tatt. To tenåringer holdt 17. mai-tale på scenen på skolen i går; den ene i fin kjole med nydelige fletter i håret mens hun som sto ved siden av hadde skitne sneakers, åpen vindjakke og håret i en slags slapp spytteklyse i nakken. Om folk går i svarte joggesko til bunad så tenker jeg at de sikkert har gode grunner til det. Finnes mange behagelige og billige joggesko nå med bunadsmønster, f eks disse: https://www.sparkjop.no/bunad-sneaker-316580?gad_source=1&gad_campaignid=19858763187&gbraid=0AAAAADnKDQc-5fR8pqHWJhjum5Cf-4YN4&gclid=Cj0KCQjwiqbBBhCAARIsAJSfZkbtibfXvWuc0-N5ZbHaC7i-ST7XD_wyrMFAImQPpDtlCKj_WeVy34YaArYKEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Selv har jeg litt romslige bunadsko i ekte skinn med lav hæl fra Klaveness, jeg har brukt dem i snart 30 år og de er superbehagelige 😇 Anonymkode: c3a28...62f Mulig at ikke alle unge har ressurser til å kle seg opp. Kanskje hun med skitne sneakers hadde vært våken hele natta med syk familie, alkoholisert pappa som banket mamma eller lignende. Kanskje hun aldri har fått fine og rene klær hjemme eller hjelp med håret. Kanskje de har lite penger eller dusjen er ute av stand. Ikke døm! Gi heller ekstra omsorg til de så de føler seg sett og verdifulle selv om håret er i en klyse. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå