AnonymBruker Skrevet 18. mai #21 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Dette er nok bare du som tenker, du er nok svært lettkrenket. Du er også en bruker her på kg, du bruker kg og har profil her. Så, hei på deg, bruker. Du benytter deg av en tjeneste og er derfor en bruker, kan og si tjenestemottaker siden du mottar tjenester. Anonymkode: b6a16...103 Som sagt, det går bra at noen kaller meg det, men ikke en svak gruppe. Jeg er tross alt ikke mer svakerestilt enn deg. Anonymkode: f6c26...dd1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #22 Skrevet 18. mai NoaideBiehtar skrev (14 minutter siden): Det er ganske utdatert med "bruker" Bingo. Anonymkode: f6c26...dd1 1
Bacteria Skrevet 18. mai #23 Skrevet 18. mai Jeg skjønner rasjonalet med bruker, men liker selv ikke ordet. Kanskje fordi jeg jobba på nittitallet og da var det en veldig politisk korrekt hjelpepleier fra Hordaland som omtale halvt komatøse pasienter som «brrrrukarrar» 🫣 Det blir latterlig og er også enig i at bruker høres mer nedlatende ut enn pasient. Jeg tenker sånn: Når jeg går til fastlegen eller poliklinikk, eller er innlagt sykehus er jeg pasient. Får jeg omfattende hjelp av hjemmesykepleien, fex hjemmesykehus eller er fullt pleietrengende på sykehjem er jeg pasient. Tanta mi som bare trenger hjelp med tilsyn og medisinutdeling er par ganger i uka, er ikke «bruker» men tjenestemottaker. Hun mottar tjenester fra hjemmesykepleien. De som bor fast på sykehjem, de er beboere. Blir de syke, og må ha vi væske fex over helga, eller antibiotika, da blir de pasienter i den perioden. Men ellers, de som har demens fex, står på vitaminer og fungerer så bra at de er ute for å røyke og gå tur, da blir de beboere igjen. (litt overtenking her men jeg har hatt 35 år å tenke på dette. 35 år i eldreomsorg.) 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #24 Skrevet 18. mai Jeg regner meg selv som bruker av hjemmesykepleien siden jeg mottar ukentlig tilsyn. Jeg er ikke pasient. Da jeg var på sykehus var jeg pasient. Så lenge jeg ikke blir omtalt som kunde har jeg ikke noen problemer med begrepene. Anonymkode: 9f86c...42b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #25 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle vet at ‘brukere’ har negative konnotasjoner (bruker narkotika, bruker menneskene rundt seg, etc). Anonymkode: f6c26...dd1 For deg har ordet «bruker» negative konnotasjoner. Som flere har forklart så betyr det bare at man er bruker av den konkrete kommunale tjenesten. Samme med ordet tjenestemottaker. Man mottar den kommunale tjenesten. Hva dine assosiasjoner er til de ulike begrepene er lite relevant. Anonymkode: 3764e...442 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #26 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så lenge jeg ikke blir omtalt som kunde har jeg ikke noen problemer med begrepene. Anonymkode: 9f86c...42b Som mottaker av kommunal hjemmesykepleie er du jo heller ikke kunde. Det er gratis. Praktisk bistand/hjemmehjelp blir noe annet da du betaler en egenandel. Anonymkode: 3764e...442
AnonymBruker Skrevet 18. mai #27 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For deg har ordet «bruker» negative konnotasjoner. Som flere har forklart så betyr det bare at man er bruker av den konkrete kommunale tjenesten. Samme med ordet tjenestemottaker. Man mottar den kommunale tjenesten. Hva dine assosiasjoner er til de ulike begrepene er lite relevant. Anonymkode: 3764e...442 Men nå er vi flere som synes det er nedlatende å betegne mennesker som "bruker". Er det så vanskelig å bruke et annet begrep når det har såpass negative konnotasjoner? Tjenestemottaker er mye bedre. Anonymkode: 2ea34...ace 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #29 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): For deg har ordet «bruker» negative konnotasjoner. Som flere har forklart så betyr det bare at man er bruker av den konkrete kommunale tjenesten. Samme med ordet tjenestemottaker. Man mottar den kommunale tjenesten. Hva dine assosiasjoner er til de ulike begrepene er lite relevant. Anonymkode: 3764e...442 Nope, jeg er flertallet. Anonymkode: f6c26...dd1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #30 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men nå er vi flere som synes det er nedlatende å betegne mennesker som "bruker". Er det så vanskelig å bruke et annet begrep når det har såpass negative konnotasjoner? Tjenestemottaker er mye bedre. Anonymkode: 2ea34...ace Enig. Anonymkode: f6c26...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #31 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Som mottaker av kommunal hjemmesykepleie er du jo heller ikke kunde. Det er gratis. Praktisk bistand/hjemmehjelp blir noe annet da du betaler en egenandel. Anonymkode: 3764e...442 Hahahaha, det er gratis?!? Velkommen til verden, du har et stykke igjen til virkeligheten. Anonymkode: f6c26...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #32 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Som mottaker av kommunal hjemmesykepleie er du jo heller ikke kunde. Det er gratis. Praktisk bistand/hjemmehjelp blir noe annet da du betaler en egenandel. Anonymkode: 3764e...442 Hjemmesykepleie har egenandel. Anonymkode: 08f80...14c
AnonymBruker Skrevet 18. mai #33 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hjemmesykepleie har egenandel. Anonymkode: 08f80...14c Ikke bare det, men det koster enormt mye. Er enig i at det er feil å si kunde, det er heller kommunen som er kunde. Men å si det er gratis er bare så…aah, jeg forstår ofte ikke hvordan man klarer å logge seg inn på kvinneguiden, i det hele tatt, når man har så store hull i almenkunnskapen. Anonymkode: f6c26...dd1
NoaideBiehtar Skrevet 18. mai #34 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hjemmesykepleie har egenandel. Anonymkode: 08f80...14c AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke bare det, men det koster enormt mye. Er enig i at det er feil å si kunde, det er heller kommunen som er kunde. Men å si det er gratis er bare så…aah, jeg forstår ofte ikke hvordan man klarer å logge seg inn på kvinneguiden, i det hele tatt, når man har så store hull i almenkunnskapen. Anonymkode: f6c26...dd1 Nei, hjemmesykepleie er gratis. Ingen egenandel. https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/innsikt/egenbetaling-i-og-utenfor-institusjon/id434597/ "Hjemmesykepleie og tjenester til personlig stell og egenomsorg er gratis." Men gratulerer med å ha logget på KG.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #35 Skrevet 18. mai NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Nei, hjemmesykepleie er gratis. Ingen egenandel. https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/helse--og-omsorgstjenester-i-kommunene/innsikt/egenbetaling-i-og-utenfor-institusjon/id434597/ "Hjemmesykepleie og tjenester til personlig stell og egenomsorg er gratis." Men gratulerer med å ha logget på KG. Mhm, antar at det er alver og engler som gjør jobben gratis Anonymkode: f6c26...dd1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #36 Skrevet 18. mai Jeg jobber i Trondheim og vi har sagt bruker frem til nå nylig, men så ble det bestemt med innføring av Helseplattformen at vi skal gå over til pasient. Vet ikke helt hva jeg synes er best jeg - man er jo ikke nødvendigvis syk selv om man mottar hjemmebaserte tjenester, men bruker er heller ikke så lystig betegnelse 🤷🏻♀️ Anonymkode: 75339...7e5
AnonymBruker Skrevet 18. mai #37 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mhm, antar at det er alver og engler som gjør jobben gratis Anonymkode: f6c26...dd1 Gratis for brukeren. Men mottar man praktisk bistand eller renhold må brukeren betale en egenandel. Anonymkode: 75339...7e5
NoaideBiehtar Skrevet 18. mai #38 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mhm, antar at det er alver og engler som gjør jobben gratis Anonymkode: f6c26...dd1 Er det du som ikke forstår begrepet gratis altså?? Så når jeg legger noe ut på Gis vekk på Finn så er du en sånn en som bare "MEN DEN ER JO IKKE GRATIS DA!"? 🙄 Jeg vet nok mye bedre enn de fleste i denne tråden hvor mye hjemmesykepleie faktisk koster, men det er likevel gratis for mottakeren, og det er ingen egenandel. Men kos deg i glasshuset ditt der du skryter av å være smart nok til å logge på KG samtidig som du påstår det er egenandel.
AnonymBruker Skrevet 18. mai #39 Skrevet 18. mai NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Jeg vet nok mye bedre enn de fleste i denne tråden hvor mye hjemmesykepleie faktisk koster, men det er likevel gratis for mottakeren, og det er ingen egenandel. Se der ja, du kan når du vil. Anonymkode: f6c26...dd1
AnonymBruker Skrevet 19. mai #40 Skrevet 19. mai AnonymBruker skrev (21 timer siden): Som sagt, det går bra at noen kaller meg det, men ikke en svak gruppe. Jeg er tross alt ikke mer svakerestilt enn deg. Anonymkode: f6c26...dd1 Du er jo ikke svak selv om du får hjelp av hjemmetjenesten. Du er svært dømmende og bidrar jo bare til at de negative assosiasjonene opprettholdes. Man må forholde seg til det hjemmetjenesten og vedtaket sier, og der står det bruker eller tjenestemottaker. Anonymkode: b6a16...103
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå