Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er de pasienter? Eller kalles det noe annet? 

Anonymkode: 71300...d23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det både pasienter og brukere. Som oftest yngre og sykepleiere som sier pasienter. De eldre ansatte og helsefagarbeidere sier brukere. Vet ikke hvorfor 🤷‍♀️ men er du i en situasjon hvor du er avhengig av å motta nødvendig helsehjelp av hjemmesykepleien for å forsvarlig kunne bo hjemme så er du en pasient altså. 

Anonymkode: 8df70...9c1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man er jo pasient. Men noen steder blir det bestemt at de skal kalles brukere. Ledelsen avgjør det. 

Anonymkode: d7666...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Brukere, sier min tante i hjemmesykepleien

Anonymkode: 821bb...e45

AnonymBruker
Skrevet

Hater ordet bruker, det høres så utrolig nedlatende ut.

Anonymkode: 2ea34...ace

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er du pasient resten av livet? Er ikke det nedlatende? På et tidspunkt går du fra å være pasient til å trenge hjelp til å ta på støttestrømper eller ta medisiner - men er du pasient da?

Anonymkode: cc80e...60d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke sånn ment fra tanten min, de ser på det som en bruker av en tjeneste, et annet ord for hjemmesykepleie er jo hjemmetjeneste. Tenk bruker som i forbruker. 

Anonymkode: 821bb...e45

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du er bruker fordi du bruker er tjeneste.

Anonymkode: 61eaf...9ff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lært opp til at i hjemmesykepleier er du en bruker, fordi du benytter/bruker en tjeneste

På sykehjem er man en beboer fordi man bor der

På sykehus er man pasient, det er ikke noe varig. 

Anonymkode: abbad...22a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tjenestemottaker og tjenesteyter, tror jeg er det som brukes nå

AnonymBruker
Skrevet

Formelt bruker vi i min kommune "tjenestemottaker". I praksis ofte bruker, men det skal ikke brukes i offentlig sammenheng. 

Bruker også mye "innbygger". 

Anonymkode: 17dad...26a

AnonymBruker
Skrevet

Bruker. Kun fordi du får hjelp til noe du trenger hjelp til. 

Anonymkode: 31fa8...de3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lært opp til at i hjemmesykepleier er du en bruker, fordi du benytter/bruker en tjeneste

At det ikke er noe varig gir jo ingen mening. 

Jeg er pasient / fastpasient hos min lege / fastlege, og det er varig, enda jeg ikke er syk akkurat nå, for eksempel. 

Anonymkode: f6c26...dd1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At det ikke er noe varig gir jo ingen mening. 

Jeg er pasient / fastpasient hos min lege / fastlege, og det er varig, enda jeg ikke er syk akkurat nå, for eksempel. 

Og hadde noen kalt meg bruker så hadde de fått høre det!

Det er ikke greit å bruke denne betegnelsen om en svakere gruppe bare fordi de ikke kan stå opp for seg selv. Det å kalle noen for brukere, det er bare kvalmt. Alle vet at ‘brukere’ har negative konnotasjoner (bruker narkotika, bruker menneskene rundt seg, etc). 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke greit å bruke denne betegnelsen om en svakere gruppe bare fordi de ikke kan stå opp for seg selv. Det å kalle noen for brukere, det er bare kvalmt. Alle vet at ‘brukere’ har negative konnotasjoner (bruker narkotika, bruker menneskene rundt seg, etc). 

Tror du blander bruker og misbruker…… 

"bruker" er ganske nøytralt. Har ALDRI tenkt på det i sammenheng som misbrukere…

Anonymkode: e24b3...fa9

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette er nok bare du som tenker, du er nok svært lettkrenket. Du er også en bruker her på kg, du bruker kg og har profil her. Så, hei på deg, bruker.

Du benytter deg av en tjeneste og er derfor en bruker, kan og si tjenestemottaker siden du mottar tjenester. 

Anonymkode: b6a16...103

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ganske utdatert med "bruker", og noe mange kommuner svært bevisst unngår å si (i formelle sammenhenger, i dagligtale er det nok mange som fortsatt sier det). 

Men ikke alltid lett å henge med i svingene, disse begrepene endrer seg stadig. 

• Liker 1
Skrevet

Pleier å si brukere om de som er på sykehjem, dps og i hjemmetjenesten, men pasienter om alt annet. Jeg synes det er feil. De er brukere av en tjeneste, men de er pasientene til de ansatte pleierne 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er de pasienter? Eller kalles det noe annet? 

Anonymkode: 71300...d23

De er brukere av kommunens hjemmetjenester. Gjelder uansett hvilke tjenester de får fra kommunen i hjemmet der kommunen har fattet vedtak på at de skal ha hjelp av ulikt slag i hjemmet sitt.

En person med funksjonsnedsettelse som for eksempel sitter i rullestol og trenger hjelp med å stå opp eller å dusje, er ikke en pasient. Personen er ikke syk men har nedsatt funksjonsevne til selv å komme seg ut av senga, eller selv dusje. 
Samme gjelder for alle dem som får medisiner tildelt av hjemmesykepleien, eller sårsstell. 

Å bli omtalt som pasient betyr at du er syk. 

Bruker er for å ha ett navn, som inkluderer alle type personer, med ulike behov for hjelp i hjemmet. 

Anonymkode: 01454...a87

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Tror du blander bruker og misbruker…… 

"bruker" er ganske nøytralt. Har ALDRI tenkt på det i sammenheng som misbrukere…

Anonymkode: e24b3...fa9

Hva så?

Verden består av flere enn deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...