Gå til innhold

Dere med flere enn tre barn..!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler dere at dere klarer å håndtere alt som følger med å ha så mange? 
Når dere melder på barna deres fotball og alt, klarer dere følge opp dugnader og alt som trengs? Å ja- dugnad trengs dessverre i slik idrett… 
Ser dere på kamper og lignende? Eller sender dere med barna med andre foreldre? 

Anonymkode: 2e4f3...a3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 4 barn. Og ja, jeg føler vi klarer å følge opp alt det ekstra. Alle barna får gå på en idrett, og vi følger opp med kioskvakter, er foreldrekontakter her og der, baker, kjører egne og venner.

Det er sjeldent at vi må sende barna med noen andre. Men det hender at feks ett barn må komme seg hjem selv fra trening etc om 2 har feks bortekamp i en annen by på likt. 

Vi er jo to stk, med to biler. Det går ikke buss her, så vi må kjøre. (Bygda og inn til byen). 

Men! Det er klart at det går utover andre deler av livet vårt. Vi er feks ikke sosiale selv for tiden, og vi kan glemme hobbyer selv. Huset vårt er ikke det ryddigere for tiden. 

Anonymkode: a1aa7...7b0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fire barn, og ja vi har fulgt de meget godt opp. 

Alle har gått på minst to aktiviteter hver, og vi har stilt opp på så og si alt av kamper, forestillinger, konserter, leirer og dugnad.  

Vi har i tillegg vært klassekontakter, trenere, lagleder og i FAU. 

Samtidig har vi hatt med utallige andre barn i bilen.  

Anonymkode: f993e...e10

AnonymBruker
Skrevet

4 barn. Men noen av dem har gått på feks kulturskolen, og er mer musikalsk enn sportslig. Dans, drama, piano.  En har gått på idrett. Så det har vært litt ulik oppfølging. Vi bor like ved skolen, så det er 200 meter å gå til kulturskolen. Lite stress for oss foreldre. Den som var mest gikk åå eliteturn, og det var hver dag. Det gikk...

Anonymkode: 27bf1...17f

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det gjør vi. Det har vært år da vi har bestemt oss for å ikke påta oss noe ekstra (klassekontakt, styreverv, oppmann osv) fordi vi ser at vi ikke har tid, men det har aldri skjedd at vi ikke har fulgt opp barna på det de holder på med. Ofte har det medført at vi deler oss, og småsøsken har måttet bli med på mange kamper, foreldremøter og øvelser av forskjellig slag, men det går!

Sier som en over her, det er lite hobbyer og alenetid for oss voksne (og helt vanvittig mange langpannekaker før jul og sommer :hoho:) men slik visste vi jo at det ville bli. 

Anonymkode: 49c65...e41

AnonymBruker
Skrevet

4 unger, har fulgt dem opp ja. De må selv komme seg til trening fordi jeg ikke kjører bil, så de har det i nærheten så de kan gå/sykle. Men vi har kreative unger og, musikalitet ligger i familien, så har vært mest sang, dans, drama ol. her. Og turn. Men alt er rett i nærheten. Dugnader, forestillinger og slikt følger vi selvsagt opp. Samt enda viktigere, skole. Jeg har valgt bort å være klassekontakt foreks, men det har jeg uansett aldri hatt lyst til. 😂

Anonymkode: a34a1...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Har 4. De blir så klart fulgt opp, men jeg oppdrar de til å bli selvstendige og syr overhode ikke puter under armene deres. Dette hadde jeg ikke gjort om jeg så hadde hatt 1 unge. De må selv gå/sykle til skole, treninger og til hjemmekamper. Ikke alltid vi blir med og ser på kampene heller. Er det bortekamp stiller vi selvsagt opp.  Vi rullerer egentlig på hvem av foreldrene som kjører, men jeg jobber bare 50% og mange av foreldrene har turnus, så jeg og mannen kjører mye oftere enn de andre. En av ungene våre driver med musikk. Da stiller vi selvsagt opp på forestillinger. Om ikke vi kan, kan alltids besteforeldrene. 
Dugnader selv er det heldigvis ungene selv som må stå for(som regel). De står i kiosk, rydder søppel, maler og går på dørsalg. Men må vi foreldre stille opp gjør vi selvsagt det.

Anonymkode: 502f7...9b4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fire. Fulgte dem opp på idretter og aktiviteter, alle hadde sin gren.  Vi bidro i dugnader. Så på og var til stede for alle der det lot seg gjøre. Dette, i tillegg til tett oppfølging på skolen.

Men! Det ble jo et kaotisk liv. I dag er de unge voksne. Vi hang med tunge ut i alle år, og jeg tror i ettertid ikke at det var verdt det. 

Hadde jeg fått fire barn i dag, (Noe jeg ikke anbefaler andre) hadde jeg brukt energien min annerledes. Hadde fulgt dem opp på skole, men vært flinkere til å sende dem med andre og ikke sett på alle kamper og konkurranser.

Dette hadde gjort at jeg hadde hatt energi til å se dem på andre måter enn kun prestasjon, og hatt energi og overskudd til «de gode samtalene» som handler om så mye mer enn  kamper og konkurranser. 

Anonymkode: 8a238...231

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også fire. Vil absolutt si de har blitt godt fulgt opp (tenåringer nå), men vi har også vektlagt at barna skal være selvstendige, og at vi ikke ønsker at de skal ha en ihjelorganisert barndom. Derfor har de stort sett kun hatt én fritidsaktivitet hver av gangen (der vi har deltatt på alt av dugnader osv.), og de måtte som hovedregel komme seg fram og tilbake dit selv. Vi bor sentralt, så det har bare vært snakk om korte gå- eller sykkelturer for ungene. Ungene har ellers vært lite interesserte i sport, men deltatt mer på musikalske og kulturelle fritidsaktiviteter, så det har ikke blitt så mange kamper og lignende på oss.

Her har vi for øvrig også helt "åpent hus" for alle ungenes venner og kjærester, så det er alltid en haug med ungdommer her. De får frihet under grenser, og alle må bidra til fellesskapet (dvs. alle har faste oppgaver de må gjøre i huset).

Anonymkode: 7d0cd...2ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...