Gå til innhold

Til dere som egentlig skulle vært i 17.mai komiteen men ikke møtte på noen møter eller bidratt i dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Særlig dere som møtte opp på arrangement på skolene ;

noen som helst dårlig samvittighet for den ekstra jobben andre måtte gjøre for å lage en fin dag for ungene og andre?

Jeg hadde vært flau.

Anonymkode: 39e22...c0a

Jeg er kjempefornøyd med jobben de har lagt ned. 

Syns det ble veldig bra. Tommel opp fra meg!

Har ikke dårlig samvittighet, for jeg liker ikke å bruke tid på sånn selv.

Det viktigste er at noen gjør det.

Anonymkode: 4ddf8...85d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anstendighet? Jeg vet ikke om jeg var satt opp på noe, jeg vet ikke om jeg hadde en oppgave eller om jeg lot noen i stikken. Jeg aner ikke! Skulle jeg sagt fra eller lest meg opp først mener du? Og av alle telefoner og kontakter jeg har utsatt, tenker du 17.mai komite er viktigere enn f.eks. Nav, namsmann, lege, familievernkontor, sosionom? Eller de 20-30 kreditorene jeg bare har ignorert siste halve året? Du tenker at anstendigheten min står og faller på om jeg varsler 17.mai komiteen?!

Anonymkode: ef9ac...501

Selv om du er i en vanskelig situasjon som forklarer adferden din, er ikke adferd der man bare tar og ikke gir tilbake grei for de rundt deg. Når  barnet ditt benytter seg av fellesgoder forventes det at du bidrar og gir tilbake. Dugnad er en del av å ha barn. Arrangementer som dette ordner seg ikke av seg selv, og det er opp til deg å sørge for å bidra. 

Anonymkode: 5d8b8...567

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke om jeg er satt opp på noe når jeg ikke leser lister/referat/grupper på fb osv. Jeg stakk hodet i sanda som jeg har gjort i flere måneder nå 😔

Om det stemmer og du har foreldreansvar alene - har ikke skolen fått beskjed om hvordan ting står til? Eller noen i FAU sånn at det kan tas hensyn?

Tenker også på all annen viktig info og diverse dugnader/loddsalg som skjer; plutselig skal ungen på tur eller noe og får ikke blitt med da det mangler signaturer, penger ikke er dekket osv. 

Anonymkode: 8933b...73d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke om jeg er satt opp på noe når jeg ikke leser lister/referat/grupper på fb osv. Jeg stakk hodet i sanda som jeg har gjort i flere måneder nå 😔

Kanskje man skulle droppet hele greia da? La kommunen ordne arrangement om de ønsker det. 17. mai blir laget av, og verdsatt mest, av de ressurssterke. De ressurssvake sliter med å delta på dugnad, og det er vel også vi som misliker mest å gå rundt på 17.mai og sammenligne oss med andre. Så kan dere vellykka familier med to voksne heller avtale dere i mellom hvem som skal flashe organiseringsegenskapene sine fra år til år

Nei, det kan jeg ikke.. vi lever stort sett på pølser og frossenpizza her for enten passer jeg barn eller så ligger jeg rett ut. 

Jeg har ikke holdt noen avtaler i hele vinter og vår, jeg har satt telefonen på lydløs, droppet å åpne konvolutter og har ikke kontakt med noen. Nei, jeg orker ikke gi beskjed, jeg skammer meg allerede over å ikke stille opp, det er ikke slik jeg ønsker å være. 

Jeg er ingen fantastisk forelder, jeg burde ikke hatt ansvar for barna nå. Men hverken bup, helsevesenet eller barnevernet kan/vil ikke hjelpe og hva står man da igjen med? 

Dette høres vanskelig ut. Kan barna bo hos noen i familien din en periode mens du kommer deg på beina? Hvis mitt søsken eller søskenbarn hadde trengt hjelp hadde jeg tatt imot barna med åpne armer. 

Du kommer ikke til å føle seg bedre av å rakke ned på de rundt deg som forsøker å bidra til fellesskapet. Kanskje bedre å forsøke å være takknemlig for at noen faktisk bidrar og drar lasset. Kanskje noen av disse er rollemodeller du kunne forsøke å lære av. 

Anonymkode: 5d8b8...567

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

man sier alltid i fra !! det er veldig viktig, så får man svelge stoltheten littegrann. det er absolutt det minste man kan gjøre. 

Anonymkode: 5f523...222

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns at de som velger å feire 17.mai på skolen selv skal stå for arrangementet. 

Anonymkode: 4725e...659

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Pga psykisk sykdom klarte jeg ikke å møte på alt. Bidrog der jeg klarte, men dukket ikke opp og ga ikke beskjed. Hvorfor? Vi bor i en liten bygd, og det å fortelle at jeg har en psykisk sykdom hadde satt bygdedyret i gang. Jeg syns jo faren burde bidra, men når ikke komiteen spør han en gang er det ikke mye jeg får gjort. 

Før sykdommen min slo ut i full blomst var jeg den som gjorde mye mer enn andre, så har ikke så dårlig samvittighet egentlig.

Anonymkode: c0d91...af2

Du kan ikke forvente at komiteen blander seg inn i familiens internlogistikk. Du må jo selv avtale med mannen/eksen om hvem som skal ta ansvar for 17.05. 

Anonymkode: 7e3f4...6db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje man skulle droppet hele greia da? La kommunen ordne arrangement om de ønsker det. 17. mai blir laget av, og verdsatt mest, av de ressurssterke. De ressurssvake sliter med å delta på dugnad, og det er vel også vi som misliker mest å gå rundt på 17.mai og sammenligne oss med andre. Så kan dere vellykka familier med to voksne heller avtale dere i mellom hvem som skal flashe organiseringsegenskapene sine fra år til år. 

Nei, det kan jeg ikke.. vi lever stort sett på pølser og frossenpizza her for enten passer jeg barn eller så ligger jeg rett ut. 

Jeg har ikke holdt noen avtaler i hele vinter og vår, jeg har satt telefonen på lydløs, droppet å åpne konvolutter og har ikke kontakt med noen. Nei, jeg orker ikke gi beskjed, jeg skammer meg allerede over å ikke stille opp, det er ikke slik jeg ønsker å være. 

Jeg er ingen fantastisk forelder, jeg burde ikke hatt ansvar for barna nå. Men hverken bup, helsevesenet eller barnevernet kan/vil ikke hjelpe og hva står man da igjen med? 

Altså, det du beskriver her er jo på grensen til omsorgssvikt, Å ha barn betyr så mye met enn å bare gi de mat og et tak over hodet.

Du klarer å skrive flere innlegg her på KG om egen situasjon, da hadde du også klart å finne ut om du vat satt opp på noe på 17.mai. Hadde bare vært å lese ukeplanen eller 17.mai-info fra skolen det. Og så sende en melding om at du er syk og dessverre derfor ikke har mulighet til å bidra.

Anonymkode: 0a64d...2fc

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror faktisk noen suggererer seg inn i en slags forestilling om at de er så syke og så stakkarslige at man ikke kan forvente selv det aller minste minimum fra dem, selv ikke når det gjelder eget barn. 
De har energi til det som interesserer dem, og de har ingen problemer med å skrive lange innlegg her på KG. Men å stille opp bittelitt for felleskapet og ikke minst for BARNET ditt - nei akk o ve, det går ikke. Kan ikke gi beskjed en gang, for jeg er sååå syk.

Men. Alle vet at det å komme seg ut av døra og ha en oppgave er sunt for både kropp og sjel, og ikke minst for psykisk helse. Kom deg ut av den vonde sirkelen. Brett opp ermene. La barnet ditt være stolt av deg for en gangs skyld.

Anonymkode: 6762c...75a

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

problemer her og det jeg har hørt flere andre plasser og er at det er utrolig dårlig kommunikasjon/planlegging i forkant av 17.mai.

For 2 år siden ble det lagt ut en liste på facebook 2 dager før 17.mai der oppgaver ble delt ut, det er ekstremt vanskelig å forholde seg til for oss som ikke er veldig aktive på sosiale medier.

Du har en gjeng som sitter og skal planlegge dette og bestemmer hva et stort antall mennesker skal gjør uten å engang gidde å informere/involvere de på en skikkelig måte.

Er det noe corona ga oss så var det iallfall veldig kjekke 17 mai feiringer, både for barn og voksne med god mat og masse aktiviteter, Skole feiringene har bare blitt tragiske i mine øyner.

Anonymkode: 90c64...3b2

Corona ga oss ikke "veldig kjekke 17.mai feiringer". Siden det ikke var noe felles opplegg på skolen, så var det opp til en hver hva man gjorde ut av dagen. Noe fellesopplegg ble det i hvertfall ikke arrangert her vi bor.

Grunnen til at det sitter en gjeng og styrer dette, er jo nettopp at noen må ta ansvar for å fordele ulike oppgaver innenfor de forskjellige områdene. Dette et jo 17-mai komiteen, og hos oss var det foreldrene som satt i FAU som fikk dette ansvaret. Jeg var i komiteen i fjor, og det var et sant mareritt, blant annet pga alle de som ikke kunne delta.

Man får vite når barna begynner på skolen hvilket år trinnet har ansvar for 17.mai. Da planlegger man ikke å reise bort akkurat det året...

Anonymkode: 0a64d...2fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...