Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havnet i et forhold med en mann, som jeg må bryte med. 

Jeg har blitt invitert inn i livet hans og han har to barn på 3 og 4,5 år. Jeg syns barna hans er helt herlige. 

Jeg har det ikke bra i dette forholdet, men hver gang jeg gjør slutt, maser han og sniker seg tilbake. 

Greia er at han for der meste bruker meg for å finansiere ting og som barnevakt. 

Han sier ofte sårende ting til meg og vil ikke ha sex med meg. Så jeg har gode venner som sier det er tydelig han ikke liker meg sånn som man bør. 

Han mener helt tydelig at han er flere hakk over meg mht. utseende og det er kanskje også sant. Han bruker også min ptsd diagnose mot meg, hver gang jeg er irritert over noe, da er det" ikke la ptsd'en din styre nå" ..

Nå så jeg også at han så på Instagram profilen til en han kjenner, som er yngre og mye penere enn jeg. 

Det hender også han bruker barna for å gi meg dårlig samvittighet. Sånn at jeg. " skjerper meg, eller gir han det han vil".

Hvordan gjør jeg det slutt, når han alltid lurer seg tilbake, og hvordan ikke få dårlig samvittighet mht barna?

Anonymkode: ad2fd...408

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan gjør jeg det slutt, når han alltid lurer seg tilbake, og hvordan ikke få dårlig samvittighet mht barna?

Du må bare gjøre det. Det er sikkert flere sider av dette som kommer til å gjøre deg trist, føle savn, føle skyld osv. Men det er bare midlertidig. Tillat deg å kjenne på de følelsene. Det er ikke unormalt. Når der gjelder barna, så er det ikke dine barn. Det er ikke din skyld at dette går dårlig. Dette kan ikke du bære på dine skuldre. 

Du må gjøre det slik at du rydder plass i livet ditt til en som virkelig verdsetter deg

Jeg (mann) gjorde der slutt med en dame som jeg er veldig glad i, men som er kaotisk og giftig og ødelegger humøret mitt, selvfølelsen og stressnivået. Det gjør veldig vondt, men det begynner å gå bedre nå. Jeg vet hvorfor jeg avsluttet og står for det fremdeles. 

Et råd jeg fikk : Skriv ned grunnene til at dette må avsluttes. Du har allerede skrevet det i HI, så det er en god start. Du kan også skrive ned tankene dine dag for dag og reflektere litt over hva dette gjør med deg. Dette kan være godt for refleksjoner og nyttig når han prøver å manipulere deg tilbake. 

Anonymkode: e4b48...1d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du fortjener bedre enn dette. Bare si at du ikke er lykkelig med han og måten han behandler deg på. Det har ingenting med ungene å gjøre, det er han som er problemet. 

Anonymkode: a2ae1...0c3

• Liker 3
Skrevet

Hvordan du får dette til å bli en problemstilling er uforståelig for meg.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare gå og kutt kontakten.

Ved et spesielt vanskelig brudd tok jeg en ferie til venninne som bor i annen by. Var der bare litt over en uke, men det var tilstrekkelig til å få mental styrke til å ikke bli fristet til mer kontakt. 

Da han fikk tak i meg likevel etter en stund løy jeg og sa at jeg hadde truffet em annen. Bare for å få ham til å fortsette med å holde seg unna meg. Det regner jeg som en hvit/nødvendig løgn, for å komme meg unna en mann jeg bare måtte bort fra. 

Anonymkode: f24cd...dd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at du klarer å bli i et forhold med en som snakker stygt til deg og sårer deg.  Jeg hadde gått for lengst. 

Anonymkode: d7983...68f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne såkalte kjæresten har du skrevet om før. Du fikk samme råd da og det var at dette ikke er et forhold. At det bare er å gå. Og det er flere måneder siden. Hvorfor følger du ikke rådene du får?

Anonymkode: b13bc...6aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvordan du får dette til å bli en problemstilling er uforståelig for meg.

Enig. Er det første du forteller en mann at du har ptsd? Så da er det greit for han å ligge med deg? Han er penere enn deg?

Men han vil ikke ligge med deg allikevel? Og liker en yngre og penere dame enn deg? Det er så mye jeg ikke forstår her.

Anonymkode: 34cf2...657

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ved et spesielt vanskelig brudd tok jeg en ferie til venninne som bor i annen by. Var der bare litt over en uke, men det var tilstrekkelig til å få mental styrke til å ikke bli fristet til mer kontakt. 

Da han fikk tak i meg likevel etter en stund løy jeg og sa at jeg hadde truffet em annen. Bare for å få ham til å fortsette med å holde seg unna meg. Det regner jeg som en hvit/nødvendig løgn, for å komme meg unna en mann jeg bare måtte bort fra. 

Dette var nyttig. Kan sikkert gjøre noe lignende. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Denne såkalte kjæresten har du skrevet om før. Du fikk samme råd da og det var at dette ikke er et forhold. At det bare er å gå. Og det er flere måneder siden. Hvorfor følger du ikke rådene du får?

Du vet at "AnonymBruker" ikke er samme person- ja? 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det slutt, ta med deg dine ting. Kutt all kontakt, ikke gi ham mulighet til å overtale deg tilbake. Blokker telefonnummer, blokker på sosiale medier, bygg opp nye rutiner og nytt liv. 

Anonymkode: 5dbd1...6a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vet at "AnonymBruker" ikke er samme person- ja? 

Hehe selvfølgelig vet jeg det. Lol

Skrevet

Skjønner at det ikke er "bare bare", for mellom linjene leser jeg at du setter deg selv ganske langt ned på lista over hva/hvem som er viktig for deg. Det er mange som gjør det, ikke føler seg god nok - og, som blir værende i slike destruktive forhold i håp om å få anerkjennelse fra nettopp den som bryter en ned.

Så, her tenker jeg du har en veldig god mulighet til å få en god treningsøkt over det å sette deg først i livet ditt!🥰 Og, da bare brette opp ermene og tenke på hvor deilig det skal bli etterpå å bli friiii - og, hvor digg det vil bli å kjenne på følelsen av at du har gjort noe som er riktig og sunt for deg♥️

Bare si at "dette funker ikke for meg lenger" eller det som faller seg naturlig for deg - og, ikke tenk at du må gi så mange forklaringer. For de vil han nok dessverre bruke mot deg igjen, er jeg redd.

Dette fikser du, det er jeg helt sikker på!♥️

AnonymBruker
Skrevet

Det er flere her som ikke skjønner situasjonen din. Det er viktig for deg å forstå de psykologiske faktorene her. Det kan gjøre det lettere å sortere tankene når det er vanskelig. 

Når du er hekta, har en sterk tilknytning osv, uansett hva slags psykologisk årsak som ligger til grunn for det, så er det veldig, veldig vondt å bryte opp, og hvis man gjør det så sitter man med veldig vonde og vanskelige følelser etterpå. I den situasjonen sitter man med en vondt klump i brystet og skulle ønske alt bare ble bra igjen. 

Det er i den situasjonen man er veldig sårbar og åpen for hva som helst som skulle gi indikasjon på at forholdet kan bli bra igjen. Så man gir det en sjanse til, og en til, og en til. Andre forstår ikke hvorfor man går tilbake til åpenbart skadelige partnere (psykisk eller fysisk) men det er den sterke tilknytningen og drømmen og overbevisningen om at partneren din er anderledes enn hen egentlig er. Man klamrer seg til en drøm, en forestilling, et behov for nærhet, og det overvinner all fornuft.  

Selv når jeg vet alt dette og skriver det ned, så vet jeg at kun én telefon fra min eks-kjæreste er det som skal til for at jeg stiller opp og gir det en ny sjanse... Så jeg håper at hun ikke gjør det. Jeg har disiplin til å ikke kontakte henne selv.

Jeg synes rådet du fikk over om å reise bort er genialt.

Hvis du har mulighet så ta en uke i Polen eller noe som er billig og hyggelig. Bruk telefonen minst mulig.. Opplev ting. Få litt avstand. Skriv litt dagbok. Reflektere over hva du vil i livet. Hva slags forhold du ønsker deg. 

Det krever at du gjør deg sterk. Søk støtte i en venn. 

Anonymkode: e4b48...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes dette er en god idé.

Hvis du fremdeles synes det er vanskelig, har du en kamerat eller en venninne med kjæreste som du kan "låne"? Så har du på en måte bevis på at du har funnet en ny. Legg ut et bilde eller tre i sosiale medier av dere to (trenger jo ikke antyde at det er et forhold, så andre stusser). Ikke sikkert han stoler på at du har funnet en ny uten beviser, og vil fortsette å jage etter deg. Kvalmende nok var min bror slik mot sin eks, og hun hadde ikke en tung diagnose (som PTSD ofte er) som han kunne "leve på" for å få viljen eller bryte henne ned. Det var heller ikke barn i bildet, som en psyko også kan spille hardt på, som din type gjør.

Anonymkode: f8d0d...139

Skrevet

Han vet at du er glad i barna hans og bruker dette for alt det er verdt. Men det er ikke din skyld at det ikke fungerer, det er hans. Du har ingen grunn til å sitte igjen med dårlig samvittighet for at du "forlater" dem. De er ikke dine barn, selv om det er vondt å miste dem.

Han bruker deg som bank og gratis barnevakt. Han ønsker ikke å ha sex med deg. Og han bruker diagnosen din mot deg. Han viser ikke med noe av dette at han bryr seg om deg, er glad i deg.

Jeg har dessverre familiemedlemmer som har opplevd slike forhold. Der partneren deres "suger" de helt tomme til de sitter igjen som skygger av den de en gang var. Alle, bortsett fra ei, har heldigvis kommet seg unna med hjelp fra familie og venner. Men det tar tid å bygge seg opp igjen, og tro at man er verdt noe.

Du er sterkere enn det du (og han) tror. Og du har gode venner som støtter deg, noe som er kjempeviktig. 

Ser at du har fått mange gode råd og håper at du benytter deg av noen av dem. Ønsker deg masse lykke til. ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...