Gå til innhold

Hunkatt etter kastrering - bekymret

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår hunkatt på 7 mnd ble kastrert onsdag. Alt gikk knirkefritt. Hun kom hjem med krage + body. Var forholdsvis aktiv på kveld samme dag. Kragen var så dyp at hun ikke klarte å spise med den. Vi tok den av for at hun skulle kunne spise, men strevde med å ta den på igjen. Hun ble veldig irritabel, bet mannen min og løp rundt før vi klarte å få den på. Tenker at den seansen var uheldig samme kveld som operasjon. 

Dagen etter var hun helt fortvilet over kragen. Fikk den av flere ganger. Til slutt tok vi den av og håpte body var nok. Følte kragen plaget henne for mye. 
Endelig sovnet hun og fikk slappet av. 

Siden da har hun vært veldig rolig. Spiser litt, men ikke så mye. Hadde avføring i dag for første gang. Men hun er så rolig. Nå har hun ligget i klesskapet vårt i 4-5 timer. Hun maler når jeg klapper henne, men følger ikke etter oss som hun pleier. Hun er en sosial ragdoll. 

Burde vi være bekymret? Og burde vi ha på krage i tillegg til body likevel? Hvordan pleier hunkatter å være etter kastrering? Nå har det gått 3 døgn. I skrivende stund kom hun nå ut av klesskapet og maler og har halen til værs. Kanskje det kan være et godt tegn? 

Hun får smertestillende hver dag. 

Hilsen uerfaren katteeier 

Anonymkode: 4dd95...3fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine har brukt krage når de har body. Så la pus slippe kragen.

Anonymkode: ec8b3...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke unormalt ut. Vår var veldig rolig i 3-4 dager etter kastrering. Fikk nok smertestillende.

drit i den kragen. Den er mer til bry enn nyttig og plager bare katten. 

Anonymkode: d5a10...8e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av våre katter har hatt krage og det har gått greit når de har hatt body på.

De er godt bandasjert på såret altså.

Katten din er nok bare litt preget av alt hun har vært igjennom.

Anonymkode: fbb6a...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Så godt at dere også tenker at kragen kan bort. Følte det plaget henne så mye og leser at enten må de ha body eller krage…. Bodyen har hun hatt på hele tiden. 
Ja, hun virker preget. Får så vondt av henne! Men veldig beroligende å høre at det ikke høres unormalt ut at hun er så rolig og sover så mye…

AnonymBruker
Skrevet

Som en skrev over her: drit i kragen. 

Anonymkode: 24985...c5d

AnonymBruker
Skrevet

Ring klinikken eller klinikken de henviser til utenom åpningstid og hør om det er behov for litt mer smertestillende. 
hva er det hun får nå; metacam eller onsior?

Anonymkode: 5d3ea...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Kattene her i hus hadde hverken body eller krage på 😅 hannkatten hadde bare et bittelite plaster og hunnkatten hadde et større plaster. Var ekstremt nøye med smertestillende til faste klokkeslett men ellers ingen problemer.  Dette var instruksjonene vi fikk av veterinær. 

Anonymkode: 6cae7...319

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ring klinikken eller klinikken de henviser til utenom åpningstid og hør om det er behov for litt mer smertestillende. 
hva er det hun får nå; metacam eller onsior?

Anonymkode: 5d3ea...8d0

Hun får Metacam.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært fosterhjem for dyrebeskyttelsen, og ingen av kattene jeg passet, brukte verken krage eller body etter kastrering. Katter lar vanligvis slikt være alene.

Når det er sagt, atferden til katten høres helt normal ut. Familiekatten da jeg var ung, ble sittende i vinduskarmen på loftet i flere dager etter et veterinærbesøk til tross for at den vanligvis sjeldent var inne ellers. Et veterinærbesøk, en operasjon OG en body, kan føre til at en katt "gjemmer" seg litt bort. Men, den maler og den løfter halen i vennlighet, så det høres ut som om den er ok. Den trenger nok bare litt tid til å få opp selvtilliten og føle seg trygg igjen. Så lenge allmenntilstanden er ok, så er det bare å la katten gjemme seg litt om den føler behov for det. Det vil gå seg til. 

Anonymkode: 17996...980

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine hunnkatter hadde krage eller body etter kastrering. Men de var jo prega en stund etterpå. Mine fikk 1 stk smertetablett pr dag. Det kan være katten din har vondt. Katten maler og når den har vondt og er en måte de trøster seg selv på. Det er jo en stor operasjon for katten sin del. Tenk bare på hvordan vi selv er etter en operasjon. Så lenge hun spiser, drikker og går på do hadde jeg ikke hvert bekymret. Viktig og sjekke såret at det er rent og ikke virker betent. Hvis hun ikke steller seg selv så bør du kontakte vetrinæren på mandag.

Anonymkode: 1e7da...e35

Skrevet

Vår hunnkatt var akkurat lik og det var pga bodyen. Hun hadde ikke krage, bare body. Men så lenge den var på så hun bare i ro og var passiv. Så fort vi tok av bodyen så ble hun seg selv igjen. Vi fulgte med at hun ikke slikket/klorte på operasjonssåret, men hun brydde seg aldri om det. Så da droppet vi bodyen siden den plaget henne så mye.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare. Jeg ble så bekymret, så godt å høre at det ikke hørtes unormalt ut.  I dag mandag er hun heldigvis mye mer seg selv. Virker gladere og følger mer etter oss igjen.

Og godt å få støtte på at vi tok av den kragen… Rart at denne veterinæren sier at de både skal ha body og krage, i hele 10-14 dager. Det er jo veldig lenge. Det virker som om hun godtar bodyen litt mer nå, men det skal nok bli godt å få den av. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker normalt for meg. Det går nok bra.

Body+ krage i 14 dagar høyrest litt mykje ut. Dyrlegen her bruker verken krage eller body ved kastrering av hokatt. Pusen vår hadde eit stort plaster på sida, og eg var litt bekymra for at ho kunne komme til å rive opp stinga, men det grodde heilt fint. 

Eg ville altså ha droppa kragen og heller tatt den på igjen viss katten begynner å sleike mykje på såret.

Eg hadde ei eldre pusedame som vart operert for jursvulstar, og dyrlegen brukte ikkje krage da heller, men body. 

Rart ulike dyrlegar har så ulikt syn på krage eigentlig.

Anonymkode: a68a8...0c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...