Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok, TS for å komme med noe litt mer hjelpsomt her:

Du har rett på ammefri, enten det er betalt eller ubetalt. Pappaen kan komme med baby til jobb så du får ammet midt på dagen f. eks. 

Jeg er enig i at så små babyer fremdeles er svært knyttet til mor, men de sover i alle fall store deler av dagen fremdeles. Hvis du ikke har råd til å utsette permisjonen så må du bare gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 56e81...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg. Det var også veldig mange slemme svar i denne tråden.

Heldigvis fikk jeg barn sent og hadde allerede blitt advart av venninner som hadde det like tøft som deg da de skulle ut i arbeid. Kan du bruke ferien din? Da har du i alle fall en måned ekstra. Man kan også snakke med banken om å få avdragsfri nedbetaling i noen måneder. Kanskje noen rundt deg kan bidra litt? Ev om dette ikke går seg til og du føler deg helt jævelig når du begynner å jobbe, så hadde jeg gått for sykemelding faktisk. 

❤️❤️❤️

Anonymkode: f04ec...cdd

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt. Undersøk mulighetene for å gå hjemme lenger. Ferie og ulønnet permisjon. Jeg hadde 9 mnd ulønnet permisjon med begge. Det er det beste valget jeg har gjort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 23.22):

I mange av verdens land er det 3 måneders permisjon. 

Anonymkode: 33f93...376

Noen, ikke mange.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta 5 måneders ubetalt permisjon når jeg er ferdig med foreldrepenger. Etter det har jeg delvis hjemmekontor med jobben, og har hjelp i foreldre til barnevakt de neste to månedene frem til sommerferie. Så er det oppstart barnehage når barnet er 17 mnd. 

Jeg lånte opp ekstra da vi kjøpte huset, og satte til side som buffer til ubetalt permisjon (5 månedslønner).

Bryr meg ikke om det er uøkonomisk å låne til forbruk. Dette er mitt siste barn. 

Bare gjør det som føles rett. 

Anonymkode: 29225...843

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.5.2025 den 23.16):

97% av verdens kvinner starter å være borte 8,5 timer fem dager i uken før babyen er 7 måneder? Det tror jeg lite på. 

Anonymkode: 6f31d...18a

Hvordan tror du verden utenfor Norge fungerer egentlig? 

Anonymkode: a3c0b...ed2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

helt oppriktig talt TS (og alle andre) så står dere jo fritt til  velge strekke permisjonen om det er så grusomt for dere å gåtilbake i jobb.. 

Anonymkode: b72ac...0ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

hvordan dror DU at den fungerer? De aller fleste land har betydelig kortere permisjonstid enn norge, og det er ekstremt få som har tislvarende eller lengre. USA for eksempel har i utgangspunktet ingen betalt permisjon, men nybakte mødre kan ha rett på ubetalt permisjon i opptil 12 uker. Uruguay får mødre 98 dager betalt fødselspermisjon. Fedre har ikke rett på betalt permisjonstid. I Egypt kan mødre ta ut mellom tre og fire måneder betalt fødselspermisjon, men de har også rett til å be om opp til to år ubetalt permisjon. Fedre har ingen rett til betalt permisjon. Lovfestet fødselspermisjon er 16 for kvinner i Spania. I Brasil får kvinner i offentlig sektor 120 til 180 dagers betalt fødselspermisjon. Fedre får fem dager....

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

hvordan dror DU at den fungerer? De aller fleste land har betydelig kortere permisjonstid enn norge, og det er ekstremt få som har tislvarende eller lengre. USA for eksempel har i utgangspunktet ingen betalt permisjon, men nybakte mødre kan ha rett på ubetalt permisjon i opptil 12 uker. Uruguay får mødre 98 dager betalt fødselspermisjon. Fedre har ikke rett på betalt permisjonstid. I Egypt kan mødre ta ut mellom tre og fire måneder betalt fødselspermisjon, men de har også rett til å be om opp til to år ubetalt permisjon. Fedre har ingen rett til betalt permisjon. Lovfestet fødselspermisjon er 16 for kvinner i Spania. I Brasil får kvinner i offentlig sektor 120 til 180 dagers betalt fødselspermisjon. Fedre får fem dager....

Og veldig mange land i Afrika må kvinner tilbake i jobb noen uker etter fødsel ELLER gi fra seg jobben/ta ut ubetalt permisjon, om de har råd eller ikke. Ingen bryr seg. Far har ingen betalt permisjon. Noen steder er det ikke permisjon i det hele tatt- som i Øst-Afrika 

Anonymkode: 507d4...264

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok ulønnet permisjon. Far tok ut ulønnet permisjon etter 2 år, barnehagestart først da de fylte 3. 

Anonymkode: 7c8ca...a14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den fungerer slik at mødre er hjemme med ungene sine eller har dem med på jobb. Norge har ekstremt høy yrkesdeltakelse blant mødre. Og det er en bra ting, vi er økonomisk selvstendige og er gull verdt for velferdsstaten, samtidig må det være lov å kjenne på at det føles ekstremt feil å forlate babyen sin så tidlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den fungerer slik at mødre er hjemme med ungene sine eller har dem med på jobb. Norge har ekstremt høy yrkesdeltakelse blant mødre. Og det er en bra ting, vi er økonomisk selvstendige og er gull verdt for velferdsstaten, samtidig må det være lov å kjenne på at det føles ekstremt feil å forlate babyen sin så tidlig. 

Ja, det kan man skjønne, men da overtar jo far, så da må man sørge for at far allerede har knyttet sterke bånd til baby. Det er jo bra for både far og baby å knytte disse båndene, det viser absolutt all forskning. 

Anonymkode: b5ff8...d4e

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har verdens beste permisjonsordninger og folk klager.

TS kan jo bare si opp jobben ??

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2025 den 12.39):

Som alle andre? Jeg kjenner ingen som har dratt tilbake på jobb når babyen bare er 7 måneder!

2 av 3 kvinner i Norge tar ulønnet permisjon. Av de som er i den tredelen som ikke tar ulønnet permisjon, er det mange uføre, studenter, hjemmeværende, kvinner med hjemmekontor og fleksitid osv som heller ikke forlater babyen ved 7 måneder.

Anonymkode: 2ca6b...9f8

Da kjenner du få damer i såfall.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...