Gå til innhold

Ditt beste tips for å kjøle ned soverom?

Ræll

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter vifte eller en aircon/kjøle maskin. Jeg har lest meg opp og ned, men blir ikke så mye klokere. 

Gjelder barnerom og soverom, ca 15 m2 hver. 

Ønsker noe som kan senke temperaturen, da barnerommet kan bli 24-26 grader på det verste. 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme, og så kan det ikke lage for mye lyd

Anonymkode: fec79...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mulighet for soverom i kjelleren?

Natt til i går våknet jeg av at jeg var kald og måtte lukke vinduet. Meste av soverommet er under bakkenivå. Blir aldri for varmt.

Anonymkode: d5f4f...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er avhengig av kaldt soverom. Før hadde vi en sånn stor boks på gulvet, med tykk slange ut vinduet. Nå har vi varmepumpe på soverommet, og den står på kjøling 16 grader hver natt. Deilig. Har i tillegg en luftavfukter som suger fukt ut av rommet. Bruker den hvis det er varmt og klamt ute.

Anonymkode: dde5a...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold persienner/gardiner igjen hele dagen solen står på. Og la solen skinne inn varmer rommet. 

Anonymkode: 93695...cfb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold vinduene lukket med solskjerming når sola skinner på vinduene. Luft bare når det er skygge, helst bare tidlig morgen el sen kveld når ute temperatur har sunket.

Anonymkode: cccc9...640

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i leilighet, så ikke mulighet å sove noe annet sted. Morgensolen står på vinduet, og persienner er nede hekle dagen ca, med vindu åpent. Noe bråk utenfor på natten, da vi bor i by. Tar gjerne i mot tips til konkrete maskiner, tårnvifter og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sola står på vinduet på dagen og varmer opp rommet, kan en nødløsning være å dekke det til (utvendig) med et laken. Ikke særlig estetisk, men i nøden går det. Vindusglassene blir veldig varme.

Så utvendig solskjerming. Airconditon/varmepumpe er gull.

Anonymkode: f47e7...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bodde i Spania og ikke hadde aircondition, så hadde jeg en bordvifte, satte 2 dypfryst flasker med vann bak den mens den gikk. Det kjølte ned rommet ganske bra 🙂

Anonymkode: 0f039...d77

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ræll skrev (55 minutter siden):

Vi bor i leilighet, så ikke mulighet å sove noe annet sted. Morgensolen står på vinduet, og persienner er nede hekle dagen ca, med vindu åpent. Noe bråk utenfor på natten, da vi bor i by. Tar gjerne i mot tips til konkrete maskiner, tårnvifter og annet.

Du må ha vinduet lukket. 

Anonymkode: 74673...d73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er avhengig av kaldt soverom. Før hadde vi en sånn stor boks på gulvet, med tykk slange ut vinduet. Nå har vi varmepumpe på soverommet, og den står på kjøling 16 grader hver natt. Deilig. Har i tillegg en luftavfukter som suger fukt ut av rommet. Bruker den hvis det er varmt og klamt ute.

Hvilken luftavfukter bruker dere på soverommet? Er den stillegående?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste tipset er å flytte til Trøndelag, stedet den globale oppvarmingen glemte 🥶 Her må vi fortsatt ha varme på soverommet, 3 grader ute i morges.

Anonymkode: ebf8a...c9f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beste tipset er å flytte til Trøndelag, stedet den globale oppvarmingen glemte 🥶 Her må vi fortsatt ha varme på soverommet, 3 grader ute i morges.

Anonymkode: ebf8a...c9f

Bor også i Trøndelag og her blir soverommet så varmt at jeg er nødt til å ligge under ett dynetrekk bare av og til 🫣 

Anonymkode: 0f039...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du må dekke for vinduene på utsiden med persienner e.l. Da blir det kjølig 

Anonymkode: 38f1c...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt unødvendig å ha begge deler. Varmepumpen fungerer også som luftavfukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To vifter som går, men da mot hverandre. Fikk tipset av en venninne i studietiden, og det funker som bare det. Trenger ikke stå kliss oppi hverandre, men at de er vendt mot hverandre. Her brukes bare noen billige bordvifter fra Clas Ohlson, men tilsvarende selges jo overalt nå i sommermånedene. Lurt å kjøpe nå da, for de blir utsolgt om det blir varmt lenge. 
Det vil bråke litt, men en kan gå for mer stillegående tårnvifter. De har en (omtrent) lydløs på legekontoret, så jeg vet de finnes. 

Jeg vet ikke om jeg ville hatt to vifter mot hverandre og den trekken på et barnerom, men en god tårnvifte kan du nok ha. Ser dere bor sentralt, og det fine med litt lyd fra viftene er at det blir som hvit lyd, og skjermer for veldig mye av det som skjer på utsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en sånn flyttbar ac som jeg skrur på litt tid før jeg skal legge meg, for å få avkjølt rommet noe så jeg sovner. Bråker for mye til å ha den på om natta. Har da en bordvifte som jeg bruker da

Anonymkode: 0390e...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...