AnonymBruker Skrevet 17. mai #1 Skrevet 17. mai Under den tradisjonelle lokale bygdafesten på 17 mai var det m.a. salg av kaker , kaffi, pølser, is. Tenkte det kunne vera gritt med eit par kakestykker til en kopp kaffi, og hadde kun kontanter. Fekk imidlertid beksjed om at der var det kun betaling med VIPPS som gjaldt, og måtte gå fra kakebordet med uforretta sak. Prisen på kaffi, kaker, pølser m.m står opplyst på oppslag, og fult muleg å betale utan vekslepenger for den som bare planlegger litt. Da eg selv var barn så fekk dei fleste barna ein fast sum penger fra foreldre på 17 mai som til kjøp i kiosken på bygdefesten, og de måtte selv foreta prioritering til gotterier. Personleg så synes har eg ingenting imot VIPPS, men viktig å minne om at det er lovpålagd at ein kan få betale med kontanter. Det er slett ikkje alle som har VIPPS,og det er diskriminering å ikkje "ta i mot kontanter" som betalingsmiddel. Undres på hvilke forhold barna får idag til bruk av penger og prioriteringer når det meste handler om eletronisk betaling, og penger er bare eit tall ? Barna blir vel da veldi avhengi av foreldre når barna ikkje har kan håndtere elektronisk betaling. ? Anonymkode: bbf1a...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #2 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Under den tradisjonelle lokale bygdafesten på 17 mai var det m.a. salg av kaker , kaffi, pølser, is. Tenkte det kunne vera gritt med eit par kakestykker til en kopp kaffi, og hadde kun kontanter. Fekk imidlertid beksjed om at der var det kun betaling med VIPPS som gjaldt, og måtte gå fra kakebordet med uforretta sak. Prisen på kaffi, kaker, pølser m.m står opplyst på oppslag, og fult muleg å betale utan vekslepenger for den som bare planlegger litt. Da eg selv var barn så fekk dei fleste barna ein fast sum penger fra foreldre på 17 mai som til kjøp i kiosken på bygdefesten, og de måtte selv foreta prioritering til gotterier. Personleg så synes har eg ingenting imot VIPPS, men viktig å minne om at det er lovpålagd at ein kan få betale med kontanter. Det er slett ikkje alle som har VIPPS,og det er diskriminering å ikkje "ta i mot kontanter" som betalingsmiddel. Undres på hvilke forhold barna får idag til bruk av penger og prioriteringer når det meste handler om eletronisk betaling, og penger er bare eit tall ? Barna blir vel da veldi avhengi av foreldre når barna ikkje har kan håndtere elektronisk betaling. ? Anonymkode: bbf1a...1a6 Det er kun lovpålagt å måtte ta imot kontanter for næringsdrivende Barn kan også bruke Vipps Anonymkode: 3d35f...575 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #3 Skrevet 17. mai Ja, men barn kan ikke nødvendigvis vippse til vippsnumre. Svært få banker som støtter det for barn/ungdom. Her var det tilrettelagt med vipps og kontanter. De som står i bodene er stort sett greit og lar barns vipse til de så vippser de videre. Anonymkode: e41f5...f18
AnonymBruker Skrevet 17. mai #4 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men barn kan ikke nødvendigvis vippse til vippsnumre. Svært få banker som støtter det for barn/ungdom. Her var det tilrettelagt med vipps og kontanter. De som står i bodene er stort sett greit og lar barns vipse til de så vippser de videre. Anonymkode: e41f5...f18 https://vipps.no/under-15 Anonymkode: 3d35f...575
AnonymBruker Skrevet 17. mai #5 Skrevet 17. mai Det er lovpålagt å få betale med kontanter. Ellers tenker jeg det er vi som foreldre som må lære ungene om penger, så vi har en del kontanter hjemme som vi leker butikk med. Da får ungene et forhold til pengene ikke bare via noe så lite konkret som kort og Vipps. Anonymkode: c589b...db8
Romkom Skrevet 17. mai #6 Skrevet 17. mai (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Under den tradisjonelle lokale bygdafesten på 17 mai var det m.a. salg av kaker , kaffi, pølser, is. Tenkte det kunne vera gritt med eit par kakestykker til en kopp kaffi, og hadde kun kontanter. Fekk imidlertid beksjed om at der var det kun betaling med VIPPS som gjaldt, og måtte gå fra kakebordet med uforretta sak. Prisen på kaffi, kaker, pølser m.m står opplyst på oppslag, og fult muleg å betale utan vekslepenger for den som bare planlegger litt. Da eg selv var barn så fekk dei fleste barna ein fast sum penger fra foreldre på 17 mai som til kjøp i kiosken på bygdefesten, og de måtte selv foreta prioritering til gotterier. Personleg så synes har eg ingenting imot VIPPS, men viktig å minne om at det er lovpålagd at ein kan få betale med kontanter. Det er slett ikkje alle som har VIPPS,og det er diskriminering å ikkje "ta i mot kontanter" som betalingsmiddel. Undres på hvilke forhold barna får idag til bruk av penger og prioriteringer når det meste handler om eletronisk betaling, og penger er bare eit tall ? Barna blir vel da veldi avhengi av foreldre når barna ikkje har kan håndtere elektronisk betaling. ? Anonymkode: bbf1a...1a6 Det er vel generelt frivillige (ufrivillige foreldre) som driver kakesalg til inntekt for klasser, skoler etc. om de skulle godtatt kontanter ville det vært et ekstremt stort merarbeid, det må da være mulig å forstå for deg også. Det er vel heller mennesker som deg som har en negativ innvirkning på barna. i tillegg er det som tidligere nevnt ikke påkrevd for den type salg som foregår under 17. mai, så at det er et «lovbrudd» er direkte feil. I salgslokale der en næringsdrivende på fast basis selger varer eller tjenester til forbrukere, skal forbrukeren tilbys å betale med tvungne betalingsmidler hvis det kan betales for varen eller tjenesten med andre betalingsløsninger i eller i umiddelbar tilknytning til salgslokalet. Endret 17. mai av Romkom 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #7 Skrevet 17. mai Det er ikke lovpålagt å ta imot kontanter på annet enn faste utsalgssteder. De fleste «17 mai sjapper» går ikke under det. Jeg synes ikke det er rart at de gjør det sånn, det er møkkete å håndtere kontanter og alltid vekslingsproblemer. Så må du rekke de snevre tidene til banken for å veksle for butikker tar max 25stk per enhet. Og de kan bli stjelt, mistet og feilvekslet. Anonymkode: 4a7f6...456 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #8 Skrevet 17. mai Jeg har aldri hatt mer kontroll etter at økonomi ble digital. Barn er flinkere. Kontant og krypto er det kriminelle vil ha. Anonymkode: a3ffe...294 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #9 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er lovpålagt å få betale med kontanter. Ellers tenker jeg det er vi som foreldre som må lære ungene om penger, så vi har en del kontanter hjemme som vi leker butikk med. Da får ungene et forhold til pengene ikke bare via noe så lite konkret som kort og Vipps. Anonymkode: c589b...db8 Det gjelder kun for næringsdrivende med faste salgslokaler. Ikke for kiosk på 17 mai, festivaler, pop-up butikker, loppemarked etc Anonymkode: 3d35f...575 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #10 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): https://vipps.no/under-15 Anonymkode: 3d35f...575 Det forutsetter at barna har egen konto, som igjen forutsetter at begge foreldre har undertegnet dette... Det gjør det vanskelig når den ene foreldre nekter å signere på noe som helst. Min unge vil ikke kunne få vipps før hun er 18. For all del, hun klarer seg uten. Men man må ikke ta det for gikk at ALLE har anledning til å få det. Det er faktisk ikke så gøy å måtte forklare det for folk at hun ikke kan få det pga faren er en drittsekk. Anonymkode: f8b46...f14 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Under den tradisjonelle lokale bygdafesten på 17 mai var det m.a. salg av kaker , kaffi, pølser, is. Tenkte det kunne vera gritt med eit par kakestykker til en kopp kaffi, og hadde kun kontanter. Fekk imidlertid beksjed om at der var det kun betaling med VIPPS som gjaldt, og måtte gå fra kakebordet med uforretta sak. Prisen på kaffi, kaker, pølser m.m står opplyst på oppslag, og fult muleg å betale utan vekslepenger for den som bare planlegger litt. Da eg selv var barn så fekk dei fleste barna ein fast sum penger fra foreldre på 17 mai som til kjøp i kiosken på bygdefesten, og de måtte selv foreta prioritering til gotterier. Personleg så synes har eg ingenting imot VIPPS, men viktig å minne om at det er lovpålagd at ein kan få betale med kontanter. Det er slett ikkje alle som har VIPPS,og det er diskriminering å ikkje "ta i mot kontanter" som betalingsmiddel. Undres på hvilke forhold barna får idag til bruk av penger og prioriteringer når det meste handler om eletronisk betaling, og penger er bare eit tall ? Barna blir vel da veldi avhengi av foreldre når barna ikkje har kan håndtere elektronisk betaling. ? Anonymkode: bbf1a...1a6 Har du jobbet med å ta i mot kontanter noen gang? Enten frivillig eller som ansatt? Da vet du kanskje hva og hvilken jobb som skal gjøres etter at dagen er over? Ikke det heller nei? Da skal kassen telles opp, beløp skal stemme, penger skal oppbevares både etter at de er mottatt og etter at de er telt, og før de kan gå inn på en konto i en bank. Hvem vil ha ansvar for en stor kontantbeholdning i dagens samfunn? Hvem vil bruke masse tid på å sitte og telle penger og hvem vil ha ansvar for å oppbevare store kontantbeløp og frakte disse hjem og til banken? Jeg kan svare deg, Ingen fordi Vipps er oppfunnet. Da går pengene rett inn på konto og alle har kontroll på sum og regnskap. Ingen utsettes for fristelser til svindel heller. Den der frasen med at kontanter er ikke noe noen kan nekte å ta i mot, den var grei før pandemien, nå er vi kommet lengre. Klarer du ikke å håndtere en mobil og en vipps app så har de fleste kommuner tilbud til dem som ikke er digitale til å lære dem, men de som ikke vil og skal være vrang de er vanskelig å lære noe til. Her handler det om å henge med i utviklingen. Du klarer å lage en bruker på kg, og du klarer å opprette et innlegg her, så tenker jeg du også klarer å håndtere vipps, om du vil, da? Og hvilket forhold barn og unge i dag får til penger? Jo, det er og enkelt å svare på: Det er helt avhengig av hvilken delaktighet foreldrene gir dem i økonomi og hvilken opplærte foreldrene er villig til å gi sine barn om penger. Og det er faktisk ikke noe som angår andre enn nettopp den familien barna vokser opp i og tilhører. Dette er slik sutring som er helt unødvendig å fylle internettet med. Anonymkode: 5e39c...102 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #12 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det forutsetter at barna har egen konto, som igjen forutsetter at begge foreldre har undertegnet dette... Det gjør det vanskelig når den ene foreldre nekter å signere på noe som helst. Min unge vil ikke kunne få vipps før hun er 18. For all del, hun klarer seg uten. Men man må ikke ta det for gikk at ALLE har anledning til å få det. Det er faktisk ikke så gøy å måtte forklare det for folk at hun ikke kan få det pga faren er en drittsekk. Anonymkode: f8b46...f14 Når far ikke samarbeider med mor, så kan faktisk Statsforvalter gripe inn, til barnets beste. Anonymkode: 5e39c...102 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #13 Skrevet 17. mai Der vi var tok de i mot kontakt. Glad det fortsatt er mulig. Så og det når de hadde påskebasar, mange kim med kontanter for kjøp av lodd, kaker osv Anonymkode: e2e3e...166 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #14 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det forutsetter at barna har egen konto, som igjen forutsetter at begge foreldre har undertegnet dette... Det gjør det vanskelig når den ene foreldre nekter å signere på noe som helst. Min unge vil ikke kunne få vipps før hun er 18. For all del, hun klarer seg uten. Men man må ikke ta det for gikk at ALLE har anledning til å få det. Det er faktisk ikke så gøy å måtte forklare det for folk at hun ikke kan få det pga faren er en drittsekk. Anonymkode: f8b46...f14 Huff det der høres ikke greit ut. I deres tilfelle hadde jeg ta kontakt med Statsforvalteren Anonymkode: 3d35f...575
Nonstop1 Skrevet 17. mai #15 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er kun lovpålagt å måtte ta imot kontanter for næringsdrivende Barn kan også bruke Vipps Anonymkode: 3d35f...575 Det forutsetter at barna har egen mobiltelefon. Mange 6,7,8 og 9åringer har ikke det enda. Min inkludert. Men han har betalingskort og det tar heldigvis mange imot. 1
Nonstop1 Skrevet 17. mai #16 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du jobbet med å ta i mot kontanter noen gang? Enten frivillig eller som ansatt? Da vet du kanskje hva og hvilken jobb som skal gjøres etter at dagen er over? Ikke det heller nei? Da skal kassen telles opp, beløp skal stemme, penger skal oppbevares både etter at de er mottatt og etter at de er telt, og før de kan gå inn på en konto i en bank. Hvem vil ha ansvar for en stor kontantbeholdning i dagens samfunn? Hvem vil bruke masse tid på å sitte og telle penger og hvem vil ha ansvar for å oppbevare store kontantbeløp og frakte disse hjem og til banken? Jeg kan svare deg, Ingen fordi Vipps er oppfunnet. Da går pengene rett inn på konto og alle har kontroll på sum og regnskap. Ingen utsettes for fristelser til svindel heller. Den der frasen med at kontanter er ikke noe noen kan nekte å ta i mot, den var grei før pandemien, nå er vi kommet lengre. Klarer du ikke å håndtere en mobil og en vipps app så har de fleste kommuner tilbud til dem som ikke er digitale til å lære dem, men de som ikke vil og skal være vrang de er vanskelig å lære noe til. Her handler det om å henge med i utviklingen. Du klarer å lage en bruker på kg, og du klarer å opprette et innlegg her, så tenker jeg du også klarer å håndtere vipps, om du vil, da? Og hvilket forhold barn og unge i dag får til penger? Jo, det er og enkelt å svare på: Det er helt avhengig av hvilken delaktighet foreldrene gir dem i økonomi og hvilken opplærte foreldrene er villig til å gi sine barn om penger. Og det er faktisk ikke noe som angår andre enn nettopp den familien barna vokser opp i og tilhører. Dette er slik sutring som er helt unødvendig å fylle internettet med. Anonymkode: 5e39c...102 Du får det til å høres ut som en voldsomt krevende jobb å håndtere kontanter. Mener du virkelig at det er det? Har gjort det ved mange anledninger og aldri hatt noen problemer med det. Er vanlig å legge til rette for kontantbetaling i tillegg til kort og vipps i min kommune. Skulle bare mangle. Særlig på barnearrangement. 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #17 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når far ikke samarbeider med mor, så kan faktisk Statsforvalter gripe inn, til barnets beste. Anonymkode: 5e39c...102 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Huff det der høres ikke greit ut. I deres tilfelle hadde jeg ta kontakt med Statsforvalteren Anonymkode: 3d35f...575 Det jeg har prøvd. De har gått om han når det kom til pass. Men de ville ikke gjøre det når det kom til å ordne konto til barna. Anonymkode: f8b46...f14
AnonymBruker Skrevet 17. mai #18 Skrevet 17. mai Nonstop1 skrev (5 minutter siden): Du får det til å høres ut som en voldsomt krevende jobb å håndtere kontanter. Mener du virkelig at det er det? Har gjort det ved mange anledninger og aldri hatt noen problemer med det. Er vanlig å legge til rette for kontantbetaling i tillegg til kort og vipps i min kommune. Skulle bare mangle. Særlig på barnearrangement. Har gjort det selv i dag. En formidabelt stor jobb. 20 skrin med 5000 til 20000 kroner skulle telles av to uavhengige personer før og etter i tillegg til kasserer. Ikke kall det en liten jobb for noen som kun gjør dette èn gang i året... Anonymkode: f9411...8f8 5 1
newman01 Skrevet 17. mai #19 Skrevet 17. mai Hvordan overlevde folket overgangen fra bytte av varer til gullmynter? Og igjen over til verdiløse papirlapper. Nei, her må vi tilbake til sjekkheftet! Det var saker det 1 1 1
Nonstop1 Skrevet 17. mai #20 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har gjort det selv i dag. En formidabelt stor jobb. 20 skrin med 5000 til 20000 kroner skulle telles av to uavhengige personer før og etter i tillegg til kasserer. Ikke kall det en liten jobb for noen som kun gjør dette èn gang i året... Anonymkode: f9411...8f8 Da har vi nok bare veldig forskjellig syn på hva som er en formidabel stor jobb. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå