AnonymBruker Skrevet 17. mai #1 Skrevet 17. mai Jeg er alltid sulten og tenker på mat hele tiden. Og lyst på noe mat selv om jeg egentlig skulle vært mett for lenge siden. Er det flere som har det sånn? Tips? Vært sånn siden jeg var barn. Jeg har altfor mye matlyst og jeg er så misunnelig på de som ikke har matlyst. Ville mye heller ikke hatt matlyst og vært tynn og normalvektig enn sånn som jeg er nå. Hvordan går det an å glemme å spise mat? Hvordan få vekk all matlyst? Vil ikke ha det sånn mere. Anonymkode: 856b8...397 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #2 Skrevet 17. mai Jeg har vært en som ikke var interessert i mat. Familien snakker hver jul om det året jeg forsynte meg med én ert på julaften. Spiser nå, og har fått et spørsmål som var en vekker: har du matglede? Det fikk meg til å endre synet mitt på mat. Men har dessverre ingen tips til hvordan du kan redusere apetitten, høres slitsomt ut ⚘ Anonymkode: e2f0a...f8a
AnonymBruker Skrevet 17. mai #3 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har vært en som ikke var interessert i mat. Familien snakker hver jul om det året jeg forsynte meg med én ert på julaften. Spiser nå, og har fått et spørsmål som var en vekker: har du matglede? Det fikk meg til å endre synet mitt på mat. Men har dessverre ingen tips til hvordan du kan redusere apetitten, høres slitsomt ut ⚘ Anonymkode: e2f0a...f8a Ja er sikkert ikke lett å kun spise en ert heller. Apetitten min er helt enorm og jeg er enorm og hater hvordan jeg ser ut. Vil ned i vekt men det går jo ikke når matlysten er konstant topp. Anonymkode: 856b8...397 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #4 Skrevet 17. mai Bruk en matplan og hold deg til den. De fleste spiser ikke hver gang de har lyst på noe. Anonymkode: 4f522...89c 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #5 Skrevet 17. mai Hva spiser du når du først spiser da? Når jeg spiser mat med lite fett og proteiner blir jeg veldig raskt sulten. Men spiser jeg råvarebasert og greit med fett så holder jeg meg mett lenge og tenker mye mindre på mat. Anonymkode: 560f0...ced 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja er sikkert ikke lett å kun spise en ert heller. Apetitten min er helt enorm og jeg er enorm og hater hvordan jeg ser ut. Vil ned i vekt men det går jo ikke når matlysten er konstant topp. Anonymkode: 856b8...397 Når man skal ned i vekt, må man finne seg i å være litt sulten! Anonymkode: d7383...66b
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Det er forfdelig å ikke ha matlyst… skjønner ikke hvorfor du ønsker deg dette, ikke noe å trakte etter… det er grusomt når hver eneste bit vokser i munnen og gjør deg kvalm. Mangel på næring gir masse tilleggsproblemer også…. Man mister all energi og kraft i kroppen, får hjertebank av ingenting og gjerne forstoppelse/diare om hverandre. Periodene mine uten matlyst er de jævligste i mitt liv - akkompagnert av kommentarene "wow, så fin du ser ut" samtidig som bmi-en er under normalvekt… Nei. Vil heller ha 20 kilo for mye og matglede, matlyst, sosiale muligheter (er du KLAR over hvor mye sosialt det er i spising!) og en næringsrik kropp. Jeg bytter gjerne med deg for å fungere! Og du vilbytte for å BLI TYNN?! Nei, fy faen. Anonymkode: 7e8b0...418 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva spiser du når du først spiser da? Når jeg spiser mat med lite fett og proteiner blir jeg veldig raskt sulten. Men spiser jeg råvarebasert og greit med fett så holder jeg meg mett lenge og tenker mye mindre på mat. Anonymkode: 560f0...ced Dette. Ultraprosessert mat gir blodsukkersvingninger og trigger sulthormoner. Et næringsrikt og råvarebasert kosthold gir kroppen din det den trenger så du slutter å være fysen hele tiden. Jeg anbefaler deg å lese Ultraprosessert av Chris van Tulleken, og HVA og NÅR skal vi spise av Marit Kolby, samt å følge sistnevnte på instagram. Du må gi kroppen din nok og riktig mat, så roer sulten seg. Anonymkode: ee32f...c4c 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai Du må bare venne kroppen av med at den får noe hele tiden. Det mest effektive for meg er to mettende måltider om dagen. Aldri noe mat utenom. Når kroppen blir vant med dette så vil den heller ikke kjenne sug etter mat. Anonymkode: c1e55...107
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai Samme problem her, konstant matstøy. Er ikke sulten, men vil ha mat. Har hatt det slik hele livet…… Har klart sånn noenlunde å holde normalvekt, men nå er jeg ca 5 kg for mye og alle klær er blitt trange. Jeg spiser ganske sunt, men så kan jeg småspise f.eks. en hel pakke med hasselnøtter gjennom dagen. Spiser jeg et måltid så tenker jeg på hva jeg skal spise i neste måltid med en gang🙈 Nå prøver jeg å ikke spise frukost før kl 09, og ikke spise etter kl 18 - så nå sitter jeg bare å venter på at klokken skal bli 09……men jeg er absolutt ikke sulten, kan faktisk ikke huske sist gang jeg var sulten - har bare “lyst på noe”. Anonymkode: a0a8e...211 2
Snublefot62 Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai Det kan være flere grunner til dette vil jeg påstå. Det kan for eks være psykisk/viljestyrke. Noen av oss er vant med å bruke mat som trøst eller belønning. Her må man prøve å erstatte mønsteret når man kjenner triggeren. Eller mangel på viljestyrke. Viljestyrke er noe man kan gå tomt for og da er det lurt å sørge for å ikke ha for mye mat eller snacks i hus. Og ha alternativer når dagen går mot kveld og viljestyrken er oppbrukt. Det kan og være at kroppen din forbrenner mye av en eller annen grunn og faktisk må ha tilførsel hele tiden. Dette bør du sjekke ut med lege. I kombinasjon eller alene kan det og være at du spiser feil mat som ikke gir deg det du trenger. Da vil kroppen crave mer hele tiden for å dekke behovet. Her gjelder det da å spise rett. Dvs en balansert diett. En annen ting det kan være er noe jeg prøver å forstå som jeg har kommet over i det siste. Det er at kroppen vår har to ulike energilagre, kortvarig lager (i lever og muskler) og langvarig lager (fett). Og man kan bli vant til å hovedsakelig bruke det kortvarige lageret over tid, og dermed føle et ubehag når kroppen går fra å bruke det kortvarige lageret til langtidslageret. Det ubehaget kan bli en trigger for mange av oss til å bli sultne og dermed spise. Selv om det egentlig ikke er nødvendig. I tillegg klarer store deler av kroppen vår å bruke begge disse lagrene for å fungere helt fint, men nerveceller og hjerneceller fungerer dårligere. Derfor kan det være at man opplever å bli redusert, irritabel og ustø når man er tom i hurtiglagrene. Jeg skal ikke gå god for at dette stemmer helt, eller at alt er gjengitt korrekt. Men jeg tror hovedtrekkene stemmer. Jeg har derfor begynt med å teste endringer og prøve å stå i ubehaget når det oppstår. For jeg har alltid slitt med å måtte spise hyppig og må snacke på fysiske eller lengre aktiviteter. Langt mer enn de fleste andre jeg kjenner. Og jeg mistenker at dette kanskje har en sammenheng.
Grüner Skrevet 21. mai #12 Skrevet 21. mai Lettere sagt enn gjort, men du må lære deg å skille mellom fysiologisk sult og og emosjonell sult. Det første sier noe om hva du objektivt trenger, mens det andre er følelser kamuflert som sug etter mat.
AnonymBruker Skrevet 21. mai #13 Skrevet 21. mai Får du i deg nok næring? Vitaminer, mineraler osv Anonymkode: 740ca...cb0 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai #14 Skrevet 22. mai Jeg har det likt. Med meg skyldtes det at jeg var ekstremt kresen som barn. Likte veldig lite og mat var et ork, unntatt pasta pizza uten ost (ja, jeg vet, galskap) og ferske rundstykker uten pålegg. Likte heldigvis frukt og en del grønnsaker, ellers måtte jeg jo blitt underernært 🤐Dette løsnet i takt med at det kom mer utvalg, mer krydder og smaker ble vanlig å bruke og man fikk større utvalg i rent kjøtt (foretrekker filet). Nå er matgleden enorm og jeg har hodet fullt i oppskrifter jeg vil prøve, tenker alltid ut neste måltid lenge før osv. En evig orgie 😅 Min løsning er å lage alt sunnest mulig. Er oppskriftene med pølser så tar jeg magre, er det mye ost reduserer jeg mengden og tar lettost. Skal det være rømme bruker jeg mager kesam. Har ikke spist kjøttdeig på mange år, bytter det i strimlet kyllinglårfilet eller karbonadedeig. Aldri brødmat i ukene, da spiser jeg cottage cheese, gresk yoghurt eller knekkebrød med lett pålegg. Spiser meg alltid mett, men supplerer da alltid alle måltid med MYE grønnsaker. Unner meg også litt søtt hver dag, men det kan være sukkefri yoghurtkake, sukkerfri sjokolademousse, sukkerfri vingummi, fruktsalat med sukkerfri vaniljesaus, lettis.. Det finnes heldigvis mange, gode alternativ nå så man skal kunne kose seg uten å måtte kjøpe helt sirkelformede bukser 😅 Anonymkode: ae29d...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå