Gå til innhold

Jeg trenger GODE råd om legging... 3-åring som ikke sovner, men er stuptrøtt på morran

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legging er et helvete for tida. Det er vanlig at barnet sovner i 21-22-tida. Jeg lar henne sove til max 7, prøver å vekke litt før det, men hun er vanvittig trøtt. 

Har prøvd alt mulig. Har prøvd å slite ut hele dagen ved å gjøre masse aktiviteter. 

Hvis vi kommer sent hjem er hun ofte veldig gira og skikkelig hyper i senga. Når jeg har sagt god natt og går ut av rommet da, kan hun finne på alle mulige rampestreker (har tusjet ned dører og senga, for eksempel...)

Hvis jeg prøver å roe ned og legge henne tidlig, for å unngå at hun er overtrøtt, ligger hun våken i senga i flere timer. Dette gjelder både når jeg sitter inne på rommet og holder henne i hånda, eller når jeg går ut. Da får hun ofte høre rolig musikk/lydbok. Hun kan ligge rolig og lytte til musikk fra 19.30-21.00, og da begynner hun å bli mer og mer rastløs. 

Men hvis jeg legger henne etter 20.30 er hun ofte veldig gira. 

Kveldsrutinen er lik hver kveld: pysj, tannpuss, lese bok i senga, synge, og deretter går jeg ut. (Tidigere satt jeg inne hos henne, men hun brukte likevel mange timer på å sovne). Det er som regel ekstremt mye tull ved overgangen fra å lese bok til å synge sang. Hun begynner å snakke masse, veldig fysisk urolig, sparker og slår i senga, stopper meg fra å synge. Dette skjedde også når jeg satt inne og sang helt til hun sovna! 

Nå har jeg blitt ganske streng. "Hvis du tuller, må jeg gå ut og rydde isteden. Du kan si fra når du vil at jeg skal synge". Da blir hun desperat og vil ikke at jeg skal gå ut. Så det føles som en slags trussel og føles ikke bra å si det... men slike "trusler" er det eneste som får henne til å ligge rolig i senga. 

Så synger jeg 2 sanger, bruker ganske lang tid for at hun skal roe seg. Hun roer seg som regel ned til slutt, men sovner ikke. Deretter sier jeg rolig at mamma skal gå og rydde, men er her og passer på henne. Så setter jeg på en lydbok eller musikk på svakt volum. Da virker hun rolig og trøtt, MEN! Hun sovner ikke. 

Når jeg IKKE setter på musikk, ligger hun mye mer urolig. Da kommer hun ut hele tiden og jeg sliter skikkelig med å få henne inn i senga igjen. 

Til slutt sovner hun kanskje kl 22. 

Hun kan ofte vise tegn til trøtthet midt på dagen eller tidligere på kvelden. 

Eneste gangen jeg får henne til å sovne fort, er om hun kun har sovet 7-8 timer. Men da er hun skikkelig sutrete og i dårlig humør hele kvelden. 

Tar imot alle tips! Jeg er 100% alene med henne,men får barnevakt av bestemor i blant. Hun har akkurat samme problem

Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: d15d3...c89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samsoving. Legg deg samtid med henne og stå opp tidlig. Ungen høres overtrøtt ut. 

Anonymkode: 70c3c...ace

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en åpenbaring da vi sluttet å gi oppmerksomhet til alt tullet. Vi brukte alltid minst en, ofte to timer på legging. Så innførte vi nytt regime hvor alt knyttet til kveldsrutinen (inkl å lese bok) skjer utenfor soverommet. Når vi går inn på soverommet er det rett i seng, si god natt og skru av lyset. Så sitter vi der og stirrer i veggen og responderer ikke på noe av det hun gjør eller sier. Hun kan hyle og skrike, hoppe i senga, stille spørsmål eller si yndige og morsomme ting, men ikke noe av det utløser reaksjoner fra oss. Om hun går ut av senga, løfter vi henne tilbake og sier rolig at det er natta hun må være i senga. De første par kveldene vi gjorde det slik, var det ga mye tull og hun skrudde på hele repertoaret av triks for å få oppmerksomhet. Så skjønte hun tegninga, og nå sovner hun i løpet av 10-15 minutter hver kveld. Det var litt hardt de første kveldene å ignorere henne fullstendig, men det ble også veldig tydelig at det var riktig å gjøre. Hun prøvde å finne på en masse tull fordi hun ikke ville at dagen skulle være over, samtidig som hun egentlig var trøtt og sliten, og åpenbart trengte at vi ga henne noen rammer som hun selv kunne klare å finne roen innenfor. Så passer vi heller på å gi henne masse oppmerksomhet i den våkne  tiden vi har sammen (vi bruker f.eks. aldri mobilen foran henne). Så ja, det er hva som funket for oss for å få slutt på alt kveldstullet. Legger forresten til vanlig tid for en treåring som ikke sover dupp, dvs rundt klokka sju.

Anonymkode: eef50...3f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen men har måttet slå meg til ro med at om sommeren sovner vi rundt 21 og om vinteren rundt 18.

Anonymkode: 0510d...874

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hun sluttet å sove på dagen? 

ville vertfall sluttet med det, om hun ikke allerede har sluttet. 
Ellers støtter jeg hun over- ikke gi noe oppmerksomhet rundt uroligheter. Det samme med å lese, synge kose, alt burde skje utenfor soverommet :) 

mi sovner på 15 minutt, da går vi rett i fra kveldsstell til soverommet som allerede er mørklagt og svalt. Setter meg i en stol vedsiden av senga, og hun tuller litt men sovner kjapt :)

Anonymkode: 2a540...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Begynn legging 17.30. 

Anonymkode: d39a0...4bc

AnonymBruker
Skrevet

melatonin.

Anonymkode: dbcef...dc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...