AnonymBruker Skrevet 17. mai #1 Skrevet 17. mai Jeg har flyskrekk, og av den grunn har jeg ikke reist noen steder på 13 år. Men i år, nå ganske snart faktisk, må jeg ut på en lengre flytur til USA. Har fått Sobril av legen, men jeg har testet de før, og de tar bare noe av det. Sitter nå og ser på en film på Netflix, og der skal hovedpersonene ut og fly. De viste et kort glimt av at passasjerflyet taxet ut i retning rullebanen, og man hørte suset fra motorene og da... da kjente jeg det fryktelige suget av redsel langt ned i magen, og hjertet begynte å banke som besatt. Så ille er det. Det holder å bare se og høre på tv at et fly skal ta av, og jeg føler på frykten. Hva gjør dere andre? Jeg kan ikke dope meg fra sans og samling heller, for jeg skal følge en person som er litt forvirret på reise og ikke alltid helt har logisk sans om hva man skal gjøre og hvor man skal gå (derfor følger jeg). Er det noen triks jeg ikke kjenner til? Jeg tror ikke jeg kommer til å få noe regelrett panikkanfall og skjemme meg ut, men bare sitte stiv som en pinne og hive etter pusten og klamre meg fast til armlenene og be i åtte timer om at vi ikke skal styrte... Anonymkode: 01b02...b6f 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #2 Skrevet 17. mai Jeg meldte meg på kurs for de som var redde for å fly. Det fungerte veldig, veldig bra. Anonymkode: 9ff6f...55c 4
superplomme Skrevet 17. mai #3 Skrevet 17. mai Jeg hadde flyskrekk og turte ikke fly på 15 år! Men så skjedde det noe i familien som gjorde at jeg MÅTTE. heldigvis var det en kort flytur unna. Jeg ville anbefalt å teste ut noen små korte flyturer først. Jeg holdt på å gå i bakken den første flyturen min, og tok sobril, som hjalp godt, men jeg reiste også alene med en ungdom, så jeg kunne ikke ta mange. Det som hjalp for meg var denne setningen, som jeg hørte på et program angående flyvning: "Det har aldri skjedd at et fly har falt ned pga turbulens, det rister i flyet som en trailer som kjører på en humpete vei, men akkurat sånn som traileren tåler dette, så tåler et fly også turbulens" Vet ikke hvorfor det hjalp så mye, men etter det var det akkurat som om jeg slappet mer av angående risting og bevegelser i flyet, det har vært disse som har vært verst for meg, fordi jeg hele tida satt og var panisk for at vi skulle falle ned. Jeg kunne lukke øynene og late som om jeg satt i bil, og dette var bare helt normal humping på en vei. Laster ned masse musikk, lange podcaster på spotify, lukker øynene og later som om jeg kjører en tur. Det hjalp også utrolig godt på at jeg reiste på flere korte flyturer. Da var det liksom aldri så lenge til vi skulle lande igjen, og da måtte jeg liksom ikke holde ut så lenge. Vet ikke hvor du bor, men har du mulighet til å ta en kort flytur innenlands først ville jeg gjort det. Klem til deg og god tur! ❤️ husk at det er bortimot 0 sjanse for at det skjer noe med akkurat ditt fly på akkurat din avgang. Dette går bra! 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai #4 Skrevet 17. mai Da flyr du ikke. Enkelt og greit. Anonymkode: 2f8ca...217 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai #5 Skrevet 17. mai Det høres kanskje dumt ut. Men jeg fikk større frykter. Reiste fra en narsissist som har over flere år nesten tatt knekken på meg. Da ble andre ting mindre farlige. Jeg var f.eks. redd for edderkopper og å fly. Nå kan jeg plukke opp de største edderkoppene og bære de ut med fingrene. Kunne ikke brydd meg mindre om dem. Samme med redselen for å fly. Anonymkode: 7ca98...520 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Skrevet 18. mai Det skrytes fælt over flyskrekk-kurs, så hadde gått for et sånt om ikke tipsene over her kan berolige deg! Anonymkode: c4b19...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai Kurs som innebærer eksponering hjelper. Det rekker du nok ikke nå, men selve flyturen er også eksponering. Ville rådet deg til ikke å ta sobril, men møte følelsene du får med støttende tanker, og se deg rundt på de andre i flyet, og ha litt å holde på med underveis. Dette går helt fint. Og så bør du booke flere flyreiser snarlig, så du får bukt med angsten. Det skal man som regel gjøre etter kurs også. Anonymkode: 9fd28...46d
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai Eneste jeg er redd for når jeg flyr er trykket jeg får, tror jeg holder på å dø i blandt. Anonymkode: b005e...0ef
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai En venn av meg som er pilot sa at han bare syntes det var gøy når flyet ristet litt. Det hjalp meg veldig av en eller annen grunn. I tillegg bruker jeg å se for meg at en av de på siden min har skikkelig flyskrekk, og at hvis jeg forholder meg rolig så vil det hjelpe dem. Når jeg så "faker" det for dem så blir jeg merkelig nok roligere på ekte og. Vet ikke om det vil hjelpe for deg, men det er nå sånn jeg takler det. Anonymkode: c33ad...035
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai Tar valium som oftest, selv om at det er som sukkerpiller og har null virkning. Er mest en mental trygghet at jeg i alle fall har forsøkt noe. Selv om at jeg vet at de er totalt ubrukelige. Merker null forskjell på å ta dem eller ikke. Tenker at krasj skjer ved take off og landing. Så jeg lar meg selv kjenne på angsten og panikken under de minuttene. Da holder jeg på å spyr av frykt, men holder ut for det er bare minutter det er snakk om. Tiden i luften så må jeg ha musikk på ørene. Alle lydene freaker meg ut og jeg minner meg selv på at det eneste som kan skje i luften er at flyet bare plutselig fordufter i løse luften og blir et nytt mysterium som går viralt på tiktok år etter etter år. Jeg har hørt noe om at når flyet er i luften så er det som om man er inni gele, og ristingen er som å være inni gele og helt ufarlig. Så når det rister så tenker jeg bare på at vi nå er inni gele og er trygg. Det roer meg når det rister. Men ingen tanker roer meg når det kommer til lydene, lydene er så jævlige!! Eneste som funker er å kjøre musikk så høyt at trommehinnene gjør vondt i en uke etterpå. Lydene av flyet/motoren og klaustrofobien er absolutt verst. Jeg kan ikke gå på do eller se fremover eller bakover. Må sitte langt frem slik at jeg ikke ser formen på flyet. Slik at jeg ikke ser at jeg sitter fast i en smal boks. Kan heller ikke se alle folkene foran eller bak meg, da får jeg fullstendig panikk og føler meg fanget. Da slår klaustrofobien inn for fult og jeg må ut på sekundet. Jeg har klaustrofobi og agorafobi, og irrasjonell sunn frykt for fly. Det å kjenne angst og frykt trigger klaustrofobien og agorafobien, og jeg drukner i angst. Kan ikke beskrive følelsen. Jeg blir så overveldet at jeg blir helt rolig og dissosierer. Blir akutt suicidal og sitter der å håper på at fly skal gå ned slik at jeg får slippe angsten, og tanken på å dø gjør meg rolig før jeg kobler helt ut og det kjennes ikke ut som at jeg er til stede og ikke er meg selv. Jeg er ikke den som sitter å er hysterisk og hylgriner, jeg bare forsvinner og føler meg.... falsk. Anonymkode: e13d8...936
AnonymBruker Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai Jeg har 50+ flyturer i året og har fortsatt av og til noe ubehag når jeg skal fly. I tillegg til eksponering over mange år har også alkohol vært til stor hjelp. Anonymkode: d7026...fd8
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai Hold deg hjemme. Hvis du i utgangspunktet er redd for å fly, så hjelper det neppe at "innsparingene" til Musk og Big Balls og gjengen har ført til at flysikkerheten i USA er blitt dårligere. Jeg er ikke redd for å fly, men USA holder jeg meg unna. På samme måter som Russland. https://www.npr.org/2025/05/15/nx-s1-5399623/denver-airport-air-traffic-control-outage Anonymkode: d6131...037
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hold deg hjemme. Hvis du i utgangspunktet er redd for å fly, så hjelper det neppe at "innsparingene" til Musk og Big Balls og gjengen har ført til at flysikkerheten i USA er blitt dårligere. Jeg er ikke redd for å fly, men USA holder jeg meg unna. På samme måter som Russland. https://www.npr.org/2025/05/15/nx-s1-5399623/denver-airport-air-traffic-control-outage Anonymkode: d6131...037 Dårlig råd, skal en unngå alt en er redd for i stedet for å prøve å gjøre noe med det? Det skjer bortimot ALDRI at man er med i et fly som styrter. Anonymkode: 7815b...daa
AnonymBruker Skrevet 18. mai #14 Skrevet 18. mai Jeg var i samme situasjon, og fikk god hjelp av EFT kombinert med hypnoterapi. Anonymkode: ea0c5...483 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #15 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg meldte meg på kurs for de som var redde for å fly. Det fungerte veldig, veldig bra. Anonymkode: 9ff6f...55c superplomme skrev (21 timer siden): Jeg hadde flyskrekk og turte ikke fly på 15 år! Men så skjedde det noe i familien som gjorde at jeg MÅTTE. heldigvis var det en kort flytur unna. Jeg ville anbefalt å teste ut noen små korte flyturer først. Jeg holdt på å gå i bakken den første flyturen min, og tok sobril, som hjalp godt, men jeg reiste også alene med en ungdom, så jeg kunne ikke ta mange. Det som hjalp for meg var denne setningen, som jeg hørte på et program angående flyvning: "Det har aldri skjedd at et fly har falt ned pga turbulens, det rister i flyet som en trailer som kjører på en humpete vei, men akkurat sånn som traileren tåler dette, så tåler et fly også turbulens" Vet ikke hvorfor det hjalp så mye, men etter det var det akkurat som om jeg slappet mer av angående risting og bevegelser i flyet, det har vært disse som har vært verst for meg, fordi jeg hele tida satt og var panisk for at vi skulle falle ned. Jeg kunne lukke øynene og late som om jeg satt i bil, og dette var bare helt normal humping på en vei. Laster ned masse musikk, lange podcaster på spotify, lukker øynene og later som om jeg kjører en tur. Det hjalp også utrolig godt på at jeg reiste på flere korte flyturer. Da var det liksom aldri så lenge til vi skulle lande igjen, og da måtte jeg liksom ikke holde ut så lenge. Vet ikke hvor du bor, men har du mulighet til å ta en kort flytur innenlands først ville jeg gjort det. Klem til deg og god tur! ❤️ husk at det er bortimot 0 sjanse for at det skjer noe med akkurat ditt fly på akkurat din avgang. Dette går bra! Takk for råd, men jeg har dessverre verken tid igjen eller råd til å ta stadige småturer i fly før avreise til USA. Det er ganske snart. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Da flyr du ikke. Enkelt og greit. Anonymkode: 2f8ca...217 Det er det rådet jeg har praktisert de siste 13 årene, men nå er det på tide og ikke la frykten styre lenger. Min sønn har bedt meg om å bli med og hjelpe han, og han ber aldri om noe. Så da gjør jeg det. Han har venner han skal treffe der. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hold deg hjemme. Hvis du i utgangspunktet er redd for å fly, så hjelper det neppe at "innsparingene" til Musk og Big Balls og gjengen har ført til at flysikkerheten i USA er blitt dårligere. Jeg er ikke redd for å fly, men USA holder jeg meg unna. På samme måter som Russland. https://www.npr.org/2025/05/15/nx-s1-5399623/denver-airport-air-traffic-control-outage Anonymkode: d6131...037 Dette hjelper jo ingenting. Jeg hadde forøvrig aldri valgt USA som reisemål selv om jeg fikk bestemme, rett og slett fordi jeg er ikke noe begeistret for verken USA generelt eller deres nåværende president. Men det er ikke jeg som vil dit, det er sønnen min som har en sykdom, så han trenger følge. Han skal treffe venner der, og det fortjener han å få til. ts Anonymkode: 01b02...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #16 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg meldte meg på kurs for de som var redde for å fly. Det fungerte veldig, veldig bra. Anonymkode: 9ff6f...55c Var det med hypnose? Anonymkode: be796...eb9
Callisto83 Skrevet 18. mai #17 Skrevet 18. mai Fly er bygd for å fly, og alle de som jobber ombord vil leve de også. Jeg var der selv at jeg nærmest planla min egen begravelse før jeg skulle fly. Det som kurerte min flyskrekk var ironisk nok en skremmende ferjetur midt ute på havet.
GjestSiden2006 Skrevet 27. mai #18 Skrevet 27. mai Oppsøk hjelp profesjonelt, lev reiselivet uten hemmende frykt.
RC Skrevet 27. mai #19 Skrevet 27. mai - Gi beskjed til flyvertene om at du har flyskrekk, så passer de litt ekstra på deg. - Det at du reiser med noen andre gjør det gjerne også lettere å flytte fokuset over på dem framfor deg selv. - Prøv å få seter langt fram i flyet/over vingene for der kjennes turbulensen minst. - Begynner det å riste så lukk øynene og tenk du kjører buss på en humpete grusvei. - Hør på musikk/se film underveis for å ha noe annet å fokusere på. - Ellers kan det være greit å tenke på at til enhver tid er det 12,000-14,000 (!!!) fly i lufta jorden rundt. Flyulykker skjer SVÆRT sjeldent. At det skal skje noe med flyet du er på er dermed forsvinnende liten. Ønsker deg en god tur! Du blir nok å kjenne på frykten uansett, men åtte timer går ganske fort i den store sammenhengen.
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Skrevet 27. mai Jeg snakker strengt til meg selv. Man har det ene lille korte livet her på jorden. Hvis jeg unngår å fly,får jeg ikke reist eller sett verden. Så jeg er rett og slett mere sta enn redd. Det humper på veien du kjører på og det gjør det når du kjører i lufta også. Det hjelper med støykansellerende øreklokker. Det holder ute alt bråket. Jeg laster ned filmer/ serier som jeg kan se på tlf. Når flyet tar av så stirrer jeg ned i tlf på en serie,mens tårene renner🥴Jeg er også sånn at hvis jeg visualiserer at jeg skal fly,så kjenner jeg at beina begynner å svikte. Men som sagt...jeg er mere sta. Så opp i det jæ...flyet skal jeg. Lykke til Anonymkode: dfbc0...3a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå